Sokan ismerhetitek a Tömaghatás című játékot kis hazánkban is. Volt szerencsém részt venni a hazai premierjén(?) pár éve egy rpg.hu szerepjátékos rendezvény keretein belül. De mi közöm nekem egy 360-as gaméhez?
Szerencsére semmi, illetve nem túl sok. Ezen a prezentáción bemutatott játék végül megjelent 360ra és igen szép sikereket ért el, aztán a Bioware megjelentette az "only" játékot pécén is, ahol készült hozzá egy magyar feliratos kiadvány. Ami igazán izgalmas, hogy ehhez a darabhoz mellékeltek egy, magyar fantasy írónőtől származó "hangulatnovellát" is akit amellett hogy személyesen ismerek és kedvelek az írásait is szívesen olvasom. Így a Witcher kis füzethez hasonlóan ezt is elkunyiztam a játékkal egyetemben (merthogy tetszik, mert szerintem jó).
A Mass Effect párba állítva a még mindig balladai homály védte Dragon originsel a Bioware érdekes próbálkozása, hogy saját univerzumokat és franchise-okat teremtsen. Az ADnD-s Baldur's Gate 2 és Neverwinter Nights sikerei után, az eltalált Knights of the Old Republic szériával bizonyították, hogy van mit elmondaniuk a crpg-k világáról. Azonban láthatóan kinőtték magukat a terveik és elképzeléseik az érintett univerzumokkal kapcsolatban és alkottak sajátot mind a kettő hasonlatosságára.
A "mássz-trükk" univerzuma ha nem is eredeti, de mindenképpen hangulatosan összelopkodott darab (nenézzé, a Star Wars és az AdnD sem volt jobb etéren). A játékkal töltött első órák alatt rögtön egy kellemes űropera kellős közepén érezzük magunkat, a GoW-os akcióorientáltsággal nyakonöntve, mégis kellő darkossággal ahhoz, hogy elmerüljünk ebben a veszélyes világban ahol cselekedeteink igenis (moderált) hatást gyakorolnak környezetünkre a beszélgetésektől kezdve a feladatok elvégzéséig.
Kiváló alapnak tűnhet egy ilyen mentalitású világhoz a rajongóknak egy kellemes novella. Nem árulok el nagy titkot, ha előrevetítem, hogy végül jól is sül el. Indira Myles (Kolozsvári Zsófia), akit az olvasok a M* irodalomból vagy a Roham magazinban megjelent írásaiból ismerhetnek igazán hamar rátalál a hangjára ezen az új világon. Gonosz megjegyzésként hozzá kell tennem, hogy teszi ezt olyan könnyedséggel ahogyan csak egy nő teheti és olyan lazán, hogy elfelejti leírni a helyszínek külsejét vagy a szereplők kinézetét, ami egy idegenekkel zsúfolt világban kissé bajos indításnak tűnhet.
Segítségére siet azonban a játék mint háttérnek tulajdonképpen. Hiszen még éppen a füzethez mellékelt kis lexikon képekkel és részletes leírásokkal támasztják alá az írónő gondolatait, akinek lehet hasonló gyakorlata már "menedzser-fantasys" múltjához visszanyúlva. A mindössze 16 oldalas novella végül remekül megáll a helyén és az sem ront a képen semmit, hogy a főszereplő neve, Varga, kellemes hazai ízeket hagy maga után az emberben olvasás után is. Magyarok az űrben...
A történet egy kertészről szól, aki valami olyasmit lát és tapasztal amit nem kellett volna és minden igyekezete ellenére valami olyasmibe tapicskol amit jó ha ésszel képes felérni. A nagyok harcában egérként szűkölő kisember sorsa könnyen átélhető és jól megalapozza, illetve ellensúlyozza azt ahogyan már a játék elején mint rendfenntartó, gyengék védelmezője acélemberként léphetünk fel. És az Árnybáró módszereibe is belelátunk kissé még a történet kezdete előtt. Igazán remek felütése egy ilyen nagyra hivatott űrtörténetnek.
Aki esetleg vonzódik az űrtémákhoz és kihagyta 360on és nem idegenkedik a magyar felirattól ajánlom ennek a verziónak a beszerzését, de legalább a kis füzet kölcsön kérését valakitől arra az időre míg installál a játék. Örkény egypercesei jutnak ugyan eszembe erről a fajta irodalom felhasználási módról, de nincs mit tenni, ilyen korban élünk...ami nem is akkora baj néhanapján.