MRenton19852012.08.02. 15:01

A 100 legjobb játék - 5

**5 - Half-Life 2

Megjelenés éve: 2004

Platform: PC, Mac, Xbox, PS3, X360**

Sokan nem vágynak újdonságokra, még akkor sem, ha azt állítják, de ezzel csak akkor szembesülnek, ha megkapják azt. Ha azt mondják, hogy újdonság, természetes következményre gondolnak; olyan előrelépésre, ami levezethető valamiből. Az extrém kísérletek önmagukban, magukhoz képest robbantanak ki sok kis miniforradalmat, de nem kínálnak alternatívát, nem fektetik le a jövő videojátékának alapjait, és nem is tesznek hozzá a meglévőkhöz.

A Half-Life 2-ben is bőven vannak klasszikus játékelemek. Ilyen például a gondolkodást igénylő pályatervezés, a terep elrendezése, a továbbvezető út felfedezése, felderítése. Ezen a téren hasonlít a Régi (Olyan, Amilyen) Idők FPS játékaira, csak színkódos mágneskártyák helyett kevésbé egyértelmű tárgyakat kell használnunk a továbbjutáshoz. De a logikai struktúra mégis egyezik: szakaszfelderítés, kulcskeresgélés, Y reakciót kiváltó X trigger aktiválása. Mindezt némi, kissé súlytalannak tűnő lövöldözéssel fejelték meg; hiába a saját szemszögű perspektíva és a brutális fegyverarzenál, a Half-Life 2-re nem a grandiózus tűzharcok miatt fogunk emlékezni.

Mégis mérföldekkel a többi FPS előtt jár. Ebben rejlik a Valve zsenialitása; a játék megjelenése óta az A pontból B pontba való eljutás rafináltságát senki sem tudta náluk frappánsabban megvalósítani - csak ők maguk, a két Portallal. Látszik, hogy a hagyományokat épp annyira tisztelik, mint amennyire ragaszkodnak a modernizációhoz.

Mindez furcsa, nyersnek ható végeredményt szül - ilyen például a történet prezentációja. Lehetne róla vitázni, hogy ez bug vagy feature, de a szótlan főhős, és az általa megélt, egyáltalán nem szájbarágós történet bemutatása kiváló. Tanítani lehetne. Tanítani kéne. Csak annyit ismerünk meg a játékból és a kerettörténetből, amennyit Gordon Freeman. Egyszerre kapjuk meg az operatőr és a főhős szerepét; ha szeretnénk jobban megismerni a minket körülvevő világot, apró részleteket csíphetünk el egy-egy beszélgetésből, egy falra ragasztott újságkivágásból. Show, don't tell - olyan nehéz ezt felfogni, kedves Mindenki? Az sem baj, hogy összemosódik a cselekvés és a történés: a Half-Life 2 univerzuma nem kimondottan megismerhető, inkább kézzelfogható. Emiatt sokan fanyalognak, ahelyett, hogy hálát adnának érte az öt világvallás valamelyik választott képviselőjének.

Ebben sem nehéz meglátni a rációt, de a kifinomultság nem is ebben rejlik, hanem a fizikai motorban, és az erre épülő feladványokban. Vannak klasszikus, "nyomd meg itt, és menj tovább ott" jellegű részfeladatok, de a továbbjutáshoz igazából józan paraszti észre és alapvető logikai készségekre lesz szükségünk. Lefordva: a Half-Life 2, amellett, hogy megmaradt videojátéknak, nagyon is valósághű - és ez teszi élvezetessé a továbbhaladást. Játékként működik, de valószerűen hat, és ez ritka bravúr. Sokkolni fog, ha megismerjük a Gravity Gunt. Az is, ahogy zombikat szeletelhetünk Ravenholmban, vagy belecsalogathatjuk a támadókat a csapdába. Csettintünk, ha megépítjük a továbbvezető utat faládákból, és ujjongunk, ha eltorlaszoljuk a lépcsőfordulót ipari hulladékkal, hogy visszafogjuk a rohamozó Combine katonákat.

Klasszikus videojátékos feladványok, amiket a fizikai törvényekre alapozva oldhatunk meg - és nincs feszítő ellentmondás. A játék és a valóság megfér egy gyékényen. Mostanáig ezt a teljesítményt senki sem tudta reprodukálni; valószínűbb, hogy nem tudják, mint hogy nem akarják. Nem baj. Ha sikerült volna, a Half-Life 2 így is a korának kimagasló színvonalú játéka lenne, aminek ott lenne a helye a legjobbak között - így azonban még 2012-ben is a jövő zenéje lehet. A jövő videojátéka. A jelen mesterműve.

/tyler/

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Malleus
Realm of Ink (墨境)

7 órája

Necroman Mk2
WVG Hall of Fame 2025 nyertesek

1 napja
2

Comedian
Fenegyerek: Újjászületés

2025.04.18.
2

p34c3
HITMAN PSVR2

2025.04.11.
8

Necroman Mk2
Remains of Edith Finch

2025.04.10.

Comedian
Pearl

2025.03.12.
5

Necroman Mk2
Mythwrecked

2025.03.12.
2

Comedian
X

2025.03.08.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2025 - az idei döntősök

2025.03.07.
10

Necroman Mk2
Vanishing of Ethan Carter

2025.02.28.

Necroman Mk2
NFS Undercover

2025.02.20.
8

p34c3
2 éves a PlayStation VR2

2025.02.16.
5

Doberman
Út a Semmibe..

2025.02.14.
2

CHASE
25 legjobb/kedvenc jelenet..

2025.02.09.

Necroman Mk2
20 Days to Find Amy

2025.01.29.
3

keviny
Feltörekvő zenés blog

2025.01.06.
22

Doberman
Thy Catafalque

2025.01.01.
4

Necroman Mk2
2024. év dala

2024.12.31.
3

p34c3
Alien: Rogue Incursion

2024.12.29.
6

Necroman Mk2
Cthulhu Saves Christmas

2024.12.26.
2