[Teszt] Dredge

Dredge

VegaNagy-Sz. Ferenc2023.04.10. 22:00

A Cthulhu mitológia H.P. Lovecraft írásainak egyik központi eleme, amelyben ősi és hatalmas istenek, az ún. Nagyok, uralják az univerzumot. Ezen istenek közül is kiemelkedik Cthulhu, aki a víz alatt ébred és általában a tengerrel és a vízzel kapcsolják össze. A mítoszban a tenger mélyén rejtőző városok, eltemetett szörnyek és régi kultuszok jelennek meg, amelyek között Cthulhu kultusza is fontos szerepet kap. A kultusz tagjai hiszik, hogy istenük egy nap felébred, hogy újra uralma alá vonja a világot. Összességében tehát a tenger a Cthulhu mitológiában egyfajta kaput jelent a kozmosz és az ősi istenek között, és a tengeri környezet általában fontos szerepet játszik a Lovecraft által teremtett univerzumban.

A Dredge gyakorlatilag pont a fent leírt kapcsolatra épít: első blikkre horgászós játéknak gondolhatnánk, ám ez a szó szoros értelmében csak a felszín, a mélyben ugyanis nem csak halak, hanem rég elfeledett kincsek és kimondthatatlan szörnyűségek bújnak meg. Ebből persze az indulásnál még nem sokat sejtünk, hajónk egy tengeri közösség szigeteinél ér partot meglehetősen lerongyolódott állapotban, még a javíttatást sem tudjuk kifizetni. Sebaj, cserében elvállaljuk, hogy minden hajnalban kihajózunk és halakkal látjuk el a közeli városkák lakóit. Hiába központi eleme a horgászás a Dredgenek, önmagában csak egy nagyon egyszerű minijáték, amit ha elrontunk, akkor is ki tudjuk fogni a halakat, csak lassabban és kevesebbet. A lényeg sokkal inkább az, ahogy kinyílik a körülöttünk lévő világ.

Ez magában foglalja egyrészt azt, hogy hamar megismerkedünk a szigetvilág sötét oldalával. Horgunkra időnként mutáns halak akadnak, ha pedig este sokáig maradunk kint a vizeken, látomások kezdenek el gyötörni minket, furcsa hangokat kezdünk el hallani, néha pedig olyan érzés kerít hatalmába, mintha szörnyű erők támadnák meg a hajót. A szigetlakók is egyre furább kérésekkel bombáznak minket, van, aki elveszett kincsek felkutatására ösztönöz minket, mások a szörnyű halált halt korábbi halászról beszélnek zagyva mondatokban. Egy kicsit mindenki őrültnek tűnik, amikor utazásaink során egy kutyát veszünk fel a hajónkra, szinte felüdülésnek tűnik, annyira normális mindenki máshoz képest...

De ahogy egyre alaposabban szippantjuk be ezt a zavaros tengeri levegőt, úgy nyílnak meg a lehetőségeink a játékmenetet tekintve is. A Dredge ugyanis egy ritkán látható alapossággal tervezett fejlesztős játék, ahol minden mindennel összefügg, és ahogy egyre több eszközhöz férünk hozzá, úgy leszünk egyre ügyesebbek a vizeken, és ahogy egyre jobbá válunk a munkánkban, egyre több eszközt érünk el. A Dredge tele van apró kis elemekkel, amelyek mindegyike tökéletesen illeszkedik abba a loopba, amit az első perctől kezdve játszunk. Fejlesztjük a hajót, így egyre távolabb jutunk, új felszereléseket fejlesztünk, amelyek segítségével más halakat fogunk ki, ezekből egyre több pénzhez jutunk, amit újra vissza tudunk forgatni az eszközeinkbe. És közben nincs olyan, hogy valamit rosszul csinálunk: ha csak a pecázás érdekel, annak segítségével is tudunk fejlődni, ha inkább a világot fedeznénk fel, abból is profitálhatunk, ha a küldetésekkel haladnánk, az is új lehetőségeket nyit meg.

Azt gondolnánk, hogy egy horgászós játék hamar képes repetitívvé válni, de szó sincs erről, mert mindig találhatunk valami olyan kihívást, ami abban az öt percben minden másnál fontosabbá válik. A munkánk ugyanis nem könnyű. A rendelkezésünkre álló tárhely mindig szűkös, ezért a Resident Evil pakolgatós inventorymenedzselése itt percenként ellát minket feladaokkal. Nagy nehezen kicsörlőztünk két motort elsüllyedt hajókból, ami szuper lesz a fejlesztésekhez? Oké, de elfoglal szinte minden helyet, ha pedig hal nélkül térünk vissza, kevés lesz a bevétel. De fordulhatunk akár többször is, viszont akkor előbb-utóbb beesteledik, és nem csak a látomások veszélyeztetik a biztonságos hajózást, hanem a szó szoros értelmében nem látunk semeddig. Oké, tegyünk fel a hajóra nagyobb lámpát, de még így is állandóan neki fogunk ütközni a váratlanul megjelenő szikláknak. És ha a hajótest sérül, akkor nem elég az, hogy meg kell javítani sok pénzért, de még annak az árunak is búcsút mondhatunk, ami a megrongálódott random slotra volt elhelyezve. Talán ennyiből is látszik, hogy nincs igazából két egyforma kör, ez pedig garantálja, hogy a 15 órás utazás végig tartalmas legyen.

Aki esetleg aggódik amiatt, hogy a cthulhus történetek mára nagyon elcsépeltté váltak, ne ijedjen meg. Itt ez a körítés egyrészt a hangulatot adja, másrészt ahogy fent is említettem, folyamatosan bekúszik a játékmenetbe is, szervesen a kihívás részévé válva. Egy dolgot nem csinál, és ez sokak számára pozitívum, másoknak negatívum lesz, nem mesél el semmilyen összetett történetet. Az elejétől lehet sejteni, hogy mire megy ki a játék, a küldetések és a beszélgetések pedig folyamatosan löknek ebbe az irányba, de itt inkább az atmoszféra mesél, nem a szereplők: kidolgozott háttértörténet valójában nincs. De így is az enciklopédiát fogod bújni állandóan, csak éppen azt kutatod, hogy egy adott halhoz vajon horogra, hálóra vagy varsára van szükség, és megpróbálod úgy összeállítani a felszerelést, hogy minél rövidebb körben, minél kevesebb pénzt veszítve tudjál egyszerre tarolni a mocsárban, a partmenti vizeken és a mélytengereken. Akkor is taktikázol, amikor ezt észre sem veszed.

Sajnos a nyelvünkben nem igazán honosodott meg a "core game loop" és a "flow" kifejezés magyar verziója, pedig ebben a kettőben érhető tetten, miért lesz a Dredge az idei év egyik legnagyobb indie szenzációja. Egyszerűen minden egyes játékeleme végtelenül át van gondolva és minden összefügg mindennel (ha nagyon hibát akarnék találni, talán csak a kontrolleres menükezelést tudnám megnevezni, érződik, hogy egérre lett első körben megálmodva). Minden egyes napod úgy fog kezdődni, hogy elhagyod valamelyik kikötőt, és úgy fog végződni, hogy behajózol, de ami a kettő között történik, az mindig más. És közben a világa úgy tud végtelenül egyedi maradni, hogy a mára kicsit megkopott fényű lovecrafti alapokra épít, alig van benne történet és több időt töltünk benne halakkal, mint emberekkel. Mestermű.

PLATFORM PC, PlayStation 5 (tesztelt), Switch, Xbox Series X
KIADÓ Team17 | FEJLESZTŐ Black Salt Games
MEGJELENÉS 2023. március 30. ÁR 8.700 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bővül a Mortal Kombat 1, indul a Valorant konzolos bétája – ez történt pénteken

Tovább: Lost Soul Aside, The Behemoth, Mirthwood, Kill the Shadow.

3 órája
1

Kaku: Aincent Seal (卡库远古封印)

A kínai játékláz következő állomása a Kaku: Ancient Seal, amely megpróbál a nyílt világú akció-kalandjátékok vonalán alkotni. Vetettünk néhány pillantást a Bingobell fejlesztőcsapat első játékára.

21 órája
1

Hunt: Showdown 1896 leleplezés, újabb S.T.A.L.K.E.R. 2 késés – ez történt csütörtökön

Továbbá: Dark Light: Survivor, PlayStation VR2 App, The Game Kitchen, Stellar Blade, Iron Meat, Deathbound, Armored Core VI: Fires of Rubicon.

1 napja
2

Nintendo World Championships: NES Edition

A NES időszak egyik nagy durranása a Nintendo World Championships volt, amely elvitte a videójátékokat az emberek közé, és emellett az e-sport előfutáraként látványos versengésre sarkallta a legügyesebb játékosokat. A Nintendo ezt a szellemet próbálja megidézni új címével.

1 napja
2

Battle pass nélküli Concord, Rise of the Ronin demó - ez történt szerdán

Továbbá: Bleak Faith: Forsaken, Shadows of the Damned: Hella Remastered, Bleach: Rebirth of Souls.

2 napja
10

City Bus Manager: Márpedig az én buszaimon lesz klíma!

A menedzser játékokat és tycoonokat talán nem kell bemutatni senkinek, hiszen már az ősidők óta létezik a műfaj. A City Bus esetében azonban - nem dolgozókat vegzálunk, és - kevésbé a telephely menedzselése a fontos, sokkal inkább minden egyéb - például a tömegközlekedés - lesz prioritás.

2 napja
3

Nagy Helldivers 2 frissítés, Modern Warfare III a Game Pass-ben - ez történt kedden

Továbbá: Truckful, Zoochosis, Skautfold: Into the Fray, DEVIATOR, Railroads Online, The Run: Got Next.

3 napja
2

The Operator - Összeesküvés a biliben

A The Operator hasonlóval próbálkozik, mint Sam Barlow. Visszatér a Her Story desktop nézetéig, a sztorit egy fiktív FBI-iroda küldetéstámogató operátorának nézőpontjába helyezi, a hangulathoz pedig hozzácsap némi összeesküvés-elméletesdit, X-Aktákat és egy notórius hekkert.

3 napja
3

Targeted: maffiás anomália kereső játék, hazai fejlesztőktől

Hamarosan megjelenik a Glitchy Frame Studio első játéka, a Targeted, ennek kapcsán számolunk be a hazai játék fejleményeiről.

3 napja
10

Over Horizon x Steel Empire

Ebben a konzolgenerációban szinte minden korábbi címet kiadnak gyűjtemény formában, mivel kis anyagi ráfordítással, nagy bevételt lehet elérni. Az Over Horizon x Steel Empire is így készült? Lássuk!

4 napja
2

EVO trailerhalom, új Game pass szintek - ez történt hétfőn

Benne: Tekken 8, Guilty Gear: Strive, Street Fighter 6, Granblue Fantasy Versus: Rising, Player First Games, Skull and Bones.

4 napja
17

Ez volna a 10 legszebb grafikájú Nintendo Switch játék? A pixelszámlálóból jelentjük...

A Digital Foundry munkatársai összeszedték, hogy szakmailag melyik 10 játékot látják legcsinosabbnak a korosodó Switch könyvtárából.

4 napja
3

Heti megjelenések

5 napja
1

Riven

Az 1993-as ős-Myst négy évig váratta a rajongóit a folytatással, annak újraálmodása viszont most csak három évet vett igénybe: végre a Riven is megkapta az őt megillető gondoskodást.

5 napja
2

CONCORD

A PlayStation Studios 2018-ban alapított új fejlesztőstúdiójának debütáló alkotását vihettük el egy próbakörre a hétvégén. Az első benyomások alapján profi munkával van dolgunk, de nehezen látjuk a helyét a piacon.

6 napja
24

Kaszálták a Halo TV sorozatot - ez történt pénteken

Továbbá: koROBO, River City Saga: Three Kingdoms Next, Pacific Drive, Forestrike.

7 napja
7

Splitgate 2 bejelentés, A Quiet Place gameplay - ez történt csütörtökön

Továbbá: PowerWash Simulator, Unknown 9: Awakening, BioGun, The Mortuary Assistant, Gimmick! 2, Guayota, C-Smash VRS: New Dimension.

8 napja
2

Folytatódik az Orcs Must Die! és az EA Sports FC – ez történt szerdán

Továbbá: The Plucky Squire, Hollow Cocoon, Just Crow Things, Nocturnal II, No Man's Sky, Emio – The Smiling Man: Famicom Detective Club.

9 napja
1

Still Wakes The Deep - Vérvörös olaj

A leginkább a történetre fókuszáló játékairól elhíresült The Chinese Room nemrég ügy döntött, hogy a 2013-as Amnesia: A Machine for Pigs után visszatér a horrorhoz, méghozzá egy eléggé érdekes koncepcióval, ami a Dolog hangulatát vegyíti a tengeri olajfúrótornyok zárt és veszélyes világával.

9 napja
9

NeoSprint - Mázli újratöltve

A már veterán-korúnak számító Atari NeoSprint c. játékával a klasszikus izometrikus versenyek kedvelőinek készített be némi adrenalinpótlékot: színpadon a Sprint 2 ük-ükunokája!

2024.07.17.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==