[Teszt] Rogue Legacy 2

Rogue Legacy 2

WarhawkLusztig Zsolt2022.05.20. 14:30

A Rogue Legacy nem volt stílusteremtő, mikor 2013-ban megjelent már bőven a nyakunkon voltak olyan roguelike legendák, mint a Spelunky, vagy a Binding of Isaac. Amit azonban Kenny és Teddy Lee (avagy a játékot fejlesztő Cellar Door Games) nagyon eltalált az az, hogy hogyan legyen egy roguelike egyszerre, nos, roguelike és mégis kellően játékosbarát ahhoz, hogy ne érezzük úgy, hogy egy megmászhatatlan heggyel küzdünk. A megoldás kulcsa a folyamatos, teljes játékon átívelő fejlődés, a tudat, hogy még ha ott is hagytuk a fogunkat valahol a vár egyik termében, a megszerzett pénzből talán tudunk annyival erősebb karaktert indítani, hogy a következő nekifutásra átlendülünk az addigi útakadályon. A Rogue Legacy tehát, bár nem volt stílusteremtől, egyik megkerülhetetlen alapköve lett annak, amit ma rogue-lite-nak nevezünk. Az elmúlt közel tíz évben azonban ez a szubzsáner is jelentősen fejlődött, mi több talán nem túlzás azt mondani, hogy korszakalkotó játékokat szült. Így a Lee tesóknak már nem csak a saját, korábbi játékuk árnyékából kellett kilépni, hanem az azóta eltelt időszak nagyágyúival is fel kellett venniük a versenyt. Nem kell letekerned az oldal aljára, elárulom most: sikerült nekik.

Tették mindezt úgy, hogy a Rogue Legacy 2 úgy istenigazából nem csavart semmit az elődje által lefektetett formulán: megint adva van egy darab hős, akivel szemben ott van a vár (jó, nagyjából vár) rengeteg folyamatosan átalakuló, de állandóan veszélyt rejtő szobája melyek ellen igazából esélytelenek vagyunk – kivéve természetesen azokat a szent őrülteket, akik már-már ördögi reflexekkel kerülnek ki minden csapdát és ezt természetesen youtube videók által dokumentálják. Azonban minden egyes elbukott nekifutás után visszakerülünk a kis birtokunkra, melyet fejlesztgetve nem csak a következő karakterünk alapvető tulajdonságai lesznek erősebbek, hanem akár fegyvereket, képességeket, sőt karakterosztályokat is megnyithatunk, ezzel pakolva mindig egy picike súlyt a képzeletbeli mérleg felénk mutató nyelvébe egészen addig a pontig, míg a statisztikák, a játékos menet közben összeszedett tudása és persze egy adag szerencse kombinációja nem bizonyul elégségesnek túllendülni az adott akadályon. A Rogue Legacy 2 annyira épít az első rész által felépített dolgokra, hogy a 2013-ban írt, arról szóló teszt (pacsi, 2013-as Zsolti!) szinte teljes egészében ráhúzható erre is.

Persze miért változtassunk azon, ami működik, így a RL2 nem más, hanem több lett. Sokkal-sokkal több. Igazából egy dolog van, amiben nem több, az a pixelek száma, az első rész retro kinézetét ugyanis pengeéles, kézzel rajzolt pályák és figurák váltották fel. Nem a Rogue Legacy 2 lesz a 2D játékok következő lépcsőfoka, de nagyon jól hozza azt a kinézetet, ami úgy néz ki, mint ahogy az első részre emlékszünk. Na de minden más! Kastélyunk alapterülete hatalmasra hízott, a benne megnyitható fejlesztések száma bőségesen elég ahhoz, hogy több száz generáció után is legyen mi közül választani, az indulás előtt megvásárolható fegyverekből is több van, rúnákból is bőségesen van választék, plusz olyan opcionális tartalmak garmadája áll előttünk, melyek simán hozzák az alapjáték mélységét.

Természetesen új karakterosztályokat is kapunk a már-már megszokottól (nagyjából a lovag-íjász-varázsló tengelyen mozogva) olyan őrültségekig, mint a szakács, a kalóz vagy a konkrétan fekete lyukat megidéző Astromancer. Kevés olyan játék van, ahol ennyire különböznének egymástól az egyes kasztok, még kevesebb, ahol mindegyik ennyire jól működne. Nem igazán van olyan, amivel csukott szemmel meg lehet nyerni minden csatát, de bizton állítom, hogy mindenki talál majd legalább egy-két olyat, ami az ő stílusának megfelel. Továbbra is három véletlenszerűen sorsolt karakter egyikével futhatunk neki (kezdetben), melyek nem csak képességeikben, hanem a szintén véletlenszerű előnyeikben és hátrányaikban különböznek. Visszatér a trait rendszer, ahol egészen őrült dolgok segíthetik vagy tehetik nehezebbé az életünket. Van itt minden, néha dupla annyi életerőt kapunk, de nem gyógyítanak a menet közben felvehető gyógyitalok, máskor minden ellenfél ki van kockázva, mint egy bűnügyi felvételnél. Az ilyen átkok/áldások jellemzően a menet közben megszerezhető aranyat is befolyásolják, így ha több pénzt akarunk összeszedni, akkor lehet érdemes bevállalni egy-egy nehezítést.

Az első rész is híres volt a komoly ügyességet kívánó platformer elemeiről, nincs ez másképp most se, maximum annyiban, hogy egy ponton itt is csavartak egy picit felfelé. Egyfajta metroid-lite módon a pályák bizonyos részein új, a nekifutások között megmaradó képességeket szerezhetünk, melyek segítségével nyílnak meg a későbbi területek. Nincs belőlük sok, cserébe egy ponton túl nem csak végtelenül agilisak leszünk a levegőben, de a játék el is várja, hogy pontos ugrások és vetődések sorozatát hajtsuk végre. A büntetés valamivel kisebb, mintha a csatákban maradnánk alul, de még így is elkél az ügyesség. A modern idők szele azonban ide is fújt egy adag olyan opciót, melyek segítségével a magukat valamivel ügyetlenebbnek érző játékosok is kiegyenlíthetik a pályát: a House Rules részben nem csak az ellenfelek életerejét és sebzését módosíthatjuk, de kikapcsolhatjuk a fent említett trait rendszert, beállíthatjuk, hogy szörnyekhez érve ne sebződjünk, vagy ha az ugrálás okoz nehézséget, akkor bekapcsolhatjuk a repülés opciót. Nem tudunk sérthetetlenséget beállítani, kihívás továbbra is lesz, de mindig értékelendő, mikor a fejlesztők gondolnak olyanokra is, akiknek nehézséget okozna a játék.

És ez az a pont, ahol meg kell állnom, mielőtt elkezdek oldalakon keresztül értekezni a játék bődületesen mélységéről, kezdve a kritikus csapások rendszerével egészen a felszerelések, menet közben felszedhető extrák és az életerőnk különös kapcsolatáig. A Rogue Legacy 2 különböző rendszereiről hosszasan lehetne beszélni, de egyrészt ezek felfedezése maga is a játék által kínált élmények egyike, másrészt (javarészt) olyan jól bemutatja őket, hogy felesleges lenne egyfajta game guide irányba terelnem ezt a tesztet. Legyen elég annyi, hogy a játék diadala nem kis részben az Early Access rendszer diadala is, az elmúlt szűk két évben a tucatnyi update és a rájuk érkező végtelen mennyiségű visszajelzés csiszolta közel tökéletesre.

És valószínűleg ezért van, hogy a Rogue Legacy 2, még úgy is, hogy alapvetően ugyanazt kéri és ugyanazt nyújtja, mint tíz éve, továbbra is egy helyenként kifejezetten nehéz, minden pillanatban százszázalékos odafigyelést igénylő, de végtelenül élvezetes játék. Korszakalkotó? Továbbra sem, de ahogy 2013-ban bátra oda állhatot egy Spelunky vagy Binding of Isaac mellé, úgy 2022-ben sincs semmi szégyellnivalója egy Hades vagy egy Dead Cells mellett. Kell ennél jobb ajánlólevél?

Pontosan
9
Platform: Xbox One, Xbox Series X|S, PC | Kiadó / Fejlesztő: Cellar Door Games | Megjelenés: 2022. április 28. | Ár: 22€

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

6 órája
6

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

6 órája
5

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

20 órája
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

1 napja

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

1 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

2 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

2 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

3 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

3 napja

Heti megjelenések

3 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

4 napja
2

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

5 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

6 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

6 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

7 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

7 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

8 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

8 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

9 napja
5

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

9 napja
3