Már korábban megtapasztalhattuk, hogy milyen érzés elveszni egy hátsó udvarnyi tágra nyílt világban, az Obsidian Entertainment most elhozta nekünk a folytatást nagyobb, részletesebb és izgalmasabb formában. A gyerekek ismét összementek, és bár a zsugorító sugár működésével nem lett több szerencséjük, most sokkal több eszköz és érdekesség áll rendelkezésünkre, hogy felnőjünk a feladathoz. Teszt!

Az Obsidian többször is kommunikálta, hogy szeretnék megfűszerezni egy kicsit az alapötletet, hogy ne csak a mechanika vigye a hátán a játékot, hanem a történet oldalról is minőségi előrelépést kapjon a Grounded. A sztori ezúttal is egy balesettel indul a hátsó kertben, azonban végigjátszásunk során más helyzetekbe is belesodródhatunk. Ilyenkor a játék kicsit túllép a survival builder keretrendszeren és konkrét választásokat tesz elénk. Ezek a döntéseknek azonban súlya van, a kiválasztott irányok befolyásolni fogják történetünk végkimenetelét. Célunk ismét az, hogy hozzájussunk a formulához ami visszafordíthatja a zsugorítást, azonban a válasz keresése közben titkokra derül fény, amelyek céges érdekekkel is egybefonódnak. A részletekbe kár lenne előre belemenni, de elég annyit mondani: a Grounded 2 története most komolyabb, mélyebb és több teret is kapott magának. Körülbelül 14 órányi játékra számíthatunk ebben a formában, ez tetszőlegesen hosszabbodhat attól függően mennyire akarunk elmélyülni a túlélő részében.

Az első részhez képest itt, a survival témában is érződik a komoylabb fejlődés. A második részben megjelenő Omnitool hasznos egyszerűsítés: ezzel az eszközzel (és fejlesztésével) megkönnyítik a nyersanyagok kinyerését, nem kell úton-útfélen javítgatni fejszénket vagy kalapácsunkat. Sokkal több időt szentelhetünk építkezésre, craftolásra vagy a felfedezésre.
A harcrendszer is új elemet kapott: végre van parry és dodge, így a küzdelmek nem pusztán arról szólnak, hogy ki bírja tovább ütni a másikat, hanem kicsit a reflexekre és takikára is lehet támaszkodni. Emellett pedig a képességfát is finomhangolták, most már sokkal egyértelműbben lehet túlélésre vagy harcra fókuszálni, ezzel pedig a csapaton belüli együttműködést összehangolni.
Emellett pedig itt a várva-várt újdonság: most már lehet hátasunk is! Anno az Xbox Game Studios és az Obsidian felé több rajongó is jelezte, hogy jó lenne valamilyen extra közlekedési eszköz, viszont a technikai limitációk (vagy fejlesztési korlátok) miatt nem tudtak. A Grounded 2-ben végre más szemmel néztek erre a kérdéskörre. Az early accessben két segítőnk (buggies) lehet, akik különböző erőségekkel rendelkeznek. A vöröshangyák mozgékonyabbak és több dolgot lehet rájuk pakolni,míg a pókok a támadásban kiválóak. Ami nekem nagyon tetszett, hogy az építkezés hátassal is működik, sokkal áramvonalasabb így mind az anyaggyűjtés, mind pedig a bázisépítés.

Fontos megjegyezni, hogy a játék korai hozzáférésben van, így néhány dolog még hiányzik. Ezek között vannak játékelemek (kötélpályák, egyéb hátasok) de például a crossplay a teljes konzol és PC crossplayre is várni kell (jelenleg Xbox és a Microsoft Store verzió között van összekötött játék, Steamre még nem terjesztették ki). Cross progress sincs, így ha több platformon próbálnánk ki, külön világokat kell indítani, mentéseink nem költöztethetőek.
Teljesítmény szempontjából viszont biztató a helyzet: a cloud verzió stabil 30 FPS-sel fut, PC-n pedig még középkategóriás gépen is kiváló élményt kaptam. Közepes grafikán egyáltalán nem voltak beesések, döcögések, stabilan 60 képkockán tudtam tartani a játékot nagyobb építkezések közben is.

A Grounded 2 minden téren előrelépés: a menedzsment kényelmesebb, a harc taktikusabb, a mountok bevezetése pedig teljesen új dinamikát ad a játéknak. Véleményem szerint ez a játék erősebben sugározza “Obsidian jellegét”, a történet aranyos, fordulatos, már csak ezért is megér egy próbát. Bár még nem mondható a release teljesnek, de már most látszik, hogy a fejlesztők jó irányba bővítik a sorozatot. A játékosok visszajelzésére is figyelnek, Steam értékelése is jelenleg többnyire pozitívon áll. Ha az első rész elvarázsolt, a folytatás szinte biztosan beszippant. GamePass -szal kipróbálva mindenképpen hívjunk pár havert is, úgy lesz igazán teljes az élmény.
FEJLESZTŐ: Obsidian Entertainment, Eidos Montreal | KIADÓ: Xbox Game Studios | PLATFORM: PC (tesztelve), Xbox (Tesztelve)| Megjelenés: 2025. 07. 24. | ÁR: kb. 10 200 Ft