[Teszt] Paradise Killer

Paradise Killer

mcmackoGéczy Attila2022.04.04. 23:26

Vannak azok a játékok, amelyek a semmiből jönnek, és azonnal kultstátuszba repülnek a készítőikkel együtt. A 2020-as Paradise Killer is indie-kiskedvenc lett, de a PC-s és Switch-es megjelenés után még hiányzott az átfogó (el)ismertség. Most az Xbox/Game Pass és a PlayStation átirat megjelenésével eljött az ideje, hogy a legszélesebb közönség is rázörgesse az ajtót az édenkert gyilkosára.

*Megjegyzés: az első megjelenés környékén Warhawk már írt a játékról, az eredeti tesztünket itt találhatjátok a Paradise Killerről: KATT!

Van a kalandzsánernek egy speciális rétege, mégpedig a nyomozós, procedurális drámákat „megjátékosító” fajta. Ez is lehet sokféle. Elrejtett tárgyak keresgélése, klasszikus point and click mechanikák, puzzle feladványok és vastag dialógusok színesíthetik a detektívmunkát. Furcsa így belegondolni, de a műfajnak vannak tényleg nagyokat újító alapvetései, amikre azóta kedvencként tekintünk. Bár a Paradise Killer ezek ismerős elemeiből építkezik, ő a közelmúlt talán legizgalmasabb, legfontosabb nyomozós játéka. Az ok baromi egyszerű: a különböző részei úgy állnak össze, mint ahogy azt más játékban nem láthattad még. A sztori teljesen idegennek tűnő elemekből rak össze fogyasztható, szórakoztató rémmesét. A gameplay loop is ragadós, mint egy rózsaszín rágógumi, amibe a tengerparti sétányon sikerült belelépned. Érzitek már?

AZ ISTENEK A FEJÜKRE ESTEK

Az omnipotens uralkodók és intergalaktikus démonok játékában apró porszem a világunk, amint jól fel is kavar a szél – a sztori fókusza egy pici szigetcsoportra összpontosul, amely a Szindikátus által felügyelt nagybetűs Édenkert Projekt. Pontosabban a huszonnegyedik Éden. A Paradicsom első 23 változata mind elpusztult, köszönhetően a betelepített polgárok halandó bűneinek. Most pedig itt a következő tragédia. A kurrens létsík ismét pusztulásra van ítélve, a félisteni rangban puccoló Szindikátus tagjainak egy részét ugyanis egy démoni megszállás alatt lévő civil lemészárolta, ezzel oda lett az épp aktuális Paradicsom ábrándja.

Azok a vezetők, akik túlélték, már félig-meddig áttelepültek a 25-ik, előre „tökéletesnek” címkézett szigetre, minket pedig megidéz az Igazság megtestesült szelleme, hogy nyomozzuk ki, mi történt valójában a vérfürdő során. Hősünk, akit nemes egyszerűséggel Lady Love Dies-nak hívnak, évmilliókat töltött száműzetésben egy korábbi ciklusban elkövetett baklövés miatt, de most az ő nyomozói tehetségére van szükség, hogy a szigeten maradt érintettek között igazságot tegyen. Politika, isteni színjáték, interdimenzionális konspiráció és a földöntúli létbe átcipelt földi gyarlóság – ebben a kulimászban kell az excentrikus hősnőnkkel pontot tenni az ügy végére, és lőporos igazságot szolgáltatni, hogy a következő ciklus nyugalomban és fertőtől mentesen kezdődhessen újra.

A Paradise Killer nem gatyázik, szirupos koktélt ráz a nyugati kultúrkörök vallási toposzaiból, amit cool jégkockával hűt, forró fűszerrel sűrít, majd az egészet egy kozmikus mélységű long drink pohárba üríti, és véres cseresznyével díszíti. A végeredmény? Furcsa és első látásra nehezen befogadható vaporwave rémálom. Mintha csak egy Grasshopper játékkal kezdenéd az ismerkedést, pedig itt és most nem is japán mágiáról, hanem a brit szigetországból származó kreativitásról van szó.

Kell is egy jó fél óra, mire összeáll a kép a fejedben. Bóklásznod kell a szigeten, mire rájössz, hogy miről is szól ez az egész. És át kell törni magad a már-már ocsmányul eklektikus vizualitás palánkján, amelyen békésen megfér egymás mellett egy neonrácsra graffitizett, VGA felbontású pálmafa, egy egyiptomi piramis tetején gubbasztó Digimon, na meg egy halom kristály-kecskekoponya, szigorúan pink árnyalatban.

ISTENI NYOMOZÓ

Lady Love Dies elsődleges feladata a bizonyítékok gyűjtögetése, és az NPC karakterekkel történő szoros kapcsolattartás. A beszélgetések során nagyot hibázni nem is lehet, a választási lehetőségek inkább arra adnak lehetőséget, hogy saját stílusunk szerint formáljuk a dialógusokat. Ezek általában bő lére vannak eresztve, itt jön be a képbe a „visual novelek” általi ihlet – a Paradise Killerben sokat fogsz olvasni, de Kaizenék megdolgoznak a figyelmedért. Minden sor átgondolt, minden karakter egy jellem, mindenkiben találsz valamit, ami miatt képtelenség lesz semlegesnek maradnod a programmal szemben.

Tehát szellemileg és lelkileg is bevon a játék hamar az intrikák hálójába, és ez jó. Őszinte legyek? Nekem alapesetben még ez is kevés lenne, a visual novelek nehezen tudnak lekötni hosszú távon, és kell valami ragasztó, vagy valami hozaganyag, ami a diskurzusok közötti térben játékot formáz. A Paradise Killer esetében ez maga a sziget és annak felfedezése lesz.

SPIRITUÁLIS FELDERÍTŐ

Ahogy elindulsz a terepet bejárni, az első öt percben azt sem tudod hogy hol áll a fejed. Mondjuk úgy, hogy rád nehezedik a nyílt világ, és nem tudod, hogy mihez kellene nyúlnod, merre kellene elindulnod. Aztán a kulcs gyorsan a zárba kerül: észreveszed, hogy bármerre jársz, mindenhol találsz valami gyűjtögetni valót. Hopp, ha jobbra indulsz, belebotlasz egy kristályba. De már látod a következő csillogó mütyürt egy korlát tetején, ami emlékként szolgál a tisztítótűzben odaveszett polgárok egykori életéből. A jeladónál belefutsz egy zenei kazettába, ami az OST-t bővíti, majd véráldozatot spriccelsz egy piramis alakú ládára, hogy ősi titkokat tartalmazó kőtábla legyen a jussod. A séta közben messziről röhög rád Shinji, a kék démon, aki pusztán szórakoztatásból követi Lady Love Dies-t a pusztulás óráiban. Meglátsz egy italautomatát, vagy egy új mentési pontot, ami gyorsutazási lehetőséggel is kecsegtet. Észre sem veszed, és sarokról sarokra felfedeztél egy új városrészt. Bejártál egy sziklás szegletet. Végigugrabugráltál egy komplett apartmanházsort.

Emlékeztek a Crackdown-ban arra, ahogyan az Orbok vezettek minket párkányról-párkányra? Na a Kaizennek sikerült valami hasonló „collect-a-thon” mechanizmust ékelni a felderítés és a nyomozás közé, amitől a Paradise Killer hurok a nyakunkra szorul. Csak egy újabb öt percre, csak egy újabb fél órára. Aztán azon vesszük magunkat észre, hogy a nyomozással igazán nem is foglalkoztunk csak a felderítés felszínét kapargattuk.

A fentebb is említett vérkristályok amúgy valutaként működnek, ezek nyitják meg a fast travelt, segítségükkel vehetsz italokat, vásárolhatsz bizonyos hősöktől titkos információkat. A valuta gyűjtögetése elengedhetetlen a teljes végigjátszáshoz, a játék gazdasági alapjai pedig – idővel rájövünk – engedékenyek, de ezzel együtt épp annyi figyelmet követelnek, hogy mindig szemünk előtt lebegjen a kristályvadászat és a felderítés igénye. Mi pedig hajlunk majd a szóra, a Paradise Killer világának felfedezése nagyon addiktív mulatság és a játék végéig ki is tart. Tippként javaslom: érdemes a mozgásunkat segítő perkek megnyitását előrevenni a teendők sorában. Spoiler nélkül, három ilyen van, és ezek jelentősen megkönnyítik a 100%-os felderítés folyamatát.

UTOLSÓ ÍTÉLET

És hogy mi van a játék végén? Egy bírósági tárgyalás, de nem is akármilyen. Nem akarok előre poénokat elárulni. De ha akarnék, se tudnék. A Paradise Killer ugyanis nem egy megadott JÓ végigjátszás felé terel, hanem az összegyűjtött és összediskurált bizonyítékokból kínál halmokat, és ezek alapján kell a bűntény fő- és leágazó részleteiben tettest kiáltani. A jogi értelemben vett megoldás, az Igazság tehát egy kreálmány! Valódi tétje igazából nincs is a végkimenetelnek, ahogy a készítők mondják, mindenki a maga sztoriját írja meg a Paradise Killer végigjátszása során.

Ez persze kicsit ellentmondásos, és nekem is volt a végefőcím előtt némi hiányérzetem. Annak, aki mindig egy fix, számokban és pontokban feladott kihívást szeret teljesíteni, a Paradise Killer talán túlságosan is engedékeny végkimenetelt kínál. De mégis, a döntéseink-választásaink tükrében annyi visszajelzést kapunk a tárgyalás során az NPC-ktől, hogy érezzük, jó irányban szimatoltunk-e. Nem játszottam végig többször a sztorit (inkább a kiezrezésre hajtottam), de az a sejtésem, hogy a főbb történetszálak mentén akár több „jó”, elfogadható megoldása is lehet a bűnténynek. A sztori ívében amúgy izgalmasak a fordulatok, mindenki sáros valamilyen szinten, de eldöntheted, hogy kikkel rokonszenvezel, kiket akarsz a következő Édenbe is magaddal vinni a nagy megfejtés után. Visszagondolva viszont kicsit olcsónak érzem a saját lezárásom fordulatát: kábé a tárgyalás előtti utolsó játékórában találtam rá egy titkos szálra, ami az egész addigi építkezést felforgatta. Ez rendben is lenne, de hirtelen annyira lekerekedett minden szál, hogy egy kicsit már-már túl kényelmesnek is tűnt a nap végén a tárgyalási procedúra.

Lehet még egy picit beszélni amúgy a negatívumokról, mert apró bosszúságok a nagy képet figyelembevéve is akadnak. Ilyen például a térkép, ami a jelenlegi elnagyolt megoldás helyett kaphatott volna egy kicsit igényesebb, zoomolós kidolgozást. Emellett a hekkelés sem tetszett – elsőre még csak-csak poén a képkirakós zárfejtés, de idővel repetitívvé, monotonná válik ez a minijáték.

A next-gen kiadásokról csak jókat tudok mondani. A 60 FPS-es mozgatásnak köszönhetően folyamatos és áramvonalas a felderítés, a ray-tracing effekttel megszórt felületek pedig tovább fokozzák a túlvilági csillogást-villogást. Néha be-bedöcög amúgy a kép Series X-en is, de nem ez a jellemző a játékra.

VAPORWAVE BEAVATÁS

Akad még egy pont amúgy, ami nem hagy nyugodni, így napokkal a végigjátszás után sem. A Paradise Killer tengernyi mennyiségű szöveggel rendelkezik, amely fajsúlyos témákat boncolgat. Nem vagyok megfelelően előképzett ahhoz, hogy okos következtetéseket vonjak le. Magam sem tudtam eldönteni, hogy itt tényleg valami teológiai igényességű, szisztematikus vallás-dekonstrukciót láthatunk, vagy csak valami rózsaszínes-vérszagos blöfföt. De egy biztos, a vidám és laza felszín alatt ősi gonoszság lapul, halott, idegen istenek könnyeivel, bestiális tematikákkal, amelyek mintha csak a kozmosz egy másik dimenziójából szivárogtak volna ebben a vaporwave illúzióba. Nem tudom milyen ihletett állapotra van szükség, hogy egy ilyen szövegkönyvet megírjon valaki, de az biztos, hogy a legváltozatosabb kozmikus horror és vallási utalások sora több ezer soron keresztül is koherens marad, érezni, hogy egy kijelölt vonalat követett az író. Nem vagyok egy ájtatos manó, de sokszor felhúztam a szemöldököm a játékmenet során és szinte végig volt egy kellemetlen érzés ennek kapcsán a vállam felett... Lehet én vagyok túlságosan érzékeny?

A fentiekkel tisztában kell lenni, és valóban, már az első pillantások is sorsdöntőek lehetnek az impulzusok. A szerkesztőség többi tagja korábban és most sem próbálta még ki a Paradise Killert, mert „hát hogy néz már ki ez a játék”. Furcsán és inkoherensen, de ezalatt a felszín alatt, tetszik vagy sem, egy új klasszikus lapul. Az alig pár fős fejlesztőgárda nagyszabásút alkotott, mind világépítés, mind történetmesélés, mind pedig szórakoztató játékmechanizmusok tekintetében. Magánvélemény: az Obra Dinn óta nem volt ennyire lebilincselő kalandélményem, és úgy gondolom, hogy a játéknak ott a helye azok között az indie címek közt, amiről sokat beszélhetünk még az elkövetkező években.

Pontosan
9
Platform: Xbox Series & One (Game Pass), PS5, PS4 (korábban PC, Switch)
Kiadó: Fellow Traveller | Fejlesztő: Kaizen Game Works
Megjelenés: 2022. március 16. | Ár: 20 EUR / 7000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

18 órája
2

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

20 órája
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

1 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

2 napja
6

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

2 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

2 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

3 napja
3

Heti megjelenések

3 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

4 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

5 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

5 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

6 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

6 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

7 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

8 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

8 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

8 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

9 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

9 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

9 napja
3