[Teszt]: WRC6

: WRC6

StingerCsere Krisztián Gábor2016.10.16. 14:00

Ahogy korábbi tesztünkben emlegettük, a Sébastien Loeb Rally után rajtrácsra állt a harmadik versenyző is, amely ezúttal a hivatalos WRC szériában teszi próbára magát. Hogy, hogy miért nem, az évek óta Milestone felügyelet alatt állt hivatalos WRC licensz a legutóbb a francia Klyotonnhoz vándorolt, hogy némi vérfrissítés után a WRC 6 színeiben megújult erővel térjen vissza.

A helyzet azonban az, hogy a Rally autóverseny szimulátorok körében új csapatot ilyen grandiózus feladattal ellátni az egy lépés előre, kettő hátra tipikus esete is lehet - mint ahogy lett is. Miért? Legfőképp azért, mert rally szimulátort fejleszteni nem újonc fejnek való: kell a szaktudás, kell a tapasztalat is - önmagában nem elég egy, a rally világból ismert arcot leigazolni hozzá mondván, hogy ő majd a sokéves versenyzési tapasztalatával kijavítja azt, amelyhez kevés a tálentum.

A Klyotonn Games az első, enyhén kifogásolható (nevezzük nyugodtan katasztrófálisnak) WRC játékával, a WRC5-tel debütálva tavaly ékes példája volt ennek: a játék iszonyatosan gyengén muzsikált, szinte minden hiányzott belőle, ami ezt a versenyosztályt virtuális berkekben definiálja: tapasztalat, tartalom, látvány és ami a legfontosabb: a fizikai modell. A szent fogadalom, hogy "ígérjük, idén jobbat csinálunk" végül is beigazolódott, mert a WRC 6 minden szempontból jobban sikerült, mint elődje, ám ebben feltehetően hatalmas szerepe van annak a párizsi fiatalembernek, aki 2013-ban a Citroen gyári csapat szponzorálásában elvitte a bajnoki érmet a WRC3 osztályban. Igen, ő Sébastien Chardonnét, akinek szakmai tapasztalata alaposan feljebb lökte a Klyotonn csillagát.

Hivatalos WRC játék révén szó, a versenynaptár, az autóválaszték és a festések, a pilóták és minden egyéb is az idei szezont tükrözi: tizennégy helyen túrhatjuk a sarat az 50 pilóta valamelyikével, valójában 400km-nyi pályaszakaszon, melynek nagy része ugyan újra-átdolgozott, de található köztük teljesen új szakasz is. Apró bónusz, hogy az eredetileg versenynaptárban szereplő, de később szanált kínai szakasz is bennmaradt a játékban végül, így ez az egy helyszín gyakorlatilag ajándékként is felfogható a játékosok számára. Igen ám, de helyszínek kihívásait mindössze ötféle pályaszakasz és ezek különböző variációi (napszakok változása, időjárási körülmények és eltérő versenyosztályok) alkotja - az egyetlen plusz az a 11 Super Special futam, amelyet a franciák a tartalmától eltérően 100%-ban a valóságnak megfelelő módon próbáltak lemodellezni, kezdve az első bukkanótól az utolsó kanyarig.

Az űber-WRC versenyosztály mellett a másodhegedűs WRC 2 és a kezdő WRC Junior is képviselteti magát a WRC6-ban, mindegyik természetesen a maga sajátos felhozatalával együtt. Az alap játékmódok, mint a Single Race (teljesen egyedileg testre szabható pályák és kocsik) mellett kapunk még egy karrier módot is, amelyben a szokásos Junior teamből indulva kell szép lassan felfelé lépkedni a ranglétrán. Választhatunk egy csapatot, kapunk egy garázst, de valójában teljesen feleslegesen - ez a mód ugyanis nem sok variációs lehetőséggel kecsegtet, szép egymásutánjában kell bizonyítani az egyre-másra dobált pályák sokaságán. Megfogadtam magamnak, hogy nem teszek összehasonlításokat, de az egész totálisan meglepő annak fényében, hogy a DiRT Rallytól (de még a Loeb Rallytól is) messze van a tartalmi potenciál: még akkor is, ha a világranglistás multiplayeres szösszenetet, az online 8 fős, vagy a nagy csinnadrattával beharangozott split screen opciókat is számításba vesszük.

Oké, ez eddig teljesen átlagos, nézzük a lényegi részt, amely minden rally játék fő alkotóeleme: a fizikai modell. A tavalyi borzalmas után ordító a különbség - legalábbis ami az autó önsúlyát és tehetetlenségét illeti. Végre érezni, hogy a kocsinak van súlypontja (ha néha bődületes butaságokat is produkál), így sikerült hátrahagyni a dobozmodellt, amely mint egy faék, úgy csapódott jobbra- balra az úttesten a korábbi változatban. Persze, a DiRT szint még mindig csak álom: gyakran pattan úgy vissza a kocsi az utat szegélyező szikla, vagy földsáncokról, mintha billiárd golyó lenne - olyan helyeken képes megborulni, ahol kétszázzal is simán át lehet hajtani, és a dőlési tehetetlensége is vicc kategória. Ahogy egyensúlyoz a súlytalanság állapotában két keréken, az minden várakozást alulmúl, és az is külön megmosolyogtató, hogy szinte bármilyen szakadékból képes pókembert megszégyenítő módon visszamászni - feltéve, ha a teljesen random auto penalty nem büntet és tesz vissza az út közepére. Ez utóbbi funkció egyébként általánosságban jól működik, de néha olyan bozótokból, vagy az út melletti két méteres sávból is visszatesz, ahonnét nem igazán kellene - ezzel bosszantó újrakezdéseket okozva a pilótának (amelyből bizony, csak limitált mennyiség áll rendelkezésre karrier módban és igen, visszapörgetésre sincs mód).

A kocsi amúgy jól tart az úton, néha túlzottan is: gyakran érződik az alulkormányzott hatás, de ennek szvsz inkább az engine és annak képfrissítési problémáihoz van köze - az egyik legnagyobb probléma ugyanis, hogy nem érezni a kocsiban rejlő erőt, mert csak búg a motor, de nem tép a gép és nem gyorsul a vas. 0-120 km/h között egyáltalán nincs sebességérzet, és ennek hiányában nem tudod azt sem felmérni, hogy mikor kellene elkezdeni fékezni a közelgő éles kanyarnál. Nincs don't cut felhívás (vagy csak elvétve), a mitfahrer pedig talán a valaha legrosszabb, amit Rally játékban hallottam: teljesen jellegtelen és idegesítően monoton, lelki szemeink előtt szinte látni azt, ahogy az előre rögzített szavakat kezelő rutin kapkodva szórja az összefüggéstelen szavakat egymás után a hangszórókra. A gyorsulási érzés hiánya és az autó viselkedése a MF gyenge teljesítményével nagyon sokat ront az élményen, és emiatt ez inkább csak árkád bohóckodás, némi rally-áthallással elegyítve. Külön fájdalom, hogy a DiRT Rally-ban annyira kedvelt gázadás és hajtás erejéből fakadó kaszni rezzenések, löketek itt egyáltalán nincsenek jelen, így néha olyan érzésem támadt, mintha sínen húzták volna a kocsit, és az előre kódolt csúszási tényezők mellett az útfelület milyenségének szinte semmi hatása nincs a tapadásra, vagy az autó egészének viselkedésére.

A klasszikus low-end korlát-effektus sajnos itt is létező jelenség: mikor lesz végre már, mikor a 150-el történő becsapódásnál végre elrepül az a nyavalyás alumínium torlasz és horpad a szakadék melletti korlát ? A bamba turisták látványa is teljesen lehangoló, néhány ócska és alul-modellezett taps és éljenzés mozdulaton kívül semmit nem csinál a statikus közönség - nem ugranak hátra, nem ijednek meg és az a három szem modell a különböző textúráival hiába van X számban sokszorosítva, totálisan kiábrándító hatást nyújt, mikor 4-5 mp elteltével a szurkolós-kolompolós effekt elhallgat és némán éljenzik tovább a szurkolótábor.

A dolgon az sem javít, hogy ad1: a kocsik sem tesznek érdemben sokkal többet hozzá az élményhez: az azonos versenyosztályban levő autók viselkedése teljesen egyforma, néhol még a hangjuk is és ez lesújtó érzést nyújt: a testreszabás is minimális, gumikat lehet cserélni, de mást nem nagyon, és ezen a szervizperiódusok alkalmával történő javítási lehetőség sem sokat segít. Miért van az, hogy rossz motorral is elérem ugyanazt a végsebességet, csak lassabb idő alatt? Rejtély.

ad2: A hangeffektek még javíthattak volna az összképen, de őszintén szólva nem sokat tesznek hozzá az eddig közepes eredményhez: környezeti csivitelés nem sok van, a kipufogóban elégő üzemanyag visszadurrogása fékezéskor pedig teljesen random: akkor is hallatszik, ha csutkára húzom a gázt és belesatuzok, és nem változik, ha csak gurulásból fékezem vissza az autót. +1 negatívum a rejtélyes dolgok listájára.

Mégis, ami a fizikai modell után a második leginkább szembetűnő, az a látvány elavultsága:. Alacsony felbontású textúrák és elnagyolt út menti környezet mindenütt - intelligens bevilágítás zéró, de az éjszakai futamok legalább jól néznek ki (itt nem sokat látni ugyanis az út melletti szakaszból), így együtt vizsgálva az egész egyértelműen prev-gen hatást kelt... ezen a téren sajnos nem sokat (gy.k. semmit) nem sikerült fejlődnie a játéknak. A megnövelt számú polygonokból felépült autók és a pofás (de kicsit kusza) menürendszer után a WRC6 versenyek alatt teljesen avítt hatást kelt, ennél még a Milestone-féle Loeb Rally is látványosabbat produkált. A bugokat meg sem említem, a falba/útba/sziklába/földbuckába beleolvadó autók látványa nem éppen az, amit egy rally játéktól elvárna a játékos közösség.

Adná az ég egyszer, hogy a hivatalos FIA World Rally Championship licensz végre már egy olyan tálentum csapathoz kerüljön, mint a Codemasters: a szomorú tanulság az idei évre az, hogy a jelenlegi versenyzőkhöz képest a Codemasters DiRT Rally-ja egy egészen más, mondhatni profi kategóriában versenyez: a többieknek (beleértve tesztünk alanyát) még nagyon-nagyon sok kilométert kell megtennie ahhoz, hogy csak egy kicsit is a nyomába férkőzhessen. A WRC6-on egyértelműen látni a javulást, de ez még mindig rettenetesen kevés.

***WRC 6 | XO (tesztelt), PS4, PC

Kiadó: Big Ben Interactive | Fejlesztő: Kylotonn Games***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Yooka-Replaylee - Visszatértek a mulató aztékok!

A Yooka-Replaylee egy remaster, vagy inkább már remake. A grafikus motor teljes lecserélésével és a tonnányi variációnak, finomhangolásnak köszönhetően olyan, mintha egy régi jó ismerős térne vissza egy detox kúra és egy szépítészeti szanatóriumban töltött nyári szabadság után. Teszt!

2 órája

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

5 órája
1

Heti megjelenések

17 órája
1

Super Mario Galaxy 1 + 2

Mario csak a belengetett tortából szeretett volna enni egy szeletkét, a jól kinéző teadélután helyett azonban királyságokon átívelő mentőakció kerekedett újra és újra Peach meghívóiból. Szegény vízvezetékszerelő ráadásul puszit sem mindig kapott, de volt olyan kalandja (kettő is), ahol a „nagy hűhó semmiért” jegyében még galaxisokon is keresztülnyargalt. Emlékeztek ezekre a játékokra?

1 napja
5

The Knightling

Egy kis lovag útra kél, hogy rátaláljon az ünnepelt hősre, az út során azonban olyan felfedezéseket tesz, amikre kicsit sem számított. Mi is így jártunk a játékkal.

1 napja
3

Alig valami - ez történt pénteken

Benne: Build A Rocket Boy, Tavern Keeper, MachineGames.

2 napja
5

Real Bout Fatal Fury 2: The Newcomers

3 napja
3

EA Sports FC 26

Újabb év, újabb FIFA. Illetve, bocsánat, FC. Mert most már harmadik éve így hívják. A világ egyik legnézettebb cirkuszának digitális kivetülése, borzasztó renoméval, de mellé 20+ milliós eladásokkal. Lássuk, mit tud az idei epizód!

3 napja
7

Bloober Team tervek - ez történt csütörtökön

Továbbá: Sacred 2: Fallen Angel Remaster, Code Vein II, Synth Riders: Overdrive, Indiana Jones and the Great Circle, Skate Story.

3 napja
1

Mind Diver

A Mind Diver egy kicsit szürreális, kicsit gondolkodós sétaszimulátor, mely egyenesen az emberi elme legmélyére invitál meg minket, egy ütős merülés keretein belül.

4 napja
3

Bővül az Expedition 33, megalakult a Sackbird Studios – ez történt szerdán

Továbbá: Nintendo – Close to You, Sportia, Indika.

4 napja
4

Little Nightmares III – visszatérő gyermeki (rém)álmok

A világ elképesztően sötét hely. Aprócska cipellőink erőtlen kopogása, balsorsú társunk gyámoltalan suttogása szinte teljesen elenyésznek a felnőttek birodalmának penetráns atmoszférájában. A Tarsier után szabadon most a Supermassive kezében volt feladat, hogy trilógiává érjen a Little Nightmares, lássuk milyen lett a harmadik epizód.

5 napja
4

A titokzatos Nintendo rövidfilm – ez történt kedden

Továbbá: Starseeker, Vampire Survivors, Ion Fury, PowerWash Simulator 2, Metaphor: ReFantazio.

5 napja
3

PXN P5 8K - villámgyors gamepad, pénztárcabarát formában

A PXN-ről a Gamer365 hasábjain nem sok információt olvashattatok eddig, ám a P5 8K kontrollerük kapcsán úgy éreztük, tollat kell ragadnunk. Lássuk, milyen is valójában a bíboresőt idéző „nyolckás" csoda.

6 napja
10

Bővül az Assassin's Creed Mirage, bezár a The Outsiders – ez történt hétfőn

Továbbá: Blackwood, Broken Sword: The Smoking Mirror – Reforged, 2XKO, Marathon.

6 napja
8

Heti megjelenések

7 napja
12

Towa and the Guardians of the Sacred Tree

A japán művészetet idéző látványvilág, hagyományos fantasy vonallal és némi roguelite játékmechanikával megspékelve – ami papíron és összevágott trailereken kimondottan izgalmas, az nem biztos, hogy hosszabb távon is szórakoztató. Tesztlaborban a Brownies RPG-je.

8 napja
4

Minimális mozzanatok - ez történt pénteken

Benne: skate., Blood West, Scurge: Hive.

9 napja

Donkey Kong Bananza - DK Island & Emerald Rush DLC

Miután Donkey Kong felfalta az összes banánt és Pauline elénekelte az összes dalt, nincs más hátra, mint visszatérni a gyökerekhez: irány DK Island! És egy elbűvölő ráadás.

2025.10.03.
7

Dungeons & Dragons bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Demeo x Dungeons & Dragons: Battlemarked, Dragon Ball: Sparking! Zero, Pokémon Legends: Z-A, Project Baxter, Crashout Crew.

2025.10.03.
1