The Medium

Chocho2021.01.27. 15:00

Médiumként az élők és holtak világa között ragadva legalább olyan nehéz helyzetben vagyunk, mint mikor egyszerre szeretnénk régimódi és modern horrorjátékot fejleszteni. A lengyelországi Bloober Team ugyan fából eszkábált vaskarikát, de igazságot ők sem tudtak tenni.

Hozzáteszem, egyes lengyel kollégákkal ellentétben nem is ígérték le a csillagokat az égről. A Layers of Fearrel és az Observerrel már bizonyított, független stúdió kezdettől fogva egy klasszikusokat megidézni vágyó kalandjátékot mutogatott, ami szép, lassú tempójú, legvonzóbb tulajdonsága pedig a főszereplő Marianne különleges képessége, miszerint egyszerre látja a mi valóságunkat és a lelkek világát. Szegény Marianne egyébként nemcsak emiatt különös szerzet: alig emlékszik valamire a gyerekkorából, amit egyébként árvaházban töltött, míg egy temetkezési vállalkozó örökbe nem fogadta. A The Medium története a jó öreg Jack bácsi halálával indít, akinek irodáját egy zaklatott idegen keresi fel, pont a temetése napján. A magát csak Thomasként bemutató férfi nemcsak hogy ismeri Marianne képességeit, de a segítségéért könyörög, így az egyébként is kissé fatalista nő robogóra pattan, hogy találkozzon Thomassal a festői Niwa rezortban.

Festőit mondtam? Végül is egy sötét csendéleten egész jól mutatna a szocializmus idején minden elvtárs büszkeségeként épített komplexum, ami viszont évtizedek óta elhagyatva áll. Marianne-nel ezt a különös helyet fedezhetjük fel, méghozzá a klasszikus Silent Hill-játékokat idéző környezetben. A rögzített kameranézet és a vele együtt érkező, kissé merev irányítás, illetve pont egészséges kihívást nyújtó logikai feladványok ismerősek lesznek a 90-es évek horrorjátékaiból, újdonság viszont, hogy harcolni nem fogunk, sőt ellenfelekkel is csak ritkán találkozunk Niwa elátkozott folyosóin. Igaz, amikor igen, az épp elég frusztráló lesz, mert a sokszor kellemetlen kameranézet miatt fogalmunk sem lesz, pontosan merre kéne elkerülnünk az amúgy hangra gerjedő rémséget. Visszavágni nem tudunk, csak lopakodni, mielőtt azonban egy Amnesia-szerű terrorkirándulásra gondolnánk, hangsúlyozom: tényleg nem a bujkálás jelenti a The Medium sava-borsát.

Sokkal inkább a logikai feladványok, amiket a játék bemutatóiban is lelkesen prezentált kettős világban oldhatunk meg. A kép olykor kettéválik, hogy felül a valóságot, alul pedig a szellemvilágot lássuk. A továbbjutás záloga, hogy az elénk kerülő akadályokat (pl. zárt ajtók vagy felvenni vágyott tárgyak) a két helyszínt összefogó logikai feladványok megoldásával ugorjuk meg. Marianne képes teljes egészében elhagyni a testét és lesznek alkalmak, mikor vagy az egyik, vagy a másik világban tevékenykedünk. A feladatok viszont szinte mindig ugyanazokból az elemekből épülnek fel. Addig-addig körözünk egy szobában, amíg észre nem vesszük az összes kis fehér pöttyöt, ami interakciót jelöl, majd aktiválunk egy kapcsolót, előhívunk egy fényképet, netán kinyitunk egy rejtekajtót és mehetünk is a következő helyszínre. A feladványok terén egyébként bukik a régimódi dizájn, mert a klasszikus horrorjátékok néha irritáló oda-vissza császkálása kimaradt a The Mediumból. Olyannyira, hogy egyes területeket szó szerinti láthatatlan fal választ el tőlünk.

Ez persze nem baj, sőt ad a játéknak egyfajta baráti folytonosságot, ami miatt tovább és tovább és tovább haladunk az amúgy 6-8 óra alatt befejezhető történetben. Ez teljesen lineáris, de legalább kerek és érdekes – még úgy is, hogy semmi újat nem hoz a műfajba, azaz aki látott már kísértetes horrorfilmet, elég hamar otthon fogja érezni magát az egyébként gondosan megírt sztoriban. Van itt minden a gyermekbántalmazástól a kommunizmus és nácizmus borzalmas emlékein át a magány okozta depresszióig, szóval nem lesz egy vidám élmény a The Medium. Ennek ellenére mégis a „kedves” jelző az első, ami eszembe jut, ha a játékra gondolok.

„Kedves”, mert láthatóan szerető kezek gondozták. Nem akar többnek látszani, mint egy klasszikus kalandjáték, amiben tárgyakat használunk, leveleket gyűjtünk, néha elbújunk egy szörny elől vagy anyázzuk az operatőrt. Mindezt ismerős környezetben, lengyel nevek és hozzánk, magyarokhoz is közel eső történelmi kontextus közepette. Az egyetlen dolog, ami talán fejingatást váltott ki belőlem, a tálalás volt. Xbox Series X-en játszottam a játékkal, és talán a megfelelő változattal is (ezt aligha lehet ellenőrizni). Ennek ellenére a PC-s videóban bemutatott, többenetes grafika helyett olykor be nem töltődő textúrák, hosszas töltögetések és súlyos szemtengelyferdülésben szenvedő Marianne volt a jussom – még ha a környezet valóban szépen kidolgozott is. A hangok és az effektek megteremtették a kellő hangulatot, de például a Jamaoka Akira nevével hirdetett „zene” annyira jelentéktelen volt, hogy egy murrogás nem sok, annyit sem tudok felidézni belőle (szemben Marianne vagy Sadness kellemes hangjával).

De hát ez sem olyasmi, amit ne láttunk volna előre, hisz a trailerekben sem a zene vagy a döbbenetes karakteranimációk vitték a pálmát. Különben is, a játék hangulata nagyszerű, szóval ha mást nem, célját eléri a kissé régies kivitel. Nem a The Medium a világ legkiforottabb vagy akár legfélelmetesebb játéka (én egyáltalán nem találtam ijesztőnek), de amit a kalandok terén ígért, azt teljesíti. És ma már ez is nagy szó.

Pontosan
7
Platform: PC, XSXS (tesztelt)
Kiadó: Bloober Team | Fejlesztő: Bloober Team
Megjelenés: 2021. január 28. | Ár: Kb. 18000 Ft

Sea of Solitude: Director's Cut

Akció-kalandnak álcázott lélekbúvárkodás, amely két éve EA Originals címként jelent meg, most pedig Switchre is megérkezett. Végigcsónakáztuk a Sea of Solitude-ot.

3 órája

Crusader Kings 3 csaták a Mount & Blade 2-ben?

Legalábbis ezt ígéri egy mod fejlesztő a Crusader Blade nevű projekt keretein belül.

10 órája

Ingyenessé vált az Artifact

A Valve kártyajátéka a 2.0 helyett két ingyenes verzióval próbál új játékosokat toborozni.

10 órája
2

Így hullik a xeno az Aliens: Fireteamben

Közel fél órányi gameplay bemutató a frissen bejelentett Aliens játékból.

1 napja
12

Apex Legends: kaotikus március

A Switch porttal együtt érkezik az új event. És hoz néhány komoly változtatást is.

1 napja
1

Ghosts 'n Goblins Resurrection

Arthur, a hős lovag egy domb oldalában, fa árnyékában, egy szál piros szivecskés boxeralsóban pihengette a legutóbbi (tizenpáréves) megmérettetése fáradalmait. Azonban az ördög soha nem alszik, így ismét van apropója a démonhentelésnek.

1 napja
7

Prinny Presents NIS Classics Vol. 1 - NIS klasszikusok egy helyen

Hé, dood! Az obskúrus kedvenceket ezúttal Prinny felvezetésével hozza be újra köztudatba a japán fejlesztő/kiadó.

1 napja
4

Disgaea 6: friss tartalmak, régi hősök

A bónusz tartalmakat pedzegeti a legfrissebb videós anyag a Disgaea hatodik epizódjáról.

1 napja
1

Elite Dangerous: így fest egy Odyssey küldetés

Izgalmas tartalommal bővül az Elite Dangerous - az Odyssey PC-s alfa fázisa március 29-én indul majd.

1 napja
1

Sea of Solitude: a magány tengere Switchről is hajózható

A Quantic Dream és a berlini Jo-Mei stúdió bejelentette, hogy az eredeti változathoz képest exkluzív funkciókkal és plusz tartalmakkal kibővített Sea of Solitude: The Director’s Cut mától elérhető Nintendo-Switch-re.

1 napja

Csúszik a Guilty Gear -Strive-

Sajnos késik a manga-anime stílusú verekedős széria legújabb része.

2 napja

Rhythm Doctor

A Rhythm Doctor egyik fórumbejegyzése egyetlen mondat: „Hogy lehet, hogy a space gombot megnyomva könnyekben török ki?” és ez az egyetlen mondat tökéletesen jellemzi a játékot, mely ha nem lesz az idei év egyik indie szenzációja, akkor nincs igazság a világban.

2 napja
6

Mail Mole

Carrotland low-poly világa ma megnyitotta kapuit mindenki számára, aki egy bájos, gyors és precíz platformerre vágyik.

2 napja
2

Nintendo Switch 7''-os OLED kijelzővel?

Csöndesen készül a Super Nintendo Switch? Egyes források máris érdekes dolgokat kezdtek pletykálni a konzollal kapcsolatban.

2 napja
18

After the Fall

Az Arizona Sunshine fejlesztőinek új játéka teljes cross-platform támogatású kooperatív opciót kapott. Meg egy új előre renderelt mozgóképet.

2 napja
2

Zenith: The Last City

PlayStation VR headsetekre is érkezik a klasszikus japán szerepjátékok inspirálta MMORPG. Készen állsz egy újabb véget nem érő kalandra?

2 napja
1

I Expect You To Die 2 platformok

The Spy And The Liar alcímmel érkezik a virtuális valóság legjobb kémkomédiás, szabadulószobás logikai játéka. PlayStation VR platformra is.

2 napja
1

Fracked

A remekül sikerült Phantom: Covert Ops megalkotói úgy néz ki PlayStation VR exkluzív fejlesztésébe fogtak. A kajakot sílécre cseréljük?

2 napja
1

Song in the Smoke

A Skulls of the Shogun és a GALAK-Z fejlesztői egy különleges túlélő kalanddal lépnek be a virtuális valóságba. Irány a kőkorszak?

2 napja

DOOM 3: VR Edition

6 PSVR bejelentés egyetlen nap? Ez a VR Spotlight, aminek első leleplezése rögtön a pokolba visz! Kiegészítőkkel megpakolva érkezik a rettegés.

2 napja
9