AD1. A Horizon Zero Dawn a Decima motort használja, amely mint olyan, zseniálisan bizonyított már a PS4 launch idején is. A Guerilla motorja szerintem sokunk számára eladta a PS4-et, és ha az a fránya Killzone nem is sikerült túl jól, a Decima a következő nagy Guerilla játékot is kiszolgálta. AD2. A Horizont mindenki, így mi is két pofára habzsoltuk (KATT!). Tényleg kevés ponton lehet az alapjátékba vagy a DLC-be belekötni. Sajnos a PC változatnak egy nagy baja van, hogy a szintén Decima alatt futó Death Strandinggel együtt érkezett a legpotensebb, legrugalmasabb platformra. És amíg Kojimáék remekül értették a portolás kínosabb pontjait is, addig a Zero Dawn… hát nem sikerült tökéletesre.
És nézzétek, hogy sír a szám. Hogy sír a sajtó szája és hogy miként csipog sok rajongó a különböző fórumokon. A Horizon Zero Dawn portja ugyanis nem tökéletes. NEM TÖKÉLETES! Nincs DLSS2.0 által hajtott Hi-Fi képminőség, de még csak az optimalizálás, valamint a V-sync implementáció sem sikerült teljesen hibamentesen. Nincs sugárkövetéses turbózás, és hát amúgy is láttuk a Horizon 2 trailerét, MINIMUM azt vártuk volna a Horizon 1 mester-átiratától, nem?
Hát nem. Ha mindenki követi a mém-szurikáta... gyűrűsfarkú maki tanácsát és nagy levegő után lenyugszik, akkor tökéletlensége miatt egy érdekes, de semmiképp sem kínos kiadás képe formálódik a szemünk előtt. A Horizon ugyanis igényes és sok szempontból figyelmes port, még akkor is, ha elsőre nem ez derül ki. Az opciótenger például kellően részletes lehetőségeket kínál. A felbontások száma változatos, válogathatunk a különböző belső skálázási lehetőségek között, és ha adunk egy FPS-célt a gépnek, ahhoz igazítja a motor a felbontást, mégpedig dinamikusan (még ha nem is olyan folyamatossággal, mint egyes konzolos játékok). A dolog nem olyan, mint egy tű stabil 60 FPS-re belőtt, V-Sync hibamentes purista élmény, de működik, nem csak szűk korlátok között! Erre szükség is van, mert a Horizon jobban falja a vasat, mint a hetekben megjelent kortársa - jelentősen erősebb gépre van szükség, ha ki akarjuk élvezni a PC platform nyújtotta képtisztaság lehetőségeit. Ugyanakkor sok-sok opciót kapunk a felbontás állítgatásán felül is. Van performansz-fókuszú látvány („low mode”), az eredeti PS4-es beállítás (ez a „medium” szint), egy ettől durvább high lehetőség, és az ultra, aminél igazán jól jönne egy TAA-n felüli DLSS opció, hogy a tiszta kép mellé azt a plasztikus filmszerűséget is megkapjuk, ami a Controlt vagy a Death Strandinget kiemelte a közelmúlt vizuális élményei közül. Persze így sem panaszkodunk, elég szép az amit a lenti képeken látsz felskálázódni 4K felbontásig, nemde?
- Balról jobbra haladva: 720p, 1080p, 4K felbontás.*
Hogy milyen vas kell a játékhoz? Nos, mondunk egy példát, hogy mire számíthattok. Gaming notival estem neki ismét a PC átiratnak (i7, RTX 2060, 16 GB RAM), SSD-re telepítettem a játékot. A masszív telepítési méret (72 GB) mellé egy furcsa egyszeri inicializáció érkezik, ami elvileg belövi a játék szintjét a gépünk teljesítményéhez, és shadereket fordít a DX12 lehetőségeinek megfelelően. A notiba épített 4K monitor mellett próbálkoztam a látványból kifacsarni a maximumot, a puding próbája mégiscsak az evés. Ez esetben a PS4-es eredeti beállítások mellett kaptam kvázi-stabil 30 FPS-es prezentációt. Minőségi módban inkább 27-30 volt az átlag érték, Ultrán pedig 24-28 között inogott a mutató. Érdekes volt látni, hogy a performansz-beállítás (low) akár 40 fölé is elpörgette a 4K-s felbontáson futó játékot, de a látvány ANNYIRA nem butult le, sőt olykor olyan textúrák is gyorsabban betöltődtek, ami ultrán késleltetéssel, vagy egyáltalán nem akaródzott a memóriába mászni. Nézzétek csak a lenti képet - ezt ultra részletességnél sikerült elcsípni. (A játék nem panaszkodik amúgy arra, ha kevés a RAM vagy a video-RAM.)
- Ezt a furcsa textúrahibát ultra beállítás mellett lőttük.*
Ha erőlteted a 4K-t és nincs 2080-as kártyád, akkor mindenképp a középső beállítást válaszd, nem fogsz olyan látvánnyal találkozni, ami mellett elégedetlen maradnál - és lehet, hogy a felbontás éles mivolta jobb összképet nyújt majd, mint pl. a részletesebb felhőbeállításokkal, finomabb árnyékokkal fixált, ultra felé hajló opciótenger.
A különböző opciókról a lenti képeken tájékozódhatsz. Nem is feltétlenül adja magát, hogy melyik beállítás melyik, ugye? Az ördög a részletekben lapul, vagy még szinte ott sem...
- Balról jobbra haladva: alacsony, közepes (PS4 szint), kiemelt és végül ultra részletesség 4K mellett.*
1080p-n más a helyzet, gyakorlatilag ultra részletesség mellett is 50 frém felett járunk, de egyel lejjebb kapcsolva a 60FPS már szinte minimális röccenések mellett is garantált lesz. (Ezt néhány durva fény-füst hatással bíró beltéri jelenet fogja csak felülírni, illetve a tény, hogy a játék pufferelési problémái miatt olykor rosszul időzített framek és finom, de épp észrevehető FPS zuhanások döcögtetik a játékmenetet.) A Horizonhoz nem árt amúgy a legújabb drivereket felrakni - 1-2 framet hozott még a maximum beállítások mellett is hogy a Geforce vezérlőt és az Alienware központot frissítettem. A teszteléssel megvártuk amúgy az 1.01 verziót. Ilyen-olyan fura hibaüzenetek voltak kilépéskor, de durva nagy bugokat egyelőre nem találtunk, inkább a fenti apróságok zavarják a makulamentes összképet. Vagy az, hogy a valós 4K-hoz a borderless beállítást át kell pattintani Full Screenbe, hogy ne valami bizarr oda vissza skálázott verziót lássunk a játékból. A HDR implementációt sajnos nem tudtuk kipróbálni. A fejlesztők egyébként igyekeznek minden fókuszt a PC változat pofozására fektetni. A Decima itt bemutatott verziója ugyanis telíti a PCI-Express buszt, és a memória zsonglőrködéssel is láthatóan gondjai vannak. Sokan panaszkodnak a hajfizikára, a hóra, a slow-mo effektek problémás implementálására. Az 1.01-es verzióban egy belső hibafigyelő eszközt is alkalmaztak a készítők, hogy a problematikus részeket hamarabb feltárják.
A port legnagyobb gondja tehát, hogy a teljesen tiszta, csúcsminőséget űző PC közönség számára nem hibátlan, a purista élményt nem tudja szállítani. Az átlag játékos számára viszont meglepő lesz, hogy egy PlayStation portban mennyi grafikai apróságot lehet beállítani. Hogy a beállítási opciók mellett egy előnézeti kép mutatja, hogy milyen változások várhatóak például egy textúra low-medium-high opció állítgatásainak köszönhetően. Vagy hogy az egyik legizgalmasabb PS exkluzív mégiscsak a monitoron fut, a szuszogó PC-d hardverén. … A játék maga 2017 óta sem vesztett sokat az érdemeiből - az összhatást tekintve ez itt csúcsminőség, játékipari magasiskola. Ha te is a legdurvább képi élményre vágysz, várj még kicsit a patchekre, de ha kiéhezve vártad már a portot, boldog leszel a jelenleg elérhető változattal, és úgyis két pofazacskóra tömve nyüstölöd majd Aloy kalandját.