[Teszt] Session: Skate Sim

Session: Skate Sim

sQrNagy Csaba2022.10.14. 09:00

A mindössze kilenc főt számláló Creā-ture szűkös stúdióját még 2014-ben nyitották meg. Az egykori Ubisoft, Square Enix és WB Games veteránok két évtizednyi AAA fejlesztés darálójából szerettek volna kisebb szerelemprojektekbe menekülni - mondjuk továbbgurítani a képernyőkre azokat a deszkákat, amivel az irodaház bejáratához érkeztek! Az időzítés tökéletes: a Robomodo lába alatt a Tony Hawk Pro Skater név gyakorlatilag pár év alatt kettétört, az eladási adatokkal elégedetlen Electronic Arts pedig látszólag teljesen hátat fordított a Skate rajongóknak. Nem csoda, hogy 2017-ben elég volt csupán három nap ahhoz, hogy a spirituális utódnak tűnő Session Kickstarter kampánya túllépje, majd lazán meg is duplázza a kitűzött összeghatárt.

Azóta viszont már öt év telt el. Sólymos Tóni egy rendkívül igényes felújításban tért vissza, az EA szolgáltatás alapú újragondolása hosszú távra tervez, miközben a piacot lassan mozgásba hozta az OlliOlli széria, a Skate City vagy éppen a sokáig nagy riválisnak tartott Skater XL megjelenése. Bár a Session a Steam Early Access majd az Xbox Game Preview visszajelzései alapján fokozatosan javult, szépült és bővült, érezhetően elvesztette kezdeti lendületét. A NACON öltönyösei előtt szignózott stúdió felvásárlás pedig még inkább nyomást helyezett a csapatra. Az 1.0-ás verziónak valószínűleg idén már mindenképpen piacra kellett kerülnie a megcélzott összes platformon. Akkor is, ha erre egyértelműen nem állt még készen semmilyen szempontból a projekt.

De ne guruljunk ennyire előre! A hivatalos megjelenéshez hanyagul hozzátoldott alcím nem véletlen: a Session valóban egy kíméletlen gördeszka szimuláció. A kontroller két analóg karjának mozgását szinte egy az egyben lekövetik a deszkán álló virtuális lábaink, csupán a lendületszerző lökések vannak külön gombra téve - rögtön kettőre. Hiszen nem mindegy, hogy az aktuális pozícióban éppen melyik cipőnkkel vagyunk képesek egyensúlyvesztés nélkül tolni egyet a lapon. A súlypontunkat közben a két ravasszal tudjuk finoman kibillenteni a középpontból irányváltáshoz vagy elrugaszkodva a tengelyünk körüli forgáshoz. Tulajdonképpen másra nincs is szükségünk. Csak rengeteg gyakorlásra…

…mert itt aztán teljesen a te kezedbe helyezik a kontrollt! A szimulációs modell realisztikus, reszponzív és sokoldalú. Nem mindegy, hogy milyen mélyre guggolsz egy ollie előtt, hogy mikor és melyik lábbal rúgod el a lapot, majd hogyan nyúlsz bele a mozgásába és mikor állítod meg. Abszolút nincs rásegítés. A korlátra ugorva nem egy fiktív gombkombináció dönti el a csúszás típusát, hanem hogy mekkora sebességgel érkeztél, a deszka melyik részét, milyen irányból, hány fokos szögben raktad a vasra és éppen hol helyezkedsz el rajta. Zseniálisan működik! Nincsenek kevesebb és több pontot érő trükkök, szorzók és végtelenített komikus kombinációk. Viszont órákat lehet eltölteni egyetlen helyen, újra és újra visszasétálva a kiindulási ponthoz, lassan tökéletesítve a flip in-grind-flip out sorozatot. Egy tucat sikertelen próbálkozás után egészen eufórikus érzés végre beadni a kívánt mozdulatsort!

Ráadásul ehhez mindent változót személyre szabhatunk és számos izgalmas lehetőség van továbbra is kipróbálható kísérleti fázisban, mint például a freestyle ágazat és a vert skating legtöbb eleme - caspers, primos, lips, late flips. Ami feltűnően hiányzik, az a grab és a deszka megfogására, kézzel tovább pörgetésére építő trükkök, amelyek a fejlesztés egészen korai szakaszában ragadtak. Pedig két kényelmesen elérhető bumper is ott lenne mondjuk erre a célra. Nélkülük egyelőre a twin-stick rendszer még nem forradalmian definitív, de egyértelmű evolúció, amivel közelebb kerültünk a valódi gördeszkázás érzéséhez, mint korábban bármikor! A tudatos és magabiztos használatához viszont elsőre talán riasztóan meredek tanulói görbével kell megküzdenünk.

Ebben segítene minden jel szerint a játék kissé egyszerű és száraz történetmódja. A felütés szerint egy komoly sérülésből visszatérve állunk tíz évvel később újra deszkára, tizennyolc ismert figura (Daewon Song, Manny Santiago, Ribs Man vagy éppen Nora Vasconcellos) pedig csak arra vár New York, Philadelphia és San Francisco különböző pontjain, hogy felfrissítse egykori tudásunkat és próbára tegye képességeinket. A három nagyváros inspirálta nyitott területek hatalmas odafigyeléssel lettek felépítve, kellően sűrűek és tömve vannak ikonikus pontokkal (Brooklyn Banks, Black Hubbas, FDR Park). A küldetések tisztességes 10-15 órára minimum lekötnek és szolgamód vezetnek keresztül az egyes játékelemeken - még a mozgatható tereptárgyakat, kísérleti fázisban lévő lehetőségeket és a nem túl intuitív, de meglepő mélységet kínáló videó szerkesztőt is érintik. Azonban ezt valódi átvezetők nélkül, statikus fekete-fehér illusztrációkkal, erősen hullámzó minőségű szövegkönyvvel és teljes egészében szinkron nélkül teszik.

Nagyobb probléma, hogy a dialógusok tele vannak a szubkultúra szlengjével, a feladatok leírása szűkszavú, a követelményeket pedig soha nem támogatják meg vizuális kapaszkodókkal vagy egyértelmű oktató anyagokkal. Értem én, hogy ezt a játékot “deszkások készítették deszkásoknak” - de kezet nyújthatnának azért az új belépőknek is. Nem magától értendő, hogy a puritán trükklistában fel sem tüntetett BS Bigspin egy Backside 180 és egy Pop Shove-It kombinációja? Akkor valószínűleg fejvakarást okoznak majd a Historical challenges menü semmitmondó kérdőjelei, amit az elmúlt 30 év többszáz legemlékezetesebb mozzanatának pontos rekonstrukciójával lehet egyébként feloldani.

Hasonlóan átgondolatlan továbbá a jutalmazási rendszer is. A küldetések teljesítéséért tapasztalati pontot és pénzt kapunk. Előbbi azonban csak az egyes fejezetekhez szolgál mesterséges határvonalként, amiket átlépve lassan az összes márkára 100%-os kedvezményt kapunk és könnyedén felvásárolhatjuk fillérekből az egész boltot. Akkor miért gyűjtögessünk? Karakterünk testre szabásához egyébként sem áll rendelkezésünkre zavarba ejtően sok cipő, nadrág, felső és sapka - hiába a Fallen, Adidas, Almost, Element, DC vagy a Zero licence. A lapok látványos illusztrációiból, különböző magasságú felfüggesztésekből, eltérő méretű és színű kerekekből sokkal szélesebb a választék.

Technikai oldalról az Unreal motor negyedik generációja nyújt stabil alapot. Az elnagyolt karaktermodellek, szögletes környezeti elemek és néhol bántóan kis felbontású textúrák persze nem igazán feszegetik a határait - talán a dinamikus napszakváltás emelhető ki és a deszkák fokozatos kopása. Bután útban lévő járókelőket opcionálisan bekapcsolhatunk a kísérleti menüpontok mélyén, járműforgalom viszont sehol nincs és minden bántóan élettelen és statikus. Egy szemeteszsákot vagy bevásárló kosarat sem leszünk képesek megmozdítani. Audio téren az ambiant zajokból szintén lehetne több, szinkron pedig mint említettem abszolút nincsen, de a gördeszkához kapcsoló hangok legalább fantasztikusra sikerültek. A zenei anyagot a megszokott edgy punk/rock/alternatív vonal helyett inkább a lo-fi hip-hop, chillhop és reggae vonal felé terelték. Nem túl energikus, nincsenek benne igazán nagy nevek (Rum Committee, Gi3MO, Strawberry Sleepover), de legalább egész sok szám között váltogat.

Na de ha a bántóan fapados felhasználói felületek, kísérleti menüben ragadt elemek, az olykor szimplán átgondolatlan felépítés vagy a végtelenül suta és limitált gyalogos opció nem tette volna elég egyértelművé, hogy ez a projekt még nem érett meg az 1.0-ás státuszra, akkor ott vannak az átkozott bogarak! Tévesen regisztrált trükkök, beragadó respawn pontok, sík felületen hirtelen orra bukó vagy váratlanul a felhők közé lőtt karakterek - csupán néhány példa a játékkal töltött 25-30 órámból, amit számtalan fórumbejegyzés erősít meg.

Viszont nem véletlenül szaladt bele a tesztidőszak bő egy hete alatt ennyi időm a játékba. A Session: Skate Sim jelenleg egy érezhetően félkész állapban lévő, csiszolatlan, bizonyos területeken fantáziátlan, máshol kissé élettelen videojáték. De közben ott van benne egy lenyűgözően mély, addiktív és piszkosul szórakoztató gördeszka szimulátor! Egy szenvedéllyel, hozzáértéssel és alázattal írt szerelmeslevél a sport és a szubkultúra felé. Csak a papír gyűrött, kávéfoltos és néhol picit nehéz kiolvasni a Creā-ture Studios írását.

SESSION: SKATE SIM
PLATFORM PS5 (tesztelt), XSX|S, PS4, XBO, PC
KIADÓ NACON FEJLESZTŐ Creā-ture Studios
MEGJELENÉS 2022. szeptember 22. ÁR 16.990 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

15 órája
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

1 napja

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

1 napja
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

1 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

3 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

3 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

4 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

4 napja
21

Heti megjelenések

4 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

6 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

7 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

8 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

8 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

9 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

9 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

9 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==