[Teszt] Advance Wars™ 1+2: Re-Boot Camp

Advance Wars™ 1+2: Re-Boot Camp

VegaNagy-Sz. Ferenc2023.05.07. 22:00

A 2001-ben Game Boy Advance-re megjelent Advance Wars a Japánon kívüli világgal is megismertette azt a sorozatot, amely valójában az 1988-as (Famicom) Wars óta futott, és amelynek ez az epizódja már a hetedik volt a szériában. És innentől kezdve szerencsére már minden újabb felvonás eljutott hozzánk is, a "második részt" követte DS-re a Dual Strike (véleményem szerint itt érte el a sorozat az abszolút csúcspontját), hogy aztán a 2008-as Days of Ruin után tizenöt évre megpihenjen a széria. Majdnem a csúcson hagyták abba, ritka az ilyen.

Persze a fenti történetben van egy kis csalás, mégpedig az, hogy ahogy a másfél éves hányattatás (először simán csak megcsúszott a fejlesztés, másodszor az ukrajnai háború miatt halasztották el bizonytalan ideig) után végre megjelent Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp ugyanúgy nem eredeti játék, ahogy maga az Advance Wars sem volt az. Ugyanis nem csak magát a formulát találták ki a nyolcvanas évek végén (és aztán tökéletesítették a kilencvenesekben, főleg Game Boyon), hanem a pályákat, az egységeket és úgy általában az összes működést is. Amit tehát mi "nyugatiak" úgy éltünk meg 2001-ben, mint hihetetlen innovációt, az valójában egy nagyszerűen sikerült remix volt már akkor is újrahasznosított pályákkal. De persze ez is csak féligazság, mert az AW óriási sikeréhez a tökéletes alapok mellett kellett az a rendkívül stílusos grafika is, ami tényleg új volt az évezred elején. Mivel a kilencvenes években főképp Game Boyon hódított a sorozat, az szükségszerűen minden volt, csak épp stílusos nem (írd be a keresőbe, hogy "Game Boy Wars", ha nem hiszel nekem). Advance-ra ugyanakkor valamit nagyon eltaláltak, legyen szó a vidám színvilágról (ezt fojtja meg végül a Days of Ruin később, talán nem is véletlen, hogy utána jött is az özönvíz), a japánosan eltalált karakterekről (teljesen mindegy, hogy barát vagy ellenség, imádni fogsz mindenkit) vagy az egységek cuki arányairól. Nem, ezek nem lettek volna önmagukban elegendők, de a mérhetetlenül precíz taktikai játékmenettel együtt olyan mixet alkaottak, amit csak ritkán sikerül összehozni.

A játékmenetet tekintve a Wars játékok nem fejlődtek sokat az évtizedek során. A kis méretű térképeken zajló összecsapások legalább annyira voltak puzzle-jellegűek, mint taktikaiak. Pont annyi különböző egységtípus volt mindig, amit még a casualabb réteg is fejben tudott tartani, sosem volt túlbonyolítva az, hogy mi mi ellen jó vagy használhatatlan. Különösen igaz ez a kései challenge pályákra, amik egyszerre voltak hihetetlenül nehezek és egyben könnyűek is, hiszen úgy voltak felépítve, hogy valójában csak egy igazán jó megoldás volt, a többit választva az ellenfél összeroppantotta a játékos seregeit. Különbséget az egységgyártós és a fog of waros pályák jelentettek csak, de ezek száma mindig korlátozott volt, mintha a fejlesztők szándékosan visszafogták volna azokat, amiknek az eredménye nem volt annyira kiszámítható. Pedig a Wars sorozat a legtisztább taktikai kritériumoknak a legtöbbször már azzal megfelelt, hogy az egységek csak vizuálisan különböztek, működésben ugyanakkor nem, akárcsak a sakknál.

A Re-Boot Camp nagyon kevés dologban értelmezi újra a feldolgozott két részt, sokkal inkább törekszik arra, hogy egy minden igényt kielégítő csomagként prezentálja azokat. Eleve az első és második AW között nagyjából annyi különbség volt, hogy megjelentek a Super CO powerek (olyan képességek, amelyek az addig meglévőknél is erősebbek, de még lassabban töltődtek fel), valamint az addigiaknál eggyel nagyobb tankok (Neotank néven). Talán még a küldetések száma is megegyezett. Itt ha emlékeim nem csalnak, nagyjából ugyanazok a pályák szerepelnek végig, de mintha a sorrendet és a számozást kicsit megkeverték volna - de alig észrevehető módon. Ami szemmel látható változtatás, az természetesen a vizualitást érinti. Kezdjük az egyértelmű negatívumokkal: a korábbi 2D megjelenítést leváltották 3D-re, legyen szó a pályákról és a két egység összecsapását mutató kis videókról. Nem nagyon van ezen mit szépíteni, az új megoldás nem lett szép, sőt. Egy kicsit a harmonikus színvilág is szétesett, de a fröccsöntött műanyag hatást keltő egységek se néznek ki jól, pont a stílusosságukat veszítették el. Mondom a jó hírt: nagyjából az ötödik pálya után már a legkevésbé sem lesz ez zavaró, annyira rááll a szemünk. De akkor is lehetett volna jobban csinálni. Ezzel szemben a kezelőfelület, különösen a katakterek és képességei megjelenése csodaszép. Mindenki kapott látványos animációkat, több érzelmi állapotot, amennyire rosszul modernizálták a 3D-t, annyira jól sikerült mai szintre hozni a játéknak ezt a részét.

Vannak persze további változások is, a hangokat is újrakeverték (én ugyan továbbra is tiszta szívből gyűlölöm a játék zenéjét, de ez legyen az én gondom) és az utolsó kört újra lehet indítani. Igen, továbbra sem tudsz menet közben menteni, se rosszul sikerült lépéseket visszatekerni, az egyetlen kedvezmény, amit itt kapunk, hogy meg tudjuk ismételni az elejétől a körünket. Az az igazság, hogy ez éppen elegendő, mert a Re-Boot Camp nem túl nehéz játék, a legtöbb pályán gondos tervezés mellett inkább az a kérdés, hogy A vagy S minősítést kapunk a végén, nem pedig az, hogy sikerül-e teljesíteni vagy sem. Egy mentési rendszer olyan szintű könnyítés lett volna, ami teljesen kiölte volna a kihívást.

De a legnagyobb változtatás a teljes körítést és a kampány melletti játékmódokat érinti. Tervezhetünk saját térképeket, játszhatunk hotseates multit egy konzolon, részt vehetünk online összecsapásokban, megnyithatunk egy zsák extra tartalmat, megpróbálhatjuk "megfejteni" a kihívásokat... ez tényleg egy olyan tartalmas csomag, amiben minden benne van, amiről az Advance Wars széria szólhat. Csak épp új kampány nincs, de van itt minden más. A pályamegosztás és úgy általában az online matchmaking inkább funkcionális, mintsem felhasználóbarát a 2023-as standardokat figyelembe véve, de egyszerűen akkora a tartalom, hogy akinek valamilyen okból kevés lenne a kétszer 24 küldetés, az a következő egy-két évre is talál magának időtöltést. Az a legnagyszerűbb benne, hogy minden pont olyan méretű és mértékű, hogy kézben tartható marad az élmény: a pályák nem óriásiak, az egységek mindegyikéről tudod, mi az adott pályán a feladatuk, ellenséges CO-ból pedig pont annyi van, hogy ránézésre tudhasd az erősségeit és gyengeségeit, ha szembejön. Továbbfejlődni ez a sorozat már lehet, hogy nem fog, de legalább nem is rontják el, mint sok másikat. Azért egy Dual Strike / Days of Ruin kombó még remélem benne van a csőben.

PLATFORM Switch
KIADÓ Nintendo | FEJLESZTŐ WayForward
MEGJELENÉS 2023. április 21. ÁR 18.900 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 órája
6

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==