[Teszt] Dead Take

Dead Take

mcmackoGéczy Attila2025.08.05. 13:00

Belső nézetes kalandjátékot találni nem nagy kunszt, viszont olyat, amelyik túlmutat a sétálószimulátorok történetmesélős fókuszán, esetleg még valami új mechanikával is próbálkozik, olyat már egyre nehezebb. A Dead Take megpróbálja a lehetetlent és több vonalon is próbál innovációt nyújtani, miközben két kézzel matat a vetítőszoba sötétjében. Teszt!

Egyedül érkezünk egy hatalmas hollywood-i kúriába, amely a luxuson túl a hatalmas tereit megtöltő, kongó ürességgel és egy őrült buli után maradt elszórt szeméthalmokkal fogad minket. Színésztársunk után kutatva érkezünk a filmmogul házába, remélvén, hogy nincs baja a régi cimborának, azonban az első percektől kezdve látni fogjuk, hogy itt bizony semmi sincs a helyén. Hősünknek pedig klasszikus puzzle-kalandjátékokat idéző körökön keresztül, és a saját pszichéjét tépázó örvényen át kell felderítenie, hogy mi is történt a helyszínen.

Mert a hodály bizony nagy, baljós és csöpög a sötétségtől. Zavaros múltra utaló jeleket, tragikus események nyomait, a halivúdi álom kifacsart, feje tetejére állított negatívját tartogatja. És egy moziszobát, ahol (miután helyre hoztuk a vetítőt) különböző mozgóképeket nézhetünk végig az eseményekről. Hogy milyeneket? Casting-videók, messenger-üzenetek, vagy csak egyszerű monológok várják, hogy felleljük őket, amelyeket a sztori középpontjában lévő, fiktív filmforgatás körül mozgolódó karakterek rögzítettek. És itt jön be a képbe az egyik remek ötlet – a különböző tematikájú videókat splice-olhatjuk a vetítő mellett elhelyezett komputer felületén. A splicing egy speciális AI-alapú vágási technika, amivel új jelenetek alakulnak, addig nem látott karakterek tűnnek fel a szeren, vagy csak több anyag keverékéből egy új értelem születik. Igen-igen, itt már az X-akták, vagy a Twilight Zone mezsgyéjén táncolunk, némi Lynch-es absztrakttal leöntve, de pont ezért jó az egész. Valóban így működik az álomgyár, vagy csak az elménk vágószobájában születik egy párhuzamos valóság?

A videók hossza változó. Van, amelyik fél perc alatt lepörög, van, ahol huzamosabb időre is leragadunk és a karakterrel együtt próbáljuk feldolgozni a történéseket. A színészi teljesítmény persze hullámzó: sokaknak bejött netszerte Neil Newbon, Laura Bailey, Ben Starr meg a többiek előadása. Nálam 1-2 jelenetet eltekintve sokszor ripacskodásba ment át a műsor, de ez legyen a legnagyobb baj; az Immortal után végre valaki behozta még az FMV-vel való aktív játszadozást, és képes volt ötletes kontextusba helyezni azt. Ja, és Sam Lake mindenhol Sam Lake, szóval az ő cameo-jáért külön jár a puszi!

És itt jön a másik újítás. A Dead Take megpróbál belső valójában is sokkal több lenni egyszerű sétaszimnél. Minden nagyjelenet, minden fő fejezet egy komolyabb puzzle köré van felfűzve. Ezek nagyrésze igen ötletes, klasszikus horrorjátékokat idéző feladvány, de akadnak jócskán egyedi megoldások is. Spoilerek nélkül: nagyon tetszett például a filmelőhívós rejtvény, de a képcsarnok interaktív diorámái is emlékezetesek. Vannak persze kiszámítható megoldások, de alapvetően izgalmas lett a játék szürkeállományt is megmozgató része. Itt kell rávilágítanom a Dead Take talán legnagyobb hibájára is. Bár vannak finom jelzések (signposting) arra vonatkozóan, hogy merre kell továbbmenni, ha a 8-10 fő feladat sodrása közben egyszer elveszted a fonalat, akkor baromi nehéz lesz visszatalálni. Én kétszer-háromszor is így jártam, ezzel a nálam 6 órás végigjátszásból legalább két óra azzal telt, hogy fel-alá kószáltam az emeletek között. Volt egy soft-lock is, amit a moziszobából ki-be mászkálással idéztem elő, de szerencsére ezt egy harmadnapos patch javította is. (Ezért sem tudtam előbb hozni a cikket.) Szóval érdemes szétnézni, keresni a jeleket, de el tudom képzelni, hogy rá fogsz keresni te is a megoldásra valami walktrough segítségével, mert nem veszed észre a szoba közepére belógatott izzót, vagy elsiklik a figyelmed majd valami más apróságon.

Apropó, a játéknak van még egy hatalmas fingszagú eleme. Nem tudom, hogy a tesztelés során döntöttek-e így a készítők, vagy eleve ez volt a koncepció…. De mintha csak kevésnek találtatott volna a pszicho-horror része a sztorinak, és mindenféleképpen bele kellett gyömöszködni a játékba egy-egy jump-scare jelenetet. Értem én, hogy a streamerek másképp nem tudnak egymásra licitálni az üvöltözésben, de egy ilyen érett, felnőtt sztorival rendelkező kalandjátékba nekem baromira nem hiányzott az ajtónyitások utáni arc-bevillanás (a’la Alan Wake 2), a videók közötti sikoltozások sora, a glitchek, rontások rámküldése, vagy a játék meta-karaktere, akiről inkább nem is árulok el többet. Oké, nincsen halál, nincs menekülős jelenet vagy bujkálás (Még jó!), de baaanyek, nem hiányzott az óccsó ijesztgetés…

Amiben szintén nem igazán tud újat mutatni a Dead Take, az az általános prezentáció. A játék az UE5-nek köszönhetően csinosan fest, sőt, van pár igen jól kinéző látkép menet közben, de túl sok egyediség nem szorult a tébolyult producer villájának belsejébe. Sok a stock-elem a terepen, és az igazán jópofa vizuális gegekre várni kell, mégpedig a játék utolsó órájáig. Technikailag amúgy nekem bejött az UE5 skálázhatósága. A teszt-levélhez csatolt tájékoztatóban lelkemre kötötték, hogy nehogy Steam Decken játsszak, ennek ellenére mertem bátor lenni, és semmi problémát nem találtam a teljesítménnyel. Kb. medium beállításokon, XeSS2 Ultra Quality és 720p felbontással szépen megy a játék. Sőt, még tévére is kitettem Deckről a motyót, és teljesen elégedett voltam így is. Sőt, azt kell mondjam, hogy az atmoszféra a televízión sokkal jobban átjött, mi több, ekkor döbbentem rá, hogy a Dead Take bizony VR-ban is ütne, de erre vonatkozó biztos infót egyelőre nem találtam. Anyway, 2060RTX-es laptopomon is szépen fut a HALOTT FELVÉTEL, szóval nem a gépeden fog múlni, hogy élvezed-e majd a kalandot.

És nem is az áron, mert 14 Eurós költségért cserébe nagyon jó értéket képvisel. Egy mozizás ára, ha úgy nézzük, és a párhuzam helyt is áll, hiszen a Dead Take bármely porcikáját vizsgálom, mindegyik Hollywood ördögi mélységeinek feltárására szolgál. A sztori, a színészi játék, a helyszín, a puzzle feladványok és az itt-ott elcsípett mementók a filmgyárba bújt ördög meséjét mondják el, és ilyen szempontból sem mindennapi szempontokat boncolgatnak a készítők. Rivalizálás, a túlzott hatalom személyiségtorzító hatásai, a gyász, az önmeghasonulás… Remek pszicho-thriller alapok egy nem mindennapi körítésbe burkolva. A Dead Take a nyár sötét meglepetése, és még csak moziba sem kell menned érte.

PLATFORM PC | KIADÓ DREAD XP | FEJLESZTŐ VINCENT ADINOLFI | MEGJELENÉS 2025. július 31. | ÁR 14 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Game Pass: mozgolódás augusztus első felében

Izgalmas független fejlesztések érkeznek a Standard előfizetések kínálatába, azon kívül azonban kevés érdekességet tartogat az aktuális lista.

2 órája
1

Dead Take

Belső nézetes kalandjátékot találni nem nagy kunszt, viszont olyat, amelyik túlmutat a sétálószimulátorokon, már egyre nehezebb. A Dead Take megpróbálja a lehetetlent és több vonalon is próbál innovációt nyújtani, miközben két kézzel matat a vetítőszoba sötétjében. Teszt!

5 órája

Virtua Fighter pofonok, Hellblade II frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Marvel Tokon: Fighting Souls, Adventure of Samsara, Stick it to the Stickman, Troublemaker 2: Beyond Dream.

10 órája
3

Heartworm - Analóg szelleműzés

Az egyetlen ember alkotta Heartworm egy nagyon kellemes hangulatú túlélőhorror, ahol a hangsúly a rettegés helyett a melankolián van.

1 napja
3

Heti megjelenések

1 napja
5

Donkey Kong Bananza

Donkey Kong - egy név, ami nagyjából egyidős kedvenc hobbinkkal. Donkey Kong talán az első videojáték szupersztár volt, bár kevesen tudják, hogy létezése egyfajta kompromisszum eredménye. Most viszont nincs kompromisszum: induljon a banánzáj!

1 napja
10

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

3 napja
1

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

3 napja
10

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

4 napja
3

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

4 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

5 napja
6

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

5 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

5 napja
9

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

6 napja
9

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

6 napja
2

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

6 napja

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

6 napja
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

7 napja
12

God of War-sorozat infómorzsák, Hollow Knight: Silksong életjelek – ez történt hétfőn

Továbbá: FlexStrike, Witchfire, Sony vs. Tencent.

7 napja
5

Heti megjelenések

8 napja
2