Mundaun

AliceWakeGemeiner Brigitta2021.04.07. 14:22

A Mundaun tényleg kivételes alkotás és nem csak azért, mert egy srác rajzolta össze az utolsó hópehelyig. De valószínűleg mégis azért ennyire konzisztens, kiegyensúlyozott és minden tekintetben kiforrott, mert egy vérbeli alkotói játék. Mellette ott volt a hangtechnikus, a zeneszerző, a programozók, de koncepcionálisan és technikailag Michel Ziegler építette fel és öntötte formába az egész játékot. 6-9 óra játkidőbe nyilván belefért volna néhány kevésbé szerencsés momentum, bug vagy következetlenség, de sem a történet, sem a dramaturgia, sem a technikai kivitelezés nem csúszott meg. Ennyit a közhelyes svájci precizitásról.

Nem tudom, mikor láttam utoljára ennyire kiegyensúlyozott, jól felépített és az elejétől a végéig kielégítő játékélményt nyújtó alkotást, de nem mostanában, ha egyáltalán bármikor. Speciel horrornak nem mondanám, túlélőnek végképp, de jóval több, mint egy narratív kaland. A screenshotokat elnézve mondjuk tényleg elég hátborzongatónak tűnik, tény, de igazából nem az. A vizuális interpretáció bámulatos, a történetmesélés hibátlan, a narratíva kifogástalan ütemben halad, a játékmenet pedig nélkülöz bárminemű kényelmetlenséget, ami belerondítana az élménybe. Nincs időhúzás, nincs ostoba rémisztgetés, kiszámíthatatlan ellenfelek, nincsenek indokolatlanul megnehezített feladatok vagy túlkomplikált, irreális és kellemetlenül elvont rejtvények.

A történet folklorisztikus és történelmi elemekből építkezik, a játéktér pedig tökéletesen visszaadja a svájci Alpok karakterisztikáját. Mundaun mellesleg konkrétan létezik. Minden apró részlet valószerű és precíz, a kápolnát meg lehet tekinteni Platengában, ahogy a festő házát is (sőt, még a festőt is valós személy ihlette: Alois Carigiet). A játékban használt (betű)karakterek, szimbolika és vizuális elemek mind megtalálhatók Obersaxen község falvaiban, a történelmi háttér valós, a sztorit pedig a helyi népszokások és hiedelmek egészítik ki. A régióban beszélt romans (rétoromán) nyelv eleinte picit zavaró, az ismerős hangzás miatt az ember önkéntelenül is arra figyel az angol felirat helyett, de hamar túl lehet lendülni rajta.

Miután Curdin tudomást szerez szeretett, háborús veterán nagypapája tragikus haláláról, hosszú idő után először visszatér Mudaunba, hogy kiderítse, mi történt. Valami nem stimmel, ez az első pár percben teljesen nyilvánvaló lesz. És erről ennyit, hajrá. A visszafogott misztikum a történetben néha azért abszurdba fordul, de annyira szervesen illeszkedik a légkörbe, hogy nem lesz zavaró. Ahogy az ellenfelek sem. Három nehézségi szint van, a normálban sem kell megfeszülni, a harcrendszer pedig roppant egyszerű, de megfelelő kihívást jelent és ad némi változatosságot a felfedezéshez.

A Mundaun tényleg nagyon jól sikerült. Folyamatosan, a játékidő teljes terjedelmében tartja a színvonalat mind hangulatban, mind játékmechanikialag; a nagyon szimpla, de praktikus fejlődési rendszer igazán szerethető; a feladatok anélkül világosak és egyértelműek, hogy az ember azt érezné, gyenge képességű óvodásnak nézi a játék, a látványvilág és az atmoszféra pedig egyedülálló.

Nem grandiózus, maga a pályatervezés és az eszközök sem szokatlanok, a főhős nem emlékezetes vagy különleges (most, hogy így belegondolok, nem is tudunk róla semmit). A történet csak pont annyira mély vagy komplex, hogy végig követhető és érdekes legyen, de nem is fullasztó. A játék mégis különlegesen excentrikus, alázatos és kifogástalanul megkomponált, ami kivételesen most nem a tisztességes iparosmunka részletesebb megfogalmazása.

Szerkesztői tanácsot várok, hogyan mondhatnánk kevésbé közhelyesen és ostobán, hogy a játéknak lelke van. Sötét és egyedi lelke. Mint egy Alan Wake-Syberia kombinációnak. Michel Ziegler tényleg csak a legjobbal éri be, de mindezt könnyedén és alázattal abszolválja. Neki a közel tökéletes munka olyan lehet, mint a levegővétel. Fel sem tűnik.

Mundaun
Hidden Fields | MWM Interactive PC, PS4, NS, XO, Mac | 2021. 03. 16 | ~6000 Ft

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

Age of Empires: Fan Preview összefoglaló

Az idén megjelenő negyedik rész bemutatója mellett egyéb finomságokat is kap az AoE-közösség!

8 órája
2

Sugiyama 90!

A videojáték történelemnek vannak legendás, megkerülhetetlen alakjai. Koichi Sugiyama vitathatatlanul egyike ezeknek. Az elképesztő karriert befutott komponista, akit a szélesebb videojátékos közönség a Dragon Quest sorozat zeneszerzőjeként ismeri. A 90 éves mester köszöntjük!

9 órája
13

The Fabled Woods

Egy szépséges erdő, egy rejtély, RTX és DLSS - nagyjából ezzel reklámozza magát a The Fabled Woods, amely a horror-sétaszimek közé próbálja magát pozícionálni. Szeretjük a horrort, szeretjük a sétaszimeket - ideális talajon próbál megállni tehát a játék. Teszt!

1 napja

Érdekel a TimeSplitters 2 modern konzolokon?

A mai naptól megpróbálhatod végigjátszani - "csak" a Homefront: The Revolution kell hozzá!

1 napja
13

Optimus Prime feláll, a szájak tátva maradnak

A Hasbro következő nagy dobása megdobbantotta a geek szívünket.

1 napja
10

A Resident Evil Village térképétől te is lehidalsz

Mesebeli ábrázolásban éled fel a Falu és környéke a Resident Evil VIII legutóbbi screenshotján!

1 napja
4

Epic Games Store: információ-morzsák

Hány regisztrált és aktív felhasználója van? Hol érhető el? Mennyi játék található meg rajta. Na és a lényeg: mennyire nyereséges mindez?

1 napja
8

Sonic Colors Remastered?

Szivárogni kezdett a kék sündisznó bő tíz évvel ezelőtti kalandjának felújítása. Te még emlékszel arra, amikor először láttál wispet?

1 napja
5

A PlayStation csak a blockbuster címekről szól?

The Last of Us Remake készül? Soha nem lesz Days Gone 2? Jason Schreier újabb érdekes írással jelentkezett a Sony belsős stúdióinak mélyéről.

2 napja
43

Super Meat Boy Forever: a második kör

Egy bő évtized után éledt fel a húsfiú tavaly év végén. Most viszont visszatér oda, ahonnan elindult. Érkezik a PlayStation és Xbox változat.

2 napja

Say No! More

Egy igen érdekes kombinációt szállít a Studio Fizbin, Lux Games és a Thunderful triója. A Say No! More-hoz hasonlót garantáltan nem láttál még. Hogy kerül a Virtua Cop és Maurice Moss egy asztalra? így!

2 napja
2

Apex Legends: játékos háború, háborús játékok

Jövő héten új eventtel köszön be Mad Maggie és 5 új játékmódot is hoz magával.

2 napja

Wonder Boy: Asha in Monster World bemutató

Szűk két perces bepillantás a szörnyek harmadik dimenzióba átemelt világába. Érkezik az 1994-es epizód felújítása.

2 napja

NEO: The World Ends with You megjelenés

Tizennégy év után visszatér a Kaszás játéka Tokió utcáira egy új csapattal. Immár három dimenzióban, három platformon.

2 napja

The Fermi Paradox: narratív sci-fi stratégia PC-re

Egy fő kérdés foglalkoztja az univerzumot: hol a fenében van mindenki?

3 napja
1

Hupikék Törpikék: négy Smurfs játék készül

Hókuszpók hurkatöltőjében négy cím is be van tárazva - ebből az első még idén érkezhet.

3 napja
5

Hot Wheels Unleashed: gameplay bemutató

Bő félórás élő műsorral készült az olasz stúdió a játék gameplay leleplezésére. Információ-cunami és kellő mennyiségű gameplay érkezett!

3 napja
3

Szeptemberre csúszik a Deathloop

Még egy picit várni kell az időhurkos bérgyilkolásra.

3 napja
7

No More Heroes III: felzárkóztatás

Véget ért a No More Broadcasting 5.1 GHm műsora, hosszabb múltidézést és egy maréknyi új jelentet is kaptunk.

3 napja

Outriders

A People Can Fly csapata is kipróbálja magát a looter-shooterek műfajában, a szolgáltatás alapú modell helyett azonban egy komplett csomagot kínálva. Csatlakoztunk a pionírokhoz, hogy meglássuk, Enoch veszélyes világa vajon kincset tartogat-e.

3 napja
21