[Teszt] WRC 10

WRC 10

StingerCsere Krisztián Gábor2021.09.22. 20:30

Menetrend szerinti rendszerességgel csusszant be a FIA WRC szériáját jegyző francia Klyotonn Games rally szimulátora, amely több szempontból is jubilál: a sorozat egyrészt elérte a bűvös 10-es számot, másfelől a Nemzetközi Automobil Szövetség legendás versenysorozatának ötvenedik évfordulóját is idén ünneplik.

Inkább kíváncsisággal, mintsem nagy elvárásokkal ültem le a franciák legújabb autóversenyzős játéka elé, hiszen az eseményeket követve nagyjából tiszta volt, hogy mire számíthatok: a 2021-es FIA WRC sorozatot feldolgozó WRC 10 ugyanis a tavalyi év egyenes ági leszármazottja, így a fejlődést inkább az apróságokban célszerű majd keresni. Az se tántorítson el senkit, hogy a jól ismert KT Racing előtt immár nem a Bugbear, hanem a NACON logója díszeleg - ez ugyanis csak kozmetikai változás. A lesquin-i kiadó valójában az egyszerűsítés érdekében csak nevet váltott, azaz: egyáltalán nem kell aggódni, hogy bármi is esetleg hátrányosan érintette volna a Racing csapat ázsióját emiatt.

Sőt! Inkább megtámogatták őket mindenféle hangzatos marketing kampánnyal, amely üzenete egyértelműen a WRC 50. évfordulóját helyezte előtérbe. Gondolhatnánk, hogy a játék tartalmi összetételét tekintve a kontent is főként erre a nevezetes eseményre fókuszál, de kizárólagosságról szerencsére (?) nincs szó. A tartalmi összetétel alapvetően ugyanúgy gazdagnak mondható, amelyhez az évforduló alkalmából csatlakozott egy ún. 50th Anniversary Mode - ez rejti az összes jóságot, már ami a legendás versenyekkel kapcsolatos tartalom. A WRC 10 ezen szeglete egyfajta alternatív karrier módként funkcionál, amely teljes egészében a rally történelemkönyv legemlékezetesebb pillanatainak szenteli a tartalmat.

A WRC 10 időgépe különböző kihívás csomagokat rejt (mint pl. az emlékezetes ‘73-as Akropolisz rally-t és a nyertes Renault Alpine A110 párost), amely időrendi sorrendben listázza a piszkos versenyeket, emlékezetes időfutamokat, helyszíneket, kocsikat, pilótákat, archív felvételeket és ezek színes-szagos keverékeit is. Kiváló kikapcsolódás, ha megfáradtunk a mai modern benzinfalók keltette mámorban, mert az akkori járművek és versenycsíkok még abból az aranykorból származnak, ahol nem voltak olyan szigorú szabálykövetések, mint mostanság - ez pedig érződik is rajtuk.

Ugyanakkor a beharangozott tartalommal összefüggő valós tartalom némi magyarázatra adhat okot: a NACON ugyanis a tavalyihoz képest négy új rally eseményt, hat (korábban még nem látott) történelmi bajnokságot és több klasszikus járgányt is ígért a 2021-es WRC 10-hez, amely nos… nem egészen így alakult a megjelenés pillanatában. A hat hisztorikus event tulajdonképp csak hat speciális pálya - tegyük fel, van a legendás görög akropolisz futam, ebből van egy 1973-ból, 1987-ből és 1993-ból is, többek közt pl. ellentétes irányban, más időjárási körülmények és esetleg eltérő tájbéli környezet közepette, amely… néhol sajnos elég érdekes időzavarba kerül, mert... ugyan mit keresnek egy ‘80-as évekbeli versenynél 2010-es járgányok az út szélén ? Mindegy - engedjük el, rójuk fel ezt a pandémia kárára, hiszen az újrahasznosítás efféle módja nem ismeretlen az ilyen helyzetekben - de felettébb illúzióromboló, ha ennyire nyíltan kerülnek a vágóasztal nyesedékei vissza a játékba.

Sajnos nincs ez másképp a beígért autókkal sem: ígéretesnek tűnt, mikor a Nacon belengette, hogy végre a Subaru és a Mitsubishi korábbi modelljeit is felveszi a gépparkba néhány további legendás négykerekűvel együtt, de a végére ez is csak egy ötösfogattá avanzsált: egy-két Lanciától és Auditól eltekintve vagy előrendelési ajándékként, vagy későbbi DLC-k formájában végezték, mint ahogy a két nagy rivális, a Lancer vagy az Impreza is tette.

Az aerodinamikai erőhatásokat, a felfüggesztés viselkedését és az ütközés-modellezést is továbbfejlesztettük (Alain Jairnou, WRC 10 direktor)

Ha ez az időutazás dolog lefutott, akkor jöhet a klasszikus értelemben vett autókázos élmény (a WRC3-2-1 és a Junior kategória, illetve a) karrier mód, amelyből kettő is elérhető: az egyik a gyártói, a másik a privát irányvonal, amelyből utóbbi a hagyományos self-menedzsment alapokra épül: itt saját magad terelgeted a csapatod, adhatod-veheted a kocsikat és akár fel is cicomázhatod őket az új dizájn szerkesztővel, az ún. Livery Editorral. Bár a csapat menedzsment rendkívül jól építkezik, ugyanez a dizájn szerkesztőről nem mondható el. Döcögősen fut, legalábbis egyelőre: a szokásos márka- ill. szponzor matricázás ugyan működik benne, de eléggé statikus módon. A formák szabad elhelyezésére, méretezésére sem ad lehetőséget és a felhelyezett logók nem is láthatóak a matricázás során, így mialatt a dizájnon dolgozunk, nem igazán lehet számolni az előzőleg felaggatott díszítőelemek elhelyezkedésével - már ha épp nem fotografikus a memóriánk.

Sébastien Loebbel tudtuk tesztelni az új fejlesztéseink eredményét.
#Alain Jairnou

Hasonló átgondolatlanságot sugall a gumiválasztás procedúra is: ez egy kvázi új dolog a WRC szériában, hogy a futamok előtt kell végérvényesen gumiabroncs típust választani az eseményre, de! Egyfelől remek, hogy ilyen téren is fejlődik a sorozat, másfelől ebben a formációban totálisan felesleges az egész, ha a szakasz leírás nem részletezi előre, hogy milyen az útburkolat összetétele - ezen pedig az sem segít, hogy a csapatban van jó képességű időjós, mert az nem igazán mondja meg, hogy mitévő legyél ilyen esetben, maximum az esőt tudja nagyobb valószínűséggel jobban behatárolni.

A csapat menedzsment modul viszont kiválóan működik: ez már a WRC9-ben sem volt rossz, de itt valahogy átláthatóbbá vált az összkép: a mérnökök és egyéb akkreditálható csapattagok statisztikája könnyebben megérthető, ezáltal a várható teljesítmény és a szponzori bevétel illetve reakció is jobban megjósolható, ergo technikai vagy emberi erőforrásokból származó előny is szépen tervezhető, a rendelkezésre álló pénzmag függvényében. Kerültek be új szerepek, mint a logisztikai, vagy PR manager és a szponzor kapcsolatokért felelős kolléga - de kitekintést jelent a szponzorokkal való e-mailes kapcsolattartás, vagy a szintlépés közben a csapat számára megnyitható perkek sokasága is. Utóbbit szvsz a WRC10-ben sikerült erőteljesebbre belőni, mert sokkal markánsabb hatása van a valós teljesítmény változására, ez pedig alapos mérlegelésre ad okot, hogy milyen irányba javítsuk a csapatunkat a szintlépések után.

Az egyenes útszakaszok a gyors kocsikért, a kanyarok a száguldó pilótákért születnek.
#Colin McRae

Ez egyébként arra is jó ilyenkor, hogy teszteljük a változásokat: például az újonnan bevezetett gyors lefolyású teszt szakasz, a Shakedown erre kiváló alkalom - többszöri nekifutásra is variálható az adott beállítás, hogy a végleges szakasznak már az ideális setuppal vágjunk neki. A kép eddig tehát inkább pozitív irányba billen, de legyünk biztosak is benne: a WRC 10 ugyanis nagyon sok fronton brillíroz a korábbiakhoz képest, még ha a fentiek elsőre nem is ezt sugallják. Ezek jellemzően apróságok, de van, amiben már most jobb, mint az etalonnak számító DiRT Rally 2.0 - még akkor is, ha a Klyotonn Racing célja alapvetően inkább egy simcade irányvonal, mint kőkemény szimulátor.

Elismerésre méltó, hogy rajongói visszajelzések alapján hozzá mertek nyúlni az előző epizódnál kifogásolt technikai hiányosságokhoz, így a gumik úthoz kapcsolódó viszonya, a kaszni, vagy a differenciálmű működése, a fékek illetve az elektromos berendezések finomítása is célt ért végre. A NACON-nak jelenleg ez az utolsó előtti esélye, hogy WRC szériában elérje a csúcsot, mert 2023-tól a franchise jogai teljes egészében a Codemastershoz kerülnek, így egy kézben egyesül majd a FIA RallyCross és a FIA WRC is egy olyan csapatnál, amelyet idén ráadásul felvásárolt az EA, így a financiális háttér is biztosítottá válik a jobb minőségű munkavégzés mögé.

De milyen is ez a "simcade" ? A Klyotonn szép lassan taposta ki az ösvényt a tökéletes, büntető-jellegű realizmus és az árkádos csúszkálás között: ez jól látszik a több, mint tizenöt féle ország által biztosított pályaszakaszok összetételén is, mert a kocsikat mozgató engine kiválóan illeszkedik a megváltozott körülményekhez. Szinte mindenféle időjárás, napszak, vagy útburkolat típus esetén megteremti a megfelelő reakciót, amely nem árkád-jellegű, de még nem is tűéles szimulátor élmény. Igaz, a kocsit mozgató fizikai kód főként a front- és a négykerék meghajtású verdáknál tűnik a legoptimálisabbnak, a hátsó kerekeknél érezhetően stabilnak tűnik az autó, amely nem épp a valóságot tükrözi.

Szintúgy régi stigma, hogy valahogy nem igazán sikerült eltalálni az aszfaltcsíkon kívüli fizikai reakciót az évek során, mert a sziklás, masszív oldalfalaknak történő csapódás következtében ugyanis még mindig átírja a játék a newtoni törvényeket. Engedjük el, a simcade műfaja tipikusan ilyen megengedő jellegű - a lényeget a kanyarvételre és a csúszkálásra helyezi, a kocsi viselkedése kritikus esetekben inkább másodlagos. Picit elnagyolt egyes autók viselkedése is: a jól bevált márkák ugyan elkülöníthetően viselkednek, de egy klasszikus Renault Alpine azért jól durvább vezetési stílust igényelne, mint egy átlagos fronthajtású autó (gyanítom, a fejlesztők itt az elképzeléseikre hagyatkoztak - egy Alpine A110-et még tesztvezetés szempontjából is necces felhajtani manapság…)

A sebességgel nem volt semmi gond... csak a kanyar volt túl szűk.
#Juha Kankkunen

A jó időzítés azért a simcade esetében itt is fontos, de a megfelelő beállítások mellett egy-két könnyebb baki azért belefér a lendületbe: kevésbé sérülékeny a futómű és a kihasználható falak illetve akadályok lepattanóira azért számos emlékezetes kanyart, emelkedőt, vagy épp útszéli szakaszt tartalmaz, mint a rivális CM sorozat. Ami nagyon adja a WRC 10-ben, az a landscape részletessége: igaz, hogy olykor kicsit elnagyoltabb minőségben, de rendkívül változatos és szép a WRC 10 pályán kívüli környezete: rengeteg új épület, tereptárgy, benzinkút, gazdasági épület, (gazdasági) járművek, szélkerekek és az adott országra jellemző tájkép-kirakós díszíti a játékteret - egy-egy klasszikus kelet-európai helyszín látványa totálisan hihető, beleértve a színes és toldozott-foltozott rossz utakat, a kocsit dobáló kátyúkat, a kikopott vagy zanócos útpadkát és így tovább.

Darabokban zúzhatod le a fa oszlopokat, a drótkerítéseket és ha átmész egy-egy kisebb cserjén, vagy bokron, nem csak statikus mozgást észlelhetsz - lehullik a falevél, behajlik a gerenda, ahogy a valóságban is elvárható. A életszerűség illúziója szép lassan így végre az út mentén is kiteljesedik - ha egyszer valaki komolyan veszi végre a nézőközönséget is, akkor újfent nagyot léphet a műfaj a realizmus felé. Ami viszont még mindig hiányzik, az a behajoló / beszaladó közönség a beláthatatlan kanyarokban, vagy DiRT-féle kasztni súlyos és vibráló rezgése. Az utat elhomályosító poros bevilágítások, vagy a mozgó állatok és fák lengedezése szintén hiányérzet - ezekből néhány már ugyan fel-felbukkant a DiRT sorozatban, de eléggé úgy érzem, hogy a kettő ötvözése lenne az végső megoldás.

Emiatt azonban kár lenne leírni a WRC 10-et: az újító ötletek, a simcade irányvonal és az évfordulós meglepetések árnyékában egy kifejezetten kellemes rally játékba fektet be az, aki a megvásárlás mellett dönt. Nem kell feltétlen minden erővel a DiRT Rally sikereit hajszolni, egy alternatív útvonalon is lehet szép sikereket elérni. Mi, porbetyárok viszont csak jól járhatunk azzal, hogy egyszerre két kiválóság is létezik a piacon. Arra azonban kíváncsi leszek, hogy mennyi hajlandóság maradt még a Klyotonn srácaiban az elkövetkezendő egy esztendőre, hogy kivágják a rezet az utolsó, általuk készített hivatalos WRC játékkal - addig is: don’t cut the edges!

WRC 10 | 8/10
NACON - KT Racing | Multiplatform | 2021. szeptember 9. | 12-15000 Ft.

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PlayStation Plus: a márciusi négyes

Ezúttal szinte minden műfajt sikeresen lefedtek a szolgáltatás belépő szintjén. Verekedünk. Vezetünk. Szomszédolunk. Boszorkányt üldözünk.

3 órája

The Mobius Machine

Az indie tengeren járva újra apró zsákmány akadt a horogra: a Moebius Machine egy parányi Metroidvania. Tesztlaborba vittük és megnéztük, mire jutunk egy ilyen koncepcióval.

8 órája
3

Perel a Nintendo, leépít a PlayStation – ez történt kedden

Továbbá: Pokémon Legends: Z-A, Pokémon TCG Pocket, F1 24, Rise of the Ronin, Paranormal Acticity: Found Footage, TMNT Arcade: Wrath of the Mutants, Balatro, Playdead, Rise of Industry 2, Reel Fishing: Days of Summer.

13 órája
6

Last Train Home: Legion Tales DLC - Retúrjegy

A Last Train Home a tavalyi év egyik indie gyöngyszeme volt, mely a Frostpunkból ismerős súlyos döntéseket vegyítette a modern világháborús RTS-ek mechanikáival és egy igencsak izgalmas történelmi háttérrel. Teszteltük a DLC-t.

1 napja
2

PlayStation Studios: a masszív leépítési hullám a Sony belsős csapatait is utolérte

Nagyjából 900 főtől válnak meg, ami a teljes munkaerő mintegy 8 százaléka. Több stúdió érintett.

1 napja
30

Leépít a Supermassive Games, bajban a Die Gute Fabrik – ez történt hétfőn

Továbbá: Ender Magnolia: Bloom in the Mist, Tekken 8, No Rest for the Wicked, Passkey, Reynatis, Stardew Valley, Sea Fantasy, Between Horizons, Taxi Life: A City Driving Simulator.

1 napja
7

Heti megjelenések

2 napja
2

Mario Vs. Donkey Kong

Az 1994-es Donkey Kong egy mágikus cím volt, ami a Game Boy Pocket és a Super Game Boy megjelenését követte. Utána jött tíz évre rá egy Game Boy Advance epizód, amit most a Nintendo felújított Switch platformra. Időhúzás vagy egy újabb zseniális téma a Nintendo-trezorból? Teszt!

3 napja
5

Vasárnap szervert költöztetünk

4 napja
7

Tomb Raider I-II-III Remastered: a gúlaidomú Lara visszatér

Gúlamellek? Pixeldzsungel? Támadó krokodilok által hirtelen ébredő fenyegetettség érzés? Ez csak a Tomb Raider lehet! Mi pedig ránéztünk, közel 30 év távlatában miként lifeg a Lara Copf!

4 napja
15

Suicide Squad eladások, Rise of the Ronin kaszabolás - ez történt pénteken

Továbbá: Prince of Persia: The Lost Crown, Bo: Path of the Teal Lotus, Dungeons of Hinterberg, Age of Mythology: Retold, Age of Empires II: Definitive Edition.

4 napja
5

Contra - Operation Galuga: demonstráció kibeszélő

5 napja
1

Még mindig Palworld, szülinapos PS VR2 - ez történt csütörtökön

Továbbá: Mortal Kombat 1, 2XKO, Unicorn Overlord, NieR: Automata, Elden Ring, Dead by Daylight.

5 napja
6

Egy éves lett a PlayStation VR2

Néhány izgalmas címmel és egy nagy bejelentéssel ünnepelték az évfordulót. Még idén kompatibilissé válhat PC-vel a headset!

6 napja
27

Megérkezett a Borderlands előzetese, újraindul az Elden Ring-őrület – ez történt szerdán

Továbbá: Final Fantasy VII Rebirth, The Forever Winter, Flintlock: The Siege of Dawn, Turbo Kid, The Plucky Squire, Prison Architect 2, Little Devil Inside, Beholder: Conductor, Wild Bastards, Harold Halibut, Marvel's Spider-Man 2.

6 napja
11

Kiderült, mikor költözik más konzolokra az első négy Xbox-játék

Jönnek a Grounded, a Hi-Fi Rush, a Pentiment és a Sea of Thieves PlayStation és Switch verziói.

6 napja
6

Ender Lilies-folytatás, Epic Mickey-újrázás – Nintendo Direct összefoglaló

A legújabb Nintendo Direct kiadás a külsős kiadók és fejlesztők portékájára fókuszált: lássuk, milyen újdonságokkal szolgált a szerda délutáni Partner Showcase adás, melynek tartalma nem csak a Switch-tulajok számára lehet érdekes!

6 napja
15

Keleti újhullám: Kína előretörése a játékiparban

Egyre többet látjuk a videójátékiparban Kína előretörését nem csak befektetési szinten, hanem a fejlesztői világban is. A szektor nagyságára már nem csak az E-sport figyelt fel, hanem a nagyobb videójáték cégek is egyre többször kacsintanak az ország felé. De honnan jön ez a nagy lendület?

6 napja
11

Nyár elején érkezik az Elden Ring: Shadow of the Erdtree

Az első előzetes mellé néhány friss részletet is kaptunk a kiegészítőről.

6 napja
3

Képeken a Borderlands-film, gépfegyverrel írja át a történelmet a Kingmakers – ez történt kedden

Továbbá: Elden Ring: Shadow of the Erdtree, Sifu, Gigantic: Rampage Edition, Killer Klowns from Outer Space, Need for Speed Unbound, Temtem: Swarm, Dragon Ball Z: Kakarot.

7 napja
5