[Teszt] Donkey Kong Bananza

Donkey Kong Bananza

kevinyCsángó Kornél2025.08.03. 20:00

Donkey Kong - egy név, ami nagyjából egyidős kedvenc hobbinkkal. Donkey Kong talán az első videojáték szupersztár volt, bár kevesen tudják, hogy létezése egyfajta kompromisszum eredménye. Az akkor még frissen leigazolt fiatal Shigeru Miyamoto első játéka az akkor igen népszerű Popeye rajzfilm alapján készült: Bluto, a nagydarab mamlasz lenyúlja Popey nőjét Olive-t, a spenót-herceg pedig utána ered, árkon-bokron-hordókon át. Csakhogy banánhéj került a gépezetbe: a Popey jogokat birtokló King Features Syndicate nem volt hajlandó odaadni a licenszet, így Miyamoto mester kissé átdolgozta a játékot: Bluto-ból Donkey Kong lett (aki eredetileg Stubborn Ape - azaz makacs majom - néven futott, de aztán Shiggy bácsi zsonglőrködött kicsit egy japán-angol szótárral és megtetszett neki a Donkey Kong hangzása), Olive Pauline-é változott, Popeye pedig Jumpman-né, akit később csak úgy ismert meg a világ, mint Mario. A többi pedig ahogy mondani szoktuk: történelem.

Node legtöbbünknek, akik akkor még a világon se voltunk nem feltétlenül az ősi DK (és itt most nem a Klárára gondolok) az első dolog, ami eszünkbe jut a név hallatán. Sokkal inkább a kilencvenes évek közepén, az angol Rareware boszorkánykonyhájából kifordult Donkey Kong Country és rá tizenöt évre a Retro Studios által feltámasztott DKC Returns az amivel szorosabb viszonyt ápolunk. Amik ugyebár felsőligás platformerek, a stílus koronaékszerei. Többek között ezért is volt számomra meglepő, hogy a Switch 2 vásárlási kedvet elősegítő, Switch-ről átmentett Bananza a minimálisnál is minimálisabb ilyen elemet tartalmaz.

De akkor mégis milyet? - vetül fel benned a kérdés, joggal. Nos, egyfelől van egy jó nagy merítés a legutóbbi “egészestés” Zelda kalandból, a Tears of the Kingdom-ból: DK hatalmas nyílt terepeken ugrik fejest a kalandokba. Nem gátolják áthatolhatatlan díszletek és láthatatlan falak: csacsi gorilládat gyakorlatilag bárhova pozícionálhatod, ahova kedved tartja és ennek megfelelően a világ tele van kincsekkel, opcionális felfedeznivalókkal. A másik nagy inspirációs forrás pedig a… ööö… hát nem is tudom. Legközelebb talán a 93-as Diggers áll - amit gondolom rajtam kívül senki nem ismer - de megemlíthetném akár az Earthworm Jim 2 földalatti pályáját is a távoli rokonok szűk névsorában. A lényeg, hogy terep közel 100%-os rombolhatósága nem gimmick, hanem a játékmenet elemi magja: játékidőd nagyrészében a tér minden irányába történő falbontást és destruktív tereprendezést fogsz elkövetni.

“A fű alatt, a föld gyomrában több a pénz, s a jövő. Jobbak a jóbarátok és sokkal szebbek a nők”

- írta Katona Zászló László Főnök verse az Akela együttes (első) búcsúalbumán.

Az ok, amiért iderángattam ezt a kulturális alapvetést, hogy kábé tökéletesen leírja a Banaza életérzést: központi szerepben már megint természetesen a banánok tetszelegnek, illetve tetszelegnének, ha a VoidCo cég fasisztoid majom csapata nem döntötte volna el de facto, hogy ezek most bizony elveszítették közbanán jellegüket. A nap végén viszont mindig az erősebb majom eszik, a banánrajongásáról messzeföldön híres Donkey Kong-ról pedig valószínűleg már óvodás korában megállapították a tényt: nem kifejezetten okos, de cserébe igen erős. Olyannyira, hogy puszta ököllel bontja a falat és a földet, a cél pedig tényleg a föld gyomra, ahol a kiváltó ok várja a szakszerű kezelést.

Az egyesével visszahódítgatott banánok persze hasonló sorsra jutnak, mint bárminemű kábítószer az Osbourne rezidencián. (Egyszer állítólag megkérdezték szegény Ozzy-t, mit tenne, ha kokaint találna a fia szekrényében. “Azonnal felszippantanám!” - válaszolta.) A bekebelezett mega-banánok pedig nem csak egy +1 centit számítanak az e-péniszhez, hanem különféle skill pontokra is beválthatóak. Ez az egyik indikátora annak, hogy a pályákat alaposan széttúrd. A másik: szétverni a világot egyszerűen jó móka.

Be kell valljam, legalább két-három pályát is abszolválnom kellett, mire választ kaptam a kérdésemre: tulajdonképpen mi a jó ebben a játékban? Platformernek nagyon nem platformer, a harc kis túlzással dísznek van, mész, ütsz, borítasz, rombolsz, bezsákolsz… aztán hirtelen elkap a ritmus és összeáll a kép. És akkor a Bananza háromakkordos punk csörömpölésből a Rombolás Szimfóniájává válik. Hogy hol is volt ez a pont, nem is tudom. Talán amikor ez a szokatlan játékmenet kombináció összeállt a fejemben. Az első két rétegben még csak csapkodsz, mint egy kannásboros vaddisznó, de a hatodik-hetedik rétegnél már nem csak rombolsz, hanem építesz is: mintha földalatti labirintusokat terveznél saját magadnak.

Korábban sokat kritizáltam a post-Rare DK játékokat, hogy hiányoznak belőlük a korábbi állat-pajtik. Na, hát ezúttal maga DK változik át mindenféle speciális főemlőssé/hüllővé/madárrá és speciális tulajdonságaikat kombinálva fogsz tudni pontot tenni különféle gordiuszi csomókra. Az egyik pillanatban zebracsíkos ralligorilla vagy, a másikban struccbombázó, később porszívó-elefánt, (és édes Istenem, mindegyikre tudnék most hozni egy párhuzamos-példát a kurrens közéletből.) Ahogy egyre mélyebbre és mélyebbre merülsz úgy bonyolódik az életed, valamint az újabb képességeket megszerezve - megidézve a jó metroidvaniakat - érdemes visszakukkantani a korábbi helyszínek elérhetetlen(nek hitt) pontjaira.

Most pedig térjünk át egy picit a technikai oldalra, ugyanis már a megjelenés előtt fel-felerősödtek egyes hangok, hogy a látványvilág nem az igazi, mert nem használja ki a DLSS-t csak az FSR-t és nem végig 60 fps, mert néhol leesik 30 környékre. Ilyenkor mindig előbújik belőlem a demagóg kisördög és fülembe súgja, hogy “emlékszel még, mikor 97-ben 15 fps-el vitted végig a Tomb Raider 2-t?” - szóval értem én, hogy új gép és hát illene technikailag villantania, de az van, hogy ha nem mondja nekem senki, hogy ez csak FSR, én a büdös életben nem mondtam volna meg. Észleltem, hogy itt-ott a képfrissítés nem a legsimább, de nem igazán ütötte meg az ingerküszöbömet. Egyedül az átlátszó felületeknél jelentkező dithering pöttyök bánják komolyabban a szememet és talán a terepen látszik valamennyire, hogy az előző Switch volt a célplatform, de minden más tekintetben - mind kézben, mind TV-n - teljesen vállalható látványt produkál. A stílus, a színek, a fluid animációk úgyis elviszik a show-t, és pont úgy néz ki, ahogy egy ‘majompunk Zelda’ kinézhet 2025-ben.

A Bananza nem platformer, nem metroidvania, nem is tisztán sandbox (sokkal inkább blastbox!) – de mindegyikből van benne egy kis adag. Olyan, mint amikor a gyerek véletlenül összeönti a Nutellát, a chillit és a kristálycukrot, és valamiért működik. Zárjunk egy szép párhuzammal: Donkey Kong volt a Nintendo első igazi ikonja. Most, bő négy évtizeddel később, ugyanaz a név vezeti fel az új konzolgenerációt. Ha valamihez ennyi ideig ragaszkodnak, annak bizony súlya van…

PLATFORM SWITCH 2 KIADÓ NINTENDO FEJLESZTŐ NINTENDO MEGJELENÉS 2025. július 17. ÁR 70 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Donkey Kong Bananza

Donkey Kong - egy név, ami nagyjából egyidős kedvenc hobbinkkal. Donkey Kong talán az első videojáték szupersztár volt, bár kevesen tudják, hogy létezése egyfajta kompromisszum eredménye. Most viszont nincs kompromisszum: induljon a banánzáj!

4 órája
1

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

1 napja

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

1 napja
8

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

2 napja
3

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

2 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

3 napja
5

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

3 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

3 napja
8

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

4 napja
9

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

4 napja
2

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

4 napja

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

4 napja
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

5 napja
12

God of War-sorozat infómorzsák, Hollow Knight: Silksong életjelek – ez történt hétfőn

Továbbá: FlexStrike, Witchfire, Sony vs. Tencent.

5 napja
5

Heti megjelenések

6 napja
2

Bambas!

A sétaszimulátorok az indie-szcéna előretörésével virágkorukat élik, mégsem született olyan alkotás, ami _konkrétan_ a séta mikéntjére, a séta működésének mélyebb értelmezésére (...) helyezte volna a fókuszt - egészen eddig. Bár lehet meglettünk volna nélküle is.

6 napja
5

Songs of Conquest - Roots

Gyökereket eresztett a HoMM 3-ra hajazó stratégia második faj DLC-je, hogy kiteljesítse az élet körforgását. Zöldek, előre!

7 napja
2

Old Skies

Egy klasszikus point and click receptet követő lineáris, világépítés tekintetében mégis grandiózusnak ható kaland a Wadjet Eye Games legújabb címe, a korokon át is örökérvényű emberi érzéseket boncolgató Old Skies.

8 napja
5

Wolfenstein sorozat a láthatáron - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Frostpunk 2, Dying Light: The Beast, Code Violet.

8 napja
1

Chinese Frontiers - épül-szépül a Nagy Fal

Van az úgy, hogy az ember belefárad a sok menekülésbe és folyamatos túlélési kényszerbe és valami nyugira vágyik. A SolidGames játéka megkísérli a kettőt elegyíteni: egy alapvetően feszített rendszert átültetni egy lassabb folyású keretbe.

9 napja
3