Kojima varázsló, és a tavalyi Death Stranding után ismét bizonyította, hogy miért tartják őt korunk egyik legkiemelkedőbb és leginkább „dobozon kívül” gondolkodó fejlesztőjének. A Death Stranding minden elemében külön utas játék volt, és annak ellenére, hogy az alapkoncepció sikerére kevesen mertek volna előre nagyobb összegekkel fogadni - … hé, sokáig azt sem tudtuk, milyen lesz maga a játék egyáltalán - a mesternek sztár-szereplőgárdát, korunk egyik legtutibb konzolos motorját és a AAA produkciók szintjén is kiemelkedő hájpot sikerült generálnia már a megjelenés előtt. A többi pedig történelem, 2019-ben nem volt lap, ahol a GOTY listán ne jelent volna meg a játék. Mi is nagyon szerettük, ennek a novemberi cikkünkben hangot is adtunk. Kíváncsi vagy, hogy miről is szól ez az egész DS-jelenség? Először érdemes lehet itt kezdened az olvasást: KATT! Most pedig fókuszáljunk a PC port sajátosságaira.
- A képek PC-n 4K DLSS Quality módban készültek - kattintásra megnézhetitek natív változatban is őket.*
Kojima általában a PC-s közönséggel is szót értett. A 3D korszak beköszöntével az első Metal Gear Solid PC-n is játszható volt, az MGS2 pedig a korát (és a gépek képességeit) megelőző PC porttal jelentkezett. Persze voltak gyermekbetegségek (akkortájt a gamepad-os kezelés még messze nem volt olyan szabványszerű, mint mostanában), és később az MGS3-4 is elmaradt a platformról, de az MGS 5 szép manőverrel hozta vissza Kojimáékat a PC játékosok körébe. A Death Stranding immár függetlenként zajló fejlesztése egy jó döntésnek köszönhetően a Decima motoron indult, és már eleve létezett PC-n, a fejlesztés korai stádiumában. Így az sem csoda, hogy a novemberi konzol-exkluzivitás után egy év sem telik el, máris Windows alól indítom a Death Strandinget. Ezt korábban PS4-en még úgysem tettem meg…
És micsoda élmény PC-n indítani a játékot! Eleve az első pillanattól kezdve megcsap valami furcsa érzés. A kézműves hozzáállás, a Kojima féle „weird” különcség szele. Az, hogy valahol mégiscsak mindig játéktörténelmi pillanat egy ilyen magas profilú játékot mondjuk egy várt-váratlan port formájában viszontlátni. Az, hogy a menü tobzódik a beállítási lehetőségektől, magyarul beszél, és az Xbox kontrollert egyből fogadja. Hiába na, nem a PS2 átiratok döcögős korában élünk… És ahogy elindul a játék, ahogy átváltunk az izlandi fotókból a tényleges gameplay átvezetőbe, ott leesik az áll. Koppan, tovább gurul és az erkélyről is zuhan még pár emeletet lefele…
A definitív PC-s kiadásnak ugyanis van egy nagyon nagy fegyverténye. Ez pedig az NVIDIA DLSS, mégpedig a friss implementációval csőre töltve, ahogy kell. A konvencionális alap beállítások finom módon variálják a játék kinézetét, de alapvetően nem lehet nagyon elcsúfítani a Death Stranding-et. A program base PS4-en is jól nézett ki, PS4 Pro-n pedig pláne. Na, képzeljétek el, hogy az opciótengerben egy picikét minden szebb bír lenni, mint a PS4 változat esetében, és erre rájön ez a csoda algoritmus. 4K-ban vagyunk, a DLSS fel van tolva „minőségi” beállításra, és egyszerűen nincs rece, nincs pixel a képernyőn. Nem látod az átmeneteket, a szakáll és a szemöldök nem zizeg, az egymásra lógó fűszálaknál nincs képzaj. Majdnem hogy olyan a látvány, mintha az ember egy renderelt videót nézne, vagy a supersampling korai módszerei szerint alkotott „bullshot” képeket hesszelné - csak éppen mozgásban. Hihetetlen sima és folyamatos az összkép. Mindezt pedig egy RTX2060-as Geforce chipsettel szerelt notebookon, 30-60 FPS közötti teljesítménnyel. Persze az élményhez sokat hozzátesz, hogy a 4K felbontás 15 colos noti monitoron eleve jó nagy pixelsűrűséget feltételez, de akkor is - a látvány letaglózó. Legyen szó hegyi túráról, közeli nagytotálokkal teletűzdelt belső terekről, technokrata csarnokokról… Ezt látni és tapasztalni kell! Ha a nextgen gépek ezt a tisztaságot, már-már Hi-Fi szerű képi megjelenítést tudják majd csuklóból hozni, ez önmagában egy lépcső lehet a nyolcadik és kilencedik generáció között! Ha valamibe nagyon bele kéne kötnöm, akkor a menük kissé csúfos betűtípusát, annak túl éles megjelenítését emelném ki, és a szűrődő fény effekteket, amelyek láthatóan alacsonyabb felbontással működnek, mint a megjelenített tér többi része. Na jó… néhány textúránál el tudom azt is képzelni, hogy létezhetne magasabb felbontású változat is. De ne legyünk telhetetlenek.
- Az egyetlen szög és textúratípus, ahol a 4K DLSS képi műterméket produkál. Balról jobbra haladva: 1080p; 4K DLSS; natív 4K*
Jó optimalizáció, kiemelkedő képminőség, és a tavalyról ismert játékmenet. Ami nem való mindenkinek. Nekem sem feltétlen. A sok átvezető kicsit másképp hat már harminc fölött, mint anno amikor PS2-őn moziztunk. Sajna nincs mentés két jelenet között - ami mondjuk az olykor fél órákig pörgő, többjelenetes animációk során bőven problémás lehet. Ráadásul a sok sztori mellé bizonyos időnként lapossá váló sétafikálás és terepi túrás társul. Ha elkapja az embert, akkor szinte flow-szerű a megtapasztalt élmény. Ha épp türelmetlenül ülsz le a játék elé, idegesíteni fog az áramvonalasítást sok helyen direkte tagadó művészeti elképzelés. Kojima sok mindent ennek az elképzelésnek vet alá, de ez nem a port problémája, az eredeti játékban is megvoltak ezek a szempontok.
A technikai letétemények mellé már csak olyan marketinges szempontból sem mellékes újításokat lehet felírni, mint a 240 Hz-es frissítés és az ultraszéles monitorok támogatása, vagy a fotómód. A Half-Life/Portal tartalmak egészen jópofa mellékküldetéseket hoznak a Death Stranding világába, ezek közül pár poént csak a „cameo”-jelleg miatt is érdemes lesz felderíteni, de egy tárgynak (nem spoilerezek) komolyabb szerep is juthat a játék végigtolása során.
PC játékosként bizonyára eldöntötted már magadban, hogy vonz-e Kojima legújabb őrülete, vagy sem. Rajongóként bizonyára másodjára is nekiszaladnál a kalandnak - erre most a bivaly képi világgal bíró PC változat kiváló lehetőséget nyújt. Már csak annak is örülhetünk, hogy egy ízig-vérig konzolos fejlesztés ilyen kívánatos és igényes formában jelent meg PC-re. A PS4 exkluzívok, valamint a Decima motor átköltözése pedig szintén egy érdekes tendencia, ami a jövőben sok érdekes fordulatot hozhat még a PC játékosok számára. Feláll, bemelegít, majd rajtkockához áll a következő Decima-átirat, a Horizon…