[Teszt] Rogue Legacy

Rogue Legacy

WarhawkLusztig Zsolt2013.07.20. 18:40

Van egy dolog, amit azonnal érdemes leszögezni: bár a Rogue Legacy több klasszikus játékstílust kever mesterien, egy dolgot meglepően csekély mértékben lehet megtalálni benne: a címében is szereplő roguelike stílusjegyeit. A tradicionális triumvirátusból (körökre osztott játékmenet, permadeath, véletlen generált pályák) az elsőt kapásból dobták, a másodikat jócskán átalakították, mindössze a harmadik az, melyet nagyjából érintetlenül meghagytak. És ami a legjobb: ez lesz az, ami legkevésbé fog érdekelni, a játékkal töltött egy, öt, ötven óra alatt.

Ha már mindenképp skatulyázni szeretnénk, akkor a Játékok Nagy Virtuális Koordinátarendszerében valahol a Ghosts 'n Goblins, Castlevania és egy random klasszikus szerepjáték metszéspontjába lőném be, kiemelve, hogy mindhárom irányból a legjobb stílusjegyeket hozta magával. A Rogue Legacy alapvetően egy klasszikus akció platformer, néhány apróbb csavarral. Adva van egy kastély, adva van egy hős lovag és adva van egy feladat: kastélyba be, mindenkit kardélre hányni, gyógyszert megkeresni a beteg király számára, majd boldogan élni, amíg meg nem halunk. Aha, ha ilyen egyszerű lenne...

Kezdődik az egész azzal, hogy a kastély minden egyes látogatásunkkor teljesen átalakul. Az alapok megmaradnak (az első helyszín a vár, az erdő mindig jobbra, az alagsor lefelé, a padlás felfelé van), azonban a szobák felépítése és sorrendje mindig más lesz. Oké, de miért kellene többször meglátogatni? Leginkább azért, mert a Rogue Legacy nehéz játék. Mármint nagyon nehéz. Nagyon-nagyon. Legalábbis az elején, egyáltalán nem kell meglepődni azon, hogy az első egy-két tucat nekifutás kérészéletű lesz. Itt lép be azonban az egyik csavar: míg a halál gyors és kegyetlen, az adott “futam” közben összeszedett pénzünket két próbálkozás után elkölthetjük különböző fejlesztésekre, új felszerelésekre. Így, bár utána újból elölről és (kezdetben) nulla tőkével kell újból nekivágnunk, karakterünk egy picit táposabb lesz és ami talán még ennél is fontosabb: mi, a játékos is szerzünk valamennyi tapasztalatot. Mert legyen akármennyi fejlesztés, a nap végén a siker nem kis részben fog azon múlni, hogy felismerjük és megtanuljuk-e az ellenfelek támadási mintáit, le tudjuk-e gyorsan reagálni a különböző kihívásokat.

Fejlesztési lehetőségből egyébként bőségesen kapunk. Nem álltam neki megszámolni (pláne mert még én se fejeztem be a játékot), de több tucat dolgot megnyithatunk, ráadásul sokukat több szinten lehet fejleszteni. Az olyan alapvetések, mint a HP, páncél, mana, teherbírás mellett lehet pénzt költeni például a varázsitalok erejére, a felszedhető pénzérmék értékére, a kezdéskor Charonnak fizetendő mennyiségre (kezdetben minden pénzünket elveszi, ezt lehet komoly befektetésekkel finomítani) és még hosszan folytathatnám. Ami azonban fontosabb: meg lehet nyitni különböző karakterosztályokat, így a kezdő lovag mellett később varázsló, barbár, kincsvadász, lícs, ninja, sárkányember és hasonló érdekes kasztokat próbálhatunk ki, sokukat a fentiekhez hasonlóan több szinten fejlesztve. Újabb csavar: azt viszont, hogy a következő körben milyen osztályt választunk nem mi, pontosabban nem csak mi döntjük el.

A játék ugyanis nem csak a kastélyt keveri meg véletlenszerűen, hanem minden indulás előtt három szinten randomizált hőst kínál fel. Értelemszerűen minél több kasztot nyitunk meg annál nagyobb bázisból sorsolhat a program, azonban még így is előfordulhat, hogy három bérgyilkos közül kell választanunk. Azonban nem csak az osztályok keverednek, minden hősnek van(nak) valamilyen extra tulajdonsága(i). Itt indul aztán be az igazi őrület, onnantól kezdve, hogy lehet törpe vagy óriás méretű karakterünk, találhatunk mindenféle látószervi gonddal megvertet (színvakot, rövid- vagy távollátót, térlátásban korlátozottat), erős vagy gyenge csontút, káromkodót, meleget, vagy éppen csirkefóbiásat. A tulajdonságokat egy része pusztán kozmetikai (jó példa a nosztalgiázó hős, akinél a kép kap egy erős instagram szűrőt), másik részük inkább hátrány mint előny (van olyan, melynél fejre áll az egész pálya), de van olyan, mely egyértelmű előnyt biztosít (például mikor nincs lábpulzusunk, azaz nem szúrnak meg a rejtett tüskék). Tehát bőven lesz lehetőségünk arra, hogy a nekünk tetsző - de legalábbis a legkevésbé gáz - főhőst válasszuk és ha nem is találunk olyat, akivel szívesen elindulnánk, tekintve hogy egy futam jobb esetben tart csak tíz percnél tovább, elég ha csak arra koncentrálunk, hogy elég pénzt szedjen össze a következő fejlesztéshez, aztán mehet a Névtelen Próbálkozók Csarnokába egy újabb képként. Kezdetben így nem is a kastély felfedezése, az egyes egységek urainak legyőzése lesz a fő célunk, hanem egyszerűen túlélni addig, míg össze nem szedünk elég pénzt a szükséges fejlesztésekhez. Mivel a következő nekifutásnál az összes pénzünk elveszik, így kritikus, hogy a lehető legkevesebb menjen Charon végtelen zsebeibe. Szerencsére értelmetlen fejlesztés nem igazán van, tehát még ha olyanra is költjük, mely adott pillanatban nem feltétlen egyezik a kiválasztott stílusunkkal, később még hasznos lehet.

Lehetne még hosszú bekezdéseken keresztül sorolni a játék különböző rétegeit, de nem teszem meg, mert az élmény nagy része ezek felfedezéséből adódik. Azonban ami nagyon fontos: függetlenül attól, hogy a temérdek osztály, képesség, tárgy és rúna miatt gyakorlatilag ezernél is több különböző kombináció pakolható össze, soha nem lehet azt érezni, hogy bármelyik is kicsit csiszolatlan lenne. Sőt, talán a Rogue Legacy legnagyobb érdeme pont az, hogy a nagysága és mélysége ellenére már-már kínosan csiszolt élményt kapunk. Véletlenszerűek a szobák, de sosincs olyan érzésünk, hogy logikátlan lenne, az ellenfelek nehézsége és támadásai jól be vannak kalibrálva, egy komolyabb hőssel és hasonlóan komoly tapasztalatokkal jól érezhető az erőfölény egészen addig a pontig, míg hasonló szintű szörnyekbe nem ütközünk. Az egyedüli ami néha picit zavart az az irányítás, egészen pontosan a "lefelé csapás" viszonylagos pontatlansága: irányítót használva kicsit túlságosan pontosan kell eltalálni a lefelé irányt hozzá, egyébként egy normál támadást kapunk. Megszokás kérdése a dolog, ráadásul D-padot használva részint elkerülhető, de azért erre érdemes felkészülni. Ahogy arra is, hogy bár egy-egy kör nem tart perceknél tovább, de éppen ezért magával hozza azt, amit sokunk csak a "Civilization-effektusként" ismer. Minden pici fejlesztéssel érezzük, hogy legközelebb több esélyünk lehet a túlélésre, éppen ezért mindig bennünk lesz az a "csak még egy kört" életérzés. Az, amelyik miatt egy gyors, ötperces játékot olyan másfél óra múlva hagyunk abba.

Ragozzam még? Szerintem felesleges. Lassan megszokottá válik, hogy nyár környékén mindig berobban egy indie-sweetheart, ahol a kitűnő ötlet nagyszerű megvalósítással párosul. És bár messze még a szeptember, abban biztos vagyok, hogy idén nyáron a Rogue Legacy igen jó eséllyel pályázik erre a címre. Egy kitűnő akciójáték, egy letehetetlen szerepjáték és egy "rogue-lite" elképesztő keveréke - egyszerűen lehetetlen nem imádni.

@youtube

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Shantae Advance: Risky Revolution

A Shantae Advance a maga idejében nem látott napvilágot, de szaladjunk előre az időben. 2025-öt írunk, a játék végül a Limited Run segítségével elkészül és meg is jelenik GBA-kazettán. Az LRG szériát el is kapkodják, majd ugyanezen év nyarának végére a szokásos platformokra is elhozza a kiadó-fejlesztő páros a játékot. Lássuk a nyár retro-kuriózumát!

16 órája
1

Begördül a skate., előzetesen az új Silent Hill-film – ez történt kedden

Továbbá: Helldivers II, Train Sim World 6, Play Acclaim, Little Witch in the Woods, Lumines Arise, Captured, Code Violet, Atari bevásárlás.

19 órája
4

Grounded 2 - A kölykök megint összementek

Már korábban megtapasztalhattuk, hogy milyen érzés elveszni egy hátsó udvarnyi tágra nyílt világban, az Obsidian Entertainment most elhozta nekünk a folytatást nagyobb, részletesebb és izgalmasabb formában. A gyerekek ismét összementek, és most sokkal több eszköz és érdekesség áll rendelkezésünkre, hogy felnőjünk a feladathoz.

1 napja
1

Csúszósan indul a hét – ez történt hétfőn

Benne: Replaced, Mythwrecked: Ambrosia Island, Demonschool, Aces of Thunder, Lightspeed Japan Studio.

1 napja
2

Shinobi: Art of Vengeance

A Streets of Rage 4 minden idők egyik legjobb beat ’em up játéka, így amikor megtudtuk, hogy a SEGA a játékért felelős francia Lizardcube csapatát bízza meg a legendás Shinobi sorozat feltámasztásával, azonnal felkaptuk a fejünk. De vajon sikerült megismételni a csodát? Tesztünkből kiderül!

2 napja
5

Heti megjelenések

2 napja
8

Boulder Dash 40th Anniversary

Öregek vagyunk? Ha meglátjátok a Boulder Dash neve mellett a szülinapos számot, lehet ti is nyeltek egy jó nagyot. Jöhetnek a négydekádos szülinaposok?

4 napja
6

Sorozatos ízelítők - ez történt pénteken

Benne: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Borderlands 4, Lost Soul Aside, Syberia Remastered, Aeterna Lucis, Splinter Cell: Deathwatch, Devil May Cry, The Division 2: Survivors.

4 napja
4

Hollow Knight: Silksong megjelenési dátum, Directive 8020 késés – ez történt szerdán

Továbbá: Metal Gear Solid Delta: Snake Eater, Bungie, Bye Sweet Carole, King of Meat, Satisfactory, Wildekin, Ys X: Proud Nordics.

5 napja
5

The House of the Dead 2: Remake

A legendás The House of the Dead 2 feltámadt a halottaiból, a kérdés már csak annyi, hogy vajon ebben mennyi a köszönet?

6 napja
2

Megjelenések a gamescom árnyékában - ez történt szerdán

Benne: Where Winds Meet, Hell Let Loose: Vietnam, High On Life 2, Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles, Tropico 7, Triangle Strategy, Rue Valley, Tormented Souls II, The Rogue Prince of Persia, S.T.A.L.K.E.R. 2, ROG Xbox Ally, Star Trek Voyager: Across the Unknown.

6 napja
10

Turbo Kid

Korrekt iparos munkának tűnik az Outerminds stúdió alkotása. Az eredeti pécés verzió tavaly tavasszal jelent meg - a switch portra eddig kellett várnunk.

7 napja
3

Gamescom ONL 2025 Bejelentések

8 napja
16

Game Pass: augusztus utolsó hetei

Gears of War: Reloaded és Herdling premier és néhány szerepjáték is érkezik a kínálatba. Lássuk a hónap végi mozgolódást!

8 napja

A Gamescom előszele – ez történt hétfőn

Benne: Nintendo Direct, Lost Soul Aside, Honeycomb The World Beyond, Aethermancer, Towa and the Guardiands of the Sacred Tree, Rewilders: The Lost Spring, StarRupture, Morsels, Shenmue III Enhanced, WW1: Gallipoli, Pokémon Legends Z-A, BrokenLore: LOW.

8 napja

Towa and the Guardians of the Sacred Tree

Ismeritek a Hades-t? Szeretitek a könnyed zsiványkodást? Szeptember 19-én a Bandai Namco-tól is érkezik egy magasabb profilú roguelite alternatíva, a Towa and the Guardians of the Sacred Tree pedig előzetesben tárult ki előttünk.

9 napja

Heti megjelenések

9 napja
2

Fretless: The Wrath of Riffson

Bundok nélkül szép az élet. Vagy nem? Ennek is utána járunk, mindamellett, hogy riffelünk egy nagyot a Fretless című nagyszerű zenés szerepjátékban. Húrokat feszít, bypass lekapcs, hadd szóljon!

2025.08.17.
4

Catto's Post Office

Olyan sokat beszélünk a videójátékok milyenségéről, hogy gyakran meg is feledkezünk a funkciójukról. Szerencsére ott vannak nekünk az olyan címek is, mint a Catto's Post Office, amelyek emlékeztetnek minket a dolgok mikéntjére...

2025.08.17.
4

Lost Twins 2

Egy könnyed, családbarát logikai játékot teszteltünk - nem feltétlenül a műfaj rajongóinak szól, belépőnek viszont több mint ideális.

2025.08.16.
1