[Teszt] Deliver us Mars

Deliver us Mars

fcsabaFarkas Csaba2023.02.12. 22:10

Földünk az elkövetkező évtizedekben élhetetlenné válik, sivataggá váló bolygónk legnagyobb lángelméi azonban hátat fordítottak a küszködő lakosságnak, új környezetet és lehetőségeket keresve ahhoz, hogy kihalásra ítélt fajunk tiszta lappal indulhasson. Végső erőforrásainkat felhasználva a Mars felé vesszük az irányt, excentrikus tudósaink nyomában pedig az emberi küzdelem és élni akarás megannyi formája bontakozik ki a családi dráma, a kaland és a science fiction megfelelően adagolt egyensúlyában. Grandiózus történetmesélés véges költségvetéssel és korlátozott technikai lehetőségekkel, de vajon sikerül-e a kreatívan megvariált játékelemekből napjaink legnagyobb kérdéseit feltenni, valamint friss formában és átélhető módon tálalni azokat a mély gondolatokat, melyek hosszú évtizedek óta foglalkoztatják a tudományos fantasztikumot?

Isaac és a holdmackó

Bár a történet önmagában is érthető és fogyasztható, az előzmények és az apró részletek megismeréséhez a Deliver Us The Moon végigjátszása is megérhet pár órát, hogyha a KeokeN Interactive „Deliver Us univerzuma” sikeresen beszippantott. Korábban megtudhattuk, hogy Issac Johanson, a technológiai fejlődés legfontosabb mozgatórugója végleg megszabadít minket az idegesítő kábelektől, a tudós által kifejlesztett mikrohullámú átvitel (MPT) ugyanis lehetővé teszi a stabil és nagy távolságokat is áthidaló wireless energiatranszfert. Erre és a Holdon zajló helium-3 kitermelésre támaszkodva úgy tűnik, hogy meg is oldódik a Föld ellátása, egészen addig, amíg az odafent állomásozó agytrösztök rejtélyes módon eltűnnek, az energiasugár pedig megszűnik, kétségbeejtő sötétségre és hosszú áramszünetre ítélve a földi lakosokat. A 2018-as előzményben ezt az alaphelyzetet jártuk körül, a sétaszimulátornak tűnő kalandban fejtörők és ügyességi szekvenciák kerültek a felfedezni vágyó játékosok elé, az érdekfeszítő sztorit pedig holofelvételeken keresztül göngyölíthettük fel.

Már a közösség erejével életre keltett Deliver Us The Moon is megmutatta, hogy harc és hús-vér emberek hiányában is élményekkel teli és emlékezetes világot lehet építeni, a folytatásban pedig új és korábbi szereplőink egyaránt megelevenednek. A négytagú Zephyr-küldetés ezúttal élő párbeszédekkel és interakciókkal kerül a történet fókuszába, a fedélzeten a Johanson-nővéreket - Kathy-t és Claire-t, valamint a Hold-incidenst megtapasztalt Sarah Bakert és „imzadiját”, Ryan Delyanint ismerhetjük meg. A főszerepbe Kathy Johanson került, aki a kereket oldott tudós fiatalabb lánya, és aki kétes megítélésű apját gyermekkorában látta utoljára. Kettejük kapcsolatát, és az ezzel együtt járó érzelmi hátteret folyamatos visszaemlékezésekkel építik, a kutatás személyes motivációi azonban hamar konfliktusba kerülnek: míg a kicsiként Moonbearnek becézett Kathy egy szerető édesapát keres, addig nővére és Sarah első kézből tapasztalták meg, milyen döntésekre képes Isaac, aki felesége halálát olyan személyes ügyként kezeli, mely közte és a hanyatló Föld között történt.

Jöttünk, másztunk, visszamennénk

Külső és belső utazásra tehát egyaránt felkészülhetünk, átvitt és szó szerinti értelemben is: míg az egyik pillanatban külső nézetben tevékenykedhetünk a kék helyett sárgává változó anyabolygónkon, a következő jelenetben már belső nézetben lebeghetünk a Zephyr folyosóin. Bár úgy tűnik, hogy külső nézetes mászkálással töltjük majd időnk nagyrészét, mégis nehéz lenne megmondani, tulajdonképpen milyen játékmechanika is képezi a magját a hangulatos, történetközpontú sci-fi kalandnak. Egy biztos, akik rajonganak az űrkutatásért, mindenképpen vegyék szemügyre a tesztalanyt, hiszen a Zephyr felbocsátásakor tevékeny részesei lehetünk az indítási szekvenciának, súlytalanul lebeghetünk az űrhajó belsejében, űrsétát tehetünk és megtisztíthatjuk a hajtóművet a törmelékektől, dokkolási manővert hajthatunk végre, és természetesen számtalan alkalmunk nyílik arra, hogy részletesen megcsodáljuk a Mars felszínét, akár sétálva, akár egy rover volánja mögül.

Fejtörők, párbeszédek és holofelvételek megtekintése, valamint a környezet változatos felderítése váltogatják egymást, de olyan is van, hogy különböző fedőpaneleket távolítunk el lézervágóval, vagy szűk csatornákba hatolunk be mesterséges kísérőtársunk, Ayla segítségével. Annak ellenére, hogy csapatunk szinte folyamatos kapcsolatban áll velünk, a pályákat ezúttal is magányosan térképezzük fel, a párbeszédek mellett pedig továbbra is hatalmas szerepet játszanak a rögzített felvételek, amikor a narratíva előrehaladásáról van szó. A történet fontosabb fordulópontjai között kisebb-nagyobb távolságokat kell áthidalnunk, harc hiányában pedig egyéb mechanikák kívánkoznának a fejtörők mellé, általában ilyenkor jön a képbe a játékipar sokszor bevetett és jól bejáratott kötőanyaga, a sziklamászás. Jégcsákányok segítségével valami olyasmit kell csinálnunk, mint a Tomb Raider bizonyos szakaszain, a művelet azonban nagyobb odafigyelést követel: mivel a csákányok külön pozícionálást igényelnek, közben pedig a mozgás irányára és a kameranézetre is figyelmet kell fordítanunk, meglepően könnyedén lezuhanthatunk, amennyiben a megfelelő koncentráció helyett a tájban szeretnénk gyönyörködni. Számomra sajnos nem vált a kedvenc játékelemmé, pedig elég sokszor előfordul, hogy egy adott helyszínt vertikálisan kell megközelíteni.

Földünk, a Mars

Kathy utazása kielégítő változatosságot ígér, melynek ütemezése és történetbe illesztése kitűnően működik, sajnos a technikai tálalás számos helyen megcsúszik és nem tud felnőni a program ambiciózus történetmeséléséhez. Nagyobb területeken nem ritka, hogy bizonyos textúrák rendkívül lassan töltődnek be (ha egyáltalán megjelennek valaha), Ayla pedig sokszor szerencsétlenül helyezkedik, néha ráadásul egészen furcsa remegésbe kezd Kathy mellett. Az összhatás és művészi elképzelés legtöbb esetben tetszetős, de a különböző helyszínek megvalósítása változatos végeredménnyel sikerült: míg egyik esetben a kietlen táj sokat hozzátesz a hangulathoz, máshol az üresség érzését kelti. A belső helyszínek egységesebb minőségben tárulnak elénk, a képkockafrissítés azonban mindenütt fluktuációkon megy keresztül, mely határozottan észrevehető. Örömteli, hogy a szereplők most az arcukkal együtt láthatók, animációk és kifejezés szintjén azonban senki se számítson AAA szintű gesztusokra és arcrezdülésekre.

Utóbbi probléma számomra nem volt kizökkentő erejű, ugyanis a legnagyobb értéket egyértelműen az elmesélt történet, valamint az átadott gondolatok képviselik, melyek a vegyesen prezentált vizuális körítéssel is remekül működnek. Igen, számtalanszor láttunk már Mars-kolóniákat és nagyratörő tudósokat, akik a családi életük és szakmai céljaik között nyűglődnek, ahogy azt a kérdést is többen feltették már, hogy az emberi közösségekben miért keletkezik újra és újra elkerületlen kettéosztottság. A szinkronhangok viszont dicséretes minőségben keltik életre az ismerős panelekből felépülő elbeszélést, a színészek segítségével így mégiscsak átélhető történetet kapunk a válaszúthoz érkező emberiség jövőbeli megpróbáltatásaiból.

Űrkutatásra, vagy Földünk megóvására koncentráljuk szűkös erőforrásainkat? A Deliver Us Mars világában utóbbi már végképp nem megy az előbbi nélkül. Bárhol is vagyunk, a készítők inkább úgy teszik fel a kérdést, hogy mi, emberek tudunk-e változni? Az biztos, hogy a KeokeN Interactive tudott, a néma felfedezést így 8-9 órás filmszerű élménnyé acélozták, és bár a fejlesztőcsapat határai jól kirajzolódnak (sokszor talán kellemetlenül), a „nagy emberek nagy döntései” típusú történetmeséléssel egyáltalán nem lőttek mellé. A súlytalanság, az űrséta vagy a Mars felfedezése - az ilyenkor szokásos harcrendszer vagy horrorelemek nélkül - önmagában is megszólítja az űrkutatásra fogékony érdeklődőket, a folytatódó karakterdráma pedig a lehetőségekhez képest nagyszerű megvalósítást kapott. Jöhet a Deliver Us Earth?

PLATFORM PC, PS4, PS5, One, Series S/X (tesztelt), Switch
KIADÓ Frontier Developments FEJLESZTŐ KeokeN Interactive
MEGJELENÉS 2022. február 02. ÁR 30 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

1 órája

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

8 órája
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

10 órája
4

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

20 órája
2

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

1 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

2 napja
6

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

3 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

3 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

3 napja
7

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

3 napja
9

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

4 napja
4

Heti megjelenések

4 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

5 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

6 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

7 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

8 napja
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

8 napja
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

9 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

9 napja
9