[Teszt] Horizon Zero Dawn: a PC változat

Horizon Zero Dawn: a PC változat

mcmackoGéczy Attila2020.08.18. 00:00

AD1. A Horizon Zero Dawn a Decima motort használja, amely mint olyan, zseniálisan bizonyított már a PS4 launch idején is. A Guerilla motorja szerintem sokunk számára eladta a PS4-et, és ha az a fránya Killzone nem is sikerült túl jól, a Decima a következő nagy Guerilla játékot is kiszolgálta. AD2. A Horizont mindenki, így mi is két pofára habzsoltuk (KATT!). Tényleg kevés ponton lehet az alapjátékba vagy a DLC-be belekötni. Sajnos a PC változatnak egy nagy baja van, hogy a szintén Decima alatt futó Death Strandinggel együtt érkezett a legpotensebb, legrugalmasabb platformra. És amíg Kojimáék remekül értették a portolás kínosabb pontjait is, addig a Zero Dawn… hát nem sikerült tökéletesre.

És nézzétek, hogy sír a szám. Hogy sír a sajtó szája és hogy miként csipog sok rajongó a különböző fórumokon. A Horizon Zero Dawn portja ugyanis nem tökéletes. NEM TÖKÉLETES! Nincs DLSS2.0 által hajtott Hi-Fi képminőség, de még csak az optimalizálás, valamint a V-sync implementáció sem sikerült teljesen hibamentesen. Nincs sugárkövetéses turbózás, és hát amúgy is láttuk a Horizon 2 trailerét, MINIMUM azt vártuk volna a Horizon 1 mester-átiratától, nem?

Hát nem. Ha mindenki követi a mém-szurikáta... gyűrűsfarkú maki tanácsát és nagy levegő után lenyugszik, akkor tökéletlensége miatt egy érdekes, de semmiképp sem kínos kiadás képe formálódik a szemünk előtt. A Horizon ugyanis igényes és sok szempontból figyelmes port, még akkor is, ha elsőre nem ez derül ki. Az opciótenger például kellően részletes lehetőségeket kínál. A felbontások száma változatos, válogathatunk a különböző belső skálázási lehetőségek között, és ha adunk egy FPS-célt a gépnek, ahhoz igazítja a motor a felbontást, mégpedig dinamikusan (még ha nem is olyan folyamatossággal, mint egyes konzolos játékok). A dolog nem olyan, mint egy tű stabil 60 FPS-re belőtt, V-Sync hibamentes purista élmény, de működik, nem csak szűk korlátok között! Erre szükség is van, mert a Horizon jobban falja a vasat, mint a hetekben megjelent kortársa - jelentősen erősebb gépre van szükség, ha ki akarjuk élvezni a PC platform nyújtotta képtisztaság lehetőségeit. Ugyanakkor sok-sok opciót kapunk a felbontás állítgatásán felül is. Van performansz-fókuszú látvány („low mode”), az eredeti PS4-es beállítás (ez a „medium” szint), egy ettől durvább high lehetőség, és az ultra, aminél igazán jól jönne egy TAA-n felüli DLSS opció, hogy a tiszta kép mellé azt a plasztikus filmszerűséget is megkapjuk, ami a Controlt vagy a Death Strandinget kiemelte a közelmúlt vizuális élményei közül. Persze így sem panaszkodunk, elég szép az amit a lenti képeken látsz felskálázódni 4K felbontásig, nemde?

  • Balról jobbra haladva: 720p, 1080p, 4K felbontás.*

Hogy milyen vas kell a játékhoz? Nos, mondunk egy példát, hogy mire számíthattok. Gaming notival estem neki ismét a PC átiratnak (i7, RTX 2060, 16 GB RAM), SSD-re telepítettem a játékot. A masszív telepítési méret (72 GB) mellé egy furcsa egyszeri inicializáció érkezik, ami elvileg belövi a játék szintjét a gépünk teljesítményéhez, és shadereket fordít a DX12 lehetőségeinek megfelelően. A notiba épített 4K monitor mellett próbálkoztam a látványból kifacsarni a maximumot, a puding próbája mégiscsak az evés. Ez esetben a PS4-es eredeti beállítások mellett kaptam kvázi-stabil 30 FPS-es prezentációt. Minőségi módban inkább 27-30 volt az átlag érték, Ultrán pedig 24-28 között inogott a mutató. Érdekes volt látni, hogy a performansz-beállítás (low) akár 40 fölé is elpörgette a 4K-s felbontáson futó játékot, de a látvány ANNYIRA nem butult le, sőt olykor olyan textúrák is gyorsabban betöltődtek, ami ultrán késleltetéssel, vagy egyáltalán nem akaródzott a memóriába mászni. Nézzétek csak a lenti képet - ezt ultra részletességnél sikerült elcsípni. (A játék nem panaszkodik amúgy arra, ha kevés a RAM vagy a video-RAM.)

  • Ezt a furcsa textúrahibát ultra beállítás mellett lőttük.*

Ha erőlteted a 4K-t és nincs 2080-as kártyád, akkor mindenképp a középső beállítást válaszd, nem fogsz olyan látvánnyal találkozni, ami mellett elégedetlen maradnál - és lehet, hogy a felbontás éles mivolta jobb összképet nyújt majd, mint pl. a részletesebb felhőbeállításokkal, finomabb árnyékokkal fixált, ultra felé hajló opciótenger.

A különböző opciókról a lenti képeken tájékozódhatsz. Nem is feltétlenül adja magát, hogy melyik beállítás melyik, ugye? Az ördög a részletekben lapul, vagy még szinte ott sem...

  • Balról jobbra haladva: alacsony, közepes (PS4 szint), kiemelt és végül ultra részletesség 4K mellett.*

1080p-n más a helyzet, gyakorlatilag ultra részletesség mellett is 50 frém felett járunk, de egyel lejjebb kapcsolva a 60FPS már szinte minimális röccenések mellett is garantált lesz. (Ezt néhány durva fény-füst hatással bíró beltéri jelenet fogja csak felülírni, illetve a tény, hogy a játék pufferelési problémái miatt olykor rosszul időzített framek és finom, de épp észrevehető FPS zuhanások döcögtetik a játékmenetet.) A Horizonhoz nem árt amúgy a legújabb drivereket felrakni - 1-2 framet hozott még a maximum beállítások mellett is hogy a Geforce vezérlőt és az Alienware központot frissítettem. A teszteléssel megvártuk amúgy az 1.01 verziót. Ilyen-olyan fura hibaüzenetek voltak kilépéskor, de durva nagy bugokat egyelőre nem találtunk, inkább a fenti apróságok zavarják a makulamentes összképet. Vagy az, hogy a valós 4K-hoz a borderless beállítást át kell pattintani Full Screenbe, hogy ne valami bizarr oda vissza skálázott verziót lássunk a játékból. A HDR implementációt sajnos nem tudtuk kipróbálni. A fejlesztők egyébként igyekeznek minden fókuszt a PC változat pofozására fektetni. A Decima itt bemutatott verziója ugyanis telíti a PCI-Express buszt, és a memória zsonglőrködéssel is láthatóan gondjai vannak. Sokan panaszkodnak a hajfizikára, a hóra, a slow-mo effektek problémás implementálására. Az 1.01-es verzióban egy belső hibafigyelő eszközt is alkalmaztak a készítők, hogy a problematikus részeket hamarabb feltárják.

A port legnagyobb gondja tehát, hogy a teljesen tiszta, csúcsminőséget űző PC közönség számára nem hibátlan, a purista élményt nem tudja szállítani. Az átlag játékos számára viszont meglepő lesz, hogy egy PlayStation portban mennyi grafikai apróságot lehet beállítani. Hogy a beállítási opciók mellett egy előnézeti kép mutatja, hogy milyen változások várhatóak például egy textúra low-medium-high opció állítgatásainak köszönhetően. Vagy hogy az egyik legizgalmasabb PS exkluzív mégiscsak a monitoron fut, a szuszogó PC-d hardverén. … A játék maga 2017 óta sem vesztett sokat az érdemeiből - az összhatást tekintve ez itt csúcsminőség, játékipari magasiskola. Ha te is a legdurvább képi élményre vágysz, várj még kicsit a patchekre, de ha kiéhezve vártad már a portot, boldog leszel a jelenleg elérhető változattal, és úgyis két pofazacskóra tömve nyüstölöd majd Aloy kalandját.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

19 órája
2

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

21 órája
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

1 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

2 napja
6

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

2 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

2 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

3 napja
3

Heti megjelenések

3 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

4 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

5 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

5 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

6 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

6 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

7 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

8 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

8 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

8 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

9 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

9 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

9 napja
3