[Teszt] Heartworm - Analóg szelleműzés

Heartworm - Analóg szelleműzés

KharexSzőllősi Kristóf2025.08.04. 12:00

Az élet egyik legnagyobb rejtélye a halál, és mindaz, ami utána következik. A reinkarnáció lehetősége, szeretteink elvesztése és úgy alapvetően a túlvilág rengeteg lehetséges értelmezése már régóta foglalkoztatja a történetmesélőket, így aligha meglepő, hogy ez a téma a videojátékok világába is begyűrűzött. Erről szól többek között a Spiritfarer, melyben elhunyt lelkeket segíthetünk át a túlvilágra, a Before Your Eyes, ahol a főszereplőnk utolsó pillanatait követhetjük nyomon, és a Last Day of June, ami a gyászra és annak feldolgozására helyezi a hangsúlyt.

A nemrég megjelent, egyetlen fejlesztő által jegyzett Heartworm tematikáját tekintve ez utóbbi programhoz áll a legközelebb, annyi csavarral, hogy itt a csendes elmélkedést és a melankolikus hangulatot a klasszikus túlélőhorrorokból vett mechanikák is színesítik. A végeredmény pedig magáért beszél, avagy Vincent Adinolfi alkotása tipikusan olyan játék, ami minden hibája ellenére is el tudja bűvölni az embert, így választott zsánere veteránjait és a műfajjal most ismerkedőket egyaránt képes lehet a képernyő elé szögezni.

A roppant bizalomgerjesztő című Heartworm középpontjában egy Sam nevű fiatal nő áll, aki nemrég elvesztette szeretett nagyapját, ezt pedig egyszerűen nem tudja feldolgozni. Azért, hogy újra kapcsolatba léphessen az öreggel, Sam végső kétségbeesésében egy internetes legenda nyomába ered, ami szerint valahol messze, a semmi közepén áll egy ház, melynek egyik ajtaja a túlvilágra nyílik. Azt talán mondanunk sem kell, hogy főhősünk hosszas keresgélés után rá fog akadni erre az ominózus házra és ajtóra, ahogy minden bizonnyal az se nagy spoiler, hogy a túloldalon nem a nagyapja barátságos, mosolygós szellemével találkozik majd…

Egy szó mint száz, Vincent Adinolfi nem bonyolította túl a Heartworm alaphelyzetét, ez a fajta minimalizmus pedig igazából a teljes sztorira jellemző. Mind Sam karakteréről, mind a múltban történt eseményekről csak annyit tudunk meg, amennyi a cselekmény kibogozásához feltétlen szükséges, emellé azonban nem jár semmi extra részlet, ami a kelleténél jobban kikerekítené a háttérvilágot.

Ez a fajta fókuszáltság egyrészt tagadhatatlanul jól áll a játéknak, hiszen így semmi sem tereli el a figyelmünket a fő cselekményszálról, másrészt viszont helyenként mintha már túlzásba menne át. A kampány során többször is előfordul, hogy a program felvet egy érdekes témát, utal valamire egy félmondat erejéig, és aztán ehhez soha többet nem tér vissza, nem bontja ki részletesebben, pedig a legtöbb ilyen sebtében felvillantott kérdéskör nagyon izgalmasnak ígérkezik, és szinte könyörög azért, hogy alaposabban is elmélyedjünk benne.

Játékmenetét tekintve a Heartworm le se tagadhatná klasszikus túlélőhorroros gyökereit. A kameranézetek fixek, a grafika pixeles, menteni csak a biztonságos szobákban lehet, a felvehető tárgyak száma pedig erősen limitált, ahogy a különféle erőforrásoké is, így minden helyzetben alaposan meg kell gondolnunk, hogy nekitámadunk-e a túlvilág szellemeinek, vagy inkább felkötjük a nyúlcipőt.

Sam egyetlen fegyvere a megbízható kamerája, azonban nincs is szüksége másra, aki ugyanis a lencséje elé kerül, az pár kattintás után ismét jobblétre szenderül, és nem háborgat minket a továbbiakban. Ez a megoldás elsőre több mint ismerős lehet a Fatal Frame szériából, a Heartworm esetében azonban a fényképezés jóval fapadosabb, mint a Koei Tecmo alkotásában. Itt például nem kell arra figyelnünk, hogy mennyire vannak fókuszba a kísértetek, és gépünk fejlesztésére is jóval kevesebb lehetőség áll majd a rendelkezésünkre. Nagy kár ez, hiszen így az összecsapások egy idő után eléggé monotonná válnak, akkor is, ha figyelembe vesszük, hogy a legtöbb ellenfél elől egyszerűen csak el fogunk rohanni.

Továbbá azt is érdemes leszögezni, hogy Resident Evilt idéző mechanikák ide, steames adatlapon virító horror címkék oda, a Heartworm egyáltalán nem egy félelmetes játék. Az persze erősen szubjektív, hogy kinek mi az ijesztő, így simán előfordulhat, hogy valaki az itt felbukkanó pixeles pókoktól fog szívszélhűdést kapni, de fogalmazzunk úgy, hogy a játékosok terrorizálása érezhetően nem tartozott Vincent Adinolfi prioritásai közé a fejlesztés során. Ebből a szempontból a Heartworm kicsit talán olyan, mint amilyen az Enigma of Fear is volt tavaly, avagy a programban ugyan felbukkannak különféle horror elemek és toposzok, de ezek sosem kerülnek úgy istenigazából az előtérbe.

Ennek megfelelően a Heartworm hangulata nem rémisztő vagy nyomasztó, a cél itt ugyanis nem a feszültségkeltés, sokkal inkább az elgondolkodtatás, a melankolikus merengésre bíztatás. Legyen szó akár a lágy, andalító háttérzenékről, akár a helyenként meglepően meleg színeket használó tájakról vagy a sokak gyermekkorát idéző PS1-es grafikáról, a programnak minden egyes porcikájából csak úgy csöpög a jóleső nosztalgia, amiben öröm elmerülni például egy húzósabb nap végén.

Ez a koncepció pedig mindössze két helyen inog meg, és ott se olyan vészesen. Az egyik ilyen gyengébb területet a főellenfelek képviselik, akik igazán lehettek volna kicsit változatosabbak és összetettebbek, a másik problémaforrást pedig a kamera jelenti, még úgy is, hogy a Heartworm fix képei az esetek túlnyomó többségében kiválóan működnek. A távolabbi felvételek adnak egy grandiózus érzést a különféle pályáknak, míg a közelebbi képek remekül vezetik a tekintetünket, és ügyesen felhívják a figyelmünket a fontosabb tárgyakra. Azonban sajnos így is akad helyszínenként néhány beállítás, ami nagyon esetlennek érződik. Vagy a váltás teljesen random, és ezért összezavarja az embert, vagy az egyes tereptárgyak takarnak ki fontosabb részleteket. Például a kampány legelején többször is bele fogunk futni abba a jelenségbe, hogy a kameraállás elfed egy vagy több ajtót, ez pedig nem a legszerencsésebb.

Ami a játék technikai oldalát illeti, ezen a téren nem lehet okunk a panaszra. A tesztelés során nem futottunk bele szaggatásba, hullámzó fps számba vagy bármiféle bugba, bár az is igaz, hogy itt inkább az lett volna a meglepő, ha tapasztalunk bármi hibát, tekintve, hogy a Heartworm retrós grafikájához retrós gépigény társul. Emellett fontos kiemelni, hogy bár a hivatalos besorolása jelenleg „Játszható”, nem pedig „Ellenőrzött”, a program remekül fut Steam Decken is. Technikai problémákat itt sem találtunk, emellett pedig az irányítás abszolút kézre állt, és a szövegek is gond nélkül olvashatóak voltak a kisebb képernyőn, ami mindig nagy öröm.

Összességében a Heartworm egy nagyon kellemes játék lett, mind történetét, mind mechanikáit tekintve. Igaz, hogy a sztori időnként túlságosan is minimalistának hat, ahogy azt se lehet tagadni, hogy a játékmenet egyes aspektusai nem a legkiforrottabbak, azonban ezeket a negatívumokat hamar feledteti velünk a stílusosan régies grafika, a minden visszafogottsága ellenére érdekes kérdéseket boncolgató történet és persze a nagybetűs Hangulat. Épp ezért a Heartworm mindenkinek ajánlható, aki kedveli a sötétebb témákat és a horror elemeket, és nem bánja, ha egy program nem hozza rá a szívbajt minden pillanatban, „csak” elmesél neki egy néha édes, néha bús történetet, miközben helyenként a nyakába zúdít pár rémséget is a miheztartás kedvéért.

PLATFORM PC KIADÓ DREAD XP FEJLESZTŐ VINCENT ADINOLFI MEGJELENÉS 2025. július 31. ÁR 14,8 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Hirogami

Színes papírokból, hajtogatás útján alkotott állatkák, szamurájok, sőt, teljes flóra és fauna. A Hirogami egy 3d akció-platformer, melynek legfőbb vonzereje a stílusos látványvilág. Mi kell még? Tesztünkből kiderül!

1 órája

The Rogue Prince of Persia

Herceg újra itt van velünk egy másabb, kompaktabb kalandban. Tesztlaborunkban a The Rouge Prince of Persia.

17 órája

Ninja Gaiden 4 demonstráció - ez történt csütörtökön

Továbbá: Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2, Tangerine Antarctic, Unyielder, Finding Paradise, Dying Light: The Beast.

1 napja
11

Próbakör és megjelenések - ez történt szerdán

Benne: Little Nightmares III, Lollipop Chainsaw RePOP, Alien: Rogue Incursion, Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, Arkheron, Blood of Mehran, Strange Antiquities.

2 napja
2

Arctic Awakening

Egy Északi-sarkvidéken játszódó narratív kaland, amelyet a Firewatch ihletett és amelyben terápiás robotpajtim is van? Tesztünk!

2 napja
3

Formula Legends

Egy nem hivatalos F1-játék, amely egyfajta szerelmes levél az autósport királykategóriája számára.

2 napja
7

PS5-újdonságok és naptárbővülés – ez történt kedden

Benne: The Lift, Ghost of Yotei, Wreckreation, Sopa - Tale of the Stolen Potato, PS5 rendszerfrissítés, Dispatch, Annapurna Interactive Direct, Valheim, Relooted.

3 napja
10

Game Pass: szeptember utolsó hetei

A Deep Rock Galactic: Survivor és a Frostpunk 2 konzolos premierje mellett Call of Duty: Black Ops 7 nyílt próbakör is érkezik.

3 napja
4

Hell is Us

A Hell is Us egy komor történet polgárháborúról és démonokról, mely minden hibája ellenére is hamar belopja magát az ember szívébe.

3 napja
3

1.0-s hétindítás – ez történt hétfőn

Benne: Palworld, RoboCop: Rogue City Collection, Detective Instinct: Farewell, My Beloved, Overthrown.

4 napja

Heti megjelenések

5 napja

Everybody's Golf Hot Shots

Hosszú ideje futó sorozat, bár a golf tematika miatt mindig egy szűkebb közönségnek szólt: az Everybody's Golf visszatért, a Hot Shots alcímmel pedig összeköti a keleti és nyugati névadást egy új epizód apopóján. Teszt.

5 napja
5

Gradius Origins Collection

6 napja
4

Egy Nintendo Direct - ez történt pénteken

Benne: The Super Mario Galaxy Movie, Mario Tennis Fever, Yoshi and the Mysterious Book, Mega Man Star Force: Legacy Collection, Hades II, Dragon Quest VII Reimagined, Virtual Boy, Metroid Prime 4: Beyond, Donkey Kong Bananza, Pokémon Pokopia, Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake.

7 napja
18

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

7 napja
10

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

7 napja

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

8 napja
4

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

9 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

2025.09.10.
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

2025.09.10.
6