Alig egy napja számoltunk be róla, mennyire borúsan látják egyes szakemberek a videojátékos ipar közeljövőjét, máris itt a következő "csapás," ráadásul idén az eddigi legnagyobb. Bár még csak az év elején járunk, alighanem már most egy 'leg'-et köszönthetünk a Microsoft döntésében, amivel 1900 főt bocsátottak el a Microsoft Game Studios kötelékeiből, mely érintette az Activision Blizzard, a Zenimax és az Xbox belsős csapatait is.
Közösen határoztuk meg a prioritásokat, azonosítottuk az átfedő területeket, és biztosítottuk, hogy mindannyian összehangoltan keressük a legjobb növekedési lehetőségeket– olvasható Phil Spencer levelében, melyben közölte a hírt a fejlesztőkkel.
FELSŐBB SZINTEKEN SEM VOLTAK BIZTONSÁGBAN
A közel 2000-es szám már önmagában is elképesztő tény (az Xbox Gaming részlegének 8%-a), ha azonban hozzávesszük, hogy az érintettek között volt a Blizzard elnöke, Mike Ybarra, valamint társalapítója és alelnöke, Allen Adham is, akkor látható, mennyire komoly helyzetről van szó. A Blizzard különösen komoly pofont kapott, ugyanis nem pusztán dolgozóknak kellett búcsút inteniük, de a 2022-ben bejelentett, régóta készülő, Odyssey kódnéven futó survival játékuknak is. A döntés hátterében ezúttal is belső átszervezés áll, a Blizzard szóvivője, Andrew Reynolds szerint a fejlesztés leállítása "a jövőbeni növekedés szempontjából legígéretesebb projektekre való összpontosítás részeként" történt.
6 ÉVNYI HIÁBAVALÓ MUNKA
Az Odyssey munkálatai 2017-ben kezdődtek, az alapkoncepció szerint pedig egy a Minecraftre és a Rustra hasonlító túlélőjátékot kaptunk volna, mely egy teljesen új univerzumban játszódott volna, szakítva ezzel a Blizzard biztos hátteret jelentő szériáival. Az évek során a projekt természetesen fejlődött, az azon dolgozó csapat pedig szépen gyarapodott, azonban nem haladtak zökkenőmentesen a folyamatok. A problémák hátterében a játékot hajtó motor, illetve az azzal kapcsolatos technikai nehézségek álltak. Az Odyssey eredetileg Unreal Engine-t használt volna, azonban a csapat vízióit nem tudták kellően kiszolgálni vele. Ezért belső utasításra a házon belüli Synapse-et kezdték használni, ami azonban nem ilyen feladatokra volt tervezve elsősorban.
ELŐRE ÖRÜLTEK
A Microsoft tavaly év végén lezajlott felvásárlása után sokan kezdtek bizakodni a Blizzardnál, hogy az új vezetőség és stabil háttér mellett meglehet az, ami a játék körüli nehézségek megoldásához vezethet. Ybarra a BlizzConon úgy nyilatkozott, hogy az új tulajdonos megadja nekik azt a szabadságot, hogy olyan technológiát használjanak, amilyet szeretnének - utalva ezzel az Unrealre történő visszaállásra -, anélkül, hogy igazgatótanácsnak kellene döntenie erről. Ehelyett a mai nappal a fejlesztés leállítása mellett döntöttek, mivel úgy látták, a Synapse még nem volt felkészítve a munkára.
"Bármilyen nehéz is meghozni ezeket a döntéseket, a kísérletezés és a kockázatvállalás a Blizzard történelmének és a kreatív folyamatnak a része. Az ötletek bekerülnek más játékokba, vagy bizonyos esetekben saját játékokká válnak. Valami teljesen újba kezdeni a legnehezebb dolgok közé tartozik a játékiparban, és mérhetetlenül hálásak vagyunk mindazoknak a tehetséges embereknek, akik támogatták a projektet" - mondta Reynolds, ez azonban sovány vigasz azok számára, akiknek éveken át tartó munkája lett ezzel lesöpörve az asztalról és azzal a tudattal kénytelenek akár távozni a cégtől, hogy sosem fogjuk látni azt, amin dolgoztak.
MÁS RÉSZLEGNÉL IS TISZTOGATTAK
A fentiekkel együtt a Microsoft bezárta az Xbox-játékok fizikai kiskereskedelmi forgalmazásával foglalkozó részlegeket is, valamint az Activision-Blizzard játékok teljes belső ügyfélszolgálati csapatát elbocsátja, néhány kivételtől eltekintve. Előbbi bár nem feltétlenül jelenti, hogy a Microsoft teljesen felhagy a fizikai kiadások értékesítésével, azonban jól mutatja az ipar elmozdulását a digitális terjesztés felé, valamint a korábban kiszivárgott, csak digitális játékokat támogató konzolnak is újabb létjogosultságot ad.
Hogy a fentieket egy még szomorúbb kontextusba helyezzük, a Microsoft ezen lépésével az idén elbocsátott iparági dolgozók száma megközelítette a hatezret. Ami a tavalyi elbocsátásoknak közel 60%-a. És még januárnak sincs vége.