[Teszt] ZOMBI

ZOMBI

siklaraSimon Klára2015.08.30. 09:00

Amikor nagyritkán nem az Egyesült Államokban, hanem elérhető közelségben, például Európa partjainál tör ki egy kiadós zombi-apokalipszis, végre egy kicsit mi is úgy érezhetjük, hogy ez akár velünk is megtörténhetett volna. A Wii U-ra 2012 végén megjelent Zombi U közel három év elteltével megérkezett PC-re és a jelen generációs konzolokra is, stílszerűen megvált az U betűtől, de a szóvégi “e” betű hiányának köszönhetően még mindig megakad rajta az ember szeme. Az időzítés is ügyes, hiszen lassan, de biztosan indul az idei zombi-szezon, és folytatódik a Walking Dead, az előzménysorozata pedig épp a héten rajtolt el. Mivel korábbi tesztjében Rehynn már leírt mindent, amit a játékkal kapcsolatban érdemes tudni, ezért most elsősorban a portolás milyenségével és az eredetitől való eltéréseivel foglakozunk, de előtte azért ejtsünk pár szót a történetről. Az angolok Nostradamusának tartott John Dee ugyan már a 17. században megjövendölte a Londont sújtó második pestis eljövetelét (az elsőnek az 1666-os nagy londoni tűzvész vetett véget), senki nem vette komolyan, és csak egy titkos társaság, a Crows of Dee próbált meg óvóhelyek építésével felkészülni a csapásra. A jóslat valóra vált, a brit főváros lakosságán végigsöpört a kór, amely szinte mindenkit élőholttá változtatott, de egy maroknyi túlélő lázasan keresi az ellenszert, a mi feladatunk pedig általában valamelyikük, többnyire a minket felkészítő “Prepper” utasításait követve segíteni a munkájukat.

A jó hír az, hogy a különösebb beharangozás nélkül újrakiadott és csak digitális formában megvásárolható Zombi eleve nem teljes árról indul egyik platformon sem (nekem a 20 eurós, tehát viszonylag baráti áron vesztegetett PC verziót nyílt lehetőségem tesztelni). A játék egyik fő vonzereje maga London, amit tulajdonképpen egy rendhagyó virtual tour keretében, posztapokaliptikus állapotban, zombikkal feldobva tekinthetünk meg. A város bizonyos részeinek többé-kevésbé valósághű lemodellezése terén példás munkát végzett az Ubisoft Montpellier, a helyszinek között pedig egyaránt megtaláljuk a metróvonalak aluljáróit, csatornákat, elhagyatott sikátorokat, valamint az olyan turistacsalogató látványosságokat, mint a Tower, vagy a Buckingham Palace. A másik különlegessége, ami igazán túlélőhorrorrá teszi a Zombit, az a roguelike beütés, ugyanis ha az épp irányított túlélőnket megharapja egy fertőzött, akkor neki örökre vége. Olyannyira vége, hogy game over helyett azonnal egy másik túlélő bőrében találjuk magunkat, akivel első feladatunk előző porhüvelyünk felkutatása és likvidálása, hiszen hátizsákjában cipeli az addig összeszedett túlélő felszerelésünk javát, aminek jó eséllyel része pár felfejlesztett fegyverünk is. Sajnos az olyan Dark Soulsos online elemek, mint a más játékosoknak történő üzengetés lehetősége, teljes egészében hiányoznak, akárcsak a multiplayer módok, vagyis a Zombi mindössze a kb. 18 óra alatt teljesíthető egyjátékos sztori kampányt tartalmazza, ami azért kicsit betesz a szavatosságnak.

A műfaj szerelmeseinek azért így is kellemes felüdülést jelenthet a mostanában középszerű Resident Evilek közé egy kis Zombit beiktatni, elvégre a permanens halál garantálja az állandó paranoiát és zsigeri rettegést. Habár viszonylag ritkán üt rajtunk nagyobb horda (és olyankor is kínál a terep lehetőségeket a tömegoszlatásra gépágyú, vagy robbanós hordók formájában) félelmetesen könnyű meghalni. Elég egy óvatlan pillanat, vagy egy váratlanul ránk ugró delikvens és máris elköszönhetünk emberünktől, aki hamarosan egy lesz a botladozó-oszladozó alakokból. Némi óvatossággal és ügyes rákészüléssel persze sokáig elkerülhető a baj, azt pedig talán mondani sem kell, hogy a ritkásan fellelhető muníció eldurrogtatása helyett érdemes a legtöbb konfrontációt közelharci eszközzel, de a tisztes távolságot gondosan tartva lerendezni. A Zombi U-ban csupán a krikettütőre támaszkodhattunk, a Zombiban azonban begyűjthetünk egy ásót és egy szöges baseballütőt is. Előbbi egészen a szívemhez nőtt, mert akár több pupákot is meg lehet vele csapkodni egyszerre, de a Daryl Dixon által preferált számszeríj, vagy a lőfegyverek is nagyon jó szolgálatot tesznek olykor, a gránátokról és Molotov koktélokról nem is beszélve. Kissé morbid (ám érthető), hogy addig kell ütni szegény párákat, amíg le nem szakad a fejük. Némelyikük indokolatlanul sok ütést kibír, miközben mindegyik zombiról elmondható, hogy fajtájukhoz képest szokatlanul gyorsak.

A portolásra szakosodott Straight Right tisztességes munkát végzett az eredetileg a Nintendo konzoljának hardverére erősen támaszkodó játék más platformokra költöztetésével, kreatívan áthidalva a Wii U GamePad hiányából adódó problémákat. A Zombi U egyik legötletesebb húzása a GamePad játékba integrálása volt, amit hozzánk hasonlóan az irányított karakter is a kezében tart: a tévéképernyő mellett folyamatosan figyelni kell az irányító kijelzőjén megtalálható HUD-elemeket, térképet, itt kotorászhatunk az inventoryban, a giroszkópos szkennerrel pedig kis túlzással tényleg a játék részévé válhatunk. Namármost az előbb felsorolt dolgok a portban mind a játékképernyőre költöztek, de csak akkor jelennek meg, ha szükség van rájuk, vagy ha a hozzájuk rendelt gomb lenyomásával úgy akarjuk. Ez valamivel könnyebbé teszi a játékot, hiszen már nem kell folyamatosan kétfelé figyelni, arról azonban megoszlanak a vélemények, hogy irányítás tekintetében melyik megoldás a jobb. Sokan azzal érvelnek, hogy a beleélést nagyban növelte, hogy a GamePad a játékmenet szerves része, és az azzal való pepecselés épp annyi plusz kihivást adott, ami nélkül a portok túl könnyűek lettek. Ezzel szemben mások eleve erőltetettnek és felesleges macerának tartották az egészet. A Zombi bizonyára vesztett bájából a GamePados móka kiiktatásával, de igazság szerint így is abszolút élvezhető, pláne hogy egérrel nagyon kényelmes is a célzás. Az nagyobb ciki, hogy egérrel és billentyűzettel játszva is az Xbox irányító gombkiosztását tolja az orrunk elé mindenhol a játék.

Grafikailag a Zombi a mai mezőnyben az állítólagos ráncfelvarrása ellenére is elég gyérül fest, viszont legalább a szinte folyamatos sötét, vagy a sűrűn gomolygó füst és köd, no meg a tisztes távolság jól áll neki. A textúrákat nem érdemes megvizsgálni túl közelről, és mivel a felbontáson és a V-syncen kívül mást nem is tudunk átállítani, maximum a videókártya beállitásoknál húzkodhatjuk még az élsimítás csúszkát, hátha attól jobb lesz a látvány. Ennek ellenére az összhatás határozottan kellemes, hisz a világvége-hangulathoz illő mértékben koszlott és leamortizált, gyakran szemétben úszó helyszínek beszédesen vetítik elénk a járvány kitörését kísérő pánikot, és már a bázisul szolgáló metróalagutakban megalapozzák a hangulatot a menekülni próbálók kiborult bőröndjei, a közelükben heverő (és még mozdulatlan) testekkel egyetemben. A hangok nagyon jók, és nem egyszer csak a környező zörejek és a közelgő hörgés alapján tudunk majd manőverezni a nyomasztóan szűk folyosókon. Igaz ugyan, hogy a zseblámpa fénye immár megnövelhető, de azért csínján kell bánni a reflektorral, mert az erősebb fényforrás a közelben botladozó zombikat is nagyobb eséllyel bevonzza, valamint rohamosan meríti az elemet, így akár fél percre is a vaksötétben ragadhatunk, amíg visszatölt. Ennél is reménytelenebb a helyzet, amikor valami megzavarja a jelet, és elveszítjük a rádiókapcsolatot a minket segítő Prepperrel, vagy átmenetileg a radar-térkép-szkenner szuperkütyünk is bemondja az unalmast, és tényleg ott maradunk teljesen magunkra utalva valami bunker, vagy csatorna mélyén az élőholtak közt.

A Zombi U kontra Zombi összehasonlításból egyértelműen a Zombi U jön ki győztesen, hiszen bármennyire is próbálja az Ubisoft bővített kiadásként feltűntetni a Zombit, a multiplayer módok és az online mókázás hiányát aligha kompenzálja két új fegyver, meg a minimálisan felhúzott grafika. Ettől azonban még a féláron megvásárolható játéknak abszolút van létjogosultsága, hiszen egy ízig-vérig túlélőhorrorról beszélünk. A Zombi egyjátékos kampánya nyújt akkora élményt, hogy a műfajt kedvelő PC, Xbox One és PS4 tulajok örömmel látogassanak el a zombik uralta Londonba.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

22 órája
11

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

1 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

2 napja
5

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

2 napja
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

3 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

4 napja
7

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

4 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

4 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

5 napja
3

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

6 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

7 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

7 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

8 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

8 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

9 napja
4

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

2025.04.23.
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

2025.04.23.
70

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

2025.04.23.
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

2025.04.23.
6