[Teszt] WRC 10

WRC 10

StingerCsere Krisztián Gábor2021.09.22. 20:30

Menetrend szerinti rendszerességgel csusszant be a FIA WRC szériáját jegyző francia Klyotonn Games rally szimulátora, amely több szempontból is jubilál: a sorozat egyrészt elérte a bűvös 10-es számot, másfelől a Nemzetközi Automobil Szövetség legendás versenysorozatának ötvenedik évfordulóját is idén ünneplik.

Inkább kíváncsisággal, mintsem nagy elvárásokkal ültem le a franciák legújabb autóversenyzős játéka elé, hiszen az eseményeket követve nagyjából tiszta volt, hogy mire számíthatok: a 2021-es FIA WRC sorozatot feldolgozó WRC 10 ugyanis a tavalyi év egyenes ági leszármazottja, így a fejlődést inkább az apróságokban célszerű majd keresni. Az se tántorítson el senkit, hogy a jól ismert KT Racing előtt immár nem a Bugbear, hanem a NACON logója díszeleg - ez ugyanis csak kozmetikai változás. A lesquin-i kiadó valójában az egyszerűsítés érdekében csak nevet váltott, azaz: egyáltalán nem kell aggódni, hogy bármi is esetleg hátrányosan érintette volna a Racing csapat ázsióját emiatt.

Sőt! Inkább megtámogatták őket mindenféle hangzatos marketing kampánnyal, amely üzenete egyértelműen a WRC 50. évfordulóját helyezte előtérbe. Gondolhatnánk, hogy a játék tartalmi összetételét tekintve a kontent is főként erre a nevezetes eseményre fókuszál, de kizárólagosságról szerencsére (?) nincs szó. A tartalmi összetétel alapvetően ugyanúgy gazdagnak mondható, amelyhez az évforduló alkalmából csatlakozott egy ún. 50th Anniversary Mode - ez rejti az összes jóságot, már ami a legendás versenyekkel kapcsolatos tartalom. A WRC 10 ezen szeglete egyfajta alternatív karrier módként funkcionál, amely teljes egészében a rally történelemkönyv legemlékezetesebb pillanatainak szenteli a tartalmat.

A WRC 10 időgépe különböző kihívás csomagokat rejt (mint pl. az emlékezetes ‘73-as Akropolisz rally-t és a nyertes Renault Alpine A110 párost), amely időrendi sorrendben listázza a piszkos versenyeket, emlékezetes időfutamokat, helyszíneket, kocsikat, pilótákat, archív felvételeket és ezek színes-szagos keverékeit is. Kiváló kikapcsolódás, ha megfáradtunk a mai modern benzinfalók keltette mámorban, mert az akkori járművek és versenycsíkok még abból az aranykorból származnak, ahol nem voltak olyan szigorú szabálykövetések, mint mostanság - ez pedig érződik is rajtuk.

Ugyanakkor a beharangozott tartalommal összefüggő valós tartalom némi magyarázatra adhat okot: a NACON ugyanis a tavalyihoz képest négy új rally eseményt, hat (korábban még nem látott) történelmi bajnokságot és több klasszikus járgányt is ígért a 2021-es WRC 10-hez, amely nos… nem egészen így alakult a megjelenés pillanatában. A hat hisztorikus event tulajdonképp csak hat speciális pálya - tegyük fel, van a legendás görög akropolisz futam, ebből van egy 1973-ból, 1987-ből és 1993-ból is, többek közt pl. ellentétes irányban, más időjárási körülmények és esetleg eltérő tájbéli környezet közepette, amely… néhol sajnos elég érdekes időzavarba kerül, mert... ugyan mit keresnek egy ‘80-as évekbeli versenynél 2010-es járgányok az út szélén ? Mindegy - engedjük el, rójuk fel ezt a pandémia kárára, hiszen az újrahasznosítás efféle módja nem ismeretlen az ilyen helyzetekben - de felettébb illúzióromboló, ha ennyire nyíltan kerülnek a vágóasztal nyesedékei vissza a játékba.

Sajnos nincs ez másképp a beígért autókkal sem: ígéretesnek tűnt, mikor a Nacon belengette, hogy végre a Subaru és a Mitsubishi korábbi modelljeit is felveszi a gépparkba néhány további legendás négykerekűvel együtt, de a végére ez is csak egy ötösfogattá avanzsált: egy-két Lanciától és Auditól eltekintve vagy előrendelési ajándékként, vagy későbbi DLC-k formájában végezték, mint ahogy a két nagy rivális, a Lancer vagy az Impreza is tette.

Az aerodinamikai erőhatásokat, a felfüggesztés viselkedését és az ütközés-modellezést is továbbfejlesztettük (Alain Jairnou, WRC 10 direktor)

Ha ez az időutazás dolog lefutott, akkor jöhet a klasszikus értelemben vett autókázos élmény (a WRC3-2-1 és a Junior kategória, illetve a) karrier mód, amelyből kettő is elérhető: az egyik a gyártói, a másik a privát irányvonal, amelyből utóbbi a hagyományos self-menedzsment alapokra épül: itt saját magad terelgeted a csapatod, adhatod-veheted a kocsikat és akár fel is cicomázhatod őket az új dizájn szerkesztővel, az ún. Livery Editorral. Bár a csapat menedzsment rendkívül jól építkezik, ugyanez a dizájn szerkesztőről nem mondható el. Döcögősen fut, legalábbis egyelőre: a szokásos márka- ill. szponzor matricázás ugyan működik benne, de eléggé statikus módon. A formák szabad elhelyezésére, méretezésére sem ad lehetőséget és a felhelyezett logók nem is láthatóak a matricázás során, így mialatt a dizájnon dolgozunk, nem igazán lehet számolni az előzőleg felaggatott díszítőelemek elhelyezkedésével - már ha épp nem fotografikus a memóriánk.

Sébastien Loebbel tudtuk tesztelni az új fejlesztéseink eredményét.
#Alain Jairnou

Hasonló átgondolatlanságot sugall a gumiválasztás procedúra is: ez egy kvázi új dolog a WRC szériában, hogy a futamok előtt kell végérvényesen gumiabroncs típust választani az eseményre, de! Egyfelől remek, hogy ilyen téren is fejlődik a sorozat, másfelől ebben a formációban totálisan felesleges az egész, ha a szakasz leírás nem részletezi előre, hogy milyen az útburkolat összetétele - ezen pedig az sem segít, hogy a csapatban van jó képességű időjós, mert az nem igazán mondja meg, hogy mitévő legyél ilyen esetben, maximum az esőt tudja nagyobb valószínűséggel jobban behatárolni.

A csapat menedzsment modul viszont kiválóan működik: ez már a WRC9-ben sem volt rossz, de itt valahogy átláthatóbbá vált az összkép: a mérnökök és egyéb akkreditálható csapattagok statisztikája könnyebben megérthető, ezáltal a várható teljesítmény és a szponzori bevétel illetve reakció is jobban megjósolható, ergo technikai vagy emberi erőforrásokból származó előny is szépen tervezhető, a rendelkezésre álló pénzmag függvényében. Kerültek be új szerepek, mint a logisztikai, vagy PR manager és a szponzor kapcsolatokért felelős kolléga - de kitekintést jelent a szponzorokkal való e-mailes kapcsolattartás, vagy a szintlépés közben a csapat számára megnyitható perkek sokasága is. Utóbbit szvsz a WRC10-ben sikerült erőteljesebbre belőni, mert sokkal markánsabb hatása van a valós teljesítmény változására, ez pedig alapos mérlegelésre ad okot, hogy milyen irányba javítsuk a csapatunkat a szintlépések után.

Az egyenes útszakaszok a gyors kocsikért, a kanyarok a száguldó pilótákért születnek.
#Colin McRae

Ez egyébként arra is jó ilyenkor, hogy teszteljük a változásokat: például az újonnan bevezetett gyors lefolyású teszt szakasz, a Shakedown erre kiváló alkalom - többszöri nekifutásra is variálható az adott beállítás, hogy a végleges szakasznak már az ideális setuppal vágjunk neki. A kép eddig tehát inkább pozitív irányba billen, de legyünk biztosak is benne: a WRC 10 ugyanis nagyon sok fronton brillíroz a korábbiakhoz képest, még ha a fentiek elsőre nem is ezt sugallják. Ezek jellemzően apróságok, de van, amiben már most jobb, mint az etalonnak számító DiRT Rally 2.0 - még akkor is, ha a Klyotonn Racing célja alapvetően inkább egy simcade irányvonal, mint kőkemény szimulátor.

Elismerésre méltó, hogy rajongói visszajelzések alapján hozzá mertek nyúlni az előző epizódnál kifogásolt technikai hiányosságokhoz, így a gumik úthoz kapcsolódó viszonya, a kaszni, vagy a differenciálmű működése, a fékek illetve az elektromos berendezések finomítása is célt ért végre. A NACON-nak jelenleg ez az utolsó előtti esélye, hogy WRC szériában elérje a csúcsot, mert 2023-tól a franchise jogai teljes egészében a Codemastershoz kerülnek, így egy kézben egyesül majd a FIA RallyCross és a FIA WRC is egy olyan csapatnál, amelyet idén ráadásul felvásárolt az EA, így a financiális háttér is biztosítottá válik a jobb minőségű munkavégzés mögé.

De milyen is ez a "simcade" ? A Klyotonn szép lassan taposta ki az ösvényt a tökéletes, büntető-jellegű realizmus és az árkádos csúszkálás között: ez jól látszik a több, mint tizenöt féle ország által biztosított pályaszakaszok összetételén is, mert a kocsikat mozgató engine kiválóan illeszkedik a megváltozott körülményekhez. Szinte mindenféle időjárás, napszak, vagy útburkolat típus esetén megteremti a megfelelő reakciót, amely nem árkád-jellegű, de még nem is tűéles szimulátor élmény. Igaz, a kocsit mozgató fizikai kód főként a front- és a négykerék meghajtású verdáknál tűnik a legoptimálisabbnak, a hátsó kerekeknél érezhetően stabilnak tűnik az autó, amely nem épp a valóságot tükrözi.

Szintúgy régi stigma, hogy valahogy nem igazán sikerült eltalálni az aszfaltcsíkon kívüli fizikai reakciót az évek során, mert a sziklás, masszív oldalfalaknak történő csapódás következtében ugyanis még mindig átírja a játék a newtoni törvényeket. Engedjük el, a simcade műfaja tipikusan ilyen megengedő jellegű - a lényeget a kanyarvételre és a csúszkálásra helyezi, a kocsi viselkedése kritikus esetekben inkább másodlagos. Picit elnagyolt egyes autók viselkedése is: a jól bevált márkák ugyan elkülöníthetően viselkednek, de egy klasszikus Renault Alpine azért jól durvább vezetési stílust igényelne, mint egy átlagos fronthajtású autó (gyanítom, a fejlesztők itt az elképzeléseikre hagyatkoztak - egy Alpine A110-et még tesztvezetés szempontjából is necces felhajtani manapság…)

A sebességgel nem volt semmi gond... csak a kanyar volt túl szűk.
#Juha Kankkunen

A jó időzítés azért a simcade esetében itt is fontos, de a megfelelő beállítások mellett egy-két könnyebb baki azért belefér a lendületbe: kevésbé sérülékeny a futómű és a kihasználható falak illetve akadályok lepattanóira azért számos emlékezetes kanyart, emelkedőt, vagy épp útszéli szakaszt tartalmaz, mint a rivális CM sorozat. Ami nagyon adja a WRC 10-ben, az a landscape részletessége: igaz, hogy olykor kicsit elnagyoltabb minőségben, de rendkívül változatos és szép a WRC 10 pályán kívüli környezete: rengeteg új épület, tereptárgy, benzinkút, gazdasági épület, (gazdasági) járművek, szélkerekek és az adott országra jellemző tájkép-kirakós díszíti a játékteret - egy-egy klasszikus kelet-európai helyszín látványa totálisan hihető, beleértve a színes és toldozott-foltozott rossz utakat, a kocsit dobáló kátyúkat, a kikopott vagy zanócos útpadkát és így tovább.

Darabokban zúzhatod le a fa oszlopokat, a drótkerítéseket és ha átmész egy-egy kisebb cserjén, vagy bokron, nem csak statikus mozgást észlelhetsz - lehullik a falevél, behajlik a gerenda, ahogy a valóságban is elvárható. A életszerűség illúziója szép lassan így végre az út mentén is kiteljesedik - ha egyszer valaki komolyan veszi végre a nézőközönséget is, akkor újfent nagyot léphet a műfaj a realizmus felé. Ami viszont még mindig hiányzik, az a behajoló / beszaladó közönség a beláthatatlan kanyarokban, vagy DiRT-féle kasztni súlyos és vibráló rezgése. Az utat elhomályosító poros bevilágítások, vagy a mozgó állatok és fák lengedezése szintén hiányérzet - ezekből néhány már ugyan fel-felbukkant a DiRT sorozatban, de eléggé úgy érzem, hogy a kettő ötvözése lenne az végső megoldás.

Emiatt azonban kár lenne leírni a WRC 10-et: az újító ötletek, a simcade irányvonal és az évfordulós meglepetések árnyékában egy kifejezetten kellemes rally játékba fektet be az, aki a megvásárlás mellett dönt. Nem kell feltétlen minden erővel a DiRT Rally sikereit hajszolni, egy alternatív útvonalon is lehet szép sikereket elérni. Mi, porbetyárok viszont csak jól járhatunk azzal, hogy egyszerre két kiválóság is létezik a piacon. Arra azonban kíváncsi leszek, hogy mennyi hajlandóság maradt még a Klyotonn srácaiban az elkövetkezendő egy esztendőre, hogy kivágják a rezet az utolsó, általuk készített hivatalos WRC játékkal - addig is: don’t cut the edges!

WRC 10 | 8/10
NACON - KT Racing | Multiplatform | 2021. szeptember 9. | 12-15000 Ft.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

8 órája

Új bejelentések és átiratok - ez történt csütörtökön

Benne: Nightholme, Kirby Air Riders, Project TAL, Defect, Cthulhu: The Cosmic Abyss, Mouse: P.I. For Hire, Skinwalker, Warhammer 40,000: Rogue Trader, Assassin's Creed Shadows, System Shock, Elden Ring, Fallout 4.

23 órája
2

Once Upon a Katamari - Ryo Ishida válaszol

A Katamari sorozat egy ízig-vérig új sztorival gurul be a szívünkbe. Az időutazást alapul vévő Once Upon a Katamari megjelenésének apropóján beszélgettünk Ryo Ishidával, aki ifjú titánként, a játék producereként azért is felelt, hogy friss vért pumpáljon a Herceg pucájába.

1 napja
1

Leköszön a Remedy igazgató - ez történt szerdán

Továbbá: Goat Simulator 3, Mouse: P.I. For Hire, Marvel Cosmic Invasion, Cruise Control, Sonic Rumble.

1 napja
1

Angry Video Game Nerd 8-bit

Körülbelül tizenöt éve lehetett, hogy egy Gamer365 szülinapi vacsi végén Liquidéknél hajnalba nyúlóan néztük az Angry Video Game Nerd DVD-ket. Egy más világ volt, a Nerd viszont még mindig itt van, és a videói mai napig eseményszámba mennek. A játékai sem voltak rosszak Rolfe-mesternek, 2025-ben pedig egy újabb megjelenésnek örülhetnek a rajongók.

2 napja
5

Once Upon a Katamari

A Katamari-sorozat annak idején PS2-n indult hódító útjára, és bár messziről egy tipikus japán zagyvuléknak látszik, közelebbről nézve kikönyököl belőle a humor, a filozófia és a kulturális sziporka. Az új epizód történelmi körutazásra visz minket, lássuk is mire jutottak a Once Upon a Katamari fejlesztői!

2 napja
2

Csúszik a The Sinking City 2, befutott a Ninja Gaiden 4 – ez történt kedden

Továbbá: Thrasher, Gecko Gods, The Lord of the Rings: Return to Moria, Kirby Air Riders.

2 napja
1

Hotel Barcelona

Hidetaka (Swery65) Suehiro és Goichi Suda(51) végre valahára összefogtak egy közös projekt erejéig. A szokásos minőség? Kiszagoljuk!

3 napja
3

Még nem adja fel a Microsoft – ez történt hétfőn

Benne: új Xbox hardver, Second Sun, Donkey Kong Bananza, Bleach: Rebirth of Souls.

3 napja
12

Ninja Gaiden 4

4 napja
8

Steam Next Fest 2025 ősz - Gyermeki félelmek, harcias művészek, komor roninok és a fájdalomcsillapító

Az őszi Steam Next Fest felhozatala idén kétségkívül roppant erősre sikeredett, az esemény során kipróbálható játékok között ugyanis számtalan remek indie cím mellett jó pár AA kategóriás gyöngyszem is képviselteti magát. Ezen demók között szemezgettünk ismét, kigyűjtve, hogy mi az, amire mindenképp javallott egy (vagy több) pillantást vetni a fesztivál vége előtt.

4 napja
2

Heti megjelenések

4 napja
8

Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles

Melyik minden idők legjobb Final Fantasy játéka? A kérdést akár provokációnak is vehetnénk, pláne, ha a Final Fantasy Tactics-et is behozzuk a képbe. Tényleg, melyik a legjobb?

5 napja
13

Battlefield 6

6 napja
16

Változatos apróságok - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill 2, Marvel Rivals, Dragon Ball, Assetto Corsa Rally, Zoochosis, Horizon Zero Dawn.

6 napja
6

Snoopy & The Great Mystery Club

7 napja
7

Gyásznap, Quantic Dream tervek - ez történt csütörtökön

Benne: Tomonobu Itagaki, Battlefield 6, Spellcasters Chronicles, N++.

7 napja
11

Sonic Wings: Reunion

8 napja
3

PlayStation Game Catalog: októberi érkezők

Silent Hill 2. Until Dawn. V Rising. A PlayStation előfizetéses szolgáltatása komolyan vette az októberi rettegést!

8 napja
1

Száguldó metrók, driftelő autók – ez történt szerdán

Benne: EXODUS, Metro Rivals: New York, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Protocol: Terminate, JDM: Japanese Drift Master, Sonic Rumble, Videoverse, Witchbrook, Surviving Mars: Relaunched.

8 napja
1