DariusBurst: Chronicle Saviours

mcmackoGéczy Attila2015.12.20. 14:00

A Taito neve manapság nemigen lehet túl ismerős a fiatalság számára. Pedig a SquareEnix-be olvadt cég annak idején a videojátékok ősfejlesztői közé tartoztak. Space Invaders, Bubble Bobble, Arkanoid… és a sort szinte a napestig lehetne sorolni. Ilyen klasszis a shooter műfaj nagyágyúja, a Darius is, amely kacskaringós pályát járt be az ilyen-olyan mellékágaival, folytatásaival. 2015 ünnepi szezonjában egy régi-új ismerőssel örvendezteti meg a Pyramid fejlesztőgárdája a publikumot. A DariusBurst: Chronicle Saviours ugyanis a legszebb SHMUP emlékeinket ébreszti fel a bennünk lakozó, régisulin nevelkedett játékosban, miközben némi tengervízi permetet is az arcunkra fröcsköl, amolyan frissítő jelleggel.

Nem véletlen dolog, hogy egy Darius játék esetében az óceánokat idézgetjük. A sorozat tipikus ismertetőjegyei közül ugyanis a tengerlakókra emlékeztető mechanikus szerkezetek, űrhajók, kapitányok és főellenségek ugranak be sokunk számára elsőként. A játékmenet többi része is egyedi vonásokkal bír, mi több, a műfajon belül igencsak jellegzetesnek számít. Hajónkkal 180 fokos fordulattal „hátrafelé” is lőhetünk a balról jobbra scrollozó pályákon. A lövedék-pokol közepette néhány ellenünk kilőtt izzó csóvát saját skulóinkkal hatástalaníthatunk is, és ott van a „burst” támadásunk is, amely praktikusan egy mega-csóvát zúdít az ellenfél nyakába. Ennek a szupertámadásnak az erőcsíkját az ellenfelek leszedésével tölthetjük újra. Így érdekes ritmust vehet fel az a rutin, amely a Dariusburst központi mechanikai elemévé növi ki magát. A csóvával tisztességesen megtisztogathatjuk a terepet, de a fegyver erejének fenntartásához folyamatosan darálnunk kell az apróbb ellenfeleket. Egy jól elsütött csóva a fél képernyőt letakarítja, de a rajzások mintáit követnünk kell, hogy minél tovább fenn tudjuk tartani a szupertámadást. A lehetőségnek másik oldala is van, hiszen az eszközt lecsatlakoztathatjuk a hajónkról, így egy tisztogató sávot tudunk a játéktér közepébe (akár elforgatva is) helyezni, ami a manőverezésünket segítheti a nehezebb szituációkban. Aztán nem beszéltünk még a szerteágazó pályastruktúráról (ld. még Outrun), vagy a széles képarányról, amely az árkád masinák duplamonitoros konstrukciójából eredeztethető.

A DB:CS nem mindennapi tartalmi rétegeltséggel bír, hiszen praktikusan két játék kombinációja. Az AC mode (Another Chronicle) az árkád Darius Burst: EX kibővített portja, amely az eredeti játékot, annak az expert-extrém nehezített változatát, valamint a Chronicles missziógyűjteményt foglalja magába. Ez utóbbi nagyjából 3000 különböző küldetést vonultat fel, egyedi szabályokkal, az eredeti játék szakaszaiból építkezve. A Chronicles mód poénja, hogy az adott virtuális árkád masinához rendelt online játékosok haladásával nyílnak meg az egyedi játékosok előtt is a lehetőségek. Nem is olyan apró baki, hogy a négyszereplős lövöldözést csak helyi üzemmódban tehetjük meg, az online kooperatív játékmódról megfeledkeztek a készítők.

A negyedik „Event” lehetőséget még nem aktiválták a készítők. Az eventek az eredeti árkád kabinet esetében interneten megosztott, speciális küldetéseket, és időszakos missziókat jelentettek. A készítők bevallása szerint még maguk sem tudják, hogy mit kezdjenek a móddal a jelenlegi kiadásban. Mindenesetre az a tény, hogy a megjelenés utáni napokban sincs semmi mozgolódás a játékmód körül, már alapjaiban negatív előjelnek számít. A CS módusz is egyfajta misszióalapú struktúrát tesz le az asztalra, a különböző szabály-módosítóval ellátott pálya-együttesek pedig a Belsar elleni küzdelem történelmi vonatkozásait taglalják. Mindeközben régi hajókat és extra tartalmakat nyithatunk meg a 200 állomásos szekvencia végigjátszása során. A CS lehetőséget azoknak találták ki, akik az eredeti szuper-szélesvászonhoz képest picit moderáltabb 21:9-es képarányban, kevéssé hardcore szellemiségben szeretnének elmélyülni a Darius világában.

A tesztelt Steam-es változat grafikailag nem mutat túl egy jobban kinéző PS2-es játék színvonalánál, cserébe extrém képarányt kínál, duplamonitoros konfigot is támogat, sőt egy közepes laptop GPU-val is garantált a 60 FPS, persze ha nem ragaszkodunk az eredeti játék a 32:9-es képarányához, két kijelzős megjelenítés, valamint észbontó 6880x1440-es felbontás mellett. A program a Steam felhővel is együttműködik, gond nélkül ismeri fel az XONE kontrollert, és bugok nélkül futott a tesztidő során, így elmondható, hogy a PC port szokatlanul igényes átirat, technikai oldalról is. A PS4-PSV verziókat nem láttuk, de általános fájdalomként harsognak a netes közösségek, hogy a cross-save funkció mellett a cross-buy-t már elfelejtették aktiválni a Sony platformokon. Másrészről a Vita pici képernyőjét (illetve annak pici méretét) is konkrétan játékélményt korlátozó tényezőként aposztrofálják a szuper-szélesvásznú lövölde konzolos rajongói. (Nekik a coop-módokról is teljes mértékben le kell mondani, cserébe alacsonyabb áron is beszerezhető a játék a hordozható Playstation masinára.) A prezentáció és a külcsín egy fontos vonatkozásáról nem esett még szó: a DB:CS remek zenei szekciót vonultat fel, a játékból eredő japán hangulatot csak tovább fokozza a Taito házi zenekarának (Zuntata) éteri dallamszőnyege.

A tesztpéldány érkezésekor külön felhívták a figyelmünket, hogy a játék vaskos árát a tartalmi vonatkozások végett méltányosan kezeljük. Tény: a DB:CS teljes árú játékként sokak szemébe belövi a szálkát, ugyanakkor az is tagadhatatlan, hogy a csomagból kihoztak mindent, amit csak lehetett. A stílus rajongóinak itt van tehát egy olyan gyűjteményes kiadás, ami majdhogynem dupla játéknyi tartalmat tud közel a végtelenségig remixelni. A CS akár négy játékost rendel egyszerre egy feladathoz, ami szintén nem túl gyakori a stílus berkein belül. Nem mellékesen egy olyan platformon is tiszteletét teszi (PC), ahol a műfaj rajongói csak nagyritkán kapnak a tipikusan árkád- és konzolos gépekre készülő japán klasszikusokból. Innentől meg aztán mindenki döntse el maga, hogy kinek mennyit ér meg ez a móka. Mi a részünkről megyünk is vissza robotrákokra vadászni!

Így hullik a xeno az Aliens: Fireteamben

Közel fél órányi gameplay bemutató a frissen bejelentett Aliens játékból.

11 órája
8

Apex Legends: kaotikus március

A Switch porttal együtt érkezik az új event. És hoz néhány komoly változtatást is.

24 órája

Ghosts 'n Goblins Resurrection

Arthur, a hős lovag egy domb oldalában, fa árnyékában, egy szál piros szivecskés boxeralsóban pihengette a legutóbbi (tizenpáréves) megmérettetése fáradalmait. Azonban az ördög soha nem alszik, így ismét van apropója a démonhentelésnek.

1 napja
7

Prinny Presents NIS Classics Vol. 1 - NIS klasszikusok egy helyen

Hé, dood! Az obskúrus kedvenceket ezúttal Prinny felvezetésével hozza be újra köztudatba a japán fejlesztő/kiadó.

1 napja
3

Disgaea 6: friss tartalmak, régi hősök

A bónusz tartalmakat pedzegeti a legfrissebb videós anyag a Disgaea hatodik epizódjáról.

1 napja
1

Elite Dangerous: így fest egy Odyssey küldetés

Izgalmas tartalommal bővül az Elite Dangerous - az Odyssey PC-s alfa fázisa március 29-én indul majd.

1 napja
1

Sea of Solitude: a magány tengere Switchről is hajózható

A Quantic Dream és a berlini Jo-Mei stúdió bejelentette, hogy az eredeti változathoz képest exkluzív funkciókkal és plusz tartalmakkal kibővített Sea of Solitude: The Director’s Cut mától elérhető Nintendo-Switch-re.

1 napja

Csúszik a Guilty Gear -Strive-

Sajnos késik a manga-anime stílusú verekedős széria legújabb része.

1 napja

Rhythm Doctor

A Rhythm Doctor egyik fórumbejegyzése egyetlen mondat: „Hogy lehet, hogy a space gombot megnyomva könnyekben török ki?” és ez az egyetlen mondat tökéletesen jellemzi a játékot, mely ha nem lesz az idei év egyik indie szenzációja, akkor nincs igazság a világban.

1 napja
3

Mail Mole

Carrotland low-poly világa ma megnyitotta kapuit mindenki számára, aki egy bájos, gyors és precíz platformerre vágyik.

1 napja
2

Nintendo Switch 7''-os OLED kijelzővel?

Csöndesen készül a Super Nintendo Switch? Egyes források máris érdekes dolgokat kezdtek pletykálni a konzollal kapcsolatban.

1 napja
18

After the Fall

Az Arizona Sunshine fejlesztőinek új játéka teljes cross-platform támogatású kooperatív opciót kapott. Meg egy új előre renderelt mozgóképet.

2 napja
2

I Expect You To Die 2 platformok

The Spy And The Liar alcímmel érkezik a virtuális valóság legjobb kémkomédiás, szabadulószobás logikai játéka. PlayStation VR platformra is.

2 napja
1

Zenith: The Last City

PlayStation VR headsetekre is érkezik a klasszikus japán szerepjátékok inspirálta MMORPG. Készen állsz egy újabb véget nem érő kalandra?

2 napja
1

Fracked

A remekül sikerült Phantom: Covert Ops megalkotói úgy néz ki PlayStation VR exkluzív fejlesztésébe fogtak. A kajakot sílécre cseréljük?

2 napja
1

Song in the Smoke

A Skulls of the Shogun és a GALAK-Z fejlesztői egy különleges túlélő kalanddal lépnek be a virtuális valóságba. Irány a kőkorszak?

2 napja

DOOM 3: VR Edition

6 PSVR bejelentés egyetlen nap? Ez a VR Spotlight, aminek első leleplezése rögtön a pokolba visz! Kiegészítőkkel megpakolva érkezik a rettegés.

2 napja
9

Echtra Games x Zynga

A Max Schaefer vezette veterán fejlesztőket felvásárolta a mobiljáték piacának egyik cápája. Konzolokra és PC-re vágynak ők is a jövőben.

2 napja

Game Pass: március első fele

Egy kis űrkaland kíséretében főleg sportjátékokkal bővül a szolgáltatás a következő napokban. Néhány komolyabb távozó is akad.

2 napja
21

Tonic x Epic Games

Az óriásvállalat kezébe került ezzel a tavalyi év egyik sikercíme, a Fall Guys: Ultimate Knockout is. Épül az Epic metaverzum!

2 napja
6