[Teszt] Those Who Remain

Those Who Remain

ne5hVáradi Dániel2020.06.01. 10:00

Mi egy jó történet ismertetője? Tekintve, hogy sosem törtem írói babérokra, talán nem én vagyok a legalkalmasabb ennek a kérdésnek a megválaszolására, egyszeri olvasóként azonban azt könnyű felsorolni, mivel képes megfogni egy sztori. Nyilván az alapvetően izgalmas koncepció mellé nem árt egy kellően erős felvezetés, egy érdekes főszereplő, esetleg pár kisegítő karakter vagy egynéhány jól felépített fordulat a narratíva során.

Hogy miért ezzel kezdtem az egészet? Mert a Those Who Remain a fentiekből semmit nem vonultat fel, így a játék egyik (szép magyar kifejezéssel élve) selling pointja, a "pszichológiai horror" teljesen erejét veszti, így a tényleges játéknak kellene elvinni a hátán az egészet, de könnyen kitalálható módon erre nem képes.

Főszereplőnk, Ethan... Elliot? Edward! Valami E betűs fazon a játék legelején a büdös nagy semmi kellős közepén terpeszkedő motelban igyekszik találkozni a szeretőjével, mert.. nos... ezt sosem tudjuk meg. A Those Who Remain úgy hajít minket a dolgok közepébe, hogy a lehető legkevesebb háttéranyagot biztosítja az általunk irányított karakterről, így nem csupán a múltja, de a cselekedetei és úgy igazából az egész helyzete könnyen válik érdektelenné a számunkra. Ahogy a későbbi eseményeknek helyszínt adó Dormont kisváros titokzatos múltja is.

A meghitt légyott persze annak rendje és módja szerint zátonyra fut vagy igazából el sem kezdődik, mi pedig a rejtélyes városka felé tartva egy ponton már téren és időn át is ugrálgatni kezdünk, mert... csak. Nyilván a játék végéhez közeledve egyre több darab kerül elő a kirakóshoz, addig azonban marad a sötétben tapogatózás.

Persze csak képletesen, hiszen a Those Who Remain játékmenetének épp az a lényege, hogy lehetőleg egy percet se tartózkodjunk a sötétben, mert a kék szemű árnyéklények azonnal elkalapálnak minket. Ennek elkerülésére a játék helyszínein található fényforrásokkal játszva kell folyamatosan megvilágítani utunkat, illetve ezek jótékony ragyogása alatt kell megtalálnunk a továbbjutáshoz vezető tárgyakat.

A játékmenet szépséghibája azonban az, hogy a fejlesztők ahelyett, hogy lehetőséget adtak volna arra, hogy bizonyos szituációkat a saját elképzelésünk szerint oldjunk meg, inkább úgy látták jónak, ha arra kárhoztatnak minket, hogy kitaláljuk, ők milyen megoldást is tartottak ideálisnak. Ez csak azért bosszantó, mert az esetek többségében a korábban már említett létsíkváltós mechanika képezi a megoldás kulcsát, ami néhol fölöslegesen túlbonyolítja a dolgokat.

A múlt és a jelen között ugrálva az ettől elvárható ok-okozati összefüggést kapjuk, vagyis amit a korábbi idősíkban megváltoztatunk, annak a jelenre is hatása lesz. Ráadásul a játék egy ponttól kezdve a bíró, az esküdtszék és a hóhér szerepét is ránk osztja, a nyomok felkutatása során pedig a tér-idő folytonosságban való ide-oda sasszézás jelenti az egyetlen fegyverünket.

Az egyébként kissé körülményes irányítást csak súlyosbítja, hogy a játék egy-egy pontján bizarr lények elleni bújócskába is belekényszerülünk, a rendelkezésünkre álló eszköztár pedig kimerül a sétában és a futásban. Bizony, nincs lopakodás, nincs fedezékhez lapulás, esetleg amögül való biztonságos kitekintés.

Technikai oldalról a játék egy kis fejlesztőcsapattól elvárt minőséget hoz, ezért elmarasztalni nyilván nem indokolt, bár a tény, hogy az általunk felvett tárgyak egy része az interakció során előttünk lebeg a levegőben, mintha valamilyen telepata reptetné őket, nem éppen olyan megoldás, amire elismerően bólintok. Ennél már csak a szinte minden életkedvet nélkülöző szinkron rosszabb, ami egy újabb lépés afelé, hogy a lehető legkevésbé legyen ránk hatással a főszereplő sorsa.

Furcsa és szokatlan leírni, de a Those Who Remainnek kifejezetten jól áll, hogy mindössze néhány óra alatt a teljes történet abszolválható. A főszereplő karakterdrámájának elnagyoltsága, valamint a kisvárosi események felgöngyölítésének kidolgozottsága gondoskodtak róla, hogy arra se legyek kimondottan kíváncsi, hova is fut ki a történet vége. Ez pedig egy olyan játék esetében, aminek ez lenne az egyik, ha nem egyetlen húzóereje, kimondottan nagy veszteség.

*** Those Who Remain | Platform: PC, PS4 (tesztelt), One, Switch, Mac |

Kiadó: Wired Productions | Fejlesztő: Camel 101 |

Megjelenés: 2020. május 28.***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

8 órája

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

10 órája
5

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

19 órája
25

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

20 órája
5

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

1 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

2 napja
1

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

2 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

2 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

3 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

4 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

4 napja

Heti megjelenések

4 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

4 napja
3

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

6 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

7 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

7 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

7 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

8 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

9 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

9 napja