[Teszt] Blair Witch

Blair Witch

mcmackoGéczy Attila2019.09.22. 12:50

Ha tetszik, ha nem, a Layers of Fear után a Bloober bejuttatta magát a potens horrorfejlesztők belső körébe. És legyen szó technikailag gyengébb húzásokról, vagy a félresikerült LoF folytatásról, még mindig egy érdekes és egyedi szemléletmódú csapatnak tartom a krakkóiakat. A Lionsgate cég is így lehetett a dologgal, mert egy olyan franchise-t, mint a Blair Witch, nem lehetett akárkire rábízni. A lengyel fejlesztők pedig ismét hozták a formát: jött egy csomó ötlet, amit még sehol nem láttunk, és kaptunk egy közepes technikai kivitelezést, ami miatt a játék valószínű csak egy szűkebb réteg számára válik majd kedvelt darabbá. De hát a horrorfilmek műfajában is megfigyelhettünk már hasonlót, úgyhogy nem gurult messze a csont a vázától…

A burkittsville-i boszorkány legendáját már több film és játék is feldolgozta, most pedig egy új eredeti történet vezet minket vissza abba a bizonyos erdőbe. Ellis Lynch ex-rendőrnyomozó a főhősünk, aki nem mellékesen háborús veterán is egyben. A múlt sebei a mai napig égetik Ellist; talán ezért, talán másért, a professzionális munkájában új társra lelt egy belga juhászkutya, Bullet személyében. Amikor a rendőrőrs kivonul egy eltűnt kisfiú felkutatására, Ellis is magánakcióba kezd, és elindul a sheriffék után. Burkittsville mellett azonban ismerős erők szabadulnak el, Ellis útját pedig szörnyűségek és látomások sora fogja kísérni, a hű társa mellett. Szerencsére nem csak a kutya az egyetlen újdonság a képletben: a Blair Witch esetében több frissnek ható innovációt is bevezettek a készítők. Lássuk csak sorban ezeket!

Az erdő. Mindenki volt már kirándulni ilyen-olyan erdős részen, sőt megkockáztatom, hogy gamerként akár már gyerekként is láttad a „pályát” a fák, bokrok és ösvények által uralt világban. A Blair Witch egy irgalmatlanul erős erdőszimulációval vár minket, amit nem is feltétlenül a látványra kell értenünk (bár a fényhatásokkal együtt az is rendben találtatik), hanem a sűrű őszi növényzet által dominált terepre. És persze arra az érzésre, hogy egy óriási homokozóban vagy, ahol nem csak fenyegetve érzed majd magad, de könnyen el is veszhetsz. Valójában persze irányított az egész pályadesign, ha több fele lehet menni, akkor is összeérnek a szálak, de mégis úgy érezhetjük magunkat, mint Jancsi meg Juliska, akik eltévedtek a bába erdejében.

A Kutya. Ahogy fentebb is említettük, Bullet állandó társad lesz a történetben. A juhászkutya mindig a környékeden jár, és egyáltalán nem mindegy, hogy te miként viselkedsz vele. Ha eltévedtünk, Bullet előrefut és szimatolhat nyomok iránt, máskor ő az aki a sztori szerint visz minket az új terület felé. Játszhatunk Bullettel, gyűjtögetnivalók bezsebelésében segíthet a kutyus és hát a harcban is kiemelten fontos szerepe van a kis szőrösnek.

A harc. Aki nem szeretne enyhe spoilerekbe botlani, az nyugodtan ugorjon előre egy bekezdést, mert a játék harci részének meglepetésszerűségét érdemes lehet mindenkinek élőben átélni. Szóval Bullet társaságában járunk-kelünk az erdőben, majd sötétedés után, ellenféllel való találkozás esetén villan a kép, megjelenik egy sziluett, Bullet pedig felborzolja a szőrét és csaholásba kezd. Namost az a poén, hogy a Blair Witch lidérceit (vagy lidércét, ld. 2016-os film) csak egy pillanatra, a felbukkanásuk idején (mintegy jumpscare ijesztésként) pillantod meg, utána a lények láthatatlanok lesznek. Bullet ugatásának és testtartásának irányvektora mutatja meg a lények pozícióját, akiket lámpával (a'la Ébredj Alan) tudunk jobblétre szenderíteni. Az ugatás, a paráztatós zene és az egész fenyegetettség olyan harcokat hoz a Blair Witch játékmenetébe, ami sokadik találkozás esetén is tarkómig hasító libabőrözésbe torkollott. Kifejezetten pozitív, hogy nem a menekülős-tétlen hőst játsszuk, hanem van fegyverünk (igaz nem konvencionális) a fenyegetés ellen.

A kamera. Mivel Ellis alapvetően nem saját szórakoztatására megy a Black Hills erdőbe, ezért a narratívát és a sztorit főleg a nyomozás kulcslépései mozdítják előre. Ehhez nyomokat kell keresnünk, a nyomokat pedig elszórt „found footage” felvételen, azaz mini kazettákon lévő anyagokkal lehet tovább vizsgálni a nálunk lévő kamera segítségével. A poén, hogy a videók előre-hátra tekerésével, és a felvételeken lejátszódó események visszapörgetésével manipulálhatjuk magunk körül a díszletet. Jópofa játékmechanika ez, ami bár nagyon nagy agytornát nem fog igényelni, azért a játékmenet ideje alatt elismerően gondolunk majd a designerre, aki ezt az egészet kitalálta. A kamera természetesen éjjellátó funkcióval is bír, a többit pedig ki tudjátok találni… (kacsint!) A technikai eszközeink között egy walkie-talkie-t és egy korabeli mobiltelefont is találhatunk (működő Snake játékkal), így olyan beszélgetéseket is előhozhatunk, ami a játék hőseinek bemutatását tovább rétegeli.

Mint látható, a játék próbál egyedi módon közelít a téma, és a gameplay irányába is, ami kifejezetten üdítő korunk folytatás-orientált piacán. A nyugis, sétálós részeket okosan dobják fel a horrorisztikus jelenetek, és a veterán hősünk háborús traumáinak narratívába történő beszivárgásai. A játékot végig lehet vinni (állítólag) 3-4 óra alatt is, namost ennek többszörösét is el lehet tölteni az erdőben, pláne, ha csak tapogatózunk a megfelelő irányok felé, és keresgéljük a rengeteg fényképet, totemet, faragványt, Bullet által összehordott szemét-tárgyakat és dögcédulát. A programnak van egy nem elhanyagolható újrajátszhatósági faktora is, mivel a viselkedésünk, a Bullettel szembeni reakcióink befolyásolhatják a végkifejletet, ami … Hm, hát sajnos talán ez a játék egyik legfőbb gyenge pontja. Igazából egyik végigjátszás sem az „igazi”, mindegyiknél érezhetünk egy kis ürességet, vagy a történet és a hősünk potenciáljának kihasználatlanságát. Kár érte, mert Ellis és Bullet ettől komplexebb lezárást igényeltek volna.

A másik kritikus pont a Unreal motor teljesítménye. PC-n már kapott patchet a játék, de a kezdetekkor borzalmasan gatya FPS értékekkel operált a program. Ugyanez X-en is így áll össze, hiába van Xbox One X a tévé alatt, a játék eléggé csoppol, és persze a felbontás valamint a textúraminőség sem mutat fák tetejét döngető szinteket. A játék tempója szerencsére elbírja a gyengébb technikai tényezőket, de na, ennyi idő és ennyi megjelent játék után egy kicsit komolyabban is erősíthetnének lengyel barátaink a technikai megoldásaikon…

A Blair Witch komoly feladatot vállal: egy megalapozott filmes univerzumot próbál ismét a játékok mezsgyéjére terelni, mindeközben mechanikai újításokat is bevezet. A feladatát sikerrel teljesíti, de közben a narratív ívét nem tudja teljesen kibontakoztatni, és technikailag is hagy némi kívánnivalót maga után. Mivel Game Pass-ban elérhető, ezért lehetetlen nem ajánlani. A rémisztő pillanatai jeges fuvallatként csúszdáznak a tarkódon, Bullet társasága segít leküzdeni a legnyomasztóbb pillanatokat is, a nyomozós-gyűjtögetős részei pedig kalandot varázsolnak a szellemerdőben töltött órákból.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

17 perce

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

15 órája

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

20 órája
8

Prince of Persia életjelek, Borderlands 4 előrendelés – ez történt hétfőn

Továbbá: Crash Team Racing Nitro-Fueled, Nintendo Direct.

1 napja
65

Heti megjelenések

2 napja
5

Puyo Puyo Tetris 2S

A Puyo Puyo Tetris crossover koncepció nem ma fogant, de a SEGA úgy döntött, hogy a Nintendo Switch 2 launch-ot megtolja a PPxT második részének speciális kiadásával. Lássuk, hogy mire jutottak!

3 napja
3

Csöndes zárás - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill f, Cronos: The New Dawn, Borderlands 4, Streum On Studio, Devil May Cry 5.

4 napja

Czicza Ádám: A Bíbor Úrnő árulása

Egy újabb magyar szerző kötetével folytatjuk a lapozgatós játékkönyveket bemutató sorozatunkat. A főhős Te vagy - lapozz hát!

4 napja
2

Régi klasszikusok visszatérése - ez történt csütörtökön

Benne: Silent Hill, Still Wakes the Deep, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Edens Zero, Postal 2 Redux, Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army.

5 napja
4

The Alters

A világűr magányában számos sci-fi hős találkozott már önmagával, a The Alters azonban páratlan módon illusztrálja, hogy egy “csipetnyi” bázis menedzsment mennyi finomsággal és megtermékenyítő gondolattal tudja felturbózni az alteregós és egzisztenciális filozofálást.

5 napja
6

Mario Kart World

A Switch 2-vel egy időben slisszant át a startvonalon a Nintendo Mindent Járó Malmocskája, mi pedig felkaptuk az akapulkó ingeket és a magnót a különleges zenéhez és elhúztuk a belünket Denevérországba.

5 napja
41

PlayStation Game Catalog: júniusi érkezők

Premier címként érkezik az FBC: Firebreak, majd úgy tűnik picit nyugodtabb időszak következik a Days of Play lezártával.

5 napja
1

Jól fogy a Switch 2, leépít a Bend - ez történt szerdán

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Street Fighter 6.

6 napja
11

Nintendo Switch 2 Welcome Tour

A Nintendo érdekes és úttörő formáját választotta a Switch 2 képességeinek bemutatására. A Nintendo Switch 2 Welcome Tour több mint kézikönyv, kicsit kevesebb mint teljes értékű videojáték.

6 napja
12

Sonic X Shadow Generations: a Nintendo Switch 2 változat

A Sonic X Shadow Generations már szép köröket futott a jelenlegi és az előző generációs konzolokon is. Most megnéztük, hogy a Switch 2 nyitókínálatának darabja milyen érzelmeket kelt, és hogyan muzsikál az új masinán.

6 napja
8

Galéria: így pózolt nekünk a Nintendo Switch 2

Lekaptuk a gépet valamint a legfontosabb kiegészítőit. Vagy ő kapott le minket a lábunkról?

7 napja
4

Generációs ugrás? Ennyit tesz a Zeldákhoz a Nintendo Switch 2

Zeldával indítani egy új Nintendo gépet sosem bizonyult szerencsétlen dolognak. Kettővel meg aztán pláne nem. Itt van hát az elmúlt évek két legnagyszerűbb sandbox játéka, szebb, jobb, extrásabb változatban.

7 napja
12

Mit tudunk a ROG Xbox Ally-ról?

7 napja
30

Nintendo Switch 2: mindent egy helyen

8 napja
13

Fast Fusion - a Switch 2 által fűtött forrófúzió

Ha gyerekként hajnalig bámultad a tévé képernyőjét SNES-es F-Zero társaságában, később PlayStation konzolon a Prodigy Firestarter zenei aláfestése mellett gyűrted a Wipeout 2097-et, ez a te játékod lesz!

8 napja
25