Krisz5762023.09.14. 14:53

Starfield – HDR vs DV vs SDR

Alapos elemzése a régóta várt RPG űrkaland HDR/SDR képi stílusának , amely vegyes fogadtatásban részesült, a fejlesztők pedig már reagáltak rá, miszerint felülvizsgálják és frissítéssel orvosolják. Addig is beállítási tippeket írtam össze minden képmód számára.

Hatalmas várakozás előzte meg a Bethesda talán minden eddiginél monumentálisabb RPG-jét, ám amint elérhetővé vált early access-el a játék, és elkezdték a játékosok felfedezni a bolygókat, máris felröppentek a hírek mosott színekről, szürkés feketéről és úgy általában hibás HDR-ről. Minek után már több anyagot is találtam róla, nagyon vártam, hogy magam is elkezdhessem a játékot, és saját magam beállíthassam.

Hibás (broken) , vagy legalábbis optimalizálatlan HDR eddig sem volt ismeretlen számomra játékoknál, lásd Cyberpunk, vagy Halo Infinite, aminek beállításairól hosszasan írtam 9 hónapja: Halo Infinite – HDR vs DV vs SDR

Felmerült ugyanakkor a „creators intend” kifejezés, avagy alkotói szándék, tehát hogy a játék direkt néz ki így, esetleg analóg filmesebb(?) hatást kölcsönözve, és mint kiderült, van is olyan játékos, akinek ez „tetszik” és védelmébe vette.

Másokhoz hasonlóan viszont én szimplán nem találom kontraszt-helyesnek (volt, ahol egyszerűen borzalmasnak volt tituálva), és a problémával olyan csatornák is foglalkoztak, mint pl. a Gaming Tech, HDTVTest és a Digital Foundry, és még mások. A saját tapasztalataim mellett főleg az első elemzéseire / méréseire – sőt a Gaming Tech képeire - is támaszkodtam. Megjegyzem a Digital Foundry nem szokott ilyesmivel foglalkozni, de most még Alex Battaglia is rámutatott, hogy bizarrul fest a játék kontraszt tekintetében, probléma van a HDR-el és SDR-el is, és főleg OLED-en nagyon zavaróak a szürkés feketék.

Nézzük miről is van szó pontosan:

Bármilyen képmódban is indítjuk el a játékot az elején, a Bethesda logónál még szép mély (0 nites) feketéket, a Main menünél pedig erőteljes (1000 nites) HDR fényeket láthatunk.

Amint elkezdődik viszont a tényleges játék, aktiválódik valamilyen szűrőszerű fátyolos réteg, aminek hatására a fekete 0-ról 1 nites sötétszürkésre emelkedik, a színek és a kontraszt jelentősen romlanak, és egyik csúcsfény sem lépi túl a 400 nitet, beleértve a lézert és a robbanásokat, sőt kint a „nap” (pl. Narion) is alig 450 nittel süt, ami ezzel a képi stílussal egy igen erőtlen HDR-nek hat.

Ahogy megfigyeltem, és a későbbi részek méréseinél is kiderült a Gaming Tech által, azért mégis akadnak erőteljesebb fények, de mintha direkt nagyon fukarul bánna velük a játék, és nagy általánosságban elmondható, hogy alapállapotban kvázi mindenütt jellegtelen a kontraszt és a színek, és a legtöbb helyen sajnos a HDR „csúcsfények” fényerereje is. Ezért is meglepő, hogy mégis akadnak kivételek, fényforrások, amik akár 700-900 nitet is elérnek a játékban:

Hozzáteszem a játék – a Halo Infinite-el ellentétben - valamilyen formában jelenleg is reagál az Xbox dashboardjában található HDR beállításra (legalábbis csökkenthetjük vele a maximum niteket ingame), így arra továbbra is figyeljünk, hogy korrektül beállítsuk.

Mivel a gyenge kontraszt még a kvázi mindig ideális SDR-nél is fennmarad, ezért következtethetünk arra, hogy ez a képi stílus nem hiba, hanem valószínűleg szándékos.

A PC-hez időközben megjelent egy mod. Maga a játék nem is támogat PC-n natív HDR-t, tehát csak SDR jöhet szóba, de az említett mod egy sokkal kellemesebb, kontraszt-helyes színes képet nyújt: Neutral LUTs - No Color Filters

Ez megmutatja, hogy a játéknak elvileg hogyan kéne helyesen beállítva kinéznie (balra), és én is alapvetően ilyesmire igyekeztem belőni az egyes képmódokban.

Konzolon viszont van natív HDR támogatás, így mindenképpen érdemes próbálkozni vele is, de nézzük sorjában a képmódokat.

DOLBY VISION

A feljebb említett Halo Infinite analízisemnél már kifejtettem, hogy mik lehetnek az előnyei és hátrányai a DV gamingnek. Itt alapvetően legalább olyan rossznak találtam a kontrasztot, mint HDR esetében, úgyhogy alapvetően érvényes, hogy Dolby Visionben elindítva leginkább csak DV konténerbe került a játék, ami nehezebben kezelhető, nincs is meg a teljes 4:4:4 chroma (picivel rosszabb részletgazdagság HDMI 2.1 TV-n), és (új XR procis) Sony TV-ken még a DV gamer mód is hiányzik, szóval a Dolby Visiont részemről kapcsoljuk ki a konzol dashboardjában, ám ha mégis ragaszkodnánk hozzá, a HDR-hez hasonló beállításokat javaslom nála.

HDR (HDR10)

A HDR-el már érdemesnek tartom foglalkozni, és bár elsőre nagyon rossznak tűnik a kép, és szerintem nehezebb jól beállítani, mint az SDR-t, szépen beállítva már alapvetően elégedett voltam vele kvázi minden helyszínen. A cél az, hogy minél több opcióval minél mélyebbre csökkentsük a feketét, de úgy, hogy ne legyen black crush, avagy maradjon elegendő fekete közeli infó (shadow detail). Eközben érdemes minél nagyobb fényességet kölcsönözni a csúcsfényeknek és akár színekből is adagolni többet, de CSAK azokkal az opciókkal, amik nem fényesítik a sötét részeket.

A jó hír HDR-nél az, hogy VAN HDR fény a Starfieldben, és elegendően jók, mivel a szemünk adaptívan látja a fényeket. Ha nem érezzük elég fényesnek őket, főleg OLED-nél mindig ott a lehetőség, hogy sötétben játszunk. Ilyenkor egy 400 nites csúcsfény is bőven fényesnek tűnik, pláne sötét háttérnél.

A kontrasztérzetet pedig egyszerűen szemléltetném. Alapból a játék tehát nyújt 1 vagy pár nites sötét részeket, és mellé pár 100, de általában max 400 nites csúcsfényt. Ezáltal érzékelünk egy 400:1 valós (gyenge) kontrasztot, jó esetben. Ha viszont csökkentjük a fekete szintet, ha nem is 0 nitre, de akár csak 10-edére (vagy még közelebb 0-hoz), akkor még ha mellé sajnos csökken valamit a csúcsfény is, akkor is minimum 3000:1-re vagy sokkal jobbra növekszik a kontraszt.

Az eredmény: A csúcsfények (sötétben) végre fognak adni kellemes HDR érzetet, ugyanis a fények nem szürkéből, hanem végre egy mély sötétből (ideális esetben feketéből) tűnnek ki, és a kép ezáltal nem is csak fényesebbé, de „4K-sabb” hatásúvá válik, röviden sokkal inkább „4K HDR”-ré.

Egy korábbi 4 részes LED vs OLED blogomban ezt a jelenséget szemléltettem is, és én úgy hívnám RELATÍV FÉNYESSÉG (és relatív élesség).

A válasz az, hogy ugyanolyan fényes és éles a két szöveg, csak a sötétebb háttér miatt a fenti fényesebbnek és élesebbnek tűnhet.

SDR VS HDR (HDR10)

Az SDR-ről eddig mindig azt tanácsoltam, amit a Dying Light 2 grafikai analízisnél is, hogy ott kvázi mindig kiváló a kontraszt, az a tuti, a HDR pedig sajnos lutri lehet:

Most azonban más a helyzet, mert a „creators intend”, avagy a filmes(?) fátyolos filter most az SDR-re is vonatkozik, és a játékban nem kikapcsolható (jelenleg).

A beállítás szelleme ugyanaz részemről, mint HDR-nél.

Ami miatt az SDR-t javasolni tudom (SDR-hez a HDR10-et le kell tiltani Xbox dashboardjában), hogy könnyebben kezelhető, könnyebb elérni vele az ideálisabb kontrasztot, és főleg egy magas fényű LED-nél (nálam 65ZD9) úgy tapasztaltam, hogy hatalmas (fény)erőtartalék marad, nem csak sötétben, így a Fényerőt sem kellett ennyire magasra venni, mint OLED-nél.

Ami miatt pedig mégis a HDR-t tudom javasolni, hogy szerintem szebbek a színek, hiszen a 10 bites HDR10 egy jóval gazdagabb színtérből váltogathat (azt nem tudom egyáltalán kihasználja-e a játék ténylegesen a BT2020-at, de tényleg jobban tetszettek HDR-ben a színek), és SDR-ben elveszett a csúcsfények kiemelkedőbb megjelenése is.

Nem csak belterek lehetnek látványosabbak HDR-el, de akár sziklák textúrája is 3D-sebbnek hatnak „nappal” is a játékban, és nem utolsó sorban kicsit szebbnek tűnt pl. az égbolt is (nem csak a színek, hanem a finom átmenetek is 10 bittel), de úgy általában is elmondható , hogy jól beállítva a HDR kb. megadta nekem a 4K HDR élményt a Starfieldben is, amit szeretek játékokban.

Példák (nyilván itt blogban csak SDR-ben és nagy mértékben leskálázva mutatva), ahol nagyon jól érvényesülnek a HDR fények jól beállítva:

ÁLTALÁNOSAN AJÁNLOTT BEÁLLÍTÁSOK

Bármilyen képmódról is van szó, OLED-en állítsuk a Fényerőt és a Kontrasztot maximumra, LED-en csak kellő mértékben, majd a Gammát minél kisebbre, esetleg a színek telítettségén is javíthatunk. Ezek után, ha találtunk olyan opciót, hogy „fekete szint” vagy „sötét részek fényerőszintje” stb. (régen ez volt a „fényerő csúszka), akkor csökkentsük 10 vagy akár20 %-al, ízlés szerint. Ezen kívül menjünk végig minden opción, és nézzük meg találunk-e olyat, ami

  • emeli a fényerőt, de a sötét részek fényesítése nélkül, így például Tone Mapping, Dinamikus mapping, HDR színleképezés stb. funkció nem jó.

  • javít a feketék mélységén, akár a Game Bar opcióin belül is, ha van ilyen a TV-n

KONKRÉT TIPPEK KONKRÉT MÁRKÁKHOZ

Jómagam csak Sony beállításokról tudok most érdemben nyilatkozni, de a Gaming Tech-nek hála tudok tippet adni LG és Samsung tulajoknak is:

  • Újabb Sony OLED-en a fentebb említetteken túl (max Kontraszt és Fényerő max, Gamma min, Sötét részek fényerőszintje -20%, HDR színleképezés ki) az Élőszínt tudom javasolni akár Magason, és még a Sötét részek beállítását (Magas). A Speciális kontrasztot is lehet Közepesre venni, a Csúcsfényerőt pedig állítsuk Magasra.

  • Magasfényű Sony LED-en (régebbi ZD9) ami jelentősen eltért a fentitől, hogy HDR-nél elég volt a nem kellett a kontrasztot 100%-ra venni, az SDR-nél pedig a Fényerőt elég volt 60%-ra állítani, és levett gammával / sötétített képpel is simán fényes maradt, nem csak sötétben.

  • LG OLED-en (és feltételezem magasabb kategóriájú LG LED-eken) is van egy hasznos FTDA (Fine Tune Dark Area) opció (aktiválni kell hozzá X-en is a VRR-t), ami azért nagyon jó, mert pl. a Gaming Optimizer menün belüli Black Stabilizerrel ellentétben az FTDA úgy csökkenti a gammát, hogy a kép sötétítése és kontrasztosabbá alakítása mellett NEM okoz black crush-t (látható marad elegendő shadow detail, fekete közeli infó). Ami a Dinamikus Tone Mappinget illeti, itt sem jó, mert ahogy írtam, a sötét részeket is fényesíti, a csúcsfényeket pedig nagyon túltolja. A HGiG viszont ajánlott.

  • Samsungnál konkrétan az S95C QD-OLED-hez láttam beállítást, de valószínűleg részben QLED-ekre is érvényes lehet. Sajnos itt nem nyújt a VRR imént említett FTDA opciót. A többek közt S95B-nél is megtalálható Shadow Detail képbeállító viszont segít valamennyit (ha minimumra vesszük), de nem sokat, így itt is maradnak az általános beállításokban írt trükkök. A HDR Tone Mapping nem sok vizet zavar, a Contrast Enhancer pedig nem javasolt, de a Peak Brightness itt is legyen Magas. (Még annyi, hogy SDR jel esetén a HDMI Black Levelt low-ra állítva sötétíthetünk ugyan, de ez egyrészt nem hat HDR-re, másrészt képinfókat is levág a sötétebb tartományban. A BT1886 csúszkát viszont ajánlja SDR-nél a Gamingtech, -3-al.)

OLED-en

Elsősorban HDR-el javaslom a megpróbálni az ideális beállítást, mivel ezeknél a kijelzőknél nagyon is meglátszik a magasabb kontraszt előnye az erőteljesebb csúcsfényekkel, és minden OLED tág színtartományú. Nem mellesleg OLED-ek elsősorban HDR módban erősek, nem SDR-ben.

LED-en

LED-eknek általában sokkal jobban fekszik az SDR, nem ritkán több fényerőt képesek kihozni belőle, mint HDR-ből, és csak komolyabb kategóriák rendelkeznek tágabb színtartománnyal. Az alap kiindulás tehát LED-nél szerintem legyen SDR, de ha magasabb kategóriájú, (zónákkal) fényerő-szabályzott tág színtartományú fényes (300-500 nitnél jóval komolyabb FALD vagy Micro)LED-ről van szó, akkor győzzön a szimpatikusabb mód.

Példák (nyilván itt blogban csak SDR-ben és nagy mértékben leskálázva mutatva), ahol nagyon jól érvényesülnek a HDR fények jól beállítva:

EGY KELLEMES FORDULAT

A Bethesda időközben reagált a kontraszt / HDR problémára, és Twitteren kiírta, hogy már vizsgálják a dolgot, így valamikor (mégis) kapunk egy update-et, ami javítja majd a képet (lásd Callisto esete).

"Hello, our team is still investigating the issue with HDR. Please continue to submit this issue via feedback as its the best way to bring it to the attention of our development team."

Sőt, már jött is hír róla, hogy nemsokára ezekkel bővül majd a játék későbbi frissítések során:

  • Fényerő és Kontraszt kezelés

  • HDR kalibrációs menü

  • FOV csúszka

  • Nvidia DLSS támogatás (PC)

  • 32:9 Ultrawide monitor támogatás (PC)

  • „Étkezés” gomb ételhez!

Ha szeretnél még olvasni más – többek közt - HDR-el kapcsolatos technikai érdekességről, a többi blogomban számos infót találsz.

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2 napja

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
9

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

Burzum
Kísértethajó

2024.01.01.
4

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

Burzum
"A legjobb lehetett volna!"

2023.12.24.
32

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

p34c3
Negyven2

2023.11.14.
26

Dude
Harc a 41. évezredben

2023.10.23.
5

Krisz576
Starfield - Ilyen a Naprendszerünk!

2023.10.19.
15

Stadia HUN
Amazon Luna bemutató

2023.10.03.
12

Comedian
Top 10 - 2021 legjobb filmjei

2023.09.21.
2