[Teszt] Onirike

Onirike

siklaraSimon Klára2021.07.15. 11:00

Bizarr lényekkel benépesített furcsa álomvilágban játszódó, egyedi hangulatú 3D platformer, amelyben a túlélés kulcsa a virágültetés. A spanyol DevilishGamesnek sem kell szokatlan ötletekért a szomszédba mennie, az ezekben bővelkedő Onirike azonban amellett, hogy a furcsa, szokatlan és bizarr jelzők megtestesülése, azt is bizonyítja, hogy ami papíron érdekesen hangzik, az a gyakorlatban nem mindig az.

A gömb alakú világon áll egy cirkusz, amelynek falai között Prieto, ez a bizarr rongybabaszerű lény, akit a játékos irányít, minden éjjel emlékek nélkül ébred, és érzi, hogy valami nem stimmel, és ő más, mint a többiek. A bevezető küldetések során egy bohóctól megtudja, hogy az emlékeit Memory Stone-okra állva őrizheti meg, valamint hogy a cirkusz falain túl is van élet, ahol a további kérdéseire választ kaphat. Ez a játékmechanikára lefordítva annyit tesz, hogy minden éjjel hajnalig van időnk haladni az adott feladatainkkal, aztán gyorsan keresni kell egy emlékkövet, amire ráállva mentünk, máskülönben az éjszaka mintha meg sem történt volna, elbukjuk a haladásunkat. További csavar, hogy Prieto egyik különleges képessége a láthatatlanná válás, ám ha ilyenkor túl sokáig nem érint meg egy fátyolvirágot, végleg eltűnik, ezért kénytelen viszonylag sűrűn elültetni egyet-egyet. Ha mégis eltűnnénk, vagy más módon kimúlnánk, a checkpointként is szolgáló legutóbb megérintett virághoz kerülünk vissza. A virágmag korlátozott mértékben áll rendelkezésre, ám minden hajnalban, mentés után egy mezőn találjuk magunkat, ahol rövid idő alatt kell minél több magot összeszednünk.

Talán már ennyiből is átjött, hogy az Onirikét erősen jellemzi az időkorlát és a ciklikus ismétlődés, és minél többet játszunk, úgy válik mindkettő egyre idegesítőbbé. A dolgok ráadásul duplán mennek időre, hiszen nem elég állandóan figyelni a jobb sarokban, mennyi időnk van még hajnalig, nem lődörögjünk sokáig céltalanul, hanem mindig rohanni kell A-ból B-be, közben virágokat ültetve, nehogy eltűnjünk. Egyébként akkor sincs semmi, ha egy éjjel nem haladsz túl sokat, csak vontatottabb lesz az élmény, ha pedig kifogysz a virágmagból, akkor gyűjtögethetsz szirmokat (100 után kapsz egy magot), vagy megvárhatod a reggelt, hogy betankolj. Az éjszakák között mindig ismétlődő, kötelező kitérő a virágmezőre nekem nagyon felszabdalta a játékmenetet és egy idő után eléggé bosszantott, hogy mindent eldobva vissza kellett mennem egy mentőhelyig, majd két viszonylag gyors egymásutánban érkező hosszú töltőképernyőt is megvárni, mire mehettem megint a dolgomra.

A hosszú töltési idő egyébként alighanem a Switch port sajátossága, ahogy az időnként előforduló frame esések és ezzel járó belassulások is. Maga a világ tényleg érdekes és változatos, de mivel állandóan éjszaka van, egy idő után az az érzésed, hogy a különböző területek sivárak és eléggé ugyanolyanok, a grafika pedig a rajzfilmes filterrel együtt is a kora kétezres éveket idézi. Pár fejtörőt leszámítva a feladatunk legtöbbször a gyűjtögetés, vagy mondjuk tíz gomb megtalálása, tehát az ismétlődés itt is állandó. Az ugrabugrálás eleve kicsit esetlen, de Switchen olykor némi késéssel is számolnunk kell az ugrás gomb lenyomása és Prieto reagálása között. Ilyenkor különösen idegtépő, hogy nem csak kezdheted elölről az ügyességi részt, még időre is megy, pláne pár késői helyszínnél, ahol tényleg ki van centizve, hogy odaérsz-e időben a következő mentőhelyig.

Természetesen ellenfelek is nehezítik a dolgunkat, akiket – mivel harcolni nem tudunk – el kell kerülnünk, és elvileg itt jön képbe Prieto láthatatlanná váló képessége, de az igazat megvallva én az estek 98%-ában csak simán elfutottam az egyébként nem túl eszes delikvens elől, mert az is ugyanúgy működött. Az Onirike legfőbb vonzereje, amely valamelyest visz előre annak ellenére, hogy inkább repetitív házimunkának, semmint szórakozásnak érzed az egészet, az a non-lineáris világa, mert egyszerűen meg akarod érteni, miért nőnek ki kezek a földből és hullanak pizzaszeletek az égből. A zenéje is kimondottan jó, akárcsak a narrátor, bár utóbbi esetében az OCD-seket halálra fogja idegesíteni az elhangzó szöveg és a feliratok rendszeres nem egyezése.

Hiába az érdekes világ és az érdekes(nek tűnő, ám hosszú távon idegesítő) ötletek, ha az Onirike mind a megvalósítás, mind a játékmenet terén fájóan középszerű. Cserébe nem túl hosszú és kuriózumként ideig-óráig el lehet lenni vele, de csak ha sok a szabadidőd.

Pontosan
5
Platform: PC, PS4, Xbox One, Switch (tesztelt) | Kiadó: Badland Publishing | Fejlesztő: DevilishGames | Megjelenés: 2021. június 29. | Ár: 12,49€ (Kb. 4500 Ft)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Gamer365 Karácsony 2025

Az ünnepekre várva elindítjuk a nagy év végi nyereményjáték-sorozatunkat, amiben idén is teljes verziós játékkódokat és csecsebecséket sorsolunk ki közöttetek.

1 órája
466

Ki mivel játszik?

Bejgli, rántott hal, töltött pulyka, mákos guba, tokaji aszú és jó kis viták az idei GOTY játékokokn a családi asztalnál... Reméljük mindenkinek jól telt a karácsonyi előeste - de adott a kérdés - ki mit talált a fa alatt és ki mivel játszott?

1 napja
35

Meghalt Vince Zampella – ez történt hétfőn

Továbbá: Yakuza Kiwami 3 & Dark Tides, Cronos: The New Dawn, Octopath Traveler.

3 napja
19

Heti megjelenések

4 napja
1

Metroid Prime 4: Beyond

5 napja
35

Blizzard átalakulás - ez történt pénteken

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Marathon, Dragon Quest VII Reimagined, Dave The Diver.

6 napja
7

Gran Turismo 7 - Power Pack DLC

A Gran Turismo már hosszú ideje nem csupán egy autós videójáték-sorozat: maga a PlayStation egyik ikonikus mérföldköve, immár 28 éve. Lássuk, mit tud a SPEC III Update és a Power Pack DLC!

7 napja
14

Túlóra és egyezség - ez történt csütörtökön

Benne: Light of Motiram, PowerWash Simulator 2, Limbic Entertainment, Naughty Dog, Trails in the Sky 2nd Chapter.

7 napja
10

Octopath Traveller 0

Az első Octopath Traveler 2018-ban Nintendo Switch exkluzívként indult, és ezzel a címmel mutatta be a Square Enix a HD-2D grafikai stílust. Vajh az Octopath 0 esetében tart még a lendület, vagy kezd kikopni a varázs? Tesztünkből kiderül!

8 napja
2

Csapdát karácsonyra – ez történt szerdán

Benne: Next Hunting Adventure, Yakuza Direct, Hogwarts Legacy, MINOS: Home A-Labyrinth, Warhammer 40,000: Mechanicus II, Vambrace: Dungeon Monarch, Mega Man Star Force Legacy Collection.

8 napja
8

Bővül a Hollow Knight: Silksong, csúszik a Terminator: Survivor – ez történt kedden

Továbbá: Final Fantasy VII Remake Intergrade, Disciples Domination, Laysara: Summit Kingdom, Quarantine Zone: The Last Check, Sucker Punch Productions.

9 napja
5

Endorfy Solum Studio - mikrofon az arcodba

2025.12.16.

Routine

A Routine megjelenésére közel tizenhárom évet kellett várnunk, azonban a Lunar Software alkotása végül csak kiverekedte magát a fejlesztői pokolból, és valósággal berobbant a képernyőinkre.

2025.12.16.
4

2025 legjobb játékai

A döntés ebben az esztendőben is a Ti kezetekben van: lássuk, melyik lesz idén Az Év Játéka itt a Gamer365-ön!

2025.12.16.
74

Marathon megjelenési dátum, vásárolt a Ubisoft – ez történt hétfőn

Továbbá: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Cult of the Lamb, Divinity: Original Sin II – Definitive Edition, Westlanders.

2025.12.16.
8

Heti megjelenések

2025.12.15.

Super Mario 40: a legőszintébb Mario élményeink

A "Mario 40"-évforduló előhozta a csapatból a nosztalgikus történeteket. A belsős csatornánkon pörögtek a kommentek, nem győztük súlyozni a címeket, hogy kinek melyik a kedvence, vagy milyen más szempont szerint ...

2025.12.14.
14

Zowie a csillaglétrán: perifériák profiktól profiknak

2025.12.14.
3

Genesis - Thor 230 TKL Lite + Boron 500 XXL

A mechanikus billentyűzetek valóban uralkodnak mostanában, és a portfóliókban olyan termékek jelennek meg a piacon, amelyek az olcsóbb szegmenstől, a közepes igényeken át az ultra high-end profik világáig mindent lefednek. A Genesis márkát kifejezetten kedveljük...

2025.12.14.

Terminator 2D: No Fate – csak ha bevégzed

2025.12.12.
8