[Könyv]  Fighting Fantasy: a főhős Te vagy

Fighting Fantasy: a főhős Te vagy

VegaNagy-Sz. Ferenc2021.10.13. 16:47

Jövőre ünnepli negyvenedik születésnapját a Steve Jackson és Ian Livingstone által életre hívott Figting Fantasy sorozat, amelyet Magyarországon inkább "Kaland, Játék, Kockázat" néven ismerhetünk a nyolcvanas évek vége óta. Nem tudom van-e valaki, akinek be kell mutatni ezt a D&D térhódítását meglovagló lapozgatós könyvsorozatot, vagy elég annyi, hogy "a főhős te vagy" ezekben az írásokban, amelyekben döntéseken és harcokon keresztül vezet az út a cél felé. De a rendre négyszáz bejegyzésből álló történetek során sokkal ritkábban fordul elő az, hogy célba is érsz, ennél nagyságrendekkel gyakoribb, amikor azzal kell szembesülnöd, hogy "kalandod itt véget ért".

A nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján egy generáció gyerekkorát határozták meg hazánkban is ezek a könyvek, és bár a kilencvenes évek végére világszerte sokat veszítettek népszerűségükből, a kiadók és szerzők sokszor próbálkoztak mind a felfrissítésükkel, mind az újraindításukkal, inkább kevesebb, mintsem több sikerrel. Ian Livingstone nem kevés ideig az Eidos elnökeként (is) tevékenykedett, öt évvel ezelőtt mégis megpróbálkozott az akkorra teljesen tetszhalott állapotban vegetáló franchiseba életet lehelni néhány teljesen új írással (Allansia bérgyilkosai, A veszedelem kikötője), és ha nem is állíthatjuk, hogy világmegváltó siker lett a sorozat, úgy tűnik mostanra ismét megvetette a lábát annyira, hogy életben tudjon maradni. El kellett telnie néhány évnek ahhoz, hogy hazánkban is újra fantáziát lásson valaki ezekben a kötetekben, végül az Univerzál-Kaméleon kiadó karolta fel tavaly a Fighting Fantasy brandet. A gondozásukban azóta megjelent az egyik legnagyobb fan-favorit (Az országút harcosa), az 1992-es, magyarul eddig nem olvasható Visszatérés a Tűzhegyhez, valamint a reboot első két, már említett kötete. Az egykori klasszikust az új irányvonal egy képviselőjével összevetve mi pedig arra voltunk kiváncsiak, van-e manapság létjogosultsága a Fighting Fantasynek, vagy csak a nosztalgiára építenek ezek a könyvek.

Az első sokk akkor éri a régi köteteket ismerő olvasót, amikor a könyveket kinyitva szembesül azzal a térképpel, amelyben szinte az összes Fighting Fantasy írás játszódik. Persze, valahogy tudat alatt régen is tisztában voltunk vele, hogy annyi a kereszthivatkozás a könyvek között, hogy biztosan kell lennie egy közös világnak, de az igazából Allansia térképének tanulmányozásakor válik nyilvánvalóvá, hogy mennyire kis területen osztoznak ezek a történetek.

...a zárt, labirintusszerű terek mindig jobban álltak a Fighting Fantasynek, mint a hosszú utazások.

A Visszatérés a tűzhegyhez a sorozat tizedik évfordulójára jelent meg, helyszíne pedig visszautal a kezdetekre: kalandunk ismét Zagor pokoli lakhelyére vezet, hogy ismét kísérletet tegyünk a legyőzésére. A történet minden szempontból old-school, magában foglal mindent, amitől a nyolcvanas-kilencvenes években népszerűek voltak ezek a kötetek. A történet középpontjában a mindent felülmúló gonosz legyőzése áll, az odáig vezető út során pedig válogatás nélkül kell szembenézni mindennel, amire a legjobb jelző a "tisztességtelen". A sztoriban rengeteg az elágazás, ebből adódóan nagyon-nagyon nehéz minden begyűjteni, ami az életben maradáshoz szükséges, ráadásul számtalanszor kell olyan bejegyzéshez lapoznunk, aminek a számát órákkal korábban kellett feljegyeznünk, ha pedig nem tettük ezt meg, akkor így jártunk. Az történet fele játszódik csak a Tűzhegy gyomrában, az odavezető út legalább annyi veszélyt, de sokkal kevesebb érdekességet rejt - hiába, a zárt, labirintusszerű terek mindig jobban álltak a Fighting Fantasynek, mint a hosszú utazások.

Maga a hegy természetesen maga a totális káosz, egymás mögé minden logika nélkül felsorakoztatott ötletek és szivatások halmaza, amiben lehetetlenség jó döntéseket hozni (de ezt szemrebbenés nélkül elnézzük, mi több, tudunk magunkon röhögni minden alkalommal, amikor kalandunk véget ér). Erősen látszik, hogy építettek arra, hogy az olvasó majd négyszer-ötször nekifut a végigjátszásnak (még csalással se nagyon csinálható meg szerintem kevesebből), és a következetes történetnél sokkal fontosabb volt az égbe pumpált nehézség, ebben szerintem amúgy biztosan top hármas a Visszatérés a tűzhegyhez. Teljes retro hangulat, amolyan Fighting Fantasy best of az egész - jó választás volt ezt kiadni az igen bőséges kínálatból, még akkor is, ha összességében orbitális nagy katyvasz a történet.

...érezni-e bármi változást az új történeteket olvasva, vagy simán elférnének a régiek között?

Arra voltam kíváncsi ezután, hogy az öt évvel ezelőtti reboot magával hoz-e változásokat az évtizedes szabályrendszerbe. Elfogadják-e a készítők, hogy a legtöbben kockák nélkül, legalább három-négy ujjal könyvjelzőset játszva forgatják a könyveket? Hogy azok a borzalmas történetek, amik elmentek a nyolcvanas években, azoknál már a pályakezdő fantasy-szerzők is jobbat írnak? Egyáltalán, olvasóként érezni-e bármi változást az új történeteket olvasva, vagy simán elférnének a régiek között? A rövid válasz az, hogy annak ellenére, hogy a szabályrendszer semmit sem változott, egyértelműen más szellemiségben íródott A veszedelem kikötője. Ez, ellentétben az előbbi történettel egy utazást ír le, Frodó sem járhatott volna be kacifántosabb utat, mint a főhős.

Van itt labirintus, erdei helyszín, hosszabb utazás, kisváros és nagyváros, mindez szépen következetesen végigvezetve, talán túlzottan is lineáris formában. Egészen más az írói megközelítés is, nem ritka a két-három oldalas leírás a fontosabb pontokon, a korábbi kötetekre jellemző egyszerű nyelvezet is sokkal igényesebb és olvasmányosabb lett. Az alaptörténet - természetesen ismét a világot mentjük meg a gonosztól - banalitása mellett hiányoznak az igazán gagyi, logikátlan fordulatok is, már-már meglepő, de az egymás után következő jelenetek között van összefüggés, a történések között pedig kohézió. Ennek természetesen ára van, mégpedig az, hogy sokkal kevesebb az elágazás, mint azt megszokhattuk, és ugyan el lehet rontani a dolgokat, második végigolvasásnál többre itt aligha van szükség. Már csak azért is, mert a felfedezést és a kíváncsiságot jutalmazza a könyv, nem pedig 50%-ban bünteti, mint korábban. A csaták során bevallom - most is - csaltam, de az még így is szemmel látható volt, hogy mennyivel könnyebb lett minden, nem csak a tárgyak összegyűjtése, de az ellenfelek legyőzése is.

...akaratlanul is visszautazik az ember harminc évet az időben.

A legnagyobb különbség mégis talán az volt a kettő írás között, hogy míg a Visszatérés a tűzhegyhez olvasása igazi guilty pleasure, végtelenül szórakoztató, de bármilyen minőséget nélkülöző történetvezetésével, addig A veszedelem kikötője (aminek csak töredéke játszódik a címben szereplő helyszínen) sokkal igényesebben van felépítve és megírva. Na persze nem éri el egy másodvonalas fantasy regény szintjét, de egy másodpercig sem ez a célja, sokkal inkább a könnyed, alapvetően stresszmentes kikapcsolódás biztosítása, miközben akaratlanul is visszautazik az ember harminc évet az időben. Nem tudom, hogy új, fiatal olvasók értik és értékelik-e, hogy miről szól ez az egész, és miért ennyire élvezetes, vagy megmarad nekünk boomereknek a Fighting Fantasy, de akárhogy is legyen, nagyon jó érzés újra magyarul olvasni ilyen történeteket.

A két kötetet az Univerzál-Kaméleon kiadó bocsátotta rendelkezésünkre.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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

DLC-vel ünnepli a 6 milliós eladást a Dead Cells

A Motion Twin pedig további tartalmakat tervez a játékhoz.

1 órája
2

Paráztatós előzetessel csúszik a The Forest folytatásának megjelenése

Új megjelenési dátumot kapott a Sons of the Forest, amiből egy új kedvcsináló is érkezett.

2 órája
1

Sherlock Holmes: Chapter One

Ha játékosként igazán autentikus Sherlock Holmes élményre vágyunk, akkor csakis az ukránoknál érdemes azt keresnünk. És bár ez a kijelentés elsőre meredeknek tűnhet, tény és való, hogy a kijevi (és részben dublini) illetőségű Frogwares csapata már húsz éve szállítja nekünk az Arthur Conan Doyle karaktere köré felépített címeket.

4 órája
1

Launch traileren a Beyond a Steel Sky

A Revolution és a Microids közös játéka széles körben debütált.

6 órája
2

Sting is fellép a The Game Awards eseményen decemberben

A League of Legends tematikájú Netflix-sorozat, az Arcane hivatalos dalát adja elő.

9 órája
4

Nem hoz pénzt a CD Projektnek a GOG

A DRM-mentes játék jó dolog, de nem nyereséges a cég számára.

13 órája
3

Köd, felhők, stabilitás, eső: egy sor marhaságot javít a GTA Trilogy legújabb frissítése

A GTA: Trilogy új patchet kapott - amiben rengeteg apróságot finomítottak Rockstarék.

13 órája

Maximumra csavarja a hype-ot a Halo Infinite utolsó trailere

Karnyújtásnyi közelségben a kampány, amit most egy ütős előzetessel nyomatékosítanak nekünk.

18 órája
16

Ez a nap is eljött: aranylemezre került a Dying Light 2: Stay Human

Utolsó fázisába lépett a Techland zombis játékának fejlesztése, már csak a finomhangolás van hátra.

18 órája
2

Itt az ideje, hogy még többet tudjunk meg a Bethesda űrutazásáról

Új Starfield videó érkezett, melyben a fejlesztők mesélnek nekünk a játék megalkotásáról.

19 órája
2

Két várossal jön a BioShock 4?

Újabb érdekes szóbeszédek a régóta pletykált folytatásról.

1 napja
26

Rekordot döntött a Nintendo Switch a briteknél

Elképesztően erős hetet zárt a Nintendo konzolja a fekete pénteket meglovagolva, magasan vert minden más hardvert - és saját korábbi csúcsát is.

1 napja

Next-gen és Game Pass: a Witcher 3 és a Cyberpunk 2077 jövőjét komolyan veszi a CD Projekt Red

A két fő játék mellett ráadásul újabb címek fejlesztésébe is belevág a lengyel vállalat.

1 napja
17

Öt perces fejlesztői naplón a Beyond a Steel Sky

A klasszikus kalandjáték folytatása végre megérkezik nagykonzolokra is.

1 napja

Carebotz: Switchre jön a magyar játék Twin-Stick Edition címen

Az árkád-metroidvania játék hordozható átiratot kap.

1 napja
2

Heti megjelenések

2 napja
7

GTA Trilogy - Nintendo Switch: a marokra fogott trilógia

Játszottunk már eleget kézikonzolon és tudjuk - ezeken a platformokon a kompromisszumos megoldások sora szinte magától értetődik. A GTA Trilogy viszont maga a megtestesült kompromisszumgyűjtemény - a helyzet pedig kézikonzolon csak tovább bonyolódik. Elmondjuk a véleményünket a Nintendo Switch változatról.

2 napja
20

Bajtársak és hősök állnak a Halo Infinite epikus trailerének középpontjában

Mindörökké harcolunk - így jellemzi a történelmet a legújabb Xbox exkluzív kedvcsinálója.

2 napja
13

Battlefield 2042 - csatatér romokban

A Battlefield játékok legfrissebb epizódjainak megjelenése mindig kisebb ünnep, és így várta a közösség a 2042-es alcímmel ellátott következő iterációt. A játék megérkezett, nyúztuk egy jó ideig, de nem győzött minket meg az, amit láttunk. A részletekről beszéljen viszont a tesztünk!

3 napja
22

Rekordot döntött a Steam, a Counter-Strike és a DOTA2 még mindig tarol

Soha nem használták egyszerre ennyien a Valve digitális platformját.

3 napja
10