SnowRunner

Gamer3652020.05.24. 09:00

A michigani fenyvesek között komótosan kapaszkodik fel a napkorong előttem. A Paystar 5070 karcos duruzsolásának alapjára a rádióból Marvin Gaye dúdol selymes dallamot. Ujjaim dobolnak a kormányon, lábfejem finoman játszik a gázpedállal. A kopottas bólogató kutya meg-megrázza magát a műszerfal fölött, ahogy a húsztonnás matuzsálem-monstrum lomhán újabb centiket kúszik előre a sártengerben. Ez az Öreglány. Csak nyugodtan. Ebédre otthon leszünk.

Bő két héttel ezelőtt még vonakodva battyogtam be a tesztlaborba a Snowrunnerhez. Valakinek ezt is meg kell csinálni - sóhajtottam, mint nőgyógyász az idősek otthona előtt. Az elődök ködös ismeretében nem vonzott különösebben a hatalmas orosz rozsdaszörnyek dagonyázása és nem igazán értettem mi lehet majd ebben szórakoztató. Piszkáltam a betanító küldetést, mint székely a sündisznót. Aztán az első “csak belenézek milyen” felütésű találkozás végül közel három órásra sikerült, amit számtalan éjszakába nyúló “csak még ezt megcsinálom” dünnyögés követett. A hosszú podcast adások egymást váltva pörögtek le a virtuális kabinban, az amerikai és orosz földutak sara pedig lassan és észrevétlenül nyelte el a játékidőm. Kialakult valami megmagyarázhatatlan, addiktív, törékeny zen állapot a természet erőivel küzdő, centinként vánszorgó vasak monoton duruzsolásában. De mégis hogyan?

Fedezd fel! A sötétségbe burkolózó térképen kezdetben csupán néhány kósza magasles fog látszódni - hello Ubisoft tornyok! Az ezekhez való suta elvergődésünk az első feladat valamelyik felfedezésre fogható kis platóssal vagy terepjáróval. Pár dolog hamar fel fog tűnni. Az egyik, hogy nem véletlenül nincs sebességmérő a HUD elemek között. Még ezek a kisebb, könnyebb és fordulékonyabb járművek is maximum sétakocsikázó tempóra képesek. Aszfalton. Napsütésben. Liluló kézzel markolva a kormányt. Ha éppen nem pattannak meg egy kavicson. A szerpentinek hegyes sziklái között vagy a sárba tévedve pedig még gondolni is csak óvatosan szabad a jobb oldali pedálra. Itt a lassú az új gyors! Válts összkerék hajtásra. Használd a differenciálzárat. Pöccintsd be felezőbe. Finoman adagold a gázt. Figyeld a deformálódó terepet a kerekek alatt. Igyekezz a lehetőségekhez mérten a legszilárdabb talajon maradni. Felejtsd el a kilométer számlálást! Itt minden megtett méterért hálás leszel. Főleg ha a virtuális operatőr nem néz az üveg aljára és hagyja normálisan kezelni a szűkre szabott, mindössze három lehetőséget biztosító kameraállást. De ha elég ügyes és kitartó vagy, néhány óra alatt bejárod a térképet és elkezdhetsz dolgozni is.

Vagyis csak kezdhetnél. Ugyanis a garázsban váró másik ócskavas terepen szinte használhatatlan a virsli szélességű országúti abroncsokkal. Szóval előre az elszórtan még elviselhető állapotban lévő aszfaltozott útvonalak helyreállításával. Félkész hidak, elborult villanyoszlopok, kidőlt fák. A feladat szempontjából lényegtelen pontok. Mindegyik eltérő fajtájú és mennyiségű építési anyagot kíván meg a térkép egyik vagy másik sarkából - a monoton rönkszállítást dobták egy időre a fejlesztők. A teherautó nehéz és lomha, mégis élvezet vele harapni az utat. Na jó. Nagy nehezen, óvatosan csámcsogva átrágni magad rajta. Idővel persze már térkép nélkül is ismerni fogod a tájat. Kitapasztalod a rövidítéseket. Okosabban kezded tervezni az útjaidat. Rájössz, hogy a terepen elszórt pótkocsikat nyugodtan használhatod a küldetések teljesítéséhez, később pedig némi zöldhasúért túladhatsz rajtuk. Felfedezel egy-egy elakadt járművet, amit kimenekítve lassan bővül majd a garázsod. Aztán kifújod magad. Lecsapsz egy olcsó vodkát a hangulatért és megveregeted a vállad. Készen állsz. Nézzük az első komolyabb szerződést!

Fejleszd fel! Ohh, egy apróság: a szerződés szerint az árut a szomszédos területre kell szállítani. Jól hallottad. Három helyszínre bontva (Michigan, Alaszka, Tajmir) még tíz hasonló méretű térkép vár, amelyek egy része alagutak segítségével kapcsolódik össze. Összesen mintegy négyszer nagyobb játszóterünk van az előző részhez képest, úgyhogy a fent felvázolt játékmenet körforgása csak most kezdődik. Gondolom azzal sem árulok el nagy titkot, hogy mindeddig a legkönnyebb terepen izzadtunk. A szibériai erdőségek és Alaszka hótakarója tartogat még meglepetést bőven. Utóbbi nem is veszi félvállról névadó jellegét, hiszen az egyik legkeményebb kihívást tartogatja befagyott tavaival és mindent elfedő, végtelen fehér roncstemetőjével.

Bölcsebb lesz visszatérni előtte a garázsba! Mivel mind a 40 jármű és azokhoz tartozó vontatmány vételi és eladási ára egyezik, bátran kísérletezhetünk új kombinációkkal. Az álnéven futó orosz gépszörnyek mellett jó néhány licenszelt amerikai márka is megjelent, mint a Chevrolet, az International vagy a Caterpillar. A különlegesebb darabok persze csak magasabb sofőrszinten érhetőek el, vagy a térképen eldugva akadhatunk rájuk. Hasonló a helyzet a fejlesztések terén. Messze nem csak kozmetikai lehetőségekről van szó! Most először szabadon cserélhetünk például motort, váltót, felfüggesztést, csörlőt vagy éppen gumikat, de ezek jelentős részéért keményen meg kell dolgoznunk a vadonban. Nem feltétlenül logikus vagy reális, de játékdizájn szempontjából védhető rendszer.

A gatyád meg kösd fel! Küldetésből alapvetően három félével találkozhatunk. A fő megbízásokat szerződésekkel vállalhatjuk el, amelyek általában komoly felkészülést és tervezést igényelnek. Két-három pontról beszerzendő árulistájuk vagy speciális vontatmány igényük van és több térképen átívelő, nem egyszer órákig tartó utazással járnak. Itt már nagy szerepet kap a fogyasztásunk is, ami a beépített motor nagyságától, a súlytól, a tereptől és a hajtásmódtól függően szintén be kell kalkulálnunk. Éppen ezért nem árt a másodlagos, helyi feladatokkal kezdeni. Ezek nagyrészt rövidebb távú áruszállításokat, járműmentéseket vagy szimplán nehezebben elérhető pontok meghódításait takarják. Nem árt figyelni azonban arra, hogy a felsorolt anyagokat gyakran nem mindegy, hogy milyen sorrendben és mondjuk az épülő híd melyik oldalára szállítjuk. A bátrak persze rögtön kereshetnek komolyabb kihívásokat, amelyeket szigorúan időre kell teljesíteni és általában valami különleges feltételnek is meg kell felelni közben - mint az éjszakai vezetés vagy a belső nézetből irányítás. Mindezt akár három másik társunkkal együttműködve egy online kooperatív lobbiban.

Ezen a ponton azonban már nem intézhetem el néhány közbeszúrt morgással a továbbra is esetlen terepjáró fizikát, az olykor megbolonduló kamerát vagy a küldetés kritériumainak megkötéseit. Bár a játék rengeteget fejlődött minden aspektusában, a felhasználói felülete továbbra is katasztrófa. Járművet például csak úgy mozgathatunk egyik garázsból a másikba, ha előtte visszapakoljuk a felhajtóról egy “megőrzési” listába, majd a következő helyszínen kivesszük onnan. Küldetést nem fogadhatunk el a térképen, hiába jelzi egyértelműen. Helyette név alapján meg kell keresnünk a listában, megnyitni, elvállalni és követésre tenni. Útvonalat kijelölni szintén csak érintési pontok egyenkénti megadásával lehet, mert a játék még az aszfalton sem fog tanácsolni semmit, csupán légvonalban húz egy vonalat. Hasonló apróságok tucatjai rontanak az összképen, akárcsak a továbbra is előforduló apró bogarak és anomáliák.

Pedig technikai oldalról vizsgálva egyébként kimondottan pofás darabról van szó. A járművek kidolgozottságára vagy a környezet változatosságára és részletességére nem lehet panasz, a látótávolság pedig meglepően messzire nyúlik. Igaz az apróbb elemek, mint a kisebb bokrok és sziklák előszeretettel jelennek meg a karosszéria orrához közel. A dinamikus napszak és időjárás változás szintén sokat dob az összképen, még ha az árnyékok picit statikusak és limitáltak is - főleg éjszaka hiányoztak Xbox One X-en a fényszórók vetetette árnyak. A növények viszont élethűen reagálnak a gépszörnyekre és a csörlő is gond nélkül fordítja ki a kisebb fákat, ha azzal próbáljuk a húsz tonnás monstrumot kirángatni a dinamikusan deformálódó, rendkívül élethűen viselkedő sártengerből.

Az eredeti Spintires kommersz orosz vodka volt. Garázsban összedobott címkével. Valami karcos és súlyos párlat, némi zavaró utóízzel. A célját elérte. Egyesek számára könnyen függőséget is okozhatott. De nem volt éppen egy könnyen ajánlható darab. A SnowRunner már sokkal inkább egy kifinomult Grey Goose. Még mindig tisztán felszolgálva, de már kísérőt is kérhetsz hozzá. Férfiasan kemény, mégis lenyugtatja az idegeket. Lágy illúziókba ringatva itatja magát. Azért ha nem vigyázol ezzel is ugyan úgy az árokban kötsz ki!

sQr

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Moziba megy a Call of Duty – ez történt kedden

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Liminal Point, Arena Breakout: Infinite, Pac-Man World 2: Re-Pac.

7 órája
1

Game Pass: szeptember első hetei

Eljött a Hollow Knight: Silksong premierjének ideje, mellé pedig csupán néhány független fejlesztés merészkedett.

22 órája
2

Születésnapokkal indult a hét – ez történt hétfőn

Benne: Rayman, 007 First Light, Halls of Torment, Kojima Productions, Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles.

1 napja
1

Metal Gear Solid Δ: Snake Eater

Elcsépelt közhely, de igaz: a Metal Gear Solid szinte mindegyik része legendákat visz a vállán. Most itt a harmadik epizód felújítása, amely a modern technikát ötvözi a régi megoldásokkal. De vajon finom-e az a kígyó, ami húsz éve az ölünkben tekereg? Teszt!

1 napja
33

Heti megjelenések

2 napja
16

Gears of War: Reloaded

Közel húsz évvel az eredeti játék megjelenése után befutott a Gears of War: Reloaded, mely többek közt PS5-re is átköltözteti az Xbox legendás IP-jét.

2 napja
19

Wildgate

Nem olyan rég futottunk már pár kört a Wildgate online akciózásával, ám mostanra érett be a tapasztalatunk, hogy bővebb tesztet is közöljünk!

3 napja
2

Megjelenési naptár megtöltve – ez történt pénteken

Benne: BrokenLore: Dark Dawn, Yooka-Replaylee, The Exit 8, Lost Eidolons: Veil of the Witch, Call of the Sea, Bloodthief, Angry Video Game Nerd 8-Bit.

4 napja
2

Frissítések egymás hegyén-hátán – ez történt csütörtökön

Benne: Atomfall, Fling to the Finish, Warhammer 40,000: Space Marine 2, Elden Ring Nightreign, The Lonesome Guild, Lost Soul Aside, Sworn.

5 napja

Ian Livingstone - Bajnokok próbája

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "Bajnokok próbája" Ian Livingstone-tól.

6 napja
3

PlayStation Plus: a szeptemberi hármas

Gondolatturizmusba oltott platformer folytatás. Agytekervényeket átmozgató logikai játék és egy legendás gazdálkodó szimulátor.

6 napja
11

Leépít a Crystal Dynamics, frissült a No Man's Sky – ez történt szerdán

Továbbá: Solo Leveling: Arise Overdrive, Entropy, March of Giants, Digimon Story: Time Stranger, Lost Skies, Moros Protocol, P1: Anchor Light,

6 napja
1

Shantae Advance: Risky Revolution

A Shantae Advance a maga idejében nem látott napvilágot, de szaladjunk előre az időben. 2025-öt írunk, a játék végül a Limited Run segítségével elkészül és meg is jelenik GBA-kazettán. Az LRG szériát el is kapkodják, majd ugyanezen év nyarának végére a szokásos platformokra is elhozza a kiadó-fejlesztő páros a játékot. Lássuk a nyár retro-kuriózumát!

7 napja
6

Begördül a skate., előzetesen az új Silent Hill-film – ez történt kedden

Továbbá: Helldivers II, Train Sim World 6, Play Acclaim, Little Witch in the Woods, Lumines Arise, Captured, Code Violet, Atari bevásárlás.

7 napja
5

Grounded 2 - A kölykök megint összementek

Már korábban megtapasztalhattuk, hogy milyen érzés elveszni egy hátsó udvarnyi tágra nyílt világban, az Obsidian Entertainment most elhozta nekünk a folytatást nagyobb, részletesebb és izgalmasabb formában. A gyerekek ismét összementek, és most sokkal több eszköz és érdekesség áll rendelkezésünkre, hogy felnőjünk a feladathoz.

8 napja
2

Csúszósan indul a hét – ez történt hétfőn

Benne: Replaced, Mythwrecked: Ambrosia Island, Demonschool, Aces of Thunder, Lightspeed Japan Studio.

8 napja
2

Shinobi: Art of Vengeance

A Streets of Rage 4 minden idők egyik legjobb beat ’em up játéka, így amikor megtudtuk, hogy a SEGA a játékért felelős francia Lizardcube csapatát bízza meg a legendás Shinobi sorozat feltámasztásával, azonnal felkaptuk a fejünk. De vajon sikerült megismételni a csodát? Tesztünkből kiderül!

9 napja
7

Heti megjelenések

9 napja
8

Boulder Dash 40th Anniversary

Öregek vagyunk? Ha meglátjátok a Boulder Dash neve mellett a szülinapos számot, lehet ti is nyeltek egy jó nagyot. Jöhetnek a négydekádos szülinaposok?

2025.08.23.
6

Sorozatos ízelítők - ez történt pénteken

Benne: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Borderlands 4, Lost Soul Aside, Syberia Remastered, Aeterna Lucis, Splinter Cell: Deathwatch, Devil May Cry, The Division 2: Survivors.

2025.08.23.
4