[Teszt] Deliver us Mars

Deliver us Mars

fcsabaFarkas Csaba2023.02.12. 22:10

Földünk az elkövetkező évtizedekben élhetetlenné válik, sivataggá váló bolygónk legnagyobb lángelméi azonban hátat fordítottak a küszködő lakosságnak, új környezetet és lehetőségeket keresve ahhoz, hogy kihalásra ítélt fajunk tiszta lappal indulhasson. Végső erőforrásainkat felhasználva a Mars felé vesszük az irányt, excentrikus tudósaink nyomában pedig az emberi küzdelem és élni akarás megannyi formája bontakozik ki a családi dráma, a kaland és a science fiction megfelelően adagolt egyensúlyában. Grandiózus történetmesélés véges költségvetéssel és korlátozott technikai lehetőségekkel, de vajon sikerül-e a kreatívan megvariált játékelemekből napjaink legnagyobb kérdéseit feltenni, valamint friss formában és átélhető módon tálalni azokat a mély gondolatokat, melyek hosszú évtizedek óta foglalkoztatják a tudományos fantasztikumot?

Isaac és a holdmackó

Bár a történet önmagában is érthető és fogyasztható, az előzmények és az apró részletek megismeréséhez a Deliver Us The Moon végigjátszása is megérhet pár órát, hogyha a KeokeN Interactive „Deliver Us univerzuma” sikeresen beszippantott. Korábban megtudhattuk, hogy Issac Johanson, a technológiai fejlődés legfontosabb mozgatórugója végleg megszabadít minket az idegesítő kábelektől, a tudós által kifejlesztett mikrohullámú átvitel (MPT) ugyanis lehetővé teszi a stabil és nagy távolságokat is áthidaló wireless energiatranszfert. Erre és a Holdon zajló helium-3 kitermelésre támaszkodva úgy tűnik, hogy meg is oldódik a Föld ellátása, egészen addig, amíg az odafent állomásozó agytrösztök rejtélyes módon eltűnnek, az energiasugár pedig megszűnik, kétségbeejtő sötétségre és hosszú áramszünetre ítélve a földi lakosokat. A 2018-as előzményben ezt az alaphelyzetet jártuk körül, a sétaszimulátornak tűnő kalandban fejtörők és ügyességi szekvenciák kerültek a felfedezni vágyó játékosok elé, az érdekfeszítő sztorit pedig holofelvételeken keresztül göngyölíthettük fel.

Már a közösség erejével életre keltett Deliver Us The Moon is megmutatta, hogy harc és hús-vér emberek hiányában is élményekkel teli és emlékezetes világot lehet építeni, a folytatásban pedig új és korábbi szereplőink egyaránt megelevenednek. A négytagú Zephyr-küldetés ezúttal élő párbeszédekkel és interakciókkal kerül a történet fókuszába, a fedélzeten a Johanson-nővéreket - Kathy-t és Claire-t, valamint a Hold-incidenst megtapasztalt Sarah Bakert és „imzadiját”, Ryan Delyanint ismerhetjük meg. A főszerepbe Kathy Johanson került, aki a kereket oldott tudós fiatalabb lánya, és aki kétes megítélésű apját gyermekkorában látta utoljára. Kettejük kapcsolatát, és az ezzel együtt járó érzelmi hátteret folyamatos visszaemlékezésekkel építik, a kutatás személyes motivációi azonban hamar konfliktusba kerülnek: míg a kicsiként Moonbearnek becézett Kathy egy szerető édesapát keres, addig nővére és Sarah első kézből tapasztalták meg, milyen döntésekre képes Isaac, aki felesége halálát olyan személyes ügyként kezeli, mely közte és a hanyatló Föld között történt.

Jöttünk, másztunk, visszamennénk

Külső és belső utazásra tehát egyaránt felkészülhetünk, átvitt és szó szerinti értelemben is: míg az egyik pillanatban külső nézetben tevékenykedhetünk a kék helyett sárgává változó anyabolygónkon, a következő jelenetben már belső nézetben lebeghetünk a Zephyr folyosóin. Bár úgy tűnik, hogy külső nézetes mászkálással töltjük majd időnk nagyrészét, mégis nehéz lenne megmondani, tulajdonképpen milyen játékmechanika is képezi a magját a hangulatos, történetközpontú sci-fi kalandnak. Egy biztos, akik rajonganak az űrkutatásért, mindenképpen vegyék szemügyre a tesztalanyt, hiszen a Zephyr felbocsátásakor tevékeny részesei lehetünk az indítási szekvenciának, súlytalanul lebeghetünk az űrhajó belsejében, űrsétát tehetünk és megtisztíthatjuk a hajtóművet a törmelékektől, dokkolási manővert hajthatunk végre, és természetesen számtalan alkalmunk nyílik arra, hogy részletesen megcsodáljuk a Mars felszínét, akár sétálva, akár egy rover volánja mögül.

Fejtörők, párbeszédek és holofelvételek megtekintése, valamint a környezet változatos felderítése váltogatják egymást, de olyan is van, hogy különböző fedőpaneleket távolítunk el lézervágóval, vagy szűk csatornákba hatolunk be mesterséges kísérőtársunk, Ayla segítségével. Annak ellenére, hogy csapatunk szinte folyamatos kapcsolatban áll velünk, a pályákat ezúttal is magányosan térképezzük fel, a párbeszédek mellett pedig továbbra is hatalmas szerepet játszanak a rögzített felvételek, amikor a narratíva előrehaladásáról van szó. A történet fontosabb fordulópontjai között kisebb-nagyobb távolságokat kell áthidalnunk, harc hiányában pedig egyéb mechanikák kívánkoznának a fejtörők mellé, általában ilyenkor jön a képbe a játékipar sokszor bevetett és jól bejáratott kötőanyaga, a sziklamászás. Jégcsákányok segítségével valami olyasmit kell csinálnunk, mint a Tomb Raider bizonyos szakaszain, a művelet azonban nagyobb odafigyelést követel: mivel a csákányok külön pozícionálást igényelnek, közben pedig a mozgás irányára és a kameranézetre is figyelmet kell fordítanunk, meglepően könnyedén lezuhanthatunk, amennyiben a megfelelő koncentráció helyett a tájban szeretnénk gyönyörködni. Számomra sajnos nem vált a kedvenc játékelemmé, pedig elég sokszor előfordul, hogy egy adott helyszínt vertikálisan kell megközelíteni.

Földünk, a Mars

Kathy utazása kielégítő változatosságot ígér, melynek ütemezése és történetbe illesztése kitűnően működik, sajnos a technikai tálalás számos helyen megcsúszik és nem tud felnőni a program ambiciózus történetmeséléséhez. Nagyobb területeken nem ritka, hogy bizonyos textúrák rendkívül lassan töltődnek be (ha egyáltalán megjelennek valaha), Ayla pedig sokszor szerencsétlenül helyezkedik, néha ráadásul egészen furcsa remegésbe kezd Kathy mellett. Az összhatás és művészi elképzelés legtöbb esetben tetszetős, de a különböző helyszínek megvalósítása változatos végeredménnyel sikerült: míg egyik esetben a kietlen táj sokat hozzátesz a hangulathoz, máshol az üresség érzését kelti. A belső helyszínek egységesebb minőségben tárulnak elénk, a képkockafrissítés azonban mindenütt fluktuációkon megy keresztül, mely határozottan észrevehető. Örömteli, hogy a szereplők most az arcukkal együtt láthatók, animációk és kifejezés szintjén azonban senki se számítson AAA szintű gesztusokra és arcrezdülésekre.

Utóbbi probléma számomra nem volt kizökkentő erejű, ugyanis a legnagyobb értéket egyértelműen az elmesélt történet, valamint az átadott gondolatok képviselik, melyek a vegyesen prezentált vizuális körítéssel is remekül működnek. Igen, számtalanszor láttunk már Mars-kolóniákat és nagyratörő tudósokat, akik a családi életük és szakmai céljaik között nyűglődnek, ahogy azt a kérdést is többen feltették már, hogy az emberi közösségekben miért keletkezik újra és újra elkerületlen kettéosztottság. A szinkronhangok viszont dicséretes minőségben keltik életre az ismerős panelekből felépülő elbeszélést, a színészek segítségével így mégiscsak átélhető történetet kapunk a válaszúthoz érkező emberiség jövőbeli megpróbáltatásaiból.

Űrkutatásra, vagy Földünk megóvására koncentráljuk szűkös erőforrásainkat? A Deliver Us Mars világában utóbbi már végképp nem megy az előbbi nélkül. Bárhol is vagyunk, a készítők inkább úgy teszik fel a kérdést, hogy mi, emberek tudunk-e változni? Az biztos, hogy a KeokeN Interactive tudott, a néma felfedezést így 8-9 órás filmszerű élménnyé acélozták, és bár a fejlesztőcsapat határai jól kirajzolódnak (sokszor talán kellemetlenül), a „nagy emberek nagy döntései” típusú történetmeséléssel egyáltalán nem lőttek mellé. A súlytalanság, az űrséta vagy a Mars felfedezése - az ilyenkor szokásos harcrendszer vagy horrorelemek nélkül - önmagában is megszólítja az űrkutatásra fogékony érdeklődőket, a folytatódó karakterdráma pedig a lehetőségekhez képest nagyszerű megvalósítást kapott. Jöhet a Deliver Us Earth?

PLATFORM PC, PS4, PS5, One, Series S/X (tesztelt), Switch
KIADÓ Frontier Developments FEJLESZTŐ KeokeN Interactive
MEGJELENÉS 2022. február 02. ÁR 30 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

6 órája

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

23 órája
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

2 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

3 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

9 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2024.04.23.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==