Mostanában a békák mintha egyre nagyobb teret nyernének a játékvilágban, ez alól a hangulatos, “wholesome”, vagy “cozy” játékok se kivételek. Korábban már teszteltünk egy olyan címet, ahol békafarmot kellett gondozni, azonban most fordulunk egyet és a békák szemszögéből nézzük meg milyen is az, ha valakit szinte felemészt a mindennapi élet. A Valley Peaks is ugyanúgy a mókuskerék-megunós formulára épít, viszont a dolgok „kényelmes” részében itt a hegymászás a fő elem. A játék ilyen formájú kategorizálása nem áll messze a valóságtól, azonban ha az ember egy picit is hevesebb vérmérsékletű akkor hamar szétveti majd az ideg egy-egy trükkösebb szakasz után. De erről majd később…
Főhősünk a mindennapi darálóból kikerülve egy hegyes-völgyes környékre érkezik, ahol kedvtelésből különböző magaslatokat támadhatunk, beszélgethetünk a völgyben lakókkal és egy kicsi rejtélyt is kapunk a játéktól, mindezt a hegymászás mögé rejtve. A völgylakóknál lehetőség van minijátékokat is játszani, de adhatnak nekünk mellékküldetést is hogy extra erőforrásra vagy tárgyakra tegyünk szert. A fejlesztők sokfajta játékosra gondoltak: lehetőség van testre szabni a karóránk színét, gyűjthetünk kulcstartókat nyerőgépből, de olyan tárgyakat is megkaparinthatunk, amik a mászást könnyítik meg nekünk valamilyen módon.
Minden hegyre 3 szakaszon lehet felmászni, ezek különböző nehézségi szintűek. Amikor egyre sikeresen felérünk, pecsétet kapunk. Ezeket hármasával lehet beváltani olyan eszközökre, amik a mászást segítik, vagy a már meglévő eszközöknek adnak fejlesztéseket. Ezen felül a játékban még két beváltható eszköz van: az aranygomba és a csavarok. Előbbivel nyerőgépekből szedhetünk kulcstartókat vagy kész mászójegyeket vehetünk hogy gyorsabban jussunk hozzá a fejlesztésekhez, utóbbival pedig a völgylakóknak tudunk segíteni, különböző eszközök újjáépítésével. Ezek között olyan is van, ami a mászásunkat segíti (pl. több energia, vagy jobb tűrőképesség a hidegben).
A játék első felében a hegycsúcsokat simán lehet támadni mindenféle eszköz nélkül, azonban a játék második felére bekövetkezik egy csavar, onnantól már a mászás sokkal nagyobb kihívássá válik. Decken játszva a hátsó ravaszgombokkal lehet a két kezet irányítani, egy vagy két kézzel is kapaszkodhatunk a kiálló kődarabokra, eszközökre. A játék nagyon reszponzív, a kézikonzolon szinte mindig tartotta a 60 FPS-t. Ez annak is köszönhető, hogy alacsonyabb felbontásra lehúzva FSR-rel visszaskálázható a kép, emellett pedig a játék grafikája is inkább a Short Hike színvilágára és stílusára hajaz. A különleges és egyszerű grafika nagyon jól kiegészül a játékmechanikával, egyértelműen látni lehet merre visz az út felfelé. A mászás azonban sokszor trükkös tud lenni, vannak olyan szakaszok ahonnan nagyon könnyű lepottyanni. Itt már egy kicsit olyan érzés, mintha az ember a Getting Over It-tel játszana. Amikor a sokadik nekifutásnál épphogy a csúcs előtt esünk a mélybe, kicsit meg tud kérdőjeleződni a játék cosy jellege. Ilyenkor inkább mondanám rage gamenek, de ez tényleg a játékos vérmésékletétől függ. Ezt az a részét leszámítva én szinte minden csúcstámadást élveztem a játék során. Abban az esetben, ha valaki kevesebb súrlódás felé hajlik, akkor lehetséges „relax” módban is játszani, ebben a mentésben a könnyed mászás élménye van előtérbe helyezve. Ha valaki úgy érzi könnyen felhúzná magát a trükkösebb hegyeken, akkor helyette ezzel tegyen egy próbát mindenképpen. A mászás nagyon jól áramvonalasított, könnyen kezelhető és felérve elégedetten tekinthetünk alá a völgyre vagy még feljebb a többi hegycsúcsra.
A tárgyakat igazából két részre lehet osztani: az egyik csoport a mászást könnyíti meg kisebb trükközésekkel (időlassítás, plusz ugráslehetőség, teleportálópont letétele a hegy adott szakaszába stb.). Azt vettem észre, hogy a játék első felében a csúcsok nagyrésze ezek nélkül is simán megmászható, a második felében viszont már egyre többször kellett rájuk hagyatkoznom (bár ez lehet inkább az én képességeimet jellemzi). A tárgyak másik része pedig inkább a játékélményt növeli. Itt olyan eszközöket találunk, amik a leereszkedést teszik élvezetesebbé vagy lehetővé teszik, hogy valamennyire közlekedjünk a levegőben is. Ilyeneket nem nagyon használtam, mivel karakterünk mindig talpra érkezik bármilyen magaslatról vetjük le magunkat.
Ha valaki szeretne egy komolyabb történeti szálat kibontani, arra is van lehetőség, ahogy korábban már említettem. Mászásaink során a völgy lakói folyamatosan feltárják a terület múltját, különböző emlékképeket is tudunk gyűjteni, a játék mögött húzódó rejtélyt is van lehetőségünk felderíteni. Emellett a többi békától kaphatunk mellékküldetéseket, amik általában nem igényelnek nagy energiabefektetést (egy eltűnt bajusz visszahozása vagy régi csontok keresgélése), ezeket teljesítve sokszor extra aranygombát vagy csavarokat kapunk, amiket tovább forgathatunk a játékban, egyes esetekben pedig kozmetikai elemeket is feloldhatunk. Ez nagyrészt a jobb oldalon lévő karóra színezéséből áll vagy az arra akasztható különböző kulcstartókból.
Mindent összevetve a Valley Peaks nagyon erős alapokkal rendelkező indie cím. A mászás mechanikája jól kidolgozott, tele van aranyos interakciókkal és egy kicsi történettel is meghintették a fejlesztők a mászás örömét. A normál módot azoknak tudom igazából ajánlani, akiknek a Dark Souls trilógia is komfortjátéknak számít, minden más esetben érdemes inkább Relax módban indítani a hegymászós kalandozásunkat.
FEJLESZTŐ: Tub Club | KIADÓ: Those Awesome Guys | PLATFORM: PC (Steam Deck), Nintendo Switch | Megjelenés: 2024. 07. 24.