[Könyv] Ian Livingstone - A Hóboszorkány barlangjai

Ian Livingstone - A Hóboszorkány barlangjai

VegaNagy-Sz. Ferenc2025.04.13. 23:30

1984-re teljes erővel tombolt a Fighting Fantasy láz, a két évvel korábban indított sorozat szerzői a szó szoros értelmében ontották magukból az újabb és újabb könyveket. Különösen termékenynek bizonyult Ian Livingstone, akinek A Hóboszorkány barlangjai már a hatodik kötete volt, és ebből csak egyet írt mással közösen.

Érdekes így utólag, 40 év távlatából visszatekinteni arra, hogy a Hóboszorkány jó lapozgatós könyv volt-e, vagy sem. Van, aki a kezdeti lendület kifulladásának első jeleit látja benne (és a 84-es év többi címében), míg mások úgy érzik, hogy ekkorra csiszolódott tökéletesre a formula, és nagyjából innentől kezdve jöttek azok a történetek, amelyek már kicsit változtatni is tudtak a megszokott sablonokon. Harmincnál is több év után újraolvasva én pontosan ugyanezt a kettősséget éreztem, egyszerre voltak már-már nevetségesen béna részei, de egyben azt is éreztem benne, hogy próbálkozott olyan dolgokkal, amelyek új utakat nyitottak meg a zsánerben. A történet ezúttal Allansia északi részébe, a Jégujj-hegységbe vezeti az olvasót, és az elején szó sincsen se boszorkányról, se barlangokról. Eredetileg egy, a tengeri kereskedelmet veszélyeztető lény nyomába eredünk, akinek a levadászására nem vállalkozik más, de ahogy mélyebbre hatolunk a jeges szelek völgyeibe (bocs), egyre nagyobb célokat tűzűnk magunk elé, majd hamarosan a törpék és elfek tömegeit rabságban tartó boszorkány barlangjába is eljutunk. Amikor szembesülünk a gonosztevővel, akkor hasít belénk (mármint az olvasóba), hogy valami nincs rendben, hiszen nagyjából 20-30 perc olvasás után máris ott áll előttünk a főboss, ennyire pedig nyilván nem lehet rövid a történet. És nem is az, bár maga a kötet a sorozat vékonyabb darabjai közé tartozik.

A Hóboszorkány barlangjai tulajdonképpen öt különálló részre osztható, mi pedig főleg csak sodródunk a történésekkel, és csak részben irányítjuk azokat. Az első szakaszban, ahogy fent már szó esett róla, teljesen más céllal járjuk a vidéket. Ezután megtaláljuk a föld alatti barlangrendszert, és egy klasszikus dungeon crawling veszi kezdetét, ami a boszorkány elleni csatával tetőzik, de itt rájövünk, hogy nem elég, hogy győzedelmeskedtünk, valahogy ki is kellene jutni, a hely pedig hemzseg a banya szolgáitól. Ráadásul úgy tűnik kifelé is vannak csapdák, nem csak befelé, nem sokkal később pedig a hozzánk frissen csatlakozó két társunk (egy elf és egy törpe) se nagyon tud segíteni, amikor újfent összefutunk testét vesztett nemezisünkkel, hogy a korábbinál is nagyobb csata vegye kezdetét. Megint győzedelmeskedünk, és ezzel a labirintusos részt magunk mögött hagyjuk. Napokon keresztül utazunk délre, tulajdonképpen hazakísérjük az egyik társunkat, majd segítünk megakadályozni a faluja ellen készülődő támadást. És ez még mindig csk az a pont, amikor nagyjából a történet felénél járunk, ugyanis kiderül, hogy a halott Hóboszorkánytól kaptunk mindhárman egy búcsúajándékot, amitől meg kellene szabadulnunk. Az utolsó, leghosszabb szakasz ezért egy gyógyító felkutatása lesz, és mivel épp nincs kéznél egy sem, szinte a Tűzhegy lábáig fogunk rohanni, hogy kerítsünk egyet.

Talán ebből a rövid sztorivázból is látszik, hogy a könyv erőssége valahol ugyanaz, ami a gyengéje is, túl sok mindent próbál gyors egymásutániságban elmesélni. Ha a teljes képet nézzük, az mindenképpen előremutató, hogy van íve a történetnek, még ha nem is a megszokott, és az is jól működik, hogy szinte csak sodródunk a történésekkel, nem mi irányítjuk azokat. Az is epikus a maga módján, hogy míg az elején nagyhatalmú lények legyőzőjeként tekintünk magunkra, addig a végére teljesen összeroppanunk, és azért küzdünk, hogy életben maradjunk még egy-két napot. Ezek jó elemek, de ha az apró részleteket nézzük, több zavaró tényező is akad. Teljesen megszokhattuk (és igen, el is fogadjuk), hogy néha abszurd fordulatok vannak a Fighting Fantasy sztorikban. Se füle, se farka rejtvények, egymás melleti szobákban boldogan élő szörnyek a labirintusokban, mindig a teljes világot meghódítani vágyó gonosztevők - ez mind belefér. Mégis, amikor a Hóboszorkány egy perccel azután, hogy villámokat és zombikat idézett ellenünk, kitalálja, hogy most lapocskákkal fogunk játszani, és ha ő veszít, akkor elfogadja a halált, minimum felhúzzuk a szemöldökünket. De ugyanez a helyzet, amikor elindulunk gyógyítót keresni, és mindenhova, de tényleg mindenhova benézünk. Találunk egy odvas fát, rögtön bemászunk a fél négyzetméternyi helyre, hogy vajon lakik-e itt egy gyógyító? Aztán amikor az ott meghúzódó lény - aki csak aludni szeretett volna, de mi konkrétan ráléptünk - majdnem halálra mar, mi csodálkozva jegyezzük meg, hogy nahát, itt sem a gyógyító lakik. Majd utána a fél világon keresztülbukdácsolunk, és minden szembejövő szélhámost megkérdezünk, hogy ő-e a gyógyító.. No ezeken az eseményeken azért még lehetett volna egy kicsit dolgozni...

De a világ kinyitása, valamint a dungeon crawling és a szabadabb kalandozás keverése a következő évtizedek során számtalanszor vissza fog köszönni, és talán itt szerepelt először ilyen következetesen kitalálva és elmesélve. Az is mindenképpen a könyv egyik erénye, hogy a fagyott, havas környezett beemelésével érdekessé teszi a bejárt területet, és ez a koncepció a labirintusban is működik, tehát elmondható, hogy azok a barlangok tényleg nem fordulhattak volna elő Allansia bármely részén, hanem ott északon volt a helyük. Az illusztrációk egészen biztosan megosztják az olvasókat, teljesen más stílusúak, mint amit megszokhattunk. Én személy szerint imádtam őket, az eltérő megközelítés pont jól illik ahhoz, hogy a helyszín se hasonlít a korábban megszokottakhoz. Simán belelátok egy olyan dark fantasys megközelítést is, ami ekkoriban még messze nem volt annyira elterjedt és túlhasznált, szóval furák, de nagyon egyediek a rajzok! Mindig érdemes kitérni a nehézségre is a FF-kötetek kapcsán, és bizony a Hóboszorkány a nehezek közé tartozik, akármilyen irányból is közelítjük meg a kérdést. Rengeteg csata követi egymást, ráadásul elég vastagon fogott a ceruza az ellenfelek ügyesség- és életerő-értékeinél is, szóval ha valami csoda következtében az ideális útvonalat választjuk is, jó eséllyel legyőznek minket előbb-utóbb. Az ideális útvonal pedig mindenképpen szükséges, több olyan pont is van a játékban, ahol azonnali halál a jutalmunk, ha kihagytunk egy bizonyos tárgyat, esetleg egy döntést nem úgy hoztunk meg korábban, ahogy kellett volna. Szóval aki szabályosan szokott játszani, kösse fel a nadrágot, és készüljön arra, hogy az általágosnál több nekifutásra lesz ezúttal szüksége ahhoz, hogy a négyszázas fejezetpontra lapozhasson.

A Hóboszorkány barlangjai után Ian Livingstone más tempóra váltott, csak évi egy-két kötettel járult hozzá Allansia históriájának bővítéséhez (bár rögtön ezután Az országút harcosa következett, szóval nem állíthatjuk, hogy a klasszikusok sora itt ért véget). Vitatható, hogy mikor volt a csúcson a sorozat (van, aki szerint az első év után már lefelé vezetett az út), de az biztos, hogy abban az időszakban, amikor ez a könyv megjelent, a mennyiségre semmiképp sem lehetett panasz, a szerzők szinte havonta szállították az új történeteket (még egy lapozgatós magazin is megélt tizenhárom számot akkoriban). A Hóboszorkány ebben a dömpingben a hibái ellenére is az egyik emlékezetesebb volt és az is maradt.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Puyo Puyo Tetris 2S

A Puyo Puyo Tetris crossover koncepció nem ma fogant, de a SEGA úgy döntött, hogy a Nintendo Switch 2 launch-ot megtolja a PPxT második részének speciális kiadásával. Lássuk, hogy mire jutottak!

1 napja
2

Csöndes zárás - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill f, Cronos: The New Dawn, Borderlands 4, Streum On Studio, Devil May Cry 5.

1 napja

Czicza Ádám: A Bíbor Úrnő árulása

Egy újabb magyar szerző kötetével folytatjuk a lapozgatós játékkönyveket bemutató sorozatunkat. A főhős Te vagy - lapozz hát!

1 napja
2

Régi klasszikusok visszatérése - ez történt csütörtökön

Benne: Silent Hill, Still Wakes the Deep, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Edens Zero, Postal 2 Redux, Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army.

2 napja
3

The Alters

A világűr magányában számos sci-fi hős találkozott már önmagával, a The Alters azonban páratlan módon illusztrálja, hogy egy “csipetnyi” bázis menedzsment mennyi finomsággal és megtermékenyítő gondolattal tudja felturbózni az alteregós és egzisztenciális filozofálást.

2 napja
4

Mario Kart World

A Switch 2-vel egy időben slisszant át a startvonalon a Nintendo Mindent Járó Malmocskája, mi pedig felkaptuk az akapulkó ingeket és a magnót a különleges zenéhez és elhúztuk a belünket Denevérországba.

3 napja
27

PlayStation Game Catalog: júniusi érkezők

Premier címként érkezik az FBC: Firebreak, majd úgy tűnik picit nyugodtabb időszak következik a Days of Play lezártával.

3 napja

Jól fogy a Switch 2, leépít a Bend - ez történt szerdán

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Street Fighter 6.

3 napja
11

Nintendo Switch 2 Welcome Tour

A Nintendo érdekes és úttörő formáját választotta a Switch 2 képességeinek bemutatására. A Nintendo Switch 2 Welcome Tour több mint kézikönyv, kicsit kevesebb mint teljes értékű videojáték.

3 napja
12

Sonic X Shadow Generations: a Nintendo Switch 2 változat

A Sonic X Shadow Generations már szép köröket futott a jelenlegi és az előző generációs konzolokon is. Most megnéztük, hogy a Switch 2 nyitókínálatának darabja milyen érzelmeket kelt, és hogyan muzsikál az új masinán.

4 napja
8

Galéria: így pózolt nekünk a Nintendo Switch 2

Lekaptuk a gépet valamint a legfontosabb kiegészítőit. Vagy ő kapott le minket a lábunkról?

4 napja
4

Generációs ugrás? Ennyit tesz a Zeldákhoz a Nintendo Switch 2

Zeldával indítani egy új Nintendo gépet sosem bizonyult szerencsétlen dolognak. Kettővel meg aztán pláne nem. Itt van hát az elmúlt évek két legnagyszerűbb sandbox játéka, szebb, jobb, extrásabb változatban.

5 napja
12

Mit tudunk a ROG Xbox Ally-ról?

5 napja
30

Nintendo Switch 2: mindent egy helyen

6 napja
13

Fast Fusion - a Switch 2 által fűtött forrófúzió

Ha gyerekként hajnalig bámultad a tévé képernyőjét SNES-es F-Zero társaságában, később PlayStation konzolon a Prodigy Firestarter zenei aláfestése mellett gyűrted a Wipeout 2097-et, ez a te játékod lesz!

6 napja
25

Heti megjelenések

6 napja
12

Xbox Games Showcase 2025 nyár

7 napja
156

Nintendo Switch 2 hardverteszt: a népkonzol újratöltve

Gerincre vágtuk a tesztpadon a nagysikerű Nintendo Switch második eljövetelét: ez az első benyomásunk a következő népkonzolról, amely lehet hogy már nálad is ott figyel.

7 napja
37

Street Fighter 6: Years 1-2 Fighters Edition

Kezdődjék a Switch 2 tartalmak bemutatása a Gamer365 felületén. A nyári fesztivál most a Nintendo játékosok számára picit mást jelent - lássuk is az első pofonokat... pontosabban az első fecskét!

8 napja
15

Resident Evil 9-et, Mortal Shell II-t és rengeteg új bejelentést hozott a Summer Game Fest 2025

Lezajlott a Summer Game Fest 2025-ös bemutatója, ahol - ahogyan minden évben - most is rengeteg új játékbejelentést kaptunk.

8 napja
85