Lost Odyssey - teszt

Lost Odyssey - teszt

Tunyó2008.02.28. 17:55

Az X360 japán szerepjáték-palettája mind a mai napig igencsak fakó színeket mutat: nem elég, hogy fél kezünk is bőven elég arra, hogy megszámoljuk a platformon elérhető stílusbeli alkotásokat, de az a kevés, ami van, sem teszi kötelező beszerzéssé a gépet a Final Fantasy-k és Dragon Quest-ek kedvelői számára. Természetesen egyetlen valamire való konzolgyártó cég sem hagyhatja figyelmen kívül a zsáner népes rajongótáborában rejlő anyagi potenciált, ezért a Microsoft is lépett a játékosok e jelentős rétegének elcsábítása érdekében. A vállalat a nemes feladat megvalósítását egyértelműen a masinájának exkluzív fejlesztői klubjába terelt Mistwalker-től remélte. A stúdióhoz fűzött messiási remények korántsem alaptalanok: a cég alapítója, Hironobu Sakaguchi az FF-saga legendás szülőatyja, és a tapasztalt mester irányítása alatt tevékenykedő munkásemberek többsége szintén impozáns szakmai múlttal bíró, veterán játék-kovács. Az ígéretes csapat debütáló terméke, a Blue Dragon sajnos nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket - túlságosan “jópofa” és fájóan egyszerű szerzet volt szegénykém. A Ködjárók azonban egy másik projekten is kalapálgattak évek óta: a Lost Odyssey végre megérkezett, és az X360 első komoly JRPG-élményét nyújtva azonnal belopta magát a szívünkbe.

Ami igazán különlegessé tesz az LO-t - és egyúttal megkülönbözteti a hasonszőrű produktumoktól - az nem más, mint a rendkívül egyedi története. Felejtsük el a zselézett hajú, pubertáskorát élő feminin kissrácot meg a hozzácsapódó 16 éves pironkodó kiscsajszit, akik kézenfogva megmentik a világot, hiszen tesztalanyunk kilép ebből az ortodox klisékörből, és egy érettebb igényeket is kielégítő, sötét tónusú, de finom humorral fűszerezett sztorit kínál fel számunkra. A cselekmény kibontásának módja remek dramaturgiai érzékről árulkodik, a fordulatok adagolása pedig mindvégig tetszetős ütemben zajlik. Már maga a történet felütése is borzongató hatású: egy hatalmas csata kellős közepébe csöppenünk, ahol a koszos arany és éjfekete páncélba öltözött harcosok, valamint a gigászi méretű, mágia hajtotta extrém harci gépezetek ádáz küzdelmet vívnak egymással. A két fél belead apait-anyait, a kamera pedig szélsebesen száguld közöttük, hogy végül megállapodjon egy hosszú hajú harcoson, aki egymaga többtucat ellenséget küld a túlvilágra. A halálosztó vitéz neve Kaim Argonar, különleges harci képességeire pedig évszázadok alatt tett szert. Az általa bemutatott pazar vagdalkozás után az intró elegánsan átsiklik a játékba, és megvívhatjuk első ütközetünket. Hősünk azonban bármennyire is hatékony, a csata végkimenetelét nem az ő sorsa eldönteni: megteszi ezt helyette a harcmező kellős közepébe csapódó meteor, amely minden életet azonnal kiirt, kivéve egyet, Kaimét. Ő ugyanis halhatatlan, ezért magányos túlélőként kell szembenéznie a teljes pusztulás végtelen tárlataival - a remek bevezetőt mindeközben Nobuo Uematsu zseniális dallamai teszik igazán drámaivá.

A hatásos kezdés után a sztori szinte végig megtartja sodró lendületét, de mivel az LO esszenciáját éppen a történet képezi, ezért konkrétumokat nem árulunk el belőle. Annyit azért finoman megszellőztetünk, hogy grandiózus eposszal van dolgunk, amelyben királyságok és városállamok közti hatalmi harcok, politikai cselszövések közepette kell megtalálnunk a választ a kérdésre: mi célja lehet végső soron a halhatatlan létnek? Izgalmas eseményekben nem lesz hiány, sőt olyan megrázó és elgondolkodtató témák is kifejtésre kerülnek, melyek hiteles ábrázolásával a stílus keretein belül eleddig nem igazán találkozhattunk.

A cselekmény egészét áthatja a szomorúság, mely Kaim évezredes múltjának keserűségéből táplálkozik. Az első 5-6 órában főhősünk csak egy szótlan, megfásult, emlékeit elvesztett, mogorva alaknak tűnik, azonban kalandjaink során szépen lassan feltárulnak előttünk jellemének titkos vonásai is. Ez a megismerési folyamat adja meg a játék igazi varázsát: miközben megértjük a halhatatlanság árnyoldalait, és fokozatosan mélyebbre tekintünk szenvedése kútjába, mindinkább egyre jobban azonosulunk vele. A készítők különös megoldást választottak az ezeréves zsoldos bemutatására: Kaim homályba burkolózó Odüsszeiájának valódi történetét ugyanis 34 darab emlékfoszlányból rakhatjuk össze. Ilyen álmokat bizonyos helyszínek, események illetve emberek hozhatnak felszínre héroszunk tudatalattijából, és kisnovellák formájában olvashatjuk el őket. A múlt szilánkjai teljesen szövegesek, csak minimális képi illusztráció és zenei aláfestés tartozik hozzájuk, azonban iszonyatosan hangulatos, szórakoztató, csakis szépirodalmi mércével mérhető írások ezek. A rövid elbeszélések egy hírneves japán író, Kiyoshi Shigematsu tollából származnak, elolvasásuk pedig kb. 5-15 percet vesz igénybe, ami nem kötelező ugyan, de a sztori mélységeinek valódi megértéséhez mindenképpen javallott. (Az írásokat Japánban önálló gyűjteményben is megjelentették Álmok Ezer Éve címmel.)

Szerencsére nemcsak Kaim, hanem a hozzá csatlakozó egyéb karakterek is mind aprólékosan kidolgozott, erős és szerethető figurák lettek. A mellékszereplők esetében is tetten érhető az a fajta klisékerülő igényesség, mely a történet egészére jellemző: jó példa erre a JRPG-k kötelező alakjának számító humorzsák funkcióját betöltő nőcsábász- élvhajhász Jansen, aki képes felülemelkedni a Jar Jar Binks - féle színvonalon, és még a gagyibb poénokat is természetesen, szórakoztató módon adja elő. De megemlíthetnénk a tipikus harcos-amazont, Seth-et is, aki szörnyű tragédiáját lelkében hordozva jócskán túlmutat szerepének megszokott képviselőin. A mai akciósított szerepjátékok korszakában tüntetően kirí az a fajta törődő mentalitás, ahogy Sakaguchiék hagyják kibontakozni a karaktereket, és szánnak időt arra, hogy valódi jellemfejlődéseket mutassanak be. Azért pedig külön hálát adhatunk, hogy a szereplők egyediségét a külső jegyekkel is megfelelően alátámasztják: ki látott már ezen kívül olyan JRPG-t, amelyben vannak bőrhibák (szeplő, anyajegyek az arcon), a főhős homlokát egy rakoncátlan tincs keresztezi folyton, a királynő méretes keblein átlátszanak az erek, és amelyikben az egyik játszható karakter egy hatvan fölötti, szikkadt, ősz vénember? Az LO nem a csapból is folyó, üres mangafejekkel operáló, üsd-vágd-nem-apád szisztémájú vacak, hanem az érzelmekre büszkén hangsúlyt fektető, masszívan sztori-orientált mű.

Mindannyian tudjuk azonban, hogy egy igazán jó RPG-hez nem elég az ütős történet, hanem kell hozzá a szórakoztató játékmenet is. Az LO ebben a tekintetben semmi forradalmit nem tesz le az asztalra, szikrányit sem innovatív, ugyanakkor a tradicionális elemeket ízléses, könnyen emészthető kombinációban használja fel. A játék az FF X-hez hasonlóan teljesen lineáris, világtérkép ezúttal sincs, bár megkapjuk annak egy korlátozott változatát, hiszen a tengereken szabadon garázdálkodhatunk a dögös bárkánkkal. A szárazföldre lépve azonban megmarad a kötöttség, hiszen egy menüből választhatjuk ki a következő úti célt. A helyszíneken barangolva véletlenszerűen támadnak minket a szörnyek, pozitívum azonban, hogy ezt nem túl idegölő gyakorisággal teszik. A küzdelmek a jó öreg körönkénti szisztémában zajlanak, úgyhogy van időnk alaposan átgondolni a taktikánkat. A harcrendszer három pillére épül: a gyűrűkre, a skill-ek tanulására, valamint a csapat formációjára.

A gyűrűk a felszerelésünk részét képezik, szerezhetjük őket ládákból, rájuk lelhetünk házakban kutakodva, megvásárolhatjuk őket kereskedőktől, de főként a világban szétszórt ezerféle komponensből fogjuk a hasznos kiegészítőket összerakosgatni. Ha egy karakterünkre ráaggatunk belőlük egyet, akkor a csataképernyőn a támadás parancs végrehajtásakor egy apró trükköt hajthatunk végre: a cél az, hogy pontosan akkor engedjük fel a jobb ravaszt, amikor a képernyőn megjelenő külső nagyobb kör kerülete pontosan a belső kisebb kör kerületére zsugorodik. Szerencsés esetben kiváló értékelést kapunk, és harcosunk extra sebzést oszt ki az ellenfelének. Gyűrűkből rengeteg félét találhatunk: vannak, amelyek a négy alap-elementál (tűz, víz. föld, szél), illetve a számos szörnytípus valamelyike (vadállat, mechanikus gépezet) ellen hatásosak, és olyanok is akadnak, melyek különböző státusz-változást idézhetnek elő (altatás, bénítás, kővé dermesztés stb.) Használatuk nem létfontosságú a játék végigjátszásához, de mindenképpen izgalmasabbá teszik a küzdelmeket, és a sokféle alkalmazási lehetőség kielégítheti a menü-turkászok szöszmötölgetési hajlamát is.

A harcrendszer második fontos eleme a képességek fejlesztésének sajátos koncepciója, amely a halhatatlanok és a halandók közti eltérések ügyes kihasználására épül. A halhatatlan csapattagok speciális adottsága, hogy bármilyen skill-t meg tudnak tanulni, azonban az ismereteket csakis különféle tárgyakból illetve a halandóktól szerezhetik meg. A normál emberek nem képesek ilyen tanulásra, azonban ezt kompenzálandó ők azok, akik sima szintlépésekkel újabb és újabb technikák és varázslatok birtokába juthatnak. Ez az alapvető különbség arra kényszeríti a játékost, hogy megtartsa és cserélgesse csapatában a halandókat is, és a skill-ek átadásával egyre erősebb és sokoldalúbb karaktereket hozzon létre.

Az alkalmazandó taktikánkra nagy befolyást gyakorol a harcrend is. A küzdelmek során két sorban állíthatjuk fel a csapatunkat, és létfontosságú, hogy kihasználjuk a hátsó pozíciók adta különleges védelmi helyzetet. Az első vonalban elhelyezkedő harcosaink saját életerő-pontjaikkal oltalmazzák a mögöttük lévőket: HP-jük egy falat, ún. Guard Count-ot (GC) alkot, amelynek négy fokozata van. Ha a 4-es szint aktív, a hátulsó karakterek szinte alig sebezhetőek. Mikor azonban az első sorban állók HP-je fogyásnak indul, a bekapott pofonok arányában a GC csökkenni kezd, és ezzel párhuzamosan romlik a hátsó embereink védettségi szintje is. A trükk az, hogy a GC-t nem lehet visszaállítani élharcosaink sima gyógyításával, a fal regenerálása csakis a külön erre a célra szolgáló képességek segítségével lehetséges. Mivel a védővonal az ellenség esetén is ugyanígy megvan, ezért a harcok során különleges figyelmet kell szentelnünk a megfelelő formáció kialakításának.

A harcrendszerről összességében elmondható, hogy semmi egetverő újdonsággal nem szolgál, nincs túlbonyolítva, és nem rontja meg a gyomrunkat fölösleges pepecselgetésekkel. Az LO nem a küzdelmekre fókuszál, a csaták kényelmesen teljesíthetőek, a főellenségek legyőzésének kulcsáért pedig nem kell végigjátszásokhoz nyúlnunk.

Kaim kalandjainak vizuális aspektusát megvizsgálva szintén elégedettek lehetünk. A játék alatt dübörgö Unreal 3-as motor képességeiről már többször is meggyőződhettünk, és most sem kell csalódnunk. A karakterek kidolgozottsága lenyűgöző, alig lehet eltérést felfedezni a renderelt átvezetőkben megjelenő formájukhoz képest - ez a hatás különösen mellbevágó a játék nyitányakor, amikor is a bevezető animáció szinte észrevétlenül vált át a csataképernyőbe. A tájak, terepek szintén szemet gyönyörködtetőek: a vihar ostromolta csipkés hegycsúcsok, a gejzír-mezők párájától ködös barlangok, az ezüstösen csillámló tenger, Gohtza városának bűzös, mágikus gépfényei - egytől-egyig belélegezhető, élettel teli, atmoszferikus helyszínek. Az emlékezetes látványvilágért cserébe sajnos kénytelenek vagyunk apróbb kellemetlenségeket elviselni: ezek közé tartozik a helyenként nem túl stabil frame-rate, illetve a néhol bosszantóan hosszú töltési idők. Ezeket a hibákat kár lenne azonban gigászira nagyítani, leginkább azért, mert nem azok, és nem árnyékolják be a játék nyújtotta örömöket. Az európai / amerikai boltokba kerülő változat ráadásul "javított", a töltési idők rövidültek az ázsiai verziókban tapasztaltakhoz képest.

Az LO zenei aláfestése ugyancsak remek, Uematsu mester valószínűleg már rutinból komponálja a tőle megszokott szépséges dallambokrétákat. A játék főtémáját azonban külön ki kell emelnünk: a szívbemarkolóan melankolikus szerzemény hallatán rögtön Ennio Morricone Volt egyszer egy Vadnyugathoz írt háttérzenéinek érzelmessége idéződött fel bennünk. A kiváló nóták között csak egyetlen fülsértő darabot találtunk, de az sajnos túl gyakran hangzik el, hiszen a csaták utáni megnyerés-zenéről van szó. Ez valami rettenetesen idétlen hangszerelésű, az FF-széria hasonló darabját ügyetlenül majmoló förtelem - nem is értjük, hogyan került bele a játékba.

Az LO nem kevesebb mint négy DVD-n elterpeszkedő tartalmát nézve azt gondolhatnánk, hogy egy kivételesen hosszú kalanddal állunk szemben. Nos, ez így nem igaz, Kaimék 30-40 óra alatt simán felgöngyölíthetik a sztori szálait - a hatalmas helyigényre főként azért volt szükség, mert a történetre alapozó játékmenet miatt iszonyatos mennyiségű átvezető animációt pakoltak be a készítők. Habár vannak rövidebb mellékszálak, kutatható titkok a játékban, azonban ez a mű nem az életnélküli, dungeon-ben tanyázó, egy jobb kard megszerzésébe 300 órát beleölő otakuknak készült - tehát halandóknak éppen ideális.

Zárásképpen meghajtjuk fejünket Sakaguchi úr előtt, és vígan öleljük keblünkre a platform első igazán szerethető JRPG-jét, miközben hümmögve elgondolkodunk azon, hogy lám, Final Fantasy-n kívül is van ám élet! Éppen ezért azt javasoljuk, hogy bátran merüljetek el ebben a sűrűn szőtt mesében, és becsüljétek meg az élményt, hiszen az Elveszett Odüsszeia egy darab a múltból, a klasszikus keleti szerepjátékok modern köntösbe öltöztetett, érzelmekkel ízlésesen átitatott képviselője.

[comment:center;G365 PODCAST - LOST ODYSSEY SPECIÁL]Rendhagyó módon egy rövidebb hanganyagot is csatolunk a teszthez: ez semmiképpen sem helyettesíti az írott anyagot, tekintsétek egyfajta szubjektíven színezett függeléknek:

**[download:12867]>> GAMER365 PODCAST - LOST ODYSSEY SPECIÁL

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

54 perce
2

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

10 órája
1

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

1 napja
7

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

2 napja
7

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

2 napja
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

2 napja
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

3 napja

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

4 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

4 napja
4

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

5 napja
46

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

5 napja

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

5 napja
8

Prince of Persia életjelek, Borderlands 4 előrendelés – ez történt hétfőn

Továbbá: Crash Team Racing Nitro-Fueled, Nintendo Direct.

6 napja
73

Heti megjelenések

7 napja
5

Puyo Puyo Tetris 2S

A Puyo Puyo Tetris crossover koncepció nem ma fogant, de a SEGA úgy döntött, hogy a Nintendo Switch 2 launch-ot megtolja a PPxT második részének speciális kiadásával. Lássuk, hogy mire jutottak!

8 napja
4

Csöndes zárás - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill f, Cronos: The New Dawn, Borderlands 4, Streum On Studio, Devil May Cry 5.

9 napja

Czicza Ádám: A Bíbor Úrnő árulása

Egy újabb magyar szerző kötetével folytatjuk a lapozgatós játékkönyveket bemutató sorozatunkat. A főhős Te vagy - lapozz hát!

9 napja
2

Régi klasszikusok visszatérése - ez történt csütörtökön

Benne: Silent Hill, Still Wakes the Deep, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Edens Zero, Postal 2 Redux, Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army.

2025.06.13.
5

The Alters

A világűr magányában számos sci-fi hős találkozott már önmagával, a The Alters azonban páratlan módon illusztrálja, hogy egy “csipetnyi” bázis menedzsment mennyi finomsággal és megtermékenyítő gondolattal tudja felturbózni az alteregós és egzisztenciális filozofálást.

2025.06.12.
6

Mario Kart World

A Switch 2-vel egy időben slisszant át a startvonalon a Nintendo Mindent Járó Malmocskája, mi pedig felkaptuk az akapulkó ingeket és a magnót a különleges zenéhez és elhúztuk a belünket Denevérországba.

2025.06.12.
44