[Teszt] Exo One

Exo One

dragCsető Zsolt2024.06.27. 13:00

Amennyire népszerű a sci-fi körítés a videójátékokban, olyannyira nehéz rálelni a klasszikus értelemben vett tudományos fantasztikumra napjaink felhozatalában, legyenek azok akár apró futurisztikus kalandok, akár nagyszabású űroperák. Kivételek persze mindig akadnak, és az Exo One is közéjük tartozik – ami nem új cím ugyan, de a frissen megjelent PlayStation-verziók tökéletes alkalmat adnak arra, hogy beszéljünk róla néhány sor erejéig.

Bolygóközi utazásunk igen nehezen megfogható. Az biztos, hogy egy cseppet sem hétköznapi, idegen technológián alapuló űrhajót irányíthatunk, amivel aztán bolygóról bolygóra járva göngyölíthetjük fel a cselekményt, annak időbelisége azonban egyfajta hiányos kirakósként rajzolódik ki előttünk, ahol saját képzelőerőnkkel kell kipótolnunk a darabkákat. Az Exo One egyébként tipikus “együléses” utazás: nagyjából két óra alatt a végére lehet érni. Szerencsére azonban ezen túlra is elkísér, az elejtett rádióbeszélgetések, a felvillanó képek és a környezeti történetmesélés hármasából ugyanis komoly agytornával szűrhetjük csak le, miről is szólt valójában ez az időn és teren átívelő kaland. Félreértés ne essék: ez pont így van jól – a helyes megvalósítás és megközelítés az elképzelt koncepció köré.

…a játékmenet ugyanis meglehetősen flow jellegű: ha egy mondatba kellene sűríteni, akkor azt mondanám, hogy a Tiny Wings és a Journey szerelemgyermekéről van szó, ahol nincs más dolgunk, mint A-ból B-be jutni, megküzdve közben a fizikával. Amorf űrhajónk kezdetben gömb formát vesz fel, hamar megtanítja nekünk azonban a játék, hogy klasszikus csészealjként is képes funkcionálni, ha éppen arra van szükség, az első egy-két pálya pedig lényegében az irányítás megtanulásáról szól. Ugyanis nem a hajó manőverezését kell elsajátítanunk tulajdonképpen, hanem a gravitáció manipulálását: a holdi lebegés és a földinél tízszer erősebb tömegvonzás között váltogathatunk, és az ebből adódó lendületingadozás az, amit ki kell használnunk az előrehaladáshoz. Az említett flow-élmény is ebből jön: sokszor dombok, dűnék és tereptárgyak lankáin fogunk lendületet venni, hogy aztán az “ugrató” végén belerepüljünk a végtelenbe. Majd ahogy fogy az energia, újból momentumot kell nyerni – ebből adódnak az olyan ámulatba ejtő jelenetek, amikor a felhők fölül alábukva, a hangsebességet átszelve gyorsítunk rá a következő szakaszra. Egy-két apró csavart leszámítva nagyjából ennyi is az Exo One, így a visszafogott játékidő abszolút indokolt – a végére pont el is veszíti minden frissességét.

A megfelelő audiovizuális körítés nélkül természetesen fájóan unalmas lenne mindez, de ilyen téren nem lehet panasz szerencsére a játékra. Technikailag ugyan nem tökéletes a helyzet (a zavaró frame dropok és screen tearing rontják sajnos az élményt), összességében azonban pazar a látvány – a színek, fények és halmazállapotok kavalkádja sokszor tényleg-már már transzszerű élménybe taszítja a játékost. És ez nem feltétlenül csak ámulatot jelent: abból is akad bőven, de ami miatt igazán működik az egész, hogy úgy tudod élvezni a játékmenetet, hogy közben szinte végig máshol kalandozol fejben. Talán ezt nevezhetjük úgy, hogy szórakoztatóan monoton. Akad egyébként néhány elég egyértelmű vizuális hivatkozás (a 2001: Űrodüsszeia garantáltan beugrik majd mindenkinek, de ezen művet már-már udvariatlanság nem megidézni egy sci-finek), de ezzel együtt is erős és sajátos mindaz, amit nyújt az Exo One a látvány és a zenék tekintetében.

Az Exo One végletekig elvont alkotás, amit megélni és feldolgozni sem egyszerű, aki azonban fogékony az ilyesmire, az semmiképp sem fogja elfecsérelt időnek érezni azt a két-három órát, amit rászán. Pláne akkor, ha a tematikát is kedveli, mert bár az Exbleative játéka bevallott köszönetnyilvánítás az űrbéli felfedezés eddigi eredményeiért, igazi ereje nem a tudományban, hanem a fantasztikumban van.

PLATFORM PS5 (tesztelt), PS4 | korábban: PC, Xbox Series, Xbox One
KIADÓ All in! Games FEJLESZTŐ Exbleative
MEGJELENÉS 2024. június 27. ÁR €16,99

A korábbi verziókról készült tesztünket ide kattintva olvashatjátok.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Apróságok levezetésként - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Lollipop Chainsaw RePOP, Metroid Prime 4: Beyond, Hi-Fi Rush, Astroneer.

3 órája

Elhalasztott jelentés, tartalmas bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Ubisoft, Fallout, Ride 6, Pokémon Pokopia, The Blood of Dawnwalker, Vampire Survivors, KinForge, Red Dead Redemption, Anno 117: Pax Romana.

1 napja
4

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

1 napja
6

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

2 napja
12

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

2 napja
40

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

2 napja

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

2 napja
2

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

2 napja
4

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

3 napja
2

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

3 napja
3

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

4 napja
14

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

4 napja
2

Heti megjelenések

5 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

5 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

6 napja
16

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

7 napja

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

8 napja
2

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

8 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

8 napja
39

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

8 napja
8