Talán nem vagyok egyedül, mikor azt mondom, hogy egy kor felett a Sims legérdekesebb része már leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud lekötni, elég a valódi élet… Persze a Sims4 sok tartalmat kínál, rengeteg kiegészítővel, de már a legnagyobb fanok is azt kérdezik “mikor jön a következő játék?”.

Az első inZOI volt az első játék ami meghallotta a játékosok igényét és bár nem volt felhőtlen a start, az látszik, hogy a Sims4 már nem sokáig maradhat egyeduralkodó. A Nacon kicsit másképp fogta meg a problémát, ők hozzám hasonlóan az építészeti részt értékelték jobban, épp ezért készült el az Architect Life: A House Design Simulator.
A játék az építés és tervezés mellé egy pici történetet is ad, hiszen kezdő építészként kell egyengessünk irodánkat, miközben egyre nehezebb projektekre kérnek fel minket. A cél mindig az, hogy kiszolgáljuk a megrendelő igényeit, legyen szó a különleges kérésekről, vagy olyan egyszerű dolgokról, hogy hány szoba legyen, mennyi ablak, vagy milyen anyagot használjunk.
Az építkezés során a nem túl kézreálló irányítással először kimérjük az alapterületet, majd felosztjuk a szobákat, aztán jöhet a részletes tervezés. Fel kell osztani a szobákat, bútorokat betenni, padlót és festést kiválasztani, és nem szabad megfeledkezni a fűtésről sem. Érdekes, hogy az első házak egyikébe sem kértek olyan alapvető dolgokat, mint hűtő, vagy lámpa, de ki vagyok én, hogy ítélkezzek?

Bár ez előbbi nagyban rombolja az immerziót, a lényeg, hogy a meghatározott szempontok szerint, a büdzsén belül maradva alkossuk meg a megrendelő álomotthonát. Azonban nem szabad elszállni a bútorokkal, hiszen a kivitelezőket is ki kell fizetni, ahol nem mindegy, hogy a büdzséből mennyi maradt, hiszen pár ezer dollár dönthet arról, hogy egy kóklert vagy egy mestert kérünk fel a munkára.
Ha már megterveztünk mindent - spórolva a bútorokon - és kiválasztottuk a kivitelezőket, akkor már igen könnyű dolgunk van, egy gyorsított videó közben nézzük ahogy épül és szépül a ház, miközben néhány kisebb problémát oldunk meg. Ilyenek lehetnek például az időjárási körülmények, lebetegedő alvállalkozók, vagy valamilyen különös esemény. A lényeg, hogy ezek bekövetkezésekor az idő és a pénz közt kell választani, hiszen a víz felszárad, vagy lehet bérelni szivattyúkat, hősugárzót pénzért, cserébe hamarabb készül el a ház. A lényeg, hogy a büdzsén belül maradva időben adjuk át a házat, így fontos, hogy ítélünk meg egy-egy váratlan eseményt.

Az viszont biztos, hogy az ilyen játékoknak szerintem három - talán négy - fontos szegmenst kell lefedniük, térjünk is ki ezekre:
Grafika
Mindenekelőtt kell olyan grafika, ami bevonzza a játékost, hiszen ha nem néz ki szépen, akkor igazából bármely építészeti program előtt el lehet tölteni pár órát. Azonban a Nacon játéka a kötelezőt hozza, bár sajnos sokkal többet már nem ígér.
Krumpli PC
A második legfontosabb, hogy szinte bármilyen gépen el tudjon futni, amihez az is szükséges, hogy rendkívül jól legyen optimalizálva. Nekem ezzel a résszel akadtak problémái az építkezés nézése közben, pedig az átlagtól lényegesen erősebb vassal játszottam.
Irányítás
A játékosokat manapság 2 óra alatt kell megfogni, ami azt jelenti, hogy ha nem elég jó valamelyik alapvető elem, például az irányítás, akkor hamar visszakérik a pénzüket Steamen. Nem tudom, hogy alapvetően mit csináltam volna, de egy 30 eurós játék esetében azért elvárnám, hogy a lehető legkényelmesebb legyen az irányítás, és ne olyan darabos és átláthatatlan, ami 10 perc után feldühített, ráadásul a gombkiosztások is igen furára sikeredtek. Ilyen téren tehát az UX-szel nem voltam teljesen elégedett.
Temérdek szajré
Mindezek után pedig fontos, hogy tényleg csak a játékos fantáziája szabjon határt az elkészülő házaknak, hiszen egy építészeti játék esetben a kreativitás korlátozása egyenlő azzal, hogy a játék nem jó. Az Architect Life a határon táncolt szerintem, elengedő lehetőség van benne ahhoz, hogy lehessen jó pár órát szórakozni, azonban a hardcore Sims rajongók nevetve néznének rám, miután egy hétvége alatt már minden lehetséges kombinációt megépítettek.

A Nacon ráérzett arra, hogy mivel lehet felkelteni a gamerek figyelmét a mostani pangó szimulátor és építős játékok piacán, azonban, ahogy a többi Steam értékelés is mutatja, ez a játék messze nem nevezhető késznek. A legtöbben a tárgyak számára és az irányítás hibáira hívják fel a figyelmet, ráadásul teljesen jogosan, így érthető, hogy jelenleg mindössze 50%-on áll a játék.
Úgy gondolom egy Early Accesnek simán elmenne jelen állapotában, ami mellé még kéne egy átlátható roadmap, és talán jobban megbarátkoznék a 30 eurós árral. A jelenlegi állapot azonban nem indokolja sem az árat, sem azt, hogy ezt kész játéknak hívjuk egy ekkora kiadó esetében.
Hogy ne csak rossz szájízt hagyjak, ki kell emelnem, hogy a piac tényleg pang, az Architect Life éppen ezért üde színfolt, és azoknak tudom ajánlani akik a Sims-et az építésért játsszák, de teljes áron őket is szeretném óva inteni. Az öröm, hogy június 30-án a fejlesztők azt nyilatkozták, hogy olvassák a visszajelzéseket és igyekeznek azok nyomán javításokat eszközölni… Reméljük együtt, hogy csak némi időre van szükségük, hiszen az ötlet nagyon jó volt, azonban némi szeretet még ráfér a játékra.
PLATFORM PC (Steam), Xbox, Playstation, Switch | KIADÓ Nacon | FEJLESZTŐ Shine Research | MEGJELENÉS 2025. június 19. | ÁR 29,99 EUR