[Teszt] Sniper Elite 5

Sniper Elite 5

liquidSomosi László2022.07.03. 01:00

Öregszünk, öregszünk: ennek egyik biztos jele az, hogy első pillantásra nehezen tűnt hihetőnek, hogy Karl Fairburne, a komor amerikai-német mesterlövész már tizenhét éve osztogatja a fejlövéseket az arra érdemesült germán (és egyéb) katonáknak. Pedig tényleg így van, az első, 2005-ben megjelent Sniper Elite a maga idejében kellemes, hangulatos, jól összerakott, de határozottan B kategóriás produkciós értékekkel bíró mesterlövészkedős játék volt, amiről nem mondtad volna meg, hogy bő másfél évtizeddel később már az ötödik résznél (és jó pár zombis mellékágnál) tart majd, és egy kifejezetten népszerű AA kategóriás szériává növi ki magát.

A tizenhét év alatt Fairburne megjárta Berlint, lövöldözött Észak-Afrikában és Itáliában, most pedig Franciaországba látogat – vagyis Karl barátunk lassan annyi titkos hadművelet sikeréért tehető felelőssé, mint Sam Fisher. A Halász Samu párhuzam nem véletlen, a harmadik résztől ugyanis a Sniper Elite csendben újraértelmezte magát mesterlövészes játékból kifejezetten nagy, és (részben) nyitott pályákkal operáló lopakodós akciójátékká – ha a harmadik rész ennek az útnak az elejét jelentette, az ötödik felvonás már a sokadik kilométerkőnél tart.

Ami nem jelenti azt, hogy a távcsöves puskát nem fogod használni az ötödik részben – fogod, nagyon is, ha úgy tartja úri kedved (valószínűleg) az egész játék végigtolható úgy, hogy a puskán (és a késeden) kívül nem használsz semmi mást. A ötödik epizód sokkal inkább a lehetőségek játéka: támadhatsz távolról, osonkodhatsz közelről, szúrhatsz késsel, lőhetsz fejest pisztollyal, sőt, ha a szükség (vagy a vérszomjad) úgy hozza, előkerülhet a jó öreg SMG is némi rambózás céljából. Utóbbi azért erősen feltételes mód, mert egy ilyen típusú játékban egyrészt nem elegáns, másrészt egy komolyabb riasztásnál általában a nyakadra rántod a fél pályát, aminek az esetek döntő többségében csúnya (mármint: részedről csúnya) vége lesz. Szerencsére az ötödik rész továbbra is példás gyakorisággal tud autosavelni, ezt a segítséget igénybe véve annyira nem fájdalmas a halál.

Apropó, halál: az SP5 sztorija, karakterei és párbeszédei továbbra is haláliak. Mármint: halálian semmilyenek és unalmasak, szegény Karl maga a megtestesült karizma-vákum, a köré dobált szereplők pedig kínosan üres dialógokat adnak elő rossz színészek tolmácsolásban. Tulajdonképpen nincs ezzel semmi baj, a Sniper Elite mindig is ilyen volt, a Rebellion láthatóan (gyenge) kifogásnak használja a sztorit és a karaktereket arra, hogy Karl újra és újra nácikra lövöldözhessen.

Maga a konkrét játékmenet nagyon (naaagyooon) hasonlít a negyedik részre, csak minden (valamennyivel) szebb, több és nagyobb. A pályák nagyok, és továbbra is kvázi nyitottak, ami azt jelenti, hogy a térképre pillantva, minden instant bejárhatónak tűnik, a gyakorlatban azonban határozottan korlátos a haladásod, a nagy pálya kisebb területekre van szabdalva, néha zavaróan mesterséges akadályokkal – hogy van az, hogy a (most már) mindenféle indákon is ügyesen mászó Karl nem tud átugrani egy egyméteres kőfalat?

Amiből lényegesen többet kapunk: a pályákon elhelyezett feladatok mennyisége. A fő objektívák itt tényleg csak a cseresznyét jelentik a habostorta tetején, mellékküldetéseket kaphatunk már az elején, és fedezhetünk fel továbbiakat misszió közepén, többféle rejtett tárgyra vadászhatunk (amik aztán adott esetben további feladatokhoz vezethetnek). A Sniper Elite 5 kilenc pályája első blikkre nem tűnik soknak, pedig az: egy-egy pályán simán órákat lehet eltölteni, annyi a teendő – és mivel a percről-percre gameplay élvezetes, ezeket soha nem érzed a nyakadba akasztott tehernek.

A fegyver-fejlesztés alaposat fejlődött a negyedik epizód (meglehetősen egyszerű) lehetőségeihez képest. A pályákon elszór munkapadokon állhatunk neki fegyvert módosítgatni, és nem csak a puskánkról van szó, a komplett arzenálunkhoz hozzányúlhatunk. Méghozzá alaposan, nincs olyan (fontos) része a fegyvereidnek, amit ne cserélhetnél le – komolyan eltérő variációkat lehet így létrehozni, és tényleg a játéksítusodhoz alakíthatod a fegyvereidet. Itt érdemes megjegyezni, hogy az ötödik rész másként kezeli a fegyverek zajszintjét, mint korábban. A hangtompító felszerlése a hasonló játékokban általában azt jelenti, hogy onnantól te vagy Csendes Csabi - de nem itt, a különféle fegyverek (és a tompítók is) különböző zaj-profillal rendelkeznek, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy látod, hogy meddig hallatszik el a hangjuk. Ez, a megszokott külső hang-maszkolással, és az opcionális szubszonikus lövedékekkel kombinálva tovább mélyíti a taktikai lehetőségeket.

Vizuális szempontból a Sniper Elite 5 rendben van, de semmi különös, tipikus cross-gen játékot kapunk, nem őt fogod mutogatni a haveroknak „megérte ám PlayStation 5-öt és / vagy Xbox Series X-et venni!” felkiáltással. A játék sztárja ezen a területen még mindig a második részben debütáló röntgen gyilok-kamera, ami továbbra is szadisztikus élvezeteket kínál, és ezúttal nem csak a puskalövések, hanem a pisztoly (bocsánat: maroklőfegyver) és az SMG találatok is előhozhatják. Szubjektív vélemény: a negyedik rész hasonló opciója nekem jobban tetszett, letisztultabb volt, itt zavaróan sok a vér, eltakarja a lényeget: a gyönyörűséges szerv- és csonttrancsírt…. izé, a bónusz anatómia-leckét, természetesen, aminek a kíméletlen erőszak csak fájdalmasan szükséges velejárója.

Végül pedig ott a multiplayer, ami egy részről hozza a kötelező (Survival, Co-op, és többféle alap PvP mód), másrészről pedig ott az Axis Invasion Mode, ami csodálatos. Azt nyújtja, amit a neve is sejtet: betámadhatod egy játékos SP kampányát (ha engedélyezi, persze), és egymásra fogtok vadászni. Az eredmény: ajakharapdálósan izgalmas macska-egér játék, melynek hangulata erősen idézi Jean-Jacques Annaud háborús klasszikusát, az Ellenség a kapuknál-t. Mindenképpen próbáld ki, az ötödik rész újdonságainak tán legjobbja.

A Sniper Elite 5 nem sokat újít, és pláne: nem keveri újra a formulát, de amit tesz vele, azt tisztességgel, és kellő alapossággal teszi. Ha csak most ismerkedsz a szériával, bátran kezd ezzel, a sztori sosem számított, játékmenet és tartalom szempontjából pedig az ötödik rész adja (eddig) a legtöbbet.

Pontosan
8
Platform: Xbox One / Series (tesztelt), PlayStation 4 / 5, PC | Kiadó: Rebellion | Fejlesztő: Rebellion | Megjelenés: 2022. május 26. | Ár: kb. 18000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

13 órája
11

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

1 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

2 napja
5

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

2 napja
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

3 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

3 napja
7

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

4 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

4 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

5 napja
3

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

6 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

7 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

7 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

8 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

8 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

9 napja
4

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

2025.04.23.
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

2025.04.23.
70

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

2025.04.23.
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

2025.04.23.
6