[Teszt] Horizon Zero Dawn: a PC változat

Horizon Zero Dawn: a PC változat

mcmackoGéczy Attila2020.08.18. 00:00

AD1. A Horizon Zero Dawn a Decima motort használja, amely mint olyan, zseniálisan bizonyított már a PS4 launch idején is. A Guerilla motorja szerintem sokunk számára eladta a PS4-et, és ha az a fránya Killzone nem is sikerült túl jól, a Decima a következő nagy Guerilla játékot is kiszolgálta. AD2. A Horizont mindenki, így mi is két pofára habzsoltuk (KATT!). Tényleg kevés ponton lehet az alapjátékba vagy a DLC-be belekötni. Sajnos a PC változatnak egy nagy baja van, hogy a szintén Decima alatt futó Death Strandinggel együtt érkezett a legpotensebb, legrugalmasabb platformra. És amíg Kojimáék remekül értették a portolás kínosabb pontjait is, addig a Zero Dawn… hát nem sikerült tökéletesre.

És nézzétek, hogy sír a szám. Hogy sír a sajtó szája és hogy miként csipog sok rajongó a különböző fórumokon. A Horizon Zero Dawn portja ugyanis nem tökéletes. NEM TÖKÉLETES! Nincs DLSS2.0 által hajtott Hi-Fi képminőség, de még csak az optimalizálás, valamint a V-sync implementáció sem sikerült teljesen hibamentesen. Nincs sugárkövetéses turbózás, és hát amúgy is láttuk a Horizon 2 trailerét, MINIMUM azt vártuk volna a Horizon 1 mester-átiratától, nem?

Hát nem. Ha mindenki követi a mém-szurikáta... gyűrűsfarkú maki tanácsát és nagy levegő után lenyugszik, akkor tökéletlensége miatt egy érdekes, de semmiképp sem kínos kiadás képe formálódik a szemünk előtt. A Horizon ugyanis igényes és sok szempontból figyelmes port, még akkor is, ha elsőre nem ez derül ki. Az opciótenger például kellően részletes lehetőségeket kínál. A felbontások száma változatos, válogathatunk a különböző belső skálázási lehetőségek között, és ha adunk egy FPS-célt a gépnek, ahhoz igazítja a motor a felbontást, mégpedig dinamikusan (még ha nem is olyan folyamatossággal, mint egyes konzolos játékok). A dolog nem olyan, mint egy tű stabil 60 FPS-re belőtt, V-Sync hibamentes purista élmény, de működik, nem csak szűk korlátok között! Erre szükség is van, mert a Horizon jobban falja a vasat, mint a hetekben megjelent kortársa - jelentősen erősebb gépre van szükség, ha ki akarjuk élvezni a PC platform nyújtotta képtisztaság lehetőségeit. Ugyanakkor sok-sok opciót kapunk a felbontás állítgatásán felül is. Van performansz-fókuszú látvány („low mode”), az eredeti PS4-es beállítás (ez a „medium” szint), egy ettől durvább high lehetőség, és az ultra, aminél igazán jól jönne egy TAA-n felüli DLSS opció, hogy a tiszta kép mellé azt a plasztikus filmszerűséget is megkapjuk, ami a Controlt vagy a Death Strandinget kiemelte a közelmúlt vizuális élményei közül. Persze így sem panaszkodunk, elég szép az amit a lenti képeken látsz felskálázódni 4K felbontásig, nemde?

  • Balról jobbra haladva: 720p, 1080p, 4K felbontás.*

Hogy milyen vas kell a játékhoz? Nos, mondunk egy példát, hogy mire számíthattok. Gaming notival estem neki ismét a PC átiratnak (i7, RTX 2060, 16 GB RAM), SSD-re telepítettem a játékot. A masszív telepítési méret (72 GB) mellé egy furcsa egyszeri inicializáció érkezik, ami elvileg belövi a játék szintjét a gépünk teljesítményéhez, és shadereket fordít a DX12 lehetőségeinek megfelelően. A notiba épített 4K monitor mellett próbálkoztam a látványból kifacsarni a maximumot, a puding próbája mégiscsak az evés. Ez esetben a PS4-es eredeti beállítások mellett kaptam kvázi-stabil 30 FPS-es prezentációt. Minőségi módban inkább 27-30 volt az átlag érték, Ultrán pedig 24-28 között inogott a mutató. Érdekes volt látni, hogy a performansz-beállítás (low) akár 40 fölé is elpörgette a 4K-s felbontáson futó játékot, de a látvány ANNYIRA nem butult le, sőt olykor olyan textúrák is gyorsabban betöltődtek, ami ultrán késleltetéssel, vagy egyáltalán nem akaródzott a memóriába mászni. Nézzétek csak a lenti képet - ezt ultra részletességnél sikerült elcsípni. (A játék nem panaszkodik amúgy arra, ha kevés a RAM vagy a video-RAM.)

  • Ezt a furcsa textúrahibát ultra beállítás mellett lőttük.*

Ha erőlteted a 4K-t és nincs 2080-as kártyád, akkor mindenképp a középső beállítást válaszd, nem fogsz olyan látvánnyal találkozni, ami mellett elégedetlen maradnál - és lehet, hogy a felbontás éles mivolta jobb összképet nyújt majd, mint pl. a részletesebb felhőbeállításokkal, finomabb árnyékokkal fixált, ultra felé hajló opciótenger.

A különböző opciókról a lenti képeken tájékozódhatsz. Nem is feltétlenül adja magát, hogy melyik beállítás melyik, ugye? Az ördög a részletekben lapul, vagy még szinte ott sem...

  • Balról jobbra haladva: alacsony, közepes (PS4 szint), kiemelt és végül ultra részletesség 4K mellett.*

1080p-n más a helyzet, gyakorlatilag ultra részletesség mellett is 50 frém felett járunk, de egyel lejjebb kapcsolva a 60FPS már szinte minimális röccenések mellett is garantált lesz. (Ezt néhány durva fény-füst hatással bíró beltéri jelenet fogja csak felülírni, illetve a tény, hogy a játék pufferelési problémái miatt olykor rosszul időzített framek és finom, de épp észrevehető FPS zuhanások döcögtetik a játékmenetet.) A Horizonhoz nem árt amúgy a legújabb drivereket felrakni - 1-2 framet hozott még a maximum beállítások mellett is hogy a Geforce vezérlőt és az Alienware központot frissítettem. A teszteléssel megvártuk amúgy az 1.01 verziót. Ilyen-olyan fura hibaüzenetek voltak kilépéskor, de durva nagy bugokat egyelőre nem találtunk, inkább a fenti apróságok zavarják a makulamentes összképet. Vagy az, hogy a valós 4K-hoz a borderless beállítást át kell pattintani Full Screenbe, hogy ne valami bizarr oda vissza skálázott verziót lássunk a játékból. A HDR implementációt sajnos nem tudtuk kipróbálni. A fejlesztők egyébként igyekeznek minden fókuszt a PC változat pofozására fektetni. A Decima itt bemutatott verziója ugyanis telíti a PCI-Express buszt, és a memória zsonglőrködéssel is láthatóan gondjai vannak. Sokan panaszkodnak a hajfizikára, a hóra, a slow-mo effektek problémás implementálására. Az 1.01-es verzióban egy belső hibafigyelő eszközt is alkalmaztak a készítők, hogy a problematikus részeket hamarabb feltárják.

A port legnagyobb gondja tehát, hogy a teljesen tiszta, csúcsminőséget űző PC közönség számára nem hibátlan, a purista élményt nem tudja szállítani. Az átlag játékos számára viszont meglepő lesz, hogy egy PlayStation portban mennyi grafikai apróságot lehet beállítani. Hogy a beállítási opciók mellett egy előnézeti kép mutatja, hogy milyen változások várhatóak például egy textúra low-medium-high opció állítgatásainak köszönhetően. Vagy hogy az egyik legizgalmasabb PS exkluzív mégiscsak a monitoron fut, a szuszogó PC-d hardverén. … A játék maga 2017 óta sem vesztett sokat az érdemeiből - az összhatást tekintve ez itt csúcsminőség, játékipari magasiskola. Ha te is a legdurvább képi élményre vágysz, várj még kicsit a patchekre, de ha kiéhezve vártad már a portot, boldog leszel a jelenleg elérhető változattal, és úgyis két pofazacskóra tömve nyüstölöd majd Aloy kalandját.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

17 órája

Heti megjelenések

21 órája
12

Helldivers II - az Xbox változat

Furcsa érzés a PlayStation Studios animációját látni egy Xbox kontrollert szorongatva, de a demokrácia nem ismer határokat. Legalábbis virtuálisan. Robbanások és leszakadó végtagok között. TESZT!

1 napja
5

Doronko Wanko

Voltál már videojátékban tűzoltó s katona, de luxuslakást összeokádó németjuhász aligha. Most a Namco-nak meg a bandáinak köszönhetően ez is eljött. Rúgja meg a kutya... meg a kedves feleségét is!

2 napja
9

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, The Coma 3: Bloodlines, Tokyo Xtreme Racer, Life Is Strange, Firaxis, Slime Heroes.

2 napja
1

Robots at Midnight

A júniusi megjelenéskor nem jutott el nálunk a tesztlaborig a Robots at Midnight, szerencsére azonban néhány hét csúszással megérkezett belőle a PS5-verzió is, ami újabb alkalmat biztosított arra, hogy belevessük magunkat ebbe a némileg szokatlan megközelítésű soulslike-ba. Meg is tettük!

3 napja
1

Silksong letámadás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Castle of Heart: Retold, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Puzzle Quest: Immortal Edition, IO Interactive.

3 napja
28

Kirby and the Forgotten Land + Star-Crossed World

Nintendo Switch 2-re is megérkezik Kirby, hogy felfrissítse a legutóbbi kalandokban elmerült játékosokat, és csillagport szórjon az elfeledett birodalomra. Teszt!

3 napja
1

Star Wars Outlaws: a Nintendo Switch 2 változat

A Nintendo Switch 2 teljesítményéről olvasni mindenfélét, ám mi azt szeretjük, ha első kézből tudjuk megtapasztalni, mire is képes az új hardver. A Star Wars Outlaws Gold kiadása tökéletes alap egy kis elmélkedéshez. Teszt!

4 napja
10

007 First Light betekintés, Lego Genesis kontroller leleplezés – ez történt szerdán

Továbbá: Nioh 3, Bus Bound, Ultrasound.

4 napja
6

Space Adventure Cobra - The Awakening

Teljesen megszokott gyakorlat a videojátékok történetében, hogy egy sikeres, de alapvetően más médiumra készült terméket dolgoznak fel, vagy adaptálnak. Lássuk, hogy egy 80's kult-anime feldolgozása hogyan csapódik le 2025-ben!

5 napja
6

Moziba megy a Call of Duty – ez történt kedden

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Liminal Point, Arena Breakout: Infinite, Pac-Man World 2: Re-Pac.

5 napja
3

Game Pass: szeptember első hetei

Eljött a Hollow Knight: Silksong premierjének ideje, mellé pedig csupán néhány független fejlesztés merészkedett.

6 napja
2

Születésnapokkal indult a hét – ez történt hétfőn

Benne: Rayman, 007 First Light, Halls of Torment, Kojima Productions, Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles.

6 napja
1

Metal Gear Solid Δ: Snake Eater

Elcsépelt közhely, de igaz: a Metal Gear Solid szinte mindegyik része legendákat visz a vállán. Most itt a harmadik epizód felújítása, amely a modern technikát ötvözi a régi megoldásokkal. De vajon finom-e az a kígyó, ami húsz éve az ölünkben tekereg? Teszt!

7 napja
35

Heti megjelenések

7 napja
16

Gears of War: Reloaded

Közel húsz évvel az eredeti játék megjelenése után befutott a Gears of War: Reloaded, mely többek közt PS5-re is átköltözteti az Xbox legendás IP-jét.

8 napja
20

Wildgate

Nem olyan rég futottunk már pár kört a Wildgate online akciózásával, ám mostanra érett be a tapasztalatunk, hogy bővebb tesztet is közöljünk!

9 napja
2

Megjelenési naptár megtöltve – ez történt pénteken

Benne: BrokenLore: Dark Dawn, Yooka-Replaylee, The Exit 8, Lost Eidolons: Veil of the Witch, Call of the Sea, Bloodthief, Angry Video Game Nerd 8-Bit.

9 napja
2

Frissítések egymás hegyén-hátán – ez történt csütörtökön

Benne: Atomfall, Fling to the Finish, Warhammer 40,000: Space Marine 2, Elden Ring Nightreign, The Lonesome Guild, Lost Soul Aside, Sworn.

2025.08.29.