[Teszt] DJ Hero

DJ Hero

mcmackoGéczy Attila2010.02.21. 19:24

A Guitar Hero sikerei után az Activision számára nem lehetett kétséges, hogy a szériát továbbvigye kiaknázatlan közönségek felé. Bár az eddigi programok igen jó pozícionálással fedték le a pop-rock stílusban lavírozó emberkék ízlésvilágát, az elektronikus zene elkötelezett fanatikusainak a lemezjátszó kontroller megjelenéséig kellett várniuk a virtuális clubber életérzésre.

Még mielőtt instant távoznának az elektronikától akár kicsit is ódzkodó játékostársaim, gyorsan elárulom a műfajokon átívelő titok nyitját: a DJ Hero nem a keményvonalas elektronikát erőlteti. A fejlesztőbrigád nem esett abba a hibába, hogy túlságosan underground soundtracket préseljen a korongra. A zenei összeállítás gerincét jól ismert slágerek, rádióbarát nóták, a pop, jazz, hip-hop, rock (bizony!) és electro műfajok kínálatából válogatták össze a művészeti direktorok. A dalokat nem egyesével, hanem úgy nevezett mash-upok formájában kell előadnunk - ezt úgy képzeljétek el, hogy két nótát indítunk el, és a megfelelő zenei témáknál egymásra keverjük őket. Általában igen szórakoztatóak tudnak lenni különféle hivatalos, avagy éppen bootleg mash-up felvételek, az Activision rezidens diszkókirályai pedig tudják, hogyan lehet minőségi listával megbirizgálni a nagyérdemű figyelmét.

A második kritikus faktor a játékmenet és a kontroller megvalósítása lehet egy ilyen jellegű vállalkozásnál. A gitárhős franchise esetében viszonylag egyértelmű volt a valóság virtuális formába történő leképezése. A DJ Hero esetében a “turntable” - azaz a lemezjátszó- lett a transzformáció eredménye. A kontroller masszívnak mondható, bár az első impressziónkat valószínűleg a műanyag alap fogja keserédessé varázsolni. Aztán ahogy a részleteket végigmérjük, a kontroller felfedi a finom bájait. A lemeztányér enyhén bordázott, a gombok is recések a jobb tapadás érdekében. Bár a potméter és a tolópoti kicsit bazári benyomást kelt, a deck szétszerelhetősége ezt a jelleget bőven ellenpontozza. A konfigurációs lehetőség révén a balkezesek sincsenek kirekesztve kényelmes játékból, e figyelmes gesztus pedig még akkor is értékelendő, ha a periféria ára azért megkívánja a minőségi hozzáállást. Ha úgy tartja kedvünk, a menüből tovább állítható a felállás - adott helyzetben a lemez bal vagy jobb oldalára állíthatjuk az akciógombokat, a játék pedig a tényleges lemezpozícióhoz igazítja az in-game interfészt.

Az első játékban töltött perceket érdemes a tutoriallal tölteni. Oktatónk (Grandmaster Flash - a scratchtechnika pionírja) mutatja be a játékmechanika minden csínját-bínját. Három sávot láthatunk a képernyőn, hasonlóan a GH ötsoros note highway megoldásához. A három akciógomb - Guitar Hero mintára - a hangok/effektek bejátszását idézi elő. A két szélső szín (kék-zöld) a mash-up két nótájához tartozik, míg a középső piros bogyó a hangmintákhoz lett rendelve. A tolópotméter, azaz a crossfader segítségével mozgatjuk a sávokat. Középállásban mindkét téma szól egyszerre, a potit adott irányba csúsztatva pedig az oldalhoz rendelt dal fog a hangfalból bömbölni. A sávváltást hosszabb szakaszokon kell bevetnünk, keményebb fokozatokon akár pillanatnyi ugrásokat, tüske jellegű csúsztatást is megkíván tőlünk a mix. A tekerő a hangszín módosításában játszik szerepet, a játékban pedig a szorzónk ideiglenes duplázásáért felel. Bizonyos szekvenciák hibátlan teljesítményéért eufória‑egységeket kapunk, melyeket a Star Power mintájára lehet később egy gombbal aktiválni - szintén a szorzó kétszerezésének reményében.

A legfeelingesebb funkcióról azonban még szót sem ejtettünk. Annak idején kölyökkoromban leesett állal figyeltem az MTV-n, ahogyan a színes pulcsis fekete varázslók nyúzzák a bakelitet. A DJ Hero nagyon ügyesen implementálja a lemez scratchelés lendületességét. Ha a bogyósztrádán hosszabb sáv tűnik fel valamelyik oldalon, akkor ott a gombot lenyomva random fel-le mozdulatokkal kell a lemez csúsztatását imitálnunk. Keményebb fokozatokon ezt még megfejelték azzal, hogy az irányt és az ütemet is megszabják a játékosnak. Ha hallgattok rám, nagyon figyeltek a scratch-sáv hosszára, ugyanis ha a gombot előbb engedjük fel, akkor a szorzónkat buktuk. A játék ezt hibának érzékeli, és erre már a gyakorlásban is nyomatékosan felhívja a figyelmünket.

-“Ennyi az egész?”, kérdezhetjük magunkban. Ennyi bizony! Talán egyszerűnek tűnhet a séma, de higgyétek el, néhol sokkal összetettebb tud lenni a kihívás, mint a gitáros produkció esetében. A Hero sorozat árkád jellegét fenemód megerősítették a DJ-s inkarnációval. Meghalni nem lehet (elsőre ez NAGYON furcsa volt nekem a Guitar Hero-val töltött temérdek játékidő után), ellenben minden figyelem a súlyos pontok körül forog. Tisztára, mint régen az árkádokban, csak immár érmék és creditek nélkül. A játékban végig rá vagyunk szorulva a perfekcionista hozzáállásra, ugyanis elég egy csúsztatás hiba, a scratch korai felengedése és máris lőttek a szorzónak, melyet jelentősen tovább tart feltornászni, mint azt az eddigi ritmusjátékokban megszokhattuk.

Nehezebb fokozaton annyi minden történik egyszerre a képernyőn, hogy multitask droid legyen a talpán, aki mindent átlát és mindent be is varr, ami a sztrádán megjelenik. A csillagokat, megnyitható bónuszokat és új helyszíneket is szűkebb marokkal osztogatja a gép, medium fokozat felett csak hosszas gyakorlással tudjuk a karrier haladását megkövetelő pontokat összeszedni. Könnyebb fokozaton viszont túlzottan is egyszerű a progresszió, picit mintha túlságosan is rámentek volna a fejlesztők casual réteg kiszolgálására.

Mindezek ellenére messze nem akarom ezt a DJ Hero hibájaként felróni, sőt, ez a totális bukástól óvó, mégis szigorú szemléletmód frissít egy nagyot a jól bejáratott ritmusjáték formulán. A nehézség íve ráadásul remek, kellő kitartással rá lehet ám jönni a kunsztokra.

Ha nagy pontossággal játszunk, a gép a rewind lehetőségét is felajánlja. Ekkor a lemezjátszót megpörgetve pár másodpercet tekerünk a dalon visszafelé. A szorzónk ekkor is duplázódik, ami kiváló lehetőséget jelent további súlyos pontok bezsebelésére.

A DJ Hero szettekben adagolja a mixeket. Érdekes, hogy a karrierben nem tudunk számokra lebontva haladni, csak pár nótás összeállításokat választhatunk. A quickplay beállítása is enyhén macerás. Áramvonalasíthatták, szekcionálhatták volna a menüket, hiszen a játékmódokat és a karrier szetteket is egy közösített főképernyőn érhetjük el. A fellépéseket feldobja a tematikus stílusválasztás, és a Hero sorozattól megszokott vendégelőadók, celebritások szerepeltetése, akik saját avatárral és laza animációkkal rendelkeznek.

A grafika felemás. A menük és az interfész prezentációja kifejezetten izgalmas, azonban a hátterek minden zsongás ellenére is egyszerű elemekből épülnek fel. Minhta csak a GH 3 motorjáig nyúltak volna vissza a FreeStyleGames munkatársai, a textúrák elnagyoltan csúnyácskák, a közönség sem valami látványos, de legalább az összkép kielégítő. Az animációk is unalmasak idővel, a főszereplőink elég lapos repertoárral mozognak a dekkek mögött, ám azt elismerem, hogy a lemezlovasok túl nagy színpadi teljesítményt az életben sem szoktak nyújtani. A játékból valahogy hiányzik az önirónia is. Amíg a Guitar Hero karakterei, hátterei magukon hordozták a nagybetűs Stílusparódiát, addig a DJ Heronál a kúlosan trendi rajzfilmes megközelítésen túl nem sok extra mélységet szőttek a látványba. Persze a gizdázás itt is jelen van minden gesztusban, de valahogy korántsem olyan ironikus formában, mint a rockcirkusz esetében.

A játékban találhatunk többféle multiplayer opciót is, így a netes elérhetőséggel rendelkező játékok egymás között is felmérhetik tudásukat. Baromi jópofa és kézenfekvő ötlet volt a gitárokat házasítani a DJ pulttal - a játékban több nóta direkt erre lett kihegyezve. Mondanom sem kell, amint megnyitottam a gitáros számokat, egyből bepróbáltuk társaságban is a mókát! Bár a játék messze nem hordoz akkora többjátékos élményt magában, hogy egy sokvendéges házibuliban úgy állon helyt, mint az piac négyfős bandajátékai, azért egy szűkebb haveri társaság el tud szórakozni a gitár, vagy egy esetleges második kontroller bevetésével.

A végére hagytam még egy kis morgást. Bár mint mondtam, a DJ Hero kontrollere tisztességes módon lett összemesterkedve, egy nagy gyengesége mégis képes odavágni a nehezebb fokozatokon való játékot. Hard és Expert fokozatokon igen hevesen kell a sávok között váltogatni, csak éppen a tolópoti nem elég reszponzív. A visszacsatolás nagyon enyhe, túl könnyen tologatható a kis kar. Csak rengeteg gyakorlással fogunk ráérezni arra, hogy mennyi mozdítás szükséges a váltásokhoz. Addig viszont rengetegszer fogunk félrecsúsztatni, és irgalmatlan nagyokat káromkodni Egy kicsit dinamikusabb, feszesebb crossfader kategóriákkal nagyobb élményt és használhatóságot nyújtana.

A DJ Hero kiváló alapokra építkezett, és hozzátett annyit a ritmusjátékok világához, hogy egy különálló új szériaként is megállja a helyét. Hibái felett azonban nem szabad elsiklani - a folytatásnak az interfész áramvonalasítása, a nehézségi szintek finomhangolására és a figyelem további fenntartására kell odafigyelni. Mert bár a DJ Hero nagyon ütős ötletekkel valósítja meg önmagát, a formula szavatosságát az esetleges folytatások és az ezekben felvonultatott ötletek fogják igazolni. Ennek ellenére önmagában is tartalmas, érdekes csomagot tudhat magáénak a DJ Hero bundle tulajdonos. Ritmusjátékosoknak és a zenei stílus rajongóinak bűn volna kihagyni.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

21 órája
1

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

2 napja
11

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

3 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

3 napja
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

4 napja
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

5 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

5 napja
8

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

5 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

6 napja
1

Heti megjelenések

7 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

7 napja
3

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

7 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

8 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

9 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

9 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

2025.04.25.
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

2025.04.24.
4

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

2025.04.23.
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

2025.04.23.
70

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

2025.04.23.
10