[Teszt] Rogue Legacy 2

Rogue Legacy 2

WarhawkLusztig Zsolt2022.05.20. 14:30

A Rogue Legacy nem volt stílusteremtő, mikor 2013-ban megjelent már bőven a nyakunkon voltak olyan roguelike legendák, mint a Spelunky, vagy a Binding of Isaac. Amit azonban Kenny és Teddy Lee (avagy a játékot fejlesztő Cellar Door Games) nagyon eltalált az az, hogy hogyan legyen egy roguelike egyszerre, nos, roguelike és mégis kellően játékosbarát ahhoz, hogy ne érezzük úgy, hogy egy megmászhatatlan heggyel küzdünk. A megoldás kulcsa a folyamatos, teljes játékon átívelő fejlődés, a tudat, hogy még ha ott is hagytuk a fogunkat valahol a vár egyik termében, a megszerzett pénzből talán tudunk annyival erősebb karaktert indítani, hogy a következő nekifutásra átlendülünk az addigi útakadályon. A Rogue Legacy tehát, bár nem volt stílusteremtől, egyik megkerülhetetlen alapköve lett annak, amit ma rogue-lite-nak nevezünk. Az elmúlt közel tíz évben azonban ez a szubzsáner is jelentősen fejlődött, mi több talán nem túlzás azt mondani, hogy korszakalkotó játékokat szült. Így a Lee tesóknak már nem csak a saját, korábbi játékuk árnyékából kellett kilépni, hanem az azóta eltelt időszak nagyágyúival is fel kellett venniük a versenyt. Nem kell letekerned az oldal aljára, elárulom most: sikerült nekik.

Tették mindezt úgy, hogy a Rogue Legacy 2 úgy istenigazából nem csavart semmit az elődje által lefektetett formulán: megint adva van egy darab hős, akivel szemben ott van a vár (jó, nagyjából vár) rengeteg folyamatosan átalakuló, de állandóan veszélyt rejtő szobája melyek ellen igazából esélytelenek vagyunk – kivéve természetesen azokat a szent őrülteket, akik már-már ördögi reflexekkel kerülnek ki minden csapdát és ezt természetesen youtube videók által dokumentálják. Azonban minden egyes elbukott nekifutás után visszakerülünk a kis birtokunkra, melyet fejlesztgetve nem csak a következő karakterünk alapvető tulajdonságai lesznek erősebbek, hanem akár fegyvereket, képességeket, sőt karakterosztályokat is megnyithatunk, ezzel pakolva mindig egy picike súlyt a képzeletbeli mérleg felénk mutató nyelvébe egészen addig a pontig, míg a statisztikák, a játékos menet közben összeszedett tudása és persze egy adag szerencse kombinációja nem bizonyul elégségesnek túllendülni az adott akadályon. A Rogue Legacy 2 annyira épít az első rész által felépített dolgokra, hogy a 2013-ban írt, arról szóló teszt (pacsi, 2013-as Zsolti!) szinte teljes egészében ráhúzható erre is.

Persze miért változtassunk azon, ami működik, így a RL2 nem más, hanem több lett. Sokkal-sokkal több. Igazából egy dolog van, amiben nem több, az a pixelek száma, az első rész retro kinézetét ugyanis pengeéles, kézzel rajzolt pályák és figurák váltották fel. Nem a Rogue Legacy 2 lesz a 2D játékok következő lépcsőfoka, de nagyon jól hozza azt a kinézetet, ami úgy néz ki, mint ahogy az első részre emlékszünk. Na de minden más! Kastélyunk alapterülete hatalmasra hízott, a benne megnyitható fejlesztések száma bőségesen elég ahhoz, hogy több száz generáció után is legyen mi közül választani, az indulás előtt megvásárolható fegyverekből is több van, rúnákból is bőségesen van választék, plusz olyan opcionális tartalmak garmadája áll előttünk, melyek simán hozzák az alapjáték mélységét.

Természetesen új karakterosztályokat is kapunk a már-már megszokottól (nagyjából a lovag-íjász-varázsló tengelyen mozogva) olyan őrültségekig, mint a szakács, a kalóz vagy a konkrétan fekete lyukat megidéző Astromancer. Kevés olyan játék van, ahol ennyire különböznének egymástól az egyes kasztok, még kevesebb, ahol mindegyik ennyire jól működne. Nem igazán van olyan, amivel csukott szemmel meg lehet nyerni minden csatát, de bizton állítom, hogy mindenki talál majd legalább egy-két olyat, ami az ő stílusának megfelel. Továbbra is három véletlenszerűen sorsolt karakter egyikével futhatunk neki (kezdetben), melyek nem csak képességeikben, hanem a szintén véletlenszerű előnyeikben és hátrányaikban különböznek. Visszatér a trait rendszer, ahol egészen őrült dolgok segíthetik vagy tehetik nehezebbé az életünket. Van itt minden, néha dupla annyi életerőt kapunk, de nem gyógyítanak a menet közben felvehető gyógyitalok, máskor minden ellenfél ki van kockázva, mint egy bűnügyi felvételnél. Az ilyen átkok/áldások jellemzően a menet közben megszerezhető aranyat is befolyásolják, így ha több pénzt akarunk összeszedni, akkor lehet érdemes bevállalni egy-egy nehezítést.

Az első rész is híres volt a komoly ügyességet kívánó platformer elemeiről, nincs ez másképp most se, maximum annyiban, hogy egy ponton itt is csavartak egy picit felfelé. Egyfajta metroid-lite módon a pályák bizonyos részein új, a nekifutások között megmaradó képességeket szerezhetünk, melyek segítségével nyílnak meg a későbbi területek. Nincs belőlük sok, cserébe egy ponton túl nem csak végtelenül agilisak leszünk a levegőben, de a játék el is várja, hogy pontos ugrások és vetődések sorozatát hajtsuk végre. A büntetés valamivel kisebb, mintha a csatákban maradnánk alul, de még így is elkél az ügyesség. A modern idők szele azonban ide is fújt egy adag olyan opciót, melyek segítségével a magukat valamivel ügyetlenebbnek érző játékosok is kiegyenlíthetik a pályát: a House Rules részben nem csak az ellenfelek életerejét és sebzését módosíthatjuk, de kikapcsolhatjuk a fent említett trait rendszert, beállíthatjuk, hogy szörnyekhez érve ne sebződjünk, vagy ha az ugrálás okoz nehézséget, akkor bekapcsolhatjuk a repülés opciót. Nem tudunk sérthetetlenséget beállítani, kihívás továbbra is lesz, de mindig értékelendő, mikor a fejlesztők gondolnak olyanokra is, akiknek nehézséget okozna a játék.

És ez az a pont, ahol meg kell állnom, mielőtt elkezdek oldalakon keresztül értekezni a játék bődületesen mélységéről, kezdve a kritikus csapások rendszerével egészen a felszerelések, menet közben felszedhető extrák és az életerőnk különös kapcsolatáig. A Rogue Legacy 2 különböző rendszereiről hosszasan lehetne beszélni, de egyrészt ezek felfedezése maga is a játék által kínált élmények egyike, másrészt (javarészt) olyan jól bemutatja őket, hogy felesleges lenne egyfajta game guide irányba terelnem ezt a tesztet. Legyen elég annyi, hogy a játék diadala nem kis részben az Early Access rendszer diadala is, az elmúlt szűk két évben a tucatnyi update és a rájuk érkező végtelen mennyiségű visszajelzés csiszolta közel tökéletesre.

És valószínűleg ezért van, hogy a Rogue Legacy 2, még úgy is, hogy alapvetően ugyanazt kéri és ugyanazt nyújtja, mint tíz éve, továbbra is egy helyenként kifejezetten nehéz, minden pillanatban százszázalékos odafigyelést igénylő, de végtelenül élvezetes játék. Korszakalkotó? Továbbra sem, de ahogy 2013-ban bátra oda állhatot egy Spelunky vagy Binding of Isaac mellé, úgy 2022-ben sincs semmi szégyellnivalója egy Hades vagy egy Dead Cells mellett. Kell ennél jobb ajánlólevél?

Pontosan
9
Platform: Xbox One, Xbox Series X|S, PC | Kiadó / Fejlesztő: Cellar Door Games | Megjelenés: 2022. április 28. | Ár: 22€

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Angry Video Game Nerd 8-bit

Körülbelül tizenöt éve lehetett, hogy egy Gamer365 szülinapi vacsi végén Liquidéknél hajnalba nyúlóan néztük az Angry Video Game Nerd DVD-ket. Egy más világ volt, a Nerd viszont még mindig itt van, és a videói mai napig eseményszámba mennek. A játékai sem voltak rosszak Rolfe-mesternek, 2025-ben pedig egy újabb megjelenésnek örülhetnek a rajongók.

37 perce

Once Upon a Katamari

A Katamari-sorozat annak idején PS2-n indult hódító útjára, és bár messziről egy tipikus japán zagyvuléknak látszik, közelebbről nézve kikönyököl belőle a humor, a filozófia és a kulturális sziporka. Az új epizód történelmi körutazásra visz minket, lássuk is mire jutottak a Once Upon a Katamari fejlesztői!

7 órája

Csúszik a The Sinking City 2, befutott a Ninja Gaiden 4 – ez történt kedden

Továbbá: Thrasher, Gecko Gods, The Lord of the Rings: Return to Moria, Kirby Air Riders.

16 órája
1

Hotel Barcelona

Hidetaka (Swery65) Suehiro és Goichi Suda(51) végre valahára összefogtak egy közös projekt erejéig. A szokásos minőség? Kiszagoljuk!

1 napja
3

Még nem adja fel a Microsoft – ez történt hétfőn

Benne: új Xbox hardver, Second Sun, Donkey Kong Bananza, Bleach: Rebirth of Souls.

1 napja
11

Ninja Gaiden 4

1 napja
8

Steam Next Fest 2025 ősz - Gyermeki félelmek, harcias művészek, komor roninok és a fájdalomcsillapító

Az őszi Steam Next Fest felhozatala idén kétségkívül roppant erősre sikeredett, az esemény során kipróbálható játékok között ugyanis számtalan remek indie cím mellett jó pár AA kategóriás gyöngyszem is képviselteti magát. Ezen demók között szemezgettünk ismét, kigyűjtve, hogy mi az, amire mindenképp javallott egy (vagy több) pillantást vetni a fesztivál vége előtt.

2 napja
2

Heti megjelenések

2 napja
8

Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles

Melyik minden idők legjobb Final Fantasy játéka? A kérdést akár provokációnak is vehetnénk, pláne, ha a Final Fantasy Tactics-et is behozzuk a képbe. Tényleg, melyik a legjobb?

3 napja
13

Battlefield 6

4 napja
16

Változatos apróságok - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill 2, Marvel Rivals, Dragon Ball, Assetto Corsa Rally, Zoochosis, Horizon Zero Dawn.

4 napja
6

Snoopy & The Great Mystery Club

5 napja
7

Gyásznap, Quantic Dream tervek - ez történt csütörtökön

Benne: Tomonobu Itagaki, Battlefield 6, Spellcasters Chronicles, N++.

5 napja
11

Sonic Wings: Reunion

6 napja
3

PlayStation Game Catalog: októberi érkezők

Silent Hill 2. Until Dawn. V Rising. A PlayStation előfizetéses szolgáltatása komolyan vette az októberi rettegést!

6 napja
1

Száguldó metrók, driftelő autók – ez történt szerdán

Benne: EXODUS, Metro Rivals: New York, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Protocol: Terminate, JDM: Japanese Drift Master, Sonic Rumble, Videoverse, Witchbrook, Surviving Mars: Relaunched.

6 napja
1

Steam Next Fest 2025 ősz - Öreg hősök, gyászoló apák, vérszomjas robotok és szellemkamionok

Október 13. és 20. között újra megrendezésre kerül a Steam Next Fest, melynek keretein belül egy héten át számtalan játék demója válik elérhetővé a Valve digitális áruházában. Lássuk hát, mit lehet érdemes megnézni és kipróbálni a brutális méretű felhozatalból!

7 napja
14

Visszatér a Summer Game Fest, lelépett az Assassin's Creed-főnök – ez történt kedden

Továbbá: Rules of Engagement: The Grey State, Silly Polly Beast, Decision: Red Daze.

7 napja

Absolum

Újabb hónap, újabb „újrakezdős” játék, mondhatnánk már unott arccal, de az Absolum olyat tesz le az asztalra, amit eddig még nem igazán láttunk. Pedig annyira adja magát a koncepció, hogy felfoghatatlan, miért nem jutott ez eddig senkinek eszébe. Roguelike / Beat ’em up / Comic-style egyben? Frankón? Frankón!

8 napja
7

Game Pass: az októberi mozgolódás

Ball x Pit. Keeper. Ninja Gaiden 4. The Outer Worlds 2. Premier özön az Ultimate előfizetők számára. De néhány érdekes címmel bővül a Premium könyvtár is.

8 napja