: WRC6

StingerCsere Krisztián Gábor2016.10.16. 14:00

Ahogy korábbi tesztünkben emlegettük, a Sébastien Loeb Rally után rajtrácsra állt a harmadik versenyző is, amely ezúttal a hivatalos WRC szériában teszi próbára magát. Hogy, hogy miért nem, az évek óta Milestone felügyelet alatt állt hivatalos WRC licensz a legutóbb a francia Klyotonnhoz vándorolt, hogy némi vérfrissítés után a WRC 6 színeiben megújult erővel térjen vissza.

A helyzet azonban az, hogy a Rally autóverseny szimulátorok körében új csapatot ilyen grandiózus feladattal ellátni az egy lépés előre, kettő hátra tipikus esete is lehet - mint ahogy lett is. Miért? Legfőképp azért, mert rally szimulátort fejleszteni nem újonc fejnek való: kell a szaktudás, kell a tapasztalat is - önmagában nem elég egy, a rally világból ismert arcot leigazolni hozzá mondván, hogy ő majd a sokéves versenyzési tapasztalatával kijavítja azt, amelyhez kevés a tálentum.

A Klyotonn Games az első, enyhén kifogásolható (nevezzük nyugodtan katasztrófálisnak) WRC játékával, a WRC5-tel debütálva tavaly ékes példája volt ennek: a játék iszonyatosan gyengén muzsikált, szinte minden hiányzott belőle, ami ezt a versenyosztályt virtuális berkekben definiálja: tapasztalat, tartalom, látvány és ami a legfontosabb: a fizikai modell. A szent fogadalom, hogy "ígérjük, idén jobbat csinálunk" végül is beigazolódott, mert a WRC 6 minden szempontból jobban sikerült, mint elődje, ám ebben feltehetően hatalmas szerepe van annak a párizsi fiatalembernek, aki 2013-ban a Citroen gyári csapat szponzorálásában elvitte a bajnoki érmet a WRC3 osztályban. Igen, ő Sébastien Chardonnét, akinek szakmai tapasztalata alaposan feljebb lökte a Klyotonn csillagát.

Hivatalos WRC játék révén szó, a versenynaptár, az autóválaszték és a festések, a pilóták és minden egyéb is az idei szezont tükrözi: tizennégy helyen túrhatjuk a sarat az 50 pilóta valamelyikével, valójában 400km-nyi pályaszakaszon, melynek nagy része ugyan újra-átdolgozott, de található köztük teljesen új szakasz is. Apró bónusz, hogy az eredetileg versenynaptárban szereplő, de később szanált kínai szakasz is bennmaradt a játékban végül, így ez az egy helyszín gyakorlatilag ajándékként is felfogható a játékosok számára. Igen ám, de helyszínek kihívásait mindössze ötféle pályaszakasz és ezek különböző variációi (napszakok változása, időjárási körülmények és eltérő versenyosztályok) alkotja - az egyetlen plusz az a 11 Super Special futam, amelyet a franciák a tartalmától eltérően 100%-ban a valóságnak megfelelő módon próbáltak lemodellezni, kezdve az első bukkanótól az utolsó kanyarig.

Az űber-WRC versenyosztály mellett a másodhegedűs WRC 2 és a kezdő WRC Junior is képviselteti magát a WRC6-ban, mindegyik természetesen a maga sajátos felhozatalával együtt. Az alap játékmódok, mint a Single Race (teljesen egyedileg testre szabható pályák és kocsik) mellett kapunk még egy karrier módot is, amelyben a szokásos Junior teamből indulva kell szép lassan felfelé lépkedni a ranglétrán. Választhatunk egy csapatot, kapunk egy garázst, de valójában teljesen feleslegesen - ez a mód ugyanis nem sok variációs lehetőséggel kecsegtet, szép egymásutánjában kell bizonyítani az egyre-másra dobált pályák sokaságán. Megfogadtam magamnak, hogy nem teszek összehasonlításokat, de az egész totálisan meglepő annak fényében, hogy a DiRT Rallytól (de még a Loeb Rallytól is) messze van a tartalmi potenciál: még akkor is, ha a világranglistás multiplayeres szösszenetet, az online 8 fős, vagy a nagy csinnadrattával beharangozott split screen opciókat is számításba vesszük.

Oké, ez eddig teljesen átlagos, nézzük a lényegi részt, amely minden rally játék fő alkotóeleme: a fizikai modell. A tavalyi borzalmas után ordító a különbség - legalábbis ami az autó önsúlyát és tehetetlenségét illeti. Végre érezni, hogy a kocsinak van súlypontja (ha néha bődületes butaságokat is produkál), így sikerült hátrahagyni a dobozmodellt, amely mint egy faék, úgy csapódott jobbra- balra az úttesten a korábbi változatban. Persze, a DiRT szint még mindig csak álom: gyakran pattan úgy vissza a kocsi az utat szegélyező szikla, vagy földsáncokról, mintha billiárd golyó lenne - olyan helyeken képes megborulni, ahol kétszázzal is simán át lehet hajtani, és a dőlési tehetetlensége is vicc kategória. Ahogy egyensúlyoz a súlytalanság állapotában két keréken, az minden várakozást alulmúl, és az is külön megmosolyogtató, hogy szinte bármilyen szakadékból képes pókembert megszégyenítő módon visszamászni - feltéve, ha a teljesen random auto penalty nem büntet és tesz vissza az út közepére. Ez utóbbi funkció egyébként általánosságban jól működik, de néha olyan bozótokból, vagy az út melletti két méteres sávból is visszatesz, ahonnét nem igazán kellene - ezzel bosszantó újrakezdéseket okozva a pilótának (amelyből bizony, csak limitált mennyiség áll rendelkezésre karrier módban és igen, visszapörgetésre sincs mód).

A kocsi amúgy jól tart az úton, néha túlzottan is: gyakran érződik az alulkormányzott hatás, de ennek szvsz inkább az engine és annak képfrissítési problémáihoz van köze - az egyik legnagyobb probléma ugyanis, hogy nem érezni a kocsiban rejlő erőt, mert csak búg a motor, de nem tép a gép és nem gyorsul a vas. 0-120 km/h között egyáltalán nincs sebességérzet, és ennek hiányában nem tudod azt sem felmérni, hogy mikor kellene elkezdeni fékezni a közelgő éles kanyarnál. Nincs don't cut felhívás (vagy csak elvétve), a mitfahrer pedig talán a valaha legrosszabb, amit Rally játékban hallottam: teljesen jellegtelen és idegesítően monoton, lelki szemeink előtt szinte látni azt, ahogy az előre rögzített szavakat kezelő rutin kapkodva szórja az összefüggéstelen szavakat egymás után a hangszórókra. A gyorsulási érzés hiánya és az autó viselkedése a MF gyenge teljesítményével nagyon sokat ront az élményen, és emiatt ez inkább csak árkád bohóckodás, némi rally-áthallással elegyítve. Külön fájdalom, hogy a DiRT Rally-ban annyira kedvelt gázadás és hajtás erejéből fakadó kaszni rezzenések, löketek itt egyáltalán nincsenek jelen, így néha olyan érzésem támadt, mintha sínen húzták volna a kocsit, és az előre kódolt csúszási tényezők mellett az útfelület milyenségének szinte semmi hatása nincs a tapadásra, vagy az autó egészének viselkedésére.

A klasszikus low-end korlát-effektus sajnos itt is létező jelenség: mikor lesz végre már, mikor a 150-el történő becsapódásnál végre elrepül az a nyavalyás alumínium torlasz és horpad a szakadék melletti korlát ? A bamba turisták látványa is teljesen lehangoló, néhány ócska és alul-modellezett taps és éljenzés mozdulaton kívül semmit nem csinál a statikus közönség - nem ugranak hátra, nem ijednek meg és az a három szem modell a különböző textúráival hiába van X számban sokszorosítva, totálisan kiábrándító hatást nyújt, mikor 4-5 mp elteltével a szurkolós-kolompolós effekt elhallgat és némán éljenzik tovább a szurkolótábor.

A dolgon az sem javít, hogy ad1: a kocsik sem tesznek érdemben sokkal többet hozzá az élményhez: az azonos versenyosztályban levő autók viselkedése teljesen egyforma, néhol még a hangjuk is és ez lesújtó érzést nyújt: a testreszabás is minimális, gumikat lehet cserélni, de mást nem nagyon, és ezen a szervizperiódusok alkalmával történő javítási lehetőség sem sokat segít. Miért van az, hogy rossz motorral is elérem ugyanazt a végsebességet, csak lassabb idő alatt? Rejtély.

ad2: A hangeffektek még javíthattak volna az összképen, de őszintén szólva nem sokat tesznek hozzá az eddig közepes eredményhez: környezeti csivitelés nem sok van, a kipufogóban elégő üzemanyag visszadurrogása fékezéskor pedig teljesen random: akkor is hallatszik, ha csutkára húzom a gázt és belesatuzok, és nem változik, ha csak gurulásból fékezem vissza az autót. +1 negatívum a rejtélyes dolgok listájára.

Mégis, ami a fizikai modell után a második leginkább szembetűnő, az a látvány elavultsága:. Alacsony felbontású textúrák és elnagyolt út menti környezet mindenütt - intelligens bevilágítás zéró, de az éjszakai futamok legalább jól néznek ki (itt nem sokat látni ugyanis az út melletti szakaszból), így együtt vizsgálva az egész egyértelműen prev-gen hatást kelt... ezen a téren sajnos nem sokat (gy.k. semmit) nem sikerült fejlődnie a játéknak. A megnövelt számú polygonokból felépült autók és a pofás (de kicsit kusza) menürendszer után a WRC6 versenyek alatt teljesen avítt hatást kelt, ennél még a Milestone-féle Loeb Rally is látványosabbat produkált. A bugokat meg sem említem, a falba/útba/sziklába/földbuckába beleolvadó autók látványa nem éppen az, amit egy rally játéktól elvárna a játékos közösség.

Adná az ég egyszer, hogy a hivatalos FIA World Rally Championship licensz végre már egy olyan tálentum csapathoz kerüljön, mint a Codemasters: a szomorú tanulság az idei évre az, hogy a jelenlegi versenyzőkhöz képest a Codemasters DiRT Rally-ja egy egészen más, mondhatni profi kategóriában versenyez: a többieknek (beleértve tesztünk alanyát) még nagyon-nagyon sok kilométert kell megtennie ahhoz, hogy csak egy kicsit is a nyomába férkőzhessen. A WRC6-on egyértelműen látni a javulást, de ez még mindig rettenetesen kevés.

***WRC 6 | XO (tesztelt), PS4, PC

Kiadó: Big Ben Interactive | Fejlesztő: Kylotonn Games***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon, vagy buymeacoffee platformon!

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

Xbox és Bethesda Games Showcase

10 perce

Megelevenednek az Inkulinati kódex lapjai

A játékprogram, ami egy középkori kódex lapjaira álmodja a stratégiai játékmenetét

12 perce

IGN Expo összefoglaló

Az IGN Expoját se hagyjátok ki, ahol két órán keresztül szerepeltek további nagy megjelenések.

4 órája

Fekete-fehér szamurájdrámát kínál a Trek to Yomi

Kurosawa munkásságát idézi a következő szamurájtörténet!

4 órája
3

Újrahangszerelt leckékkel jön a Rocksmith+

A Ubisoft igazi ráadással készül a Rocksmith felturbózott változatával.

15 órája

Devolver MaxPass+

Az austini székhelyű kiadó idén is őrült konferencia-szatírával színesítette a nagy bejelentések időszakát. Na meg számos minőségi indie leleplezéssel!

15 órája
6

Bemutatkozott az Avatar: Frontiers of Pandora

Megkaptuk az első látnivalót a Ubisoftnál készülő Cameron-mozi adaptációjából.

15 órája
8

Földöntúli élménnyel készül a Mario + Rabbids Sparks of Hope

A korábbi szivárgás után alaposan részletezték Mario és a nyulak második kalandját.

15 órája
2

Minden gonosszal megkent csomaggal készül a Far Cry 6

A széria összes ikonikus ellenlábasa tiszteletét teszi az októberben érkező epizódban.

15 órája
1

Űrbéli fenyegetéssel küzdenek a Rainbow Six Extraction ügynökei

Az első bejelentés óta jelentősen átalakult a kooperatív Rainbow Six játék. Például új címet kapott.

15 órája
2

Ezt kínálja a Devolver MaxPass+

Kétségbeesetten vizsgáltuk az egykor fényes E3 időszak alkonyát. De a kis kiadó ismét készen áll megmenteni a világot!

16 órája
10

Ubisoft Forward

Az E3 rendezvénysorozatához csatlakozik újra a Ubisoft, természetesen ismét egy digitális műsorral készülve. Gyere és nézd velünk 21:00 órától!

18 órája
45

Konzolokra költözik a BPM: Bullets Per Minute

A Doom ihlette belső nézetű lövöldözős játék nem csupán aláfestésnek használja a gitárszólókat. Itt mindent ritmusra kell csinálnod!

19 órája
1

A Sable trailer és a japán reggeli

A Japanese Breakfast bájos énekesnőjének hangjára mozdul meg újra a Shedworks régóta készülő narratív kalandja. Szeptemberben indulunk!

19 órája

A Serial Cleaners kikacsint a Fargo rajongókra

A 2017-ben megjelent remek első rész ‘70-es éveiből az 1990-es időszakra ugrunk. Négy karakterrel. Négy perspektívából. Négy játékstílusban. De stílussal!

20 órája

Lopakodik felénk az Aragami 2

Három fős kooperatív kampány. Még több eszköz. Még több lehetőség. Szeptemberben érkezik a Tenchu játékmenetét idéző indie folytatása.

20 órája

Wholesome Direct 2021 nyár összefoglaló

Több mint 70 jókedvet sugárzó játékot mutattak be az év legvidámabb indie-válogatásában.

20 órája

Firegirl megmenti a rászorulókat!

A játék alcíme: Hack and Splash! Ez sok mindent elárul!

22 órája
1

Guerrilla Collective: második nap

Idén is két alkalommal jelentkezik a Media Indie Exchange által megrendezésre kerülő digitális Showcase műsor. A második nap ma 17:00 órától!

1 napja
3

EDGE #360 pontszámok

A szőrös főszereplőkkel nem tudott megbékélni a neves angol magazin, de egy-két váratlan indie gyöngyszemre azért felhívhatják a figyelmünket!

1 napja
5