[Könyv]  Fighting Fantasy: a főhős Te vagy

Fighting Fantasy: a főhős Te vagy

VegaNagy-Sz. Ferenc2021.10.13. 16:47

Jövőre ünnepli negyvenedik születésnapját a Steve Jackson és Ian Livingstone által életre hívott Figting Fantasy sorozat, amelyet Magyarországon inkább "Kaland, Játék, Kockázat" néven ismerhetünk a nyolcvanas évek vége óta. Nem tudom van-e valaki, akinek be kell mutatni ezt a D&D térhódítását meglovagló lapozgatós könyvsorozatot, vagy elég annyi, hogy "a főhős te vagy" ezekben az írásokban, amelyekben döntéseken és harcokon keresztül vezet az út a cél felé. De a rendre négyszáz bejegyzésből álló történetek során sokkal ritkábban fordul elő az, hogy célba is érsz, ennél nagyságrendekkel gyakoribb, amikor azzal kell szembesülnöd, hogy "kalandod itt véget ért".

A nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján egy generáció gyerekkorát határozták meg hazánkban is ezek a könyvek, és bár a kilencvenes évek végére világszerte sokat veszítettek népszerűségükből, a kiadók és szerzők sokszor próbálkoztak mind a felfrissítésükkel, mind az újraindításukkal, inkább kevesebb, mintsem több sikerrel. Ian Livingstone nem kevés ideig az Eidos elnökeként (is) tevékenykedett, öt évvel ezelőtt mégis megpróbálkozott az akkorra teljesen tetszhalott állapotban vegetáló franchiseba életet lehelni néhány teljesen új írással (Allansia bérgyilkosai, A veszedelem kikötője), és ha nem is állíthatjuk, hogy világmegváltó siker lett a sorozat, úgy tűnik mostanra ismét megvetette a lábát annyira, hogy életben tudjon maradni. El kellett telnie néhány évnek ahhoz, hogy hazánkban is újra fantáziát lásson valaki ezekben a kötetekben, végül az Univerzál-Kaméleon kiadó karolta fel tavaly a Fighting Fantasy brandet. A gondozásukban azóta megjelent az egyik legnagyobb fan-favorit (Az országút harcosa), az 1992-es, magyarul eddig nem olvasható Visszatérés a Tűzhegyhez, valamint a reboot első két, már említett kötete. Az egykori klasszikust az új irányvonal egy képviselőjével összevetve mi pedig arra voltunk kiváncsiak, van-e manapság létjogosultsága a Fighting Fantasynek, vagy csak a nosztalgiára építenek ezek a könyvek.

Az első sokk akkor éri a régi köteteket ismerő olvasót, amikor a könyveket kinyitva szembesül azzal a térképpel, amelyben szinte az összes Fighting Fantasy írás játszódik. Persze, valahogy tudat alatt régen is tisztában voltunk vele, hogy annyi a kereszthivatkozás a könyvek között, hogy biztosan kell lennie egy közös világnak, de az igazából Allansia térképének tanulmányozásakor válik nyilvánvalóvá, hogy mennyire kis területen osztoznak ezek a történetek.

...a zárt, labirintusszerű terek mindig jobban álltak a Fighting Fantasynek, mint a hosszú utazások.

A Visszatérés a tűzhegyhez a sorozat tizedik évfordulójára jelent meg, helyszíne pedig visszautal a kezdetekre: kalandunk ismét Zagor pokoli lakhelyére vezet, hogy ismét kísérletet tegyünk a legyőzésére. A történet minden szempontból old-school, magában foglal mindent, amitől a nyolcvanas-kilencvenes években népszerűek voltak ezek a kötetek. A történet középpontjában a mindent felülmúló gonosz legyőzése áll, az odáig vezető út során pedig válogatás nélkül kell szembenézni mindennel, amire a legjobb jelző a "tisztességtelen". A sztoriban rengeteg az elágazás, ebből adódóan nagyon-nagyon nehéz minden begyűjteni, ami az életben maradáshoz szükséges, ráadásul számtalanszor kell olyan bejegyzéshez lapoznunk, aminek a számát órákkal korábban kellett feljegyeznünk, ha pedig nem tettük ezt meg, akkor így jártunk. Az történet fele játszódik csak a Tűzhegy gyomrában, az odavezető út legalább annyi veszélyt, de sokkal kevesebb érdekességet rejt - hiába, a zárt, labirintusszerű terek mindig jobban álltak a Fighting Fantasynek, mint a hosszú utazások.

Maga a hegy természetesen maga a totális káosz, egymás mögé minden logika nélkül felsorakoztatott ötletek és szivatások halmaza, amiben lehetetlenség jó döntéseket hozni (de ezt szemrebbenés nélkül elnézzük, mi több, tudunk magunkon röhögni minden alkalommal, amikor kalandunk véget ér). Erősen látszik, hogy építettek arra, hogy az olvasó majd négyszer-ötször nekifut a végigjátszásnak (még csalással se nagyon csinálható meg szerintem kevesebből), és a következetes történetnél sokkal fontosabb volt az égbe pumpált nehézség, ebben szerintem amúgy biztosan top hármas a Visszatérés a tűzhegyhez. Teljes retro hangulat, amolyan Fighting Fantasy best of az egész - jó választás volt ezt kiadni az igen bőséges kínálatból, még akkor is, ha összességében orbitális nagy katyvasz a történet.

...érezni-e bármi változást az új történeteket olvasva, vagy simán elférnének a régiek között?

Arra voltam kíváncsi ezután, hogy az öt évvel ezelőtti reboot magával hoz-e változásokat az évtizedes szabályrendszerbe. Elfogadják-e a készítők, hogy a legtöbben kockák nélkül, legalább három-négy ujjal könyvjelzőset játszva forgatják a könyveket? Hogy azok a borzalmas történetek, amik elmentek a nyolcvanas években, azoknál már a pályakezdő fantasy-szerzők is jobbat írnak? Egyáltalán, olvasóként érezni-e bármi változást az új történeteket olvasva, vagy simán elférnének a régiek között? A rövid válasz az, hogy annak ellenére, hogy a szabályrendszer semmit sem változott, egyértelműen más szellemiségben íródott A veszedelem kikötője. Ez, ellentétben az előbbi történettel egy utazást ír le, Frodó sem járhatott volna be kacifántosabb utat, mint a főhős.

Van itt labirintus, erdei helyszín, hosszabb utazás, kisváros és nagyváros, mindez szépen következetesen végigvezetve, talán túlzottan is lineáris formában. Egészen más az írói megközelítés is, nem ritka a két-három oldalas leírás a fontosabb pontokon, a korábbi kötetekre jellemző egyszerű nyelvezet is sokkal igényesebb és olvasmányosabb lett. Az alaptörténet - természetesen ismét a világot mentjük meg a gonosztól - banalitása mellett hiányoznak az igazán gagyi, logikátlan fordulatok is, már-már meglepő, de az egymás után következő jelenetek között van összefüggés, a történések között pedig kohézió. Ennek természetesen ára van, mégpedig az, hogy sokkal kevesebb az elágazás, mint azt megszokhattuk, és ugyan el lehet rontani a dolgokat, második végigolvasásnál többre itt aligha van szükség. Már csak azért is, mert a felfedezést és a kíváncsiságot jutalmazza a könyv, nem pedig 50%-ban bünteti, mint korábban. A csaták során bevallom - most is - csaltam, de az még így is szemmel látható volt, hogy mennyivel könnyebb lett minden, nem csak a tárgyak összegyűjtése, de az ellenfelek legyőzése is.

...akaratlanul is visszautazik az ember harminc évet az időben.

A legnagyobb különbség mégis talán az volt a kettő írás között, hogy míg a Visszatérés a tűzhegyhez olvasása igazi guilty pleasure, végtelenül szórakoztató, de bármilyen minőséget nélkülöző történetvezetésével, addig A veszedelem kikötője (aminek csak töredéke játszódik a címben szereplő helyszínen) sokkal igényesebben van felépítve és megírva. Na persze nem éri el egy másodvonalas fantasy regény szintjét, de egy másodpercig sem ez a célja, sokkal inkább a könnyed, alapvetően stresszmentes kikapcsolódás biztosítása, miközben akaratlanul is visszautazik az ember harminc évet az időben. Nem tudom, hogy új, fiatal olvasók értik és értékelik-e, hogy miről szól ez az egész, és miért ennyire élvezetes, vagy megmarad nekünk boomereknek a Fighting Fantasy, de akárhogy is legyen, nagyon jó érzés újra magyarul olvasni ilyen történeteket.

A két kötetet az Univerzál-Kaméleon kiadó bocsátotta rendelkezésünkre.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

22 órája
12

Heti megjelenések

1 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

3 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

3 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

4 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

5 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

5 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

5 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

6 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

6 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

6 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

7 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

7 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

8 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

8 napja
21

Heti megjelenések

8 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

2024.04.12.
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

2024.04.11.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==