[Teszt] Heartworm - Analóg szelleműzés

Heartworm - Analóg szelleműzés

KharexSzőllősi Kristóf2025.08.04. 12:00

Az élet egyik legnagyobb rejtélye a halál, és mindaz, ami utána következik. A reinkarnáció lehetősége, szeretteink elvesztése és úgy alapvetően a túlvilág rengeteg lehetséges értelmezése már régóta foglalkoztatja a történetmesélőket, így aligha meglepő, hogy ez a téma a videojátékok világába is begyűrűzött. Erről szól többek között a Spiritfarer, melyben elhunyt lelkeket segíthetünk át a túlvilágra, a Before Your Eyes, ahol a főszereplőnk utolsó pillanatait követhetjük nyomon, és a Last Day of June, ami a gyászra és annak feldolgozására helyezi a hangsúlyt.

A nemrég megjelent, egyetlen fejlesztő által jegyzett Heartworm tematikáját tekintve ez utóbbi programhoz áll a legközelebb, annyi csavarral, hogy itt a csendes elmélkedést és a melankolikus hangulatot a klasszikus túlélőhorrorokból vett mechanikák is színesítik. A végeredmény pedig magáért beszél, avagy Vincent Adinolfi alkotása tipikusan olyan játék, ami minden hibája ellenére is el tudja bűvölni az embert, így választott zsánere veteránjait és a műfajjal most ismerkedőket egyaránt képes lehet a képernyő elé szögezni.

A roppant bizalomgerjesztő című Heartworm középpontjában egy Sam nevű fiatal nő áll, aki nemrég elvesztette szeretett nagyapját, ezt pedig egyszerűen nem tudja feldolgozni. Azért, hogy újra kapcsolatba léphessen az öreggel, Sam végső kétségbeesésében egy internetes legenda nyomába ered, ami szerint valahol messze, a semmi közepén áll egy ház, melynek egyik ajtaja a túlvilágra nyílik. Azt talán mondanunk sem kell, hogy főhősünk hosszas keresgélés után rá fog akadni erre az ominózus házra és ajtóra, ahogy minden bizonnyal az se nagy spoiler, hogy a túloldalon nem a nagyapja barátságos, mosolygós szellemével találkozik majd…

Egy szó mint száz, Vincent Adinolfi nem bonyolította túl a Heartworm alaphelyzetét, ez a fajta minimalizmus pedig igazából a teljes sztorira jellemző. Mind Sam karakteréről, mind a múltban történt eseményekről csak annyit tudunk meg, amennyi a cselekmény kibogozásához feltétlen szükséges, emellé azonban nem jár semmi extra részlet, ami a kelleténél jobban kikerekítené a háttérvilágot.

Ez a fajta fókuszáltság egyrészt tagadhatatlanul jól áll a játéknak, hiszen így semmi sem tereli el a figyelmünket a fő cselekményszálról, másrészt viszont helyenként mintha már túlzásba menne át. A kampány során többször is előfordul, hogy a program felvet egy érdekes témát, utal valamire egy félmondat erejéig, és aztán ehhez soha többet nem tér vissza, nem bontja ki részletesebben, pedig a legtöbb ilyen sebtében felvillantott kérdéskör nagyon izgalmasnak ígérkezik, és szinte könyörög azért, hogy alaposabban is elmélyedjünk benne.

Játékmenetét tekintve a Heartworm le se tagadhatná klasszikus túlélőhorroros gyökereit. A kameranézetek fixek, a grafika pixeles, menteni csak a biztonságos szobákban lehet, a felvehető tárgyak száma pedig erősen limitált, ahogy a különféle erőforrásoké is, így minden helyzetben alaposan meg kell gondolnunk, hogy nekitámadunk-e a túlvilág szellemeinek, vagy inkább felkötjük a nyúlcipőt.

Sam egyetlen fegyvere a megbízható kamerája, azonban nincs is szüksége másra, aki ugyanis a lencséje elé kerül, az pár kattintás után ismét jobblétre szenderül, és nem háborgat minket a továbbiakban. Ez a megoldás elsőre több mint ismerős lehet a Fatal Frame szériából, a Heartworm esetében azonban a fényképezés jóval fapadosabb, mint a Koei Tecmo alkotásában. Itt például nem kell arra figyelnünk, hogy mennyire vannak fókuszba a kísértetek, és gépünk fejlesztésére is jóval kevesebb lehetőség áll majd a rendelkezésünkre. Nagy kár ez, hiszen így az összecsapások egy idő után eléggé monotonná válnak, akkor is, ha figyelembe vesszük, hogy a legtöbb ellenfél elől egyszerűen csak el fogunk rohanni.

Továbbá azt is érdemes leszögezni, hogy Resident Evilt idéző mechanikák ide, steames adatlapon virító horror címkék oda, a Heartworm egyáltalán nem egy félelmetes játék. Az persze erősen szubjektív, hogy kinek mi az ijesztő, így simán előfordulhat, hogy valaki az itt felbukkanó pixeles pókoktól fog szívszélhűdést kapni, de fogalmazzunk úgy, hogy a játékosok terrorizálása érezhetően nem tartozott Vincent Adinolfi prioritásai közé a fejlesztés során. Ebből a szempontból a Heartworm kicsit talán olyan, mint amilyen az Enigma of Fear is volt tavaly, avagy a programban ugyan felbukkannak különféle horror elemek és toposzok, de ezek sosem kerülnek úgy istenigazából az előtérbe.

Ennek megfelelően a Heartworm hangulata nem rémisztő vagy nyomasztó, a cél itt ugyanis nem a feszültségkeltés, sokkal inkább az elgondolkodtatás, a melankolikus merengésre bíztatás. Legyen szó akár a lágy, andalító háttérzenékről, akár a helyenként meglepően meleg színeket használó tájakról vagy a sokak gyermekkorát idéző PS1-es grafikáról, a programnak minden egyes porcikájából csak úgy csöpög a jóleső nosztalgia, amiben öröm elmerülni például egy húzósabb nap végén.

Ez a koncepció pedig mindössze két helyen inog meg, és ott se olyan vészesen. Az egyik ilyen gyengébb területet a főellenfelek képviselik, akik igazán lehettek volna kicsit változatosabbak és összetettebbek, a másik problémaforrást pedig a kamera jelenti, még úgy is, hogy a Heartworm fix képei az esetek túlnyomó többségében kiválóan működnek. A távolabbi felvételek adnak egy grandiózus érzést a különféle pályáknak, míg a közelebbi képek remekül vezetik a tekintetünket, és ügyesen felhívják a figyelmünket a fontosabb tárgyakra. Azonban sajnos így is akad helyszínenként néhány beállítás, ami nagyon esetlennek érződik. Vagy a váltás teljesen random, és ezért összezavarja az embert, vagy az egyes tereptárgyak takarnak ki fontosabb részleteket. Például a kampány legelején többször is bele fogunk futni abba a jelenségbe, hogy a kameraállás elfed egy vagy több ajtót, ez pedig nem a legszerencsésebb.

Ami a játék technikai oldalát illeti, ezen a téren nem lehet okunk a panaszra. A tesztelés során nem futottunk bele szaggatásba, hullámzó fps számba vagy bármiféle bugba, bár az is igaz, hogy itt inkább az lett volna a meglepő, ha tapasztalunk bármi hibát, tekintve, hogy a Heartworm retrós grafikájához retrós gépigény társul. Emellett fontos kiemelni, hogy bár a hivatalos besorolása jelenleg „Játszható”, nem pedig „Ellenőrzött”, a program remekül fut Steam Decken is. Technikai problémákat itt sem találtunk, emellett pedig az irányítás abszolút kézre állt, és a szövegek is gond nélkül olvashatóak voltak a kisebb képernyőn, ami mindig nagy öröm.

Összességében a Heartworm egy nagyon kellemes játék lett, mind történetét, mind mechanikáit tekintve. Igaz, hogy a sztori időnként túlságosan is minimalistának hat, ahogy azt se lehet tagadni, hogy a játékmenet egyes aspektusai nem a legkiforrottabbak, azonban ezeket a negatívumokat hamar feledteti velünk a stílusosan régies grafika, a minden visszafogottsága ellenére érdekes kérdéseket boncolgató történet és persze a nagybetűs Hangulat. Épp ezért a Heartworm mindenkinek ajánlható, aki kedveli a sötétebb témákat és a horror elemeket, és nem bánja, ha egy program nem hozza rá a szívbajt minden pillanatban, „csak” elmesél neki egy néha édes, néha bús történetet, miközben helyenként a nyakába zúdít pár rémséget is a miheztartás kedvéért.

PLATFORM PC KIADÓ DREAD XP FEJLESZTŐ VINCENT ADINOLFI MEGJELENÉS 2025. július 31. ÁR 14,8 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heartworm - Analóg szelleműzés

Az egyetlen ember alkotta Heartworm egy nagyon kellemes hangulatú túlélőhorror, ahol a hangsúly a rettegés helyett a melankolián van.

5 órája
2

Heti megjelenések

9 órája
4

Donkey Kong Bananza

Donkey Kong - egy név, ami nagyjából egyidős kedvenc hobbinkkal. Donkey Kong talán az első videojáték szupersztár volt, bár kevesen tudják, hogy létezése egyfajta kompromisszum eredménye. Most viszont nincs kompromisszum: induljon a banánzáj!

21 órája
8

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

2 napja
1

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

2 napja
9

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

3 napja
3

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

3 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

4 napja
6

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

4 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

4 napja
9

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

5 napja
9

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

5 napja
2

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

5 napja

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

5 napja
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

6 napja
12

God of War-sorozat infómorzsák, Hollow Knight: Silksong életjelek – ez történt hétfőn

Továbbá: FlexStrike, Witchfire, Sony vs. Tencent.

6 napja
5

Heti megjelenések

7 napja
2

Bambas!

A sétaszimulátorok az indie-szcéna előretörésével virágkorukat élik, mégsem született olyan alkotás, ami _konkrétan_ a séta mikéntjére, a séta működésének mélyebb értelmezésére (...) helyezte volna a fókuszt - egészen eddig. Bár lehet meglettünk volna nélküle is.

7 napja
5

Songs of Conquest - Roots

Gyökereket eresztett a HoMM 3-ra hajazó stratégia második faj DLC-je, hogy kiteljesítse az élet körforgását. Zöldek, előre!

7 napja
2

Old Skies

Egy klasszikus point and click receptet követő lineáris, világépítés tekintetében mégis grandiózusnak ható kaland a Wadjet Eye Games legújabb címe, a korokon át is örökérvényű emberi érzéseket boncolgató Old Skies.

8 napja
5