Paper Mario: The Origami King

mcmackoGéczy Attila2020.07.30. 19:30

Nézegettem a Paper Mario sorozat történelmét - annak idején N64 emulátoron nyomultam az első résszel, és most visszatekintve hasított fejembe a felismerés: a gép 3D korlátaiból nőtt ki ez a megoldás, a sprite-stílusbravúrrá emelt papír-esztétika pedig nem csak jól működött, de egy erős, új alsorozatot hozott a Nintendo-nak. Most már annyi epizód van, hogy szinte nyomon sem lehet követni a szériát, az Intelligent Systems szerencsére nem a korábbi Wii U-s Color Splasht hozta el Switchre, hanem egy teljesen új epizódot kalapált a hibrid-konzolra. A színek-matricák már unalmas témák, és hát mit lehet még papírból készíteni? Hajtogatósat, így a mostani rész Origami-tematika köré lett felfűzve.

Az Origamiherceg azonban nem barátságos, mint egy hajtogatott hattyú - sőt, a Hercegnőt elrabolva, és Bowser seregeiből origamikatonákat hajtogatva új fenyegetést hozott a Csiperke királyságba. Mario a jólelkű Origamihugi segítségével kell hogy kibogozza a királyságot, mégpedig teljes birodalmat közrefonó papírszalagok és papírvarázslat gubancából. Az ismerős karakterek ismét felsorakoznak a külső fenyegetés ellen, és természetesen a korábbi Paper Mario és Mario RPG epizódokból ismerős toposzokat is látni fogjuk. Jó ez nekünk?

Jó hát! A Paper Mario: The Origami King kiválóan működik, amikor csak úgy kalandozunk és nem a JRPG-t keressük benne. Okosan felosztott terepeken szaladgálunk, ahol a platformozás/felderítés és akció keverékét klasszikus ütemben adagolja a játék. Rengeteg briliáns ötletet sorakoztat fel az Intelligent csapata - helyszínről-helyszínre mindenhol van valami látványosság, valami furfang, rácsodálkozni való. A felderítést konfettiszórás dobja fel - mindenfele papírcafatokat gyűjtögethetünk, amivel egy kis zsákot tölthetünk meg (nem kvantitatíve, a zsáknak inkább csak a tömöttségét jelzi vissza nekünk a gép), a zsákból szórt konfetti pedig a pályán található hézagokat tömködi be. Kalapácsunkkal is érdemes mindenfele kalapálni, bónuszok, gyűjtögetnivalók, mechanizmusok sora tárul fel a kopácsolásunknak köszönhetően. Jó lubickolni a Paper Mario: The Origami King világában, ehhez pedig a Switch képernyőjén mesés grafika és napsütéses, „feelgood” terepek sora társul. Ezek után lehet rossz is a The Origami King?

Jónak semmiképp sem mondanám, ha JRPG-ként akarnék ránézni. Ugyanis a Paper Mario sorozat mechanikai átalakítása, mondjuk úgy erőltetett áramvonalasítása tovább folytatódik. Nincs klasszikus értelemben vett szintlépés. A harcokat megvariálták, egy kör alakú tánctéren mozognak oldalra és fel-le az ellenfelek a lépések között - nekünk (többek között) sorba vagy kis csoportba kell organizálni őket, hogy a támadásaink effektívebbé váljanak. Nem rossz a rendszer, de megmondom őszintén, egy klasszikus ATB szerű bunyónak sokkal jobban örültem volna, mert idővel (hiába variálnak az ellenfelek jóféle, agyas mintákat) csak ráunsz erre a körpályás újszerű ötletre. A power up-szerű tárgyak intézménye sem elég mély, de legalább vannak zeldás módon összegyűjthető tárgyak, amivel könnyíthetünk az életünkön, vagy a továbbjutásban segíthetjük magunkat. Amúgy a játékmenet nehézsége nem mindig konzekvens, legyen az embernél mindig item bőven, mert hirtelen be tudjuk nyelni a nagy sebzéseket 1-1 harc alatt, és azért a terepeken bőven szaladgálnak az origamikatonák… Sajnos a szokásos 2.5D platformozás sem javult, sokszor nehéz betekinteni a szöget, hogy a térben hol is helyezkedik el a lapfiguránk, ilyenkor marad a morgás minden egyes elvétett ugrás esetében - ami pláne bizonyos dungeon-ökben fog majd rosszul esni nekünk és az életerőben megcsappant Marionak is.

Még egy furcsa aspektust véltem felfedezni a játékban. A Paper Mario: The Origami King sokszor mer furcsa, mondhatni „wierd” lenni. Érdemes figyelni a párbeszédeket, a Toad-ok, vagy ellenfelek aranyköpéseit. Sokszor bizarr kiszólások, kikacsintások bukkannak fel, de a zenében, egyes helyszíneken is fel lehet fedezni valami olyan különös vonalat, ami nagyon bátran távolodik a Papervilág bájos mivoltától. Már-már ijesztőnek is mondanám az egyes mozzanatokat, de parára nincs ok! A Nintendos gyermeki világot nem tagadja a játék, csak bátrabban tekintünk majd olyan irányokba, amelyek szokatlanok tudnak lenni egy ilyen címnél.

Alapvetően egy igen kellemes játék a Paper Mario: The Origami King, mert rengeteg ötlet és réteg épülget benne, amolyan Nintendós igényességgel. Ezeket nem a klasszikus JRPG szálakban kell keresni, hanem a papírdobozon kívül gondolkodó szenzációs világalkotásban, pályatervekben és a helyzetkomikummal átitatott jelenetekben. Sokszor eszembe jutott, hogy bizony ez a játék nagyon tetszett volna a 10-12 éves korabeli önmagamnak, amikor nem volt még igazi elvárásom egy JRPG-vel szemben. Viszont felnőtt fejjel nagyon hiányzik a játékból ez a vonal, és ezáltal egyszerűbbnek, szimplábbnak (ha butábbnak nem is) tűnik a 2020-as epizód, mint akár az N64-es vagy a GC-s alapvetések. Rajongóknak kellemes időtöltés, pörögnek vele a percek és az órák, de közel sem olyan magvas, mint amilyen régen volt. Hajtogassatok belőlem origamit, de én már csak ilyen javíthatatlan nosztalgiamedve maradok…

Cyberpunk: így csúszott félre minden

A Bloomberg húsz CDPR fejlesztőt keresett meg, hogy kiderítsék: mi csúszott félre a Cyberpunk 2077 fejlesztése során? Válaszok következnek.

4 órája
4

Nyüzsgős traileren a Persona 5 Strikers

Minden fókusz az akción - ilyen lesz az Atlus új őrülete.

17 órája

Scott Pilgrim visszatért, baby!

Ráadásul nem akármilyen gyűjtői jön Brian Lee O'Malley képregényének játékfeldolgozása, izé, annak is a remaster kiadása mellé.

17 órája
2

Squadron 51: lődd a csészealjat!

Végre egy játék, ami a régi idők zsé kategóriás sci-fi filmjeit parodizálja!

17 órája
3

TOHU: álomszép kaland január végére

Kézzel rajzolt, rajzfilmes stílusú, és ráadásul eszméletlenül hangulatos így első blikkre a Fireart játéka.

18 órája
1

Fantasian: egy darab screenshot

De nem akárkitől - magától Hironobu Sakaguchi mestertől!

18 órája

Samurai Shodown: tavaszi szamurájok

Tavaszi szél katanát áraszt - márciusban jön a következő generációs Samurai Shodown kiadás.

24 órája
2

Persona 5 Strikers

Rövid időre betekintést kaptunk a hamarosan megjelenő új Persona felvonásba, a Persona 5 Strikers-be. Első tapasztalatainkról pedig be is számolunk.

1 napja
3

Quixotic - Highway Violence

A Quixotic a hazai synthwave szcéna leígéretesebb előadója, így ő lesz az, akivel búcsúztatjuk a közepesen izgalmas csütörtök estét.

1 napja
12

Gamer365 Ünnep (Spellbreak - Chapter Pass (multi))

Az ünnepi hangulat sokszorosan fokozott - elrajtolt a nextgen, jön a karácsony, és végül itt az évek óta várt Gamer365 Next. Masszív nyereményjátékkal készültünk!

1 napja
370

Sunlight: napsütéses kerek erdő

Sétaszim Edvard Munch norvég festőművész ihletésével.

1 napja
2

New Pokémon Snap: megjelenési dátum

Április végén vehetjük magunkhoz a fényképezőgépet és indulhatunk a Lental régió felfedezésére. A virtuális szafari azonban nem lesz olcsó mulatság.

1 napja
3

Riders Republic: csak 2021 végén

Az utolsó kanyarnál végül kicsúszik a februárra tervezett Ubisoft extrémsport őrület. Valamikor az év végére állhat majd talpra.

1 napja
3

Resident Evil Showcase: egy hét múlva

A Capcom új mozgóképes anyagokkal készül a Resident Evil Village projektjéből, de további híreket is belengetett azért a sorozattal kapcsolatban.

1 napja
2

Nioh 2: bemutatkozik a PC változat

Hamarosan PC-re is megérkezik a Team Ninja nagyszerű akciójátéka. A The Complete Edition ráadásul már minden DLC-t tartalmaz!

1 napja

The Medium: élőszereplős trailer

Díjnyertes lengyel stúdió és rendező segített életre kelteni a játék hátborzongató, dimenziókon átívelő atmoszféráját. Lássuk hogyan sikerült!

1 napja
3

Cyberpunk: bocsánatkérés & jövőkép

Videóban kér bocsánatot a vezetőség, és felvázolják a játék helytepofozására szőtt terveket - sok mindent terveznek, de nextgen verziót nem mostanában kapunk.

2 napja
55

Twin Mirror

Beragadt tesztek rovatunk legújabb alanya a Dontnod még decemberben megjelent kalandja, a Twin Mirror, amelynek végigjátszása után érthetővé vált a játék körüli csend. Sajnos ez most nem igazán sikerült.

2 napja
7

Hogwarts Legacy: csak 2022-ben!

A hatalmas érdeklődésre való tekintettel a kiadó több időt adott az ambíciózus Harry Potter szerepjáték fejlesztésére. Jövőre nyithat ki a Roxfort kapuja!

2 napja
4

Returnal: információ-morzsák

A Housemarque ezúttal szintén egy külső nézetű akciójátékot készít. De az arcade gyökereket és a töltény-poklot azért nem felejtette el!

3 napja
1