[Teszt] DariusBurst: Chronicle Saviours

DariusBurst: Chronicle Saviours

mcmackoGéczy Attila2015.12.20. 14:00

A Taito neve manapság nemigen lehet túl ismerős a fiatalság számára. Pedig a SquareEnix-be olvadt cég annak idején a videojátékok ősfejlesztői közé tartoztak. Space Invaders, Bubble Bobble, Arkanoid… és a sort szinte a napestig lehetne sorolni. Ilyen klasszis a shooter műfaj nagyágyúja, a Darius is, amely kacskaringós pályát járt be az ilyen-olyan mellékágaival, folytatásaival. 2015 ünnepi szezonjában egy régi-új ismerőssel örvendezteti meg a Pyramid fejlesztőgárdája a publikumot. A DariusBurst: Chronicle Saviours ugyanis a legszebb SHMUP emlékeinket ébreszti fel a bennünk lakozó, régisulin nevelkedett játékosban, miközben némi tengervízi permetet is az arcunkra fröcsköl, amolyan frissítő jelleggel.

Nem véletlen dolog, hogy egy Darius játék esetében az óceánokat idézgetjük. A sorozat tipikus ismertetőjegyei közül ugyanis a tengerlakókra emlékeztető mechanikus szerkezetek, űrhajók, kapitányok és főellenségek ugranak be sokunk számára elsőként. A játékmenet többi része is egyedi vonásokkal bír, mi több, a műfajon belül igencsak jellegzetesnek számít. Hajónkkal 180 fokos fordulattal „hátrafelé” is lőhetünk a balról jobbra scrollozó pályákon. A lövedék-pokol közepette néhány ellenünk kilőtt izzó csóvát saját skulóinkkal hatástalaníthatunk is, és ott van a „burst” támadásunk is, amely praktikusan egy mega-csóvát zúdít az ellenfél nyakába. Ennek a szupertámadásnak az erőcsíkját az ellenfelek leszedésével tölthetjük újra. Így érdekes ritmust vehet fel az a rutin, amely a Dariusburst központi mechanikai elemévé növi ki magát. A csóvával tisztességesen megtisztogathatjuk a terepet, de a fegyver erejének fenntartásához folyamatosan darálnunk kell az apróbb ellenfeleket. Egy jól elsütött csóva a fél képernyőt letakarítja, de a rajzások mintáit követnünk kell, hogy minél tovább fenn tudjuk tartani a szupertámadást. A lehetőségnek másik oldala is van, hiszen az eszközt lecsatlakoztathatjuk a hajónkról, így egy tisztogató sávot tudunk a játéktér közepébe (akár elforgatva is) helyezni, ami a manőverezésünket segítheti a nehezebb szituációkban. Aztán nem beszéltünk még a szerteágazó pályastruktúráról (ld. még Outrun), vagy a széles képarányról, amely az árkád masinák duplamonitoros konstrukciójából eredeztethető.

A DB:CS nem mindennapi tartalmi rétegeltséggel bír, hiszen praktikusan két játék kombinációja. Az AC mode (Another Chronicle) az árkád Darius Burst: EX kibővített portja, amely az eredeti játékot, annak az expert-extrém nehezített változatát, valamint a Chronicles missziógyűjteményt foglalja magába. Ez utóbbi nagyjából 3000 különböző küldetést vonultat fel, egyedi szabályokkal, az eredeti játék szakaszaiból építkezve. A Chronicles mód poénja, hogy az adott virtuális árkád masinához rendelt online játékosok haladásával nyílnak meg az egyedi játékosok előtt is a lehetőségek. Nem is olyan apró baki, hogy a négyszereplős lövöldözést csak helyi üzemmódban tehetjük meg, az online kooperatív játékmódról megfeledkeztek a készítők.

A negyedik „Event” lehetőséget még nem aktiválták a készítők. Az eventek az eredeti árkád kabinet esetében interneten megosztott, speciális küldetéseket, és időszakos missziókat jelentettek. A készítők bevallása szerint még maguk sem tudják, hogy mit kezdjenek a móddal a jelenlegi kiadásban. Mindenesetre az a tény, hogy a megjelenés utáni napokban sincs semmi mozgolódás a játékmód körül, már alapjaiban negatív előjelnek számít. A CS módusz is egyfajta misszióalapú struktúrát tesz le az asztalra, a különböző szabály-módosítóval ellátott pálya-együttesek pedig a Belsar elleni küzdelem történelmi vonatkozásait taglalják. Mindeközben régi hajókat és extra tartalmakat nyithatunk meg a 200 állomásos szekvencia végigjátszása során. A CS lehetőséget azoknak találták ki, akik az eredeti szuper-szélesvászonhoz képest picit moderáltabb 21:9-es képarányban, kevéssé hardcore szellemiségben szeretnének elmélyülni a Darius világában.

A tesztelt Steam-es változat grafikailag nem mutat túl egy jobban kinéző PS2-es játék színvonalánál, cserébe extrém képarányt kínál, duplamonitoros konfigot is támogat, sőt egy közepes laptop GPU-val is garantált a 60 FPS, persze ha nem ragaszkodunk az eredeti játék a 32:9-es képarányához, két kijelzős megjelenítés, valamint észbontó 6880x1440-es felbontás mellett. A program a Steam felhővel is együttműködik, gond nélkül ismeri fel az XONE kontrollert, és bugok nélkül futott a tesztidő során, így elmondható, hogy a PC port szokatlanul igényes átirat, technikai oldalról is. A PS4-PSV verziókat nem láttuk, de általános fájdalomként harsognak a netes közösségek, hogy a cross-save funkció mellett a cross-buy-t már elfelejtették aktiválni a Sony platformokon. Másrészről a Vita pici képernyőjét (illetve annak pici méretét) is konkrétan játékélményt korlátozó tényezőként aposztrofálják a szuper-szélesvásznú lövölde konzolos rajongói. (Nekik a coop-módokról is teljes mértékben le kell mondani, cserébe alacsonyabb áron is beszerezhető a játék a hordozható Playstation masinára.) A prezentáció és a külcsín egy fontos vonatkozásáról nem esett még szó: a DB:CS remek zenei szekciót vonultat fel, a játékból eredő japán hangulatot csak tovább fokozza a Taito házi zenekarának (Zuntata) éteri dallamszőnyege.

A tesztpéldány érkezésekor külön felhívták a figyelmünket, hogy a játék vaskos árát a tartalmi vonatkozások végett méltányosan kezeljük. Tény: a DB:CS teljes árú játékként sokak szemébe belövi a szálkát, ugyanakkor az is tagadhatatlan, hogy a csomagból kihoztak mindent, amit csak lehetett. A stílus rajongóinak itt van tehát egy olyan gyűjteményes kiadás, ami majdhogynem dupla játéknyi tartalmat tud közel a végtelenségig remixelni. A CS akár négy játékost rendel egyszerre egy feladathoz, ami szintén nem túl gyakori a stílus berkein belül. Nem mellékesen egy olyan platformon is tiszteletét teszi (PC), ahol a műfaj rajongói csak nagyritkán kapnak a tipikusan árkád- és konzolos gépekre készülő japán klasszikusokból. Innentől meg aztán mindenki döntse el maga, hogy kinek mennyit ér meg ez a móka. Mi a részünkről megyünk is vissza robotrákokra vadászni!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

3 órája

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

4 órája

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

1 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

1 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

2 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

2 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

2 napja
40

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

2 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

2 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

2 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

3 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

3 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

3 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

3 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

4 napja
20

Heti megjelenések

5 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

5 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

5 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

6 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

7 napja
25

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==