[Teszt] Days Gone - a PC változat

Days Gone - a PC változat

mcmackoGéczy Attila2021.05.18. 06:00

Bár a közönséget megosztotta, a Days Gone idővel szépen beépült a Sony elsővonalas exkluzív felhozatalába. A Bend játéka folytatja a sort a PC átiratok között, de még mindig kvázi az úttörők közé tartozik. Megnéztük, hogy mire elég ma egy gaming notebook, ha azzal az oregoni erdőkbe akarunk virtuális túrát szervezni.

Töredelmesen bevallom, nálam a Days Gone soha nem volt olyan vízválasztó, mint ahogy sokan érezték - egy kellemes poszt-apokaliptikus címnek tartottam, ami a maga módján hozta a méregerős atmoszférát és filmszerűséget, ami a Sony exkluzív megjelenéseire oly jellemző. Szerencsétlenségére Oregon erdős környéke nagyon hasonlít (és közel is van) a Last of Us északi határvidékéhez, és hát a zombik azok zombik, akárhogy is hívjuk őket. Mondhatni a házon belüli összehasonlítások során nehéz dolga volt az egyik legnagyobb ágyúval szemben Deacon St. John sztorijának.

Meglepő vagy sem, a Days Gone nem a Sony saját motorjai közül választott technológiai alapot, hanem Unreal hátországgal készült. Így is hozott amúgy egy olyan hangulatot és látványvilágot, ami akár Decimából, vagy a Naughty Dog saját okosságából is kigurulhatott volna. A művészeti design is rámegy arra a fotorealisztikus, filmszerű vizualitásra amivel a Sony játékait lehet jellemezni, csak épp itt egy kvázi-nyitott világgal kell számolnia a rendszernek. Hogyan skálázódik ez a technika a PC-s alapokon?

Alapvetően jól! Rég volt már az a korszak, amikor a RenderWare motorral hajtott PS2-konverzióknál csak felbontást lehetett állítani! A Days Gone felsorakoztat mindenféle beállítási lehetőséget, amivel jobbról-balra finomhangolhatjuk a játék teljesítményét. Sőt a PC kiadással nyilván a PS4 változat képi fidelitását (Sic!) is tovább polírozhatjuk - így jobb lesz a látótáv, élesebbek lesznek a textúrák, az eleve fantasztikus anyagok-felületek tovább finomodnak, és persze a natív 4K sem elérhetetlen a megfelelő vas mellett. A készítők az ultraszélesvásznú monitorok felhasználóira is gondoltak, valamint olyan finomságok segítenek a menüben, mint a GPU-leterheltség mutató, amivel nézhetjük, hogy vajh mennyi kraftot tudunk még a masinából kisajtolni, miközben tornásszuk felfelé a csúszkákat.

Kraftra szükség is lesz, mert a Days Gone portja nem szemérmeskedik. Ahogy korábbi cikkeimből kiderülhetett, egy elég bika Alienware notit nyúzok 2060-as Nvidia GPU-val, ami persze nem a csúcsok csúcsa, de sok-sok mindenre épp elég. 4K-ban például gyönyörűen fut a Death Stranding, ami a PS4 portok eddigi legjobban sikerült kódhalmazával dicsekedhet. A Horizon PC portjához hasonló a Days Gone teljesítményigénye is. A Bend játékában elakadok a 1080p-s felbontásnál, ha mindent fel akarok venni maximumra, és emellé mondjuk a 60FPS-t célzom be. Ez nagyjából, kisebb döccenésekkel tartható is, de ha feljebb tolom a felbontást, akkor meg kell elégednem a szinkronizált 30 képkockával. 4K-nál esélytelen még közepesebb beállítások mellett is a 30-as érték, itt alsó-középső állásokban tudtam stabilizálni a 4K30FPS-t. Sajnos azonban a tényleges "stabilitás" itt sem elérhető - a Days Gone sokat töltöget és streamel. Ezek a pufferelési mozzanatok érződnek a folytonosságon, és még a 1080p60FPS módot is megszaggatják, mintha a gép nem bírná még SSD-ről sem pufferelni az adatot. Ráadásul a játék érezhetően sokat tölt SSD-ről is. Nem annyira, mint PS4-en, de elszoktam az ilyen hosszú töltőképernyőktől PC-n.

Ilyenkor érződik, hogy a DLSS mennyire jó találmány tud lenni, megfelelő implementáció esetében. A készítők külön hangsúlyozták, hogy sem ezt, sem az RTX-et nem tudja a port, de amíg az első hiányzik, addig az utóbbi kevésbé problémás. A legmagasabb bevilágítási szinten ugyanis a beégetett fényekkel is meglehetősen jól játszik a motor. A készítők renoméját mindenképp dícséri, hogy a lassan tíz éves, eredeti PS4-re fejlesztett játékból egy ma is ropogós, üde vizualitású átiratot tudtak készíteni. Hiába na, a jól megválasztott művészeti irányvonalon rengeteg múlik, és valahogy a Days Gone az Unreal technológia ellenére is amolyan "konzolosan" komoly marad - nyomát sem látni azoknak az U-motor gyermekbetegségeknek, ami sokszor mai napig a PC-s early access játékokban, vagy gyengébb fejlesztéseknél előfordul. Apropó, egy dolgot nem is említettem, a programban itt is elérhető a magyar felirat, ami javarészt igényes, olykor-olykor viszont tartalmaz apróbb elütéseket, furcsaságokat.

Mint az a cikkből kiderülhetett, nem akartam ismét a Days Gone értékelésébe belefolyni - ezt már Nesh kolléga korábban amúgy is megtette, kellő mélységben. Nagyjából amúgy is csak helyeselni tudok az ott leírtakhoz, annyival kiegészítve a dolgokat, hogy távolabbról, vagy inkább, más szögből nézve a dolgokat ma lehet még többre is tartom a Days Gone-t, mint ahogyan azt a maga idejében a köz megítélte. A PC változat pedig tényleg egy minden kiegészítőt tartalmazó kövér, technikailag pedig kifejezetten potens kiadás, amihez azonban kell a tökös vas is. Persze csak akkor, ha teljes pompájában akarjuk kiélvezni Oregon szépséges tájait és fertőzöttekkel teli borzalmait. De ami a legfontosabb, újra itt egy jóféle cím, amivel a konzoloktól elzárkózó PC-s tábor megismerkedhet. A platformok közötti átjárással pedig mindenki jól jár. A jogtulajdonos újra futhat egy kört az eladásokkal, a távolmaradó játékosok pedig hozzáférhetnek a kiváltságos konzolos címekhez. Mi ez, ha nem egy nagy, összetartó gaming-világ jövőképe?

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Routine

A Routine megjelenésére közel tizenhárom évet kellett várnunk, azonban a Lunar Software alkotása végül csak kiverekedte magát a fejlesztői pokolból, és valósággal berobbant a képernyőinkre.

3 órája
2

2025 legjobb játékai

A döntés ebben az esztendőben is a Ti kezetekben van: lássuk, melyik lesz idén Az Év Játéka itt a Gamer365-ön!

11 órája
11

Marathon megjelenési dátum, vásárolt a Ubisoft – ez történt hétfőn

Továbbá: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Cult of the Lamb, Divinity: Original Sin II – Definitive Edition, Westlanders.

12 órája
8

Heti megjelenések

1 napja

Super Mario 40: a legőszintébb Mario élményeink

A "Mario 40"-évforduló előhozta a csapatból a nosztalgikus történeteket. A belsős csatornánkon pörögtek a kommentek, nem győztük súlyozni a címeket, hogy kinek melyik a kedvence, vagy milyen más szempont szerint ...

1 napja
5

Zowie a csillaglétrán: perifériák profiktól profiknak

1 napja
3

Genesis - Thor 230 TKL Lite + Boron 500 XXL

A mechanikus billentyűzetek valóban uralkodnak mostanában, és a portfóliókban olyan termékek jelennek meg a piacon, amelyek az olcsóbb szegmenstől, a közepes igényeken át az ultra high-end profik világáig mindent lefednek. A Genesis márkát kifejezetten kedveljük...

1 napja

Gamer365 Karácsony 2025

Az ünnepekre várva elindítjuk a nagy év végi nyereményjáték-sorozatunkat, amiben idén is teljes verziós játékkódokat és csecsebecséket sorsolunk ki közöttetek.

2 napja
229

Terminator 2D: No Fate – csak ha bevégzed

4 napja
7

The Game Awards 2025

Clair Obscur dominancával és új bejelentésekkel tarkított műsort láthattunk.

4 napja
50

Kövesd velünk az év utolsó nagy videojátékos showeseményét!

4 napja
37

PlayStation Game Catalog: decemberi érkezők

Skate Story. Lego Horizon Adventures. Assassin's Creed Mirage. Többek között ezek a címek zárják ezúttal az évet a szolgáltatás kínálatában.

5 napja
5

Hail to the Rainbow

5 napja
2

Bejelentések hét közepén - ez történt szerdán

Benne: Mariachi Legends, Kingdom’s Return: Time-Eating Fruit and the Ancient Monster, Hell Let Loose: Vietnam, R-Type Dimensions III, Lucid Falls, Scramble Knights Royale, UN:Me, Frog Sqwad, Microsoft Flight Simulator 2024.

5 napja
1

Marvel Cosmic Invasion

6 napja
7

Szivárgások jobbról-balról – ez történt kedden

Benne: Resident Evil Requiem, Assassin's Creed Black Flag Resynced, Divinity, Wholesome Snack, Showgunners, Skyrim Anniversary Edition, TMNT: Splintered Fate, Frosty Mini.

6 napja

Anno 117: Pax Romana

7 napja
3

11 bit studios újdonságok – ez történt hétfőn

Benne: Katsuhiro Harada, King of Tokyo, System Shock Remake, Incantation, I Am Future, Death Howl, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Frostpunk 1886, Frostpunk 2, Rune Factory: Guardians of Azuma.

7 napja
6

Endorfy Thock V2 - kellemes kopogtatást mindenkinek!

Az Endorfy egy masszív, sokszínű, kellemes hangú, egyben pénztárcabarát termékkel örvendezteti meg a mechanikus kapcsolók szerelmeseit. Az Endorfy Thock V2 a tesztlaborban járt és kellemes benyomásokat, na meg a fejünk búbjáig ható, kellemesen kopogó hangokat hagyott nálunk.

8 napja
1

Heti megjelenések

8 napja
6