Digitális rezsi: fontos vagy fontoskodó az Xbox környezettudatos frissítése?

Digitális rezsi: fontos vagy fontoskodó az Xbox környezettudatos frissítése?

mcmackoGéczy Attila2023.01.15. 23:00

A minap az Xbox Wire blogja mutatta be részletesebben az Xbox platform szénkibocsátás-tudatosságának következő állomását, amely az Insider programban részt vevők számára már a legutóbbi frissítéssel elérhetővé vált. Karbonkibocsátás? Karbontudatosság? Zöld ötlettár, vagy zöldre mosott marketing? Körbejárjuk az Xbox legutóbbi update-bejelentése körüli kérdéseket!

Ha az Xbox konzol rá van kötve a konnektorra, csatlakozik az internethez, és rendelkezésre állnak a regionális szén-dioxid kibocsátási adatok, az Xbox az éjszakai karbantartási ablakban meghatározott időpontokra ütemezi a frissítéseit, ami alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátást eredményezhet. Miért? Mert a villamosenergia nagyobb arányban származhat ilyenkor az elektromos hálózat alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású forrásaiból. (Ezt a Windows-nál is elsüttötte már a Microsoft).

A lépés csökkenti a fosszilis tüzelőanyagoktól való függőséget és a CO2-kibocsátást - állítja a vállalat. A lehetőséget az Insiderek már tesztelhetik a "Shutdown (power off)" módot beállítva. Így a gép 0.5 W környéki fogyasztásra áll be kikapcsolt állapotban.

Eszerint a konzol kikapcsolt állapotban kevesebbet fogyaszt, úgy, hogy közben a háttér frissítéseket-letöltéseket képes továbbra is kezelni, a megadott órákban. A távoli ébresztéstől azonban elbúcsúzhatunk. Kérdés persze, hogy a világ hálózatának hány százalékáról lehet karbon-tudatos információkat összeszedni valós időben.

A programban a sajtóközlemény egy további dolgot emelt ki: az Aktív órák fogalomrendszerét az Alvó mód használata mellett. Azok, akik továbbra is az Alvó módot választják a kikapcsoláshoz, megadhatják a konzol "aktív óráit". Az Xbox ebben az időszakban gyorsabban bekapcsol, illetve távoli felébresztésre is van lehetőség az aktív időszakban. A régi Xbox One gépeken ezt meg kell adnunk manuálisan, a Series gépek azonban megtanulják ezeket az aktív időszakokat a felhasználói szokások mentén.

Jó hír, hogy idővel az Xbox One konzolok is elérik majd ezeket az energiagazdálkodási lehetőségeket, köztük a teljes leállítás (energiatakarékos) módot. A funkció tesztelése jelenleg is zajlik, az Xbox One játékosok visszajelzését külön várja a cég.

A Microsoft szerint így a konzol az "Alvó módhoz" képest hússzor kevesebb energiát igényel. Ez komoly számnak tűnhet bármilyen mérnöki számítást is vegyünk figyelembe.

A sajtóközlemény azt is írja, hogy a Microsoft 2030-ra szeretné elérni a karbon-negatív, vízpozitív és hulladékmentes szintet, ezért az Xbox üzletág a termékek tervezési, építési és felhasználási folyamatait is igyekszik újragondolni, a játékosoknak szánt, energiatakarékos működési üzemmódokkal együtt.

FONTOS EZ?

Igen, az. Ez az első alkalom, ahol egy konzol gyártó megpróbál figyelmet szentelni annak, ami a világunk jövője szempontjából nagyon nem mellékes szempont: az energiatudatosságra.

Azt is érdemes látni, hogy itt a fejlesztések mögött ötletes megoldások sorakoznak fel, nem ám csak arról van szó, mint ahogy nyáron beszélték, hogy a frissítések a bootidőkkel, meg hasonló másodpercekkel variálnak. Itt tényleg számít, hogy égetsz-e folyamatosan egy 15W-os izzót, vagy csak 0.5 W-on áll készenlétben a konzolgéped.

Emellett az ember életében nem csak minden egyes fillér számít, hanem mi is egyetértünk abban, józan paraszti ésszel, hogy ha csak pár Wattal kevesebb a fogyasztásunk, az éves, vagy több éves szinten, esetleg velünk párhuzamosan több százezer, vagy több millió berendezést tekintve igenis tud szignifikáns jelentőségű lenni. Világszinten. De akár a környezetünket tekintve is.

Ha összefoglaljuk fejben a fenti információkat, akkor egy úttörő irányzat kibontakozását láthatjuk magunk mögött, ami a Game Pass után egy újabb "Elsők voltunk"-plecsnit hozhat a Microsoftnak. Pláne egy olyan környezetben, ahol évtizedes kérdés a konzolgépek gyártási és üzemeltetési körülménye, ugye Kiotó?

VAGY CSUPÁN FONTOSKODÁS AZ EGÉSZ?

Valahol az is. A marketing imádja mostanában a "greenwashing", azaz a zöldre mosott kommunikációt, persze nem a pejoratív megközelítés oldaláról. A tusfürdő mikroműanyag-mentes, az elvivős kajatároló már nem polisztirol, [persze attól még a papír alatt ott a műanyag is, amitől szegény teki ugyanúgy elpatkol.

A fenti törekvések bár előremutatóak, de lehet melléjük gyönyörű infografikákat, zöld leveles logókat meg hasonlókat tervezni. És a cég portfóliójában megjelenik a karbon-tudatosság, mint világmegváltó fogalom. A zöldre festés mellett pedig egy Series X (és persze a konkurencia gépei is) simán nagyot zabál menet közben, a mellé rakott tévét és házimozirendszert nem is számolva.

Az igazi változások eléréséhez tehát érdemes lesz a következő generációs, vagy a köz-generációs frissítésnél tovább optimalizálni a konzol fogyasztás/számítási teljesítmény igényeit is.

Lássuk továbbá, hogy nem elég az, hogy egy konzolgép nyolc év alatt egy tonna szénemisszióért lehet felelős, de mondjuk a felhő alapú játék, vagy a Game Pass szolgáltatások komoly szerverkapacitásokat igényelnek, és mondanunk sem kell, hogy egy Xbox One konzolon futó Cloud session mekkora többlet fogyasztással is tud járni. A Polygon és korábban a BBC is foglalkozott a dologgal. Utóbbiak cikkében például külön kiemelték, hogy a Cloud játék alapvetően 17%-al több energiát igényel, mint a helyi lokális fogyasztás (ami eleve 100+ Watt nagyságrendbe esik). Ha valaki tudományos mélységekbe szeretne leásni, érdemes elolvasni Marsden és tsai. cikkét is a témában.

Az Xbox közlemények elültetett fákkal és egyebekkel is példálóznak. Ezek egyelőre csak statisztikai varázslatok - tessék erdőt ültetni, és figyelni rájuk. A környezettudatosság nem csak a fák számában, de egy erdő ökoszisztémájában mérendők.

EGY NAGY LEVEGŐ... NAGY, TISZTA LEVEGŐ!

Badarság lenne a Microsoftra kenni a zöldesdi hátulütőit (hiszen épp ők kezdtek valami logikus átszerveződésbe), és érdemes látni, hogy esetleg ezekben az irányokban a többi cégnek is igazán fontos lesz a jövőben lépéseket tenni. Például a működés tiszta, zöld energiákra való állításával, az áramigény csökkentésével, a gyártás, a szervergéppark (és az otthoni eszközök) fogyasztásának további optimalizálásával.

Mit javasol az Xbox brand azoknak, akik nem részesei az Insider programnak? Azt, hogy maguk is mélyüljenek el a jelenlegi lehetőségekben, tehát nézzék át a menüben, hogy milyen lehetőségek vannak, és bátorítanak mindenkit a tudatosabb működésre és működtetésre.

Azok, akik nem tagjai az Insider programnak, de már a frissítés előtt szeretnék átállítani konzoljaikat, megtalálják ezeket az opciókat a Beállítások > Általános > Energiagazdálkodási lehetőségek menüponton belül. Ez segít energiát megtakarítani, és lehetővé tenni a környezettudatos frissítéseket Xbox konzolon.

Innentől már csak az a kérdés, hogy mi személyesen mit tartunk szignifikáns megtakarításnak és mit tartunk saját és a környezetünk szempontjából fontos és jelentős tudatos viselkedésnek. Valami azonban elindult. Ha nem is akarunk "fát ültetni", azért tegyük csak meg a magunk részéről felelős lépéseket, és nézzünk rá a fenti frissítésre, amint lehet.

További olvasnivaló: KATT!

Képek forrása: Xbox.com (Xbox Wire), Grist.org

További cikkeink a témában:

A Last of Us és Mario találkozik az SNL friss-fergeteges paródiájában

Az HBO filmsorozatát és a játékadaptációkat is parodizálja a legújabb SNL-kisfilm. Főszerepben Pedro Pascal!

16 órája
1

Még egy demót kap a Wo Long: Fallen Dynasty

Egy héttel a megjelenés előtt újra belekóstolhatunk a három királyság harcaiba.

19 órája

Dread Templar

A Dread Templar minden előnye és hátránya egyaránt a letisztult és egyszerű koncepciójából ered. De most ennyire nem szaladunk előre, lássuk, mi lett a boomer shooter játékból!

1 napja

Deliver Us Mars: itt a megjelenési trailer

A játék már elérhető szinte minden fő platformon.

1 napja

Suffer the Night: jön a sápadt ember

Játék-a-játékban elemek, na meg egy krézi főgonosz a frissen bejelentett horrorban.

1 napja

Wordless: szótlan maradsz a trailer után

Indie csoda, 2D platforming, akció és egyedi látvány kombinációja.

1 napja

Resident Evil 4 Remake: 12 perc gameplay

Hosszabb betekintés a március végén megjelenő játék ötödik fejezetébe.

1 napja
1

Csúszik a The Last of Us Part I PC-verziója

Néhány héttel tovább kell várni a számítógépes átiratra.

1 napja
2

Elképesztő mérföldkövet lépett át az It Takes Two

Több mint 10 millió példány fogyott már kooperatív platformer-kalandból.

1 napja
4

Game Informer: Resident Evil 4 (Remake)

Ismét a Game Informer szállít friss információkat és rengeteg mozgóképet egy régóta várt megjelenéshez. Hírünk folyamatosan frissül!

2 napja
11

A Gran Turismo 7 virtuális kagylóülésében

Néhány szerencsés elvihette egy órás próbakörre a Polyphony Digital simcade versenyjátékát PlayStation VR2 headsettel a fején.

2 napja
6

Mikrotranzakciók nélkül jön a Wild Hearts

A megjelenés után pedig ingyenes DLC-kkel fog bővülni.

2 napja
2

The Excavation of Hob’s Barrow

A ködös Albionban játszódó point and click horror-kaland folklór és természetfeletti elemekkel, némi száraz angol humorral és kimértséggel, méretes pixelekbe csomagolva. Teszteltük a rettentően hangulatos The Excavation of Hob’s Barrow-t.

2 napja
7

The Day Before: 10 perc vágatlan gameplay

Az orosz Fntastic hányatott sorsú nyílt világú MMO túlélő-lövöldéje görcsösen igyekszik bizonyítani, hogy nem csak pénznyelő.

2 napja
5

Kirby’s Return to Dream Land Deluxe: vár Magoland!

Az új trailer a multiplayer minijátékokat mutatja be.

2 napja
2

A Knockout City is lehúzza a rolót

A barátokkal azonban továbbra is kidobósozhatunk majd, méghozzá privát szervereken keresztül.

2 napja
2

PlayStation 5: teszt alatt az új rendszerfrissítés

Integrált Discord Voice Chat. VRR támogatás 1440p alatt. Hozzáférhetőség és kényelmi funkciók továbbfejlesztése.

3 napja
6

Atomic Heart: gameplay áttekintő

Az orosz Mundfish stúdió régóta készülő ígéretes projektje pár napon belül megjelenik, így kaptunk hozzá egy útikönyvet!

3 napja
3

Érkezik a Shadow Warrior 3: Definitive Edition

4K és 60FPS grafikai opciók. New Game+. Survival játékmód. Hero nehézségi fokozat. Teljes DualSense támogatás.

3 napja

Gameplay bemutatót kapott az Exekiller

Közel öt percen át mozog a lengyel stúdió debütáló alkotása. Portyázik a retro futurisztikus fejvadász!

3 napja
2