[Könyv] Viszályok ideje kritika

Viszályok ideje kritika

VegaNagy-Sz. Ferenc2022.09.28. 22:00

Amikor egy évvel ezelőtt elkezdtünk játékkönyvekről is írni a Gamer365-ön, bevallom, nem gondoltam volna sem azt, hogy ez a téma idővel bekerül az oldal visszatérő rovatai közé, de azt sem, hogy rövid idő alatt ilyen sok minőségi magyar kötettel fogok találkozni. Természetesen egyiket sem bánom a legkevésbé sem, különösen annak fényében, hogy a Valló Gábor által írt Viszályok ideje is milyen kiválóan sikerült.

Ez a kötet is az "Új magyar játékkönyvek" sorozatban jelent meg magánkiadásban, de ez a történet nem a korábban általunk is bemutatott Vindgardia világában játszódik, hanem a szerző saját kreálmányaként Eingurd királyságában. És hogy milyen ez a birodalom? Nagyszerűen ötvöződnek a klasszikus fantasy elemek a földhözragadtabb és realistább részletekkel, legalább akkora szerepe van a varázslatoknak, mint a politikának és az intrikának. A települések fekvése, funkciói és szerepe a politikai játszmákban jól át van gondolva, a karakterek motivációi kellőképpen ki vannak fejtve és alá vannak támasztva, olvasás közben nem tölt el minket szekunder szégyenérzet amiatt, mert logikátlanul minden bele lett dobálva, ami sok fantasy történet élvezetét megnehezíti. De ne szaladjunk ennyire előre, hiszen már előzetesen is sokat ígér a Viszályok ideje!

Az már a könyv kézbevételekor azonnal feltűnik, hogy terjedelmét tekintve is súlyos sztorira számíthat az, aki belekezd. Az összesen 368 fejezetpont 338 oldalt foglal el, amiből látszik, hogy részletesen megírt történetről van szó. Ez két dolog miatt is nagyon fontos. Egyrészt a Viszályok ideje nem egy, hanem két karakter történetét meséli el, külön-külön. Ami közös bennük, hogy mindkét szereplő nagyrészt ugyanazokat a helyszíneket járja be, de mivel más a történetük és ebből adódóan a céljaik is, ezért különböző dolgok történnek velük a kalandjuk során. A két sztoriszál nem fut össze, de amikor az egyiken túlvagyunk (akár sikertelenül is), a másiknál már sokkal jobban otthon érezzük magunkat az Eingurd királyságban - pedig nagyon más a két út. Rheana a Béke istennőjének papja, akinek feladatként az jut, hogy kutasson fel öt ősi szobrot, amivel megakadályozhatja a kibontakozó politikai káoszt és háborút. Kis túlzással a világ terhe nyugszik a vállán. Vele szemben Talasin - aki a zenélés mellett kisstílű bűnözésből tartja fent magát - egy napon rossz személynek tesz keresztbe. Neki "csak" rengeteg pénzt kell összegyűjtenie, hogy megmentse a biztosítékként fogva tartott barátját és saját magát. Őt a legkevésbé sem érinti meg a kitörni készülő politikai viszály, hiszen jóval kisebb tétben játszik, viszont az ő szemén keresztül jobban megismerhetjük az ábrázolt világ bűnözői rétegének mindennapjait is. Két sztori, közös helyszínek, más lehet, hogy két kötetben írta volna meg az egészet.

A másik oka a mű terjedelmességének az, hogy ez egy open world játékkönyv, a kifejezés legklasszikusabb értelmében. A térképet az olvasás során gyakorlatilag rongyosra fogjuk forgatni, mert a helyszínek más történetekkel ellentétben nem csak azért szerepelnek rajta, hogy kerek legyen a világ, hanem azért, mert minden egyes pont meglátogatható, akár többször is. Szkeptikus vagy azzal kapcsolatban, hogy ez működik-e? Én ha nem is kételkedtem, de mindenképpen kiváncsi voltam arra, hogyan lehet megoldani azt, hogy ne végtelen loopokat fussunk, ami a kihívást is gallyra vágná. Ezt a szerző azzal oldotta meg, hogy Rheanának és Talasinnak is csak korlátozott számú nap áll a rendelkezésére, és minden egyes napváltásnál le kell jegyeznie a játékosnak, hogy éppen hol tart. A papnő az új király megkoronázásáig kap csak lehetőséget arra, hogy kutasson a szobrocskák után, Talasinnál pedig ugyanez a harminckilenc nap jelenti a határidőt, ameddig a barátját fogva tartók türelme kitart. És bár elsőre nem tűnik súlyos nehezítésnek a napok menedzselése, a távolságok természetesen nem hidalhatók át azonnal, ha két város messze van egymástól, akkor az egyikből a másikba bizony napokig tart az utazás.

Nagyszerűen ötvöződnek a klasszikus fantasy elemek a földhözragadtabb és realistább részletekkel, legalább akkora szerepe van a varázslatoknak, mint a politikának és az intrikának.

A Viszályok idejében éppen ezért a nehézséget nem az adja, hogy minden sarkon a halál leselkedik ránk (ilyen nagyon ritkán fog előfordulni, és akkor sem olyan olcsó megoldásokkal, ahogy azt sok Fighting Fantasy kötetben megszokhattuk), hanem az, hogy ahogy telnek a napok, egyre jobban kétségbeesünk. Rheanával kezdve elsőre a huszadik nap tájékán tört rám a pánik, amikor az ötből még az első szobrot sem tudtam megtalálni - vele aztán több sikertelen köröm is volt. Őt választva már a legelső helyszínt is ésszel kell kiválasztani és több végigjátszáson keresztül ki kell ismerni annyira a királyságot, hogy össze lehessen gyűjteni az összes megszerzendő tárgyat. Ezek után azt gondoltam, hogy Talasinnal sokkal könnyebb dolgom lesz, hiszen "csak" pénzt kell összegyűjtenie, és ő egy olyan képességgel is rendelkezik, hogy zenéléssel bevételhez juthat. Igenám, de nagyon sok pénzt kell összeszedni, és ahogy telnek a napok, azt látjuk, hogy hacsak nem találjuk meg azokat az eseményeket, amelyek irgalmatlanul nagy kincseket rejtenek, akkor a sok kicsi sokra megy elv nem fog működni. Összességében mégis azt gondolom, hogy az ő története a normal mode, míg Rheana a hard, de az is lehet, hogy csak azért érzem ezt így, mert amikor vele játszottam, akkor már sokkal bőségesebb ismeretekkel rendelkeztem Eingurdról.

A saját fejlesztésű - de egyébként egyszerű - szabályrendszer sem jelent túl sok nehezítést, érezhető, hogy nem az volt a cél, hogy a játékost minden harmadik fejezetpontnál megszívassa a könyv, hanem az, hogy hagyja órákon át nyomozni, így a végén kell csak lehúzni a rolót, ha nem sikerült mindent összegyűjteni. Nagyszerű ötlet volt az is, hogy a két karakter kapott néhány egyedi képességet, aminek köszönhetően más stílusban veszik az akadályokat, de hát egy Béke papnőtől el is várható, hogy az összecsapások nagy részét stresszmentesen oldja meg, a kobzos pedig a hangszerével vágja ki magát néhány nehéz helyzetből.

A Viszályok ideje figyelemre méltó, jól megírt olvasmány, de semmiképp sem belépő szint a lapozgatós könyvek világába. Olyanoknak ajánlom tiszta szívvel, akik az alapos kidolgozottságú háttérvilágot és a hosszú történeteket előnyben részesítik az adrenalinfröccsel szemben, itt ugyanis inkább a felfedezésen és a nyomozáson van a hangsúly, nem a csapdák kerülgetésén. Mivel magánkiadásban jelent meg, ezért a beszerzése kizárólag Mr. Sci-fi & Fantasytől lehetséges, erről is találhatsz további információkat a https://viszalyokideje.blog.hu oldalon.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Capcom Fighting Collection 2

A Capcom Fighting Collection 2 most nyolc újabb ikonikus címet hozott el felújítva, újgenerációs konzolokra optimalizálva. Megtalálhatók benne ikonikus 2D-s verekedős játékok, háromdimenziós különlegességek, crossover címek, és kevésbé ismert kuriózumok is.

2 órája
1

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

11 órája
6

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

1 napja
22

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

2 napja
19

Heti megjelenések

2 napja
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

4 napja
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

5 napja
12

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

5 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

5 napja
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

5 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

6 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

7 napja
9

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

7 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

8 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

8 napja
49

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

8 napja
9

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

8 napja
10

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

9 napja
4

Heti megjelenések

9 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

2025.05.04.
2