[Teszt] Days Gone - a PC változat

Days Gone - a PC változat

mcmackoGéczy Attila2021.05.18. 06:00

Bár a közönséget megosztotta, a Days Gone idővel szépen beépült a Sony elsővonalas exkluzív felhozatalába. A Bend játéka folytatja a sort a PC átiratok között, de még mindig kvázi az úttörők közé tartozik. Megnéztük, hogy mire elég ma egy gaming notebook, ha azzal az oregoni erdőkbe akarunk virtuális túrát szervezni.

Töredelmesen bevallom, nálam a Days Gone soha nem volt olyan vízválasztó, mint ahogy sokan érezték - egy kellemes poszt-apokaliptikus címnek tartottam, ami a maga módján hozta a méregerős atmoszférát és filmszerűséget, ami a Sony exkluzív megjelenéseire oly jellemző. Szerencsétlenségére Oregon erdős környéke nagyon hasonlít (és közel is van) a Last of Us északi határvidékéhez, és hát a zombik azok zombik, akárhogy is hívjuk őket. Mondhatni a házon belüli összehasonlítások során nehéz dolga volt az egyik legnagyobb ágyúval szemben Deacon St. John sztorijának.

Meglepő vagy sem, a Days Gone nem a Sony saját motorjai közül választott technológiai alapot, hanem Unreal hátországgal készült. Így is hozott amúgy egy olyan hangulatot és látványvilágot, ami akár Decimából, vagy a Naughty Dog saját okosságából is kigurulhatott volna. A művészeti design is rámegy arra a fotorealisztikus, filmszerű vizualitásra amivel a Sony játékait lehet jellemezni, csak épp itt egy kvázi-nyitott világgal kell számolnia a rendszernek. Hogyan skálázódik ez a technika a PC-s alapokon?

Alapvetően jól! Rég volt már az a korszak, amikor a RenderWare motorral hajtott PS2-konverzióknál csak felbontást lehetett állítani! A Days Gone felsorakoztat mindenféle beállítási lehetőséget, amivel jobbról-balra finomhangolhatjuk a játék teljesítményét. Sőt a PC kiadással nyilván a PS4 változat képi fidelitását (Sic!) is tovább polírozhatjuk - így jobb lesz a látótáv, élesebbek lesznek a textúrák, az eleve fantasztikus anyagok-felületek tovább finomodnak, és persze a natív 4K sem elérhetetlen a megfelelő vas mellett. A készítők az ultraszélesvásznú monitorok felhasználóira is gondoltak, valamint olyan finomságok segítenek a menüben, mint a GPU-leterheltség mutató, amivel nézhetjük, hogy vajh mennyi kraftot tudunk még a masinából kisajtolni, miközben tornásszuk felfelé a csúszkákat.

Kraftra szükség is lesz, mert a Days Gone portja nem szemérmeskedik. Ahogy korábbi cikkeimből kiderülhetett, egy elég bika Alienware notit nyúzok 2060-as Nvidia GPU-val, ami persze nem a csúcsok csúcsa, de sok-sok mindenre épp elég. 4K-ban például gyönyörűen fut a Death Stranding, ami a PS4 portok eddigi legjobban sikerült kódhalmazával dicsekedhet. A Horizon PC portjához hasonló a Days Gone teljesítményigénye is. A Bend játékában elakadok a 1080p-s felbontásnál, ha mindent fel akarok venni maximumra, és emellé mondjuk a 60FPS-t célzom be. Ez nagyjából, kisebb döccenésekkel tartható is, de ha feljebb tolom a felbontást, akkor meg kell elégednem a szinkronizált 30 képkockával. 4K-nál esélytelen még közepesebb beállítások mellett is a 30-as érték, itt alsó-középső állásokban tudtam stabilizálni a 4K30FPS-t. Sajnos azonban a tényleges "stabilitás" itt sem elérhető - a Days Gone sokat töltöget és streamel. Ezek a pufferelési mozzanatok érződnek a folytonosságon, és még a 1080p60FPS módot is megszaggatják, mintha a gép nem bírná még SSD-ről sem pufferelni az adatot. Ráadásul a játék érezhetően sokat tölt SSD-ről is. Nem annyira, mint PS4-en, de elszoktam az ilyen hosszú töltőképernyőktől PC-n.

Ilyenkor érződik, hogy a DLSS mennyire jó találmány tud lenni, megfelelő implementáció esetében. A készítők külön hangsúlyozták, hogy sem ezt, sem az RTX-et nem tudja a port, de amíg az első hiányzik, addig az utóbbi kevésbé problémás. A legmagasabb bevilágítási szinten ugyanis a beégetett fényekkel is meglehetősen jól játszik a motor. A készítők renoméját mindenképp dícséri, hogy a lassan tíz éves, eredeti PS4-re fejlesztett játékból egy ma is ropogós, üde vizualitású átiratot tudtak készíteni. Hiába na, a jól megválasztott művészeti irányvonalon rengeteg múlik, és valahogy a Days Gone az Unreal technológia ellenére is amolyan "konzolosan" komoly marad - nyomát sem látni azoknak az U-motor gyermekbetegségeknek, ami sokszor mai napig a PC-s early access játékokban, vagy gyengébb fejlesztéseknél előfordul. Apropó, egy dolgot nem is említettem, a programban itt is elérhető a magyar felirat, ami javarészt igényes, olykor-olykor viszont tartalmaz apróbb elütéseket, furcsaságokat.

Mint az a cikkből kiderülhetett, nem akartam ismét a Days Gone értékelésébe belefolyni - ezt már Nesh kolléga korábban amúgy is megtette, kellő mélységben. Nagyjából amúgy is csak helyeselni tudok az ott leírtakhoz, annyival kiegészítve a dolgokat, hogy távolabbról, vagy inkább, más szögből nézve a dolgokat ma lehet még többre is tartom a Days Gone-t, mint ahogyan azt a maga idejében a köz megítélte. A PC változat pedig tényleg egy minden kiegészítőt tartalmazó kövér, technikailag pedig kifejezetten potens kiadás, amihez azonban kell a tökös vas is. Persze csak akkor, ha teljes pompájában akarjuk kiélvezni Oregon szépséges tájait és fertőzöttekkel teli borzalmait. De ami a legfontosabb, újra itt egy jóféle cím, amivel a konzoloktól elzárkózó PC-s tábor megismerkedhet. A platformok közötti átjárással pedig mindenki jól jár. A jogtulajdonos újra futhat egy kört az eladásokkal, a távolmaradó játékosok pedig hozzáférhetnek a kiváltságos konzolos címekhez. Mi ez, ha nem egy nagy, összetartó gaming-világ jövőképe?

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Gamer365 Karácsony 2025

Az ünnepekre várva elindítjuk a nagy év végi nyereményjáték-sorozatunkat, amiben idén is teljes verziós játékkódokat és csecsebecséket sorsolunk ki közöttetek.

4 órája
424

Ki mivel játszik?

Bejgli, rántott hal, töltött pulyka, mákos guba, tokaji aszú és jó kis viták az idei GOTY játékokokn a családi asztalnál... Reméljük mindenkinek jól telt a karácsonyi előeste - de adott a kérdés - ki mit talált a fa alatt és ki mivel játszott?

16 órája
27

Meghalt Vince Zampella – ez történt hétfőn

Továbbá: Yakuza Kiwami 3 & Dark Tides, Cronos: The New Dawn, Octopath Traveler.

2 napja
17

Heti megjelenések

3 napja
1

Metroid Prime 4: Beyond

4 napja
33

Blizzard átalakulás - ez történt pénteken

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Marathon, Dragon Quest VII Reimagined, Dave The Diver.

5 napja
7

Gran Turismo 7 - Power Pack DLC

A Gran Turismo már hosszú ideje nem csupán egy autós videójáték-sorozat: maga a PlayStation egyik ikonikus mérföldköve, immár 28 éve. Lássuk, mit tud a SPEC III Update és a Power Pack DLC!

6 napja
14

Túlóra és egyezség - ez történt csütörtökön

Benne: Light of Motiram, PowerWash Simulator 2, Limbic Entertainment, Naughty Dog, Trails in the Sky 2nd Chapter.

6 napja
10

Octopath Traveller 0

Az első Octopath Traveler 2018-ban Nintendo Switch exkluzívként indult, és ezzel a címmel mutatta be a Square Enix a HD-2D grafikai stílust. Vajh az Octopath 0 esetében tart még a lendület, vagy kezd kikopni a varázs? Tesztünkből kiderül!

7 napja
2

Csapdát karácsonyra – ez történt szerdán

Benne: Next Hunting Adventure, Yakuza Direct, Hogwarts Legacy, MINOS: Home A-Labyrinth, Warhammer 40,000: Mechanicus II, Vambrace: Dungeon Monarch, Mega Man Star Force Legacy Collection.

7 napja
8

Bővül a Hollow Knight: Silksong, csúszik a Terminator: Survivor – ez történt kedden

Továbbá: Final Fantasy VII Remake Intergrade, Disciples Domination, Laysara: Summit Kingdom, Quarantine Zone: The Last Check, Sucker Punch Productions.

8 napja
5

Endorfy Solum Studio - mikrofon az arcodba

9 napja

Routine

A Routine megjelenésére közel tizenhárom évet kellett várnunk, azonban a Lunar Software alkotása végül csak kiverekedte magát a fejlesztői pokolból, és valósággal berobbant a képernyőinkre.

9 napja
4

2025 legjobb játékai

A döntés ebben az esztendőben is a Ti kezetekben van: lássuk, melyik lesz idén Az Év Játéka itt a Gamer365-ön!

9 napja
67

Marathon megjelenési dátum, vásárolt a Ubisoft – ez történt hétfőn

Továbbá: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Cult of the Lamb, Divinity: Original Sin II – Definitive Edition, Westlanders.

9 napja
8

Heti megjelenések

2025.12.15.

Super Mario 40: a legőszintébb Mario élményeink

A "Mario 40"-évforduló előhozta a csapatból a nosztalgikus történeteket. A belsős csatornánkon pörögtek a kommentek, nem győztük súlyozni a címeket, hogy kinek melyik a kedvence, vagy milyen más szempont szerint ...

2025.12.14.
14

Zowie a csillaglétrán: perifériák profiktól profiknak

2025.12.14.
3

Genesis - Thor 230 TKL Lite + Boron 500 XXL

A mechanikus billentyűzetek valóban uralkodnak mostanában, és a portfóliókban olyan termékek jelennek meg a piacon, amelyek az olcsóbb szegmenstől, a közepes igényeken át az ultra high-end profik világáig mindent lefednek. A Genesis márkát kifejezetten kedveljük...

2025.12.14.

Terminator 2D: No Fate – csak ha bevégzed

2025.12.12.
8