Rewmac2012.10.12. 10:29

Dishonored - Teszt

Lépjünk a sötét harcosok világába...Ideje bosszút állni

Sötét sikátorok, misztikus harcosok, hataloméhes gonosztevők és egy gyilkos kór mely árnyba borítja a világot. A Dishonored világa korántsem idézi az egyszerű és vidám élethelyzetet. Amikor már minden veszve látszik, csak mi menthetjük meg az országot a gonosztól. Kérdés azonban, hogy az Arkane Studios teljesen új IP-ja képes-e olyan tartalmas és sikeres lenni, mint ahogyan elsőre elkönyvelhető.

A világban pestis járvány tizedeli a népet, banditák és sötétség borult Gristol-ra és a császárságra is sötét erők vetnek árnyékot. Corvo Attano a császárnő személyes testőre és h védelmezője, éppen visszatér egy messzi küldetésről melyet az uralkodónő személyes parancsára hajtott végre. Feladata, hogy szövetséges keressen és közösen megpróbálják megmenteni a pestis járványtól Dunwall városát, s egész Gristolt. Azonban a kémek vezetőjének más tervei vannak, a császárnőt megöleti majd az árnyharcosokkal szembeni harcban alulmaradt Corvot bebörtönzi és megvádolja a császárnő meggyilkolásával és a lánya elrablásával. Hónapokkal később felfedi tervét a cellájában kínzásokat átélő Corvo számára, aki tudja, hogy meg kell szöknie. Szerencsére nincs egyedül, egy kisebb, de annál tájékozottabb csoport melynek vezetői politikai és katonai befolyással bírnak, segédkeznek a hősünk szökésében és olyan fegyvereket adnak a kezébe, amik segítésével felveheti a harcot a titokzatos sötét erők ellen, felkutathatja a császárnő lányát és bosszút állhat mindenért. Mielőtt azonban fölvenné a harcot, az álmok világában találkozik „A Kívülállóval”, aki különleges képességekkel ruházza föl. Célja, hogy végre valaki érdemesnek bizonyuljon erejének használatára. Corvo ezáltal képes teleportálni hihetetlen távolságokban, megszállni ellenfeleket, átlátni a falakon és akkorát ugrani, ami nem szégyen. Így indul meg, hogy tisztára mossa nevét. A csavarokkal teli cselekmény elsőre unalmas klisének tűnhet, de ahogy előrébb jutunk, válik egyre érdekesebbé. Ha nincs is szó eszméletlenül váratlan fordulatokról, semmiképpen sem mindig egyértelmű, hogy mi fog történni még akkor sem, ha gondoltunk rá. Éppen ettől válik kellemessé a történet.

A Dishonored atmoszférája és világa egy alternatív valóságban lévő 18. század végi Anglia. A politikai helyzet, az épületek, a légkör, a szereplők öltözködése egyértelműen ezt próbálja mutatni. Azonban több viszonylag futurisztikus elem is fellelhető a játékban, körülbelül mintha egyes elemek a XX. század hajnaláról származnak. Az épületek hangulata egész egyszerűen megadja a játék alaphangulatát, minden egyes helyszínen érezhető a ridegség, amit a játék árasztani akar. Leszámítva bázisunkat, mert ott jóval barátságosabb környezet fogad minket. A játék pedig engedi, hogy kihasználjunk szinte minden egyes rejtett zugot arra, hogy áldozatainkra lecsapjunk. Igazából két féle haladás létezik, a lopakodás mely rendkívül egyedi köszönhetően a különböző mágikus képességeknek, illetve a barbári üsd-vágd nem apád stílus. Mind a két esetben ínyenc brutalitással van fűszerezve haladás, azonban ha úgy döntünk, nem kell megölnünk senkit. A Dishonored ránk bízza, hogy miképpen oldunk, meg egy feladatot legyen az a fővonal része vagy egy mellékküldetés. Ezáltal mi dönthetjük el, hogy milyen módon akarjuk játszani a játékot és nincsenek előre kényszerített helyzetek. Az első komolyabb küldetés lehetőséget is arra, hogy kitapasztaljuk határainkat illetve a képességeink erejét. A Kívülálló az első találkozás alkalmával ajándékoz nekünk egy élő szívet, mely képes rúnák és csonttalizmánok észlelésére, legyenek bárhol is az adott területen. A rúnák segítségével erősebbé tehetjük már meglévő képességeinket vagy újabbakkal gazdagíthatjuk tudásunkat. Emellett rejtett csonttalizmánokkal is felszerelhetjük hősünket, melyek különböző rejtett helyszíneken vannak. Ezekből három lehet aktív és különböző tulajdonságokkal ruháznak föl minket, mint például gyorsabban töltődik vissza a mana vagy halkabbak vagyunk. Fegyverek terén sincs oka szégyenre, a játékra, hiszen egyedi kombinációval felszerelt gyilkoló gépünk igen masszív arzenállal sétafikál az utcákon (vagy háztetőkön). Első körben kardunk mellett egy rendkívül csicsás pisztollyal, nyílpuskával és íjjal is dolgunk lesz. Ha ez elsőre kevésnek hangzik, akkor ajánlott a különböző fejlesztések megtekintése. A bázis területén lehetőségünk van némi pénz fejében tuningolni a felszerelésünket, a játék során pedig minél több tervrajzot találunk meg a különböző helyszíneken, annál komolyabb fejlesztésekhez juthatunk. Új barátaink még egy maszkot is készítenek nekünk, aminek segítésével képesek vagyunk hihetetlen távolságokat belátni és nem utolsó sorban elrejti arcunkat a minket köröző birodalmi katonák elől.

A durr bele harc esetében nagyon észnél kell lennünk. A blokkolás és a távolsági fegyverrel való „védekezés” minden kardpárbajunk részévé válik. Ha nem figyelünk, oda könnyedén végeznek velünk. Ebből következik, hogy nem igazán érdemes gondolkodás nélkül nekiesni egy csapat alkoholista banditának, mert gyorsabban végeznek, velünk mintsem észrevennénk. Engem valahol zavart, hogy az életünk és a manánk nem töltődik idővel teljesen vissza, tehát nem tudunk megpihenni és kifújni magunkat, regenerálódni majd folytatni, ha elbénáztunk valami és semmi életerőnk, nincs akkor célszerű étel után kutatni, hogy gyógyítsuk sérüléseinket. Azt is megtehetjük, hogy gyakran mentünk vagy akár több slotot használunk, ezáltal bebiztosítjuk sikeres előrehaladásunkat. A gond az, hogy ha tényleg elszúrunk valamit és nem mentettünk, akkor szemben állhatunk egy sereg „gyere ide megöllek” fickóval miközben életerőnk lassan átvált negatívra vált. Azt mondanám, nem szerencsés helyzet ugyanis a textúra nem tölt be és már halottak is vagyunk. Menekülni is tudunk, hiszen hihetetlenül dinamikus és akrobatikus mozgásokra vagyunk képesek. Ezáltal fel tudunk ugrani háztetőkre, erkélyekre vagy éppen személyes kedvencemet is használhatjuk a futásból csúszást mellyel csatornákba is bemenekülhetünk anélkül, hogy megszakítanánk a futást. Magaslatokból pedig levadászhatjuk áldozatainkat, ezzel csak az a gond, hogy egyes esetekben csak azért sem akarja beadni, pedig az animáció látványos és nagyon hasznos. A levadászott áldozatok testét érdemes eltakarítani az útból, mivel arra járó kollégája rögtön rájön, hogy nem délutáni sziesztán van társa, hanem éppen meghalt. Segítségünkre van azonban a testek eltűnése (hihetnénk). Nálam jelentkezett olyan, hogy a hátul hagyott X-ik test eltűnt viszont másik őr ott ordibált, hogy itt egy hulla. Hála istennek a mivel az egyetlen élő volt az egész környéken így nem sok mindenkit érdekelt a nyávogása, de azért arra figyelhettek volna, hogy a testek vagy ne tűnjenek, el X másik megjelenése utána vagy amennyiben mégis eltűnnek, akkor az üres helyen ne észleljen egy NPC sem elveszett kollégát. A másik hasonló hiba, amikor nem látjuk hová tesszük le a testet mert az beleolvad a falba, mert az még hagyján, hogy Corvo barátunk úgy dobálja testeket mint Fekete Laci az egy kilós krumpliszsákot, de amikor azért vesznek észre mert nem tudjuk arrébb vinni az eliminált helyi legényt az kicsit bosszantó. Viszont a dobálásnak köszönhetően elrejthetjük, a testeket kukákban vagy éppen bedobhatjuk a folyóba, csak vigyázni kell nehogy a csobbanásra a műszakváltás is fölfigyeljen.

A grafika elsőre talán fura lehet, hiszen nem lehet eldönteni, hogy most akkor szép vagy átlagos, csúnyának semmiképpen sem mondanám. Átmenet a foto realisztikus és rajzfilmszerű között, mellyel megalapozza a design egyediségét. Részletes és egyedi karakterarcok, megannyi különböző épület és belső helyszín melyek mindig árasztanak valami sajátos érzést. A célját eléri hiszen, ahogyan asszociálunk, úgy alakulnak a körülöttünk lévő események, minél sötétebb helyre visz, be a játék annál komolyabb következményei lesznek. A fénykezelése azonban nagyon jó. A teljesen sötétnek tűnő csatornáról tudjuk, hogy az, de mégis látunk, ha pedig a vaksötétbe burkolózunk, ott van éjjellátó képességünk. A helyszínek színnel töltöttek és változatosak, kellőképpen érdekesek ahhoz, hogy ne legyenek unalmasak. Minden helyszínen találhatóak titkos rejtett szobák melyek rendkívül értékes kincseket rejtenek számunka így érdemes felkutatni őket ha jelét látjuk annak, hogy környezetünkbe van akár egy is. Érdekes, hogy az utóbbi időben az Unreal Engine 3 olyan oldalait mutatja melyeket a generáció közepéig nem igen láthattunk tőle. Ezt mindenhol kiemelem, mert szeretem a hangulatos szín játékkal áraszt el engem a képernyő. A sötét komor hangulat ellenére érezhetőek a kidolgozott textárak. Néhol azonban a tipikus motorhiba felüti fejét, de aztán el is megy pihenni. A textúra töltés szokásos késései jelen vannak, ahogyan néhány estben némi képtörés, de ez annyira minimális, hogy szinte észrevehetetlen. A játék nem tölt sokat, keveset sem inkább csak olyan átlagos melynek nem tulajdonítunk jelentőséget. Az audió prezentációért Daniel Licht a felelős, kinek neve legutóbb a Silent hill: Downpurhoz költhető. A zene teljesen rendben van, sőt már-már majdnem kiemelkedő, de mégsem mivel legtöbbször tucat hangzásokat hallhatunk és más hangulati elemre asszociálunk majd.

A Dishonored egy rendkívül különleges világgal, érdekes és változatos játékmenettel rendelkező anyag. Azok számára mindenképpen kellemes időtöltés, akik szeretik maguk eldönteni, hogy milyen módon akarnak megoldani egy feladatot. A hibái ellenére tartalmas összetett játék, mely elsőre nem tűnik komplexnek, de mégis van benne valami, ami kiemeli a tucat játékok tengeréből. A hazai verzió magyar felirattal érkezett, melynek fordítása kifejezetten jó. Helyenként azonban fellelhetőek orbitális méretű tükörfordítások, de teljességében remek munkát végezetek a lokalizálással.

Összpontszám: 8.5

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

8 napja
16

CHASE
Top 15 FIFA

2024.03.17.
2

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

p34c3
Negyven2

2023.11.14.
26

Dude
Harc a 41. évezredben

2023.10.23.
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==