[Könyv] Viszályok ideje kritika

Viszályok ideje kritika

VegaNagy-Sz. Ferenc2022.09.28. 22:00

Amikor egy évvel ezelőtt elkezdtünk játékkönyvekről is írni a Gamer365-ön, bevallom, nem gondoltam volna sem azt, hogy ez a téma idővel bekerül az oldal visszatérő rovatai közé, de azt sem, hogy rövid idő alatt ilyen sok minőségi magyar kötettel fogok találkozni. Természetesen egyiket sem bánom a legkevésbé sem, különösen annak fényében, hogy a Valló Gábor által írt Viszályok ideje is milyen kiválóan sikerült.

Ez a kötet is az "Új magyar játékkönyvek" sorozatban jelent meg magánkiadásban, de ez a történet nem a korábban általunk is bemutatott Vindgardia világában játszódik, hanem a szerző saját kreálmányaként Eingurd királyságában. És hogy milyen ez a birodalom? Nagyszerűen ötvöződnek a klasszikus fantasy elemek a földhözragadtabb és realistább részletekkel, legalább akkora szerepe van a varázslatoknak, mint a politikának és az intrikának. A települések fekvése, funkciói és szerepe a politikai játszmákban jól át van gondolva, a karakterek motivációi kellőképpen ki vannak fejtve és alá vannak támasztva, olvasás közben nem tölt el minket szekunder szégyenérzet amiatt, mert logikátlanul minden bele lett dobálva, ami sok fantasy történet élvezetét megnehezíti. De ne szaladjunk ennyire előre, hiszen már előzetesen is sokat ígér a Viszályok ideje!

Az már a könyv kézbevételekor azonnal feltűnik, hogy terjedelmét tekintve is súlyos sztorira számíthat az, aki belekezd. Az összesen 368 fejezetpont 338 oldalt foglal el, amiből látszik, hogy részletesen megírt történetről van szó. Ez két dolog miatt is nagyon fontos. Egyrészt a Viszályok ideje nem egy, hanem két karakter történetét meséli el, külön-külön. Ami közös bennük, hogy mindkét szereplő nagyrészt ugyanazokat a helyszíneket járja be, de mivel más a történetük és ebből adódóan a céljaik is, ezért különböző dolgok történnek velük a kalandjuk során. A két sztoriszál nem fut össze, de amikor az egyiken túlvagyunk (akár sikertelenül is), a másiknál már sokkal jobban otthon érezzük magunkat az Eingurd királyságban - pedig nagyon más a két út. Rheana a Béke istennőjének papja, akinek feladatként az jut, hogy kutasson fel öt ősi szobrot, amivel megakadályozhatja a kibontakozó politikai káoszt és háborút. Kis túlzással a világ terhe nyugszik a vállán. Vele szemben Talasin - aki a zenélés mellett kisstílű bűnözésből tartja fent magát - egy napon rossz személynek tesz keresztbe. Neki "csak" rengeteg pénzt kell összegyűjtenie, hogy megmentse a biztosítékként fogva tartott barátját és saját magát. Őt a legkevésbé sem érinti meg a kitörni készülő politikai viszály, hiszen jóval kisebb tétben játszik, viszont az ő szemén keresztül jobban megismerhetjük az ábrázolt világ bűnözői rétegének mindennapjait is. Két sztori, közös helyszínek, más lehet, hogy két kötetben írta volna meg az egészet.

A másik oka a mű terjedelmességének az, hogy ez egy open world játékkönyv, a kifejezés legklasszikusabb értelmében. A térképet az olvasás során gyakorlatilag rongyosra fogjuk forgatni, mert a helyszínek más történetekkel ellentétben nem csak azért szerepelnek rajta, hogy kerek legyen a világ, hanem azért, mert minden egyes pont meglátogatható, akár többször is. Szkeptikus vagy azzal kapcsolatban, hogy ez működik-e? Én ha nem is kételkedtem, de mindenképpen kiváncsi voltam arra, hogyan lehet megoldani azt, hogy ne végtelen loopokat fussunk, ami a kihívást is gallyra vágná. Ezt a szerző azzal oldotta meg, hogy Rheanának és Talasinnak is csak korlátozott számú nap áll a rendelkezésére, és minden egyes napváltásnál le kell jegyeznie a játékosnak, hogy éppen hol tart. A papnő az új király megkoronázásáig kap csak lehetőséget arra, hogy kutasson a szobrocskák után, Talasinnál pedig ugyanez a harminckilenc nap jelenti a határidőt, ameddig a barátját fogva tartók türelme kitart. És bár elsőre nem tűnik súlyos nehezítésnek a napok menedzselése, a távolságok természetesen nem hidalhatók át azonnal, ha két város messze van egymástól, akkor az egyikből a másikba bizony napokig tart az utazás.

Nagyszerűen ötvöződnek a klasszikus fantasy elemek a földhözragadtabb és realistább részletekkel, legalább akkora szerepe van a varázslatoknak, mint a politikának és az intrikának.

A Viszályok idejében éppen ezért a nehézséget nem az adja, hogy minden sarkon a halál leselkedik ránk (ilyen nagyon ritkán fog előfordulni, és akkor sem olyan olcsó megoldásokkal, ahogy azt sok Fighting Fantasy kötetben megszokhattuk), hanem az, hogy ahogy telnek a napok, egyre jobban kétségbeesünk. Rheanával kezdve elsőre a huszadik nap tájékán tört rám a pánik, amikor az ötből még az első szobrot sem tudtam megtalálni - vele aztán több sikertelen köröm is volt. Őt választva már a legelső helyszínt is ésszel kell kiválasztani és több végigjátszáson keresztül ki kell ismerni annyira a királyságot, hogy össze lehessen gyűjteni az összes megszerzendő tárgyat. Ezek után azt gondoltam, hogy Talasinnal sokkal könnyebb dolgom lesz, hiszen "csak" pénzt kell összegyűjtenie, és ő egy olyan képességgel is rendelkezik, hogy zenéléssel bevételhez juthat. Igenám, de nagyon sok pénzt kell összeszedni, és ahogy telnek a napok, azt látjuk, hogy hacsak nem találjuk meg azokat az eseményeket, amelyek irgalmatlanul nagy kincseket rejtenek, akkor a sok kicsi sokra megy elv nem fog működni. Összességében mégis azt gondolom, hogy az ő története a normal mode, míg Rheana a hard, de az is lehet, hogy csak azért érzem ezt így, mert amikor vele játszottam, akkor már sokkal bőségesebb ismeretekkel rendelkeztem Eingurdról.

A saját fejlesztésű - de egyébként egyszerű - szabályrendszer sem jelent túl sok nehezítést, érezhető, hogy nem az volt a cél, hogy a játékost minden harmadik fejezetpontnál megszívassa a könyv, hanem az, hogy hagyja órákon át nyomozni, így a végén kell csak lehúzni a rolót, ha nem sikerült mindent összegyűjteni. Nagyszerű ötlet volt az is, hogy a két karakter kapott néhány egyedi képességet, aminek köszönhetően más stílusban veszik az akadályokat, de hát egy Béke papnőtől el is várható, hogy az összecsapások nagy részét stresszmentesen oldja meg, a kobzos pedig a hangszerével vágja ki magát néhány nehéz helyzetből.

A Viszályok ideje figyelemre méltó, jól megírt olvasmány, de semmiképp sem belépő szint a lapozgatós könyvek világába. Olyanoknak ajánlom tiszta szívvel, akik az alapos kidolgozottságú háttérvilágot és a hosszú történeteket előnyben részesítik az adrenalinfröccsel szemben, itt ugyanis inkább a felfedezésen és a nyomozáson van a hangsúly, nem a csapdák kerülgetésén. Mivel magánkiadásban jelent meg, ezért a beszerzése kizárólag Mr. Sci-fi & Fantasytől lehetséges, erről is találhatsz további információkat a https://viszalyokideje.blog.hu oldalon.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9

Dino Crisis helyett – ez történt pénteken

Benne: Code Violet, Death Howl, Whisper Mountain Outbreak, Kriegfront Tactics, Dragon Ball: Sparking! Zero, Ender Magnolia: Bloom in the Mist, Phantom Brave: The Lost Hero, Warhammer 40,000: Space Marine II.

1 napja
14

A Switch 2 árnyékában – ez történt csütörtökön

Benne: Sony live service játékok, Until Dawn, Mortal Kombat 1, Final Fantasy VII Rebirth, Rune Factory: Guardians of Azuma, Bleach: Rebirth of Souls, Ace Combat 7: Skies Unknown.

2 napja
17

Tales of Graces f: Remastered - A barátság ereje

Egyes japán játékok egészen kalandos utat tesznek meg, amíg végre eljutnak hozzánk a Nyugatra, a Tales of Graces f pedig még a megszokottnál is több nehézséggel nézett szembe. ...

2 napja
4

Bemutatkozott a Nintendo Switch 2

Lerántották a leplet a Nintendo Switch utódjáról, amely még idén érkezik.

2 napja
70

PlayStation Game Catalog: januári érkezők

God of War Ragnarök. The Man Who Erased His Name. Atlas Fallen. Többek között ezek a címek várják az Extra és Premium szintek előfizetőit.

3 napja
7

Kisebb bejelentések hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii, Party Animals, Lil Gator Game, Wartorn, Crashlands 2, Finding Frankie.

3 napja
1

Completely Stretchy

Rég elmúltak már azok az idők, amikor a szabadon bejárható pályák és a nyitottság önmagukban elegendőek voltak ahhoz, hogy meglegyen az a bizonyos varázs, a Completely Stretchy azonban jó érzékkel hozza vissza ezt a már modernnek mondható, de mégis nosztalgikus gaming-életérzést.

3 napja
3

Bezárások és bejelentések - ez történt kedden

Benne: Counterplay Games, Street Fighter 6, Toadman Interactive, Piranha Games, Rusty Rabbit, PGA TOUR 2K25, Freejam, Tomb Raider IV-V-VI Remastered, Forest Reigns, Until Dawn, Project Pantheon.

4 napja

Switch 2 bemutató pletykák - ez történt hétfőn

Továbbá: Bleach: Rebirth of Souls, Assassin's Creed Shadows, Hyper Light Breaker, FULL STEAM: Fluffy X Machina, Blood of the Dawnwalker.

5 napja
4

Amíg a világ a Grand Theft Auto 6-ot várja, mások a GTA3-at portolják Sega Dreamcast-re

Döbbenetes Grand Theft Auto 3 átirat készül a rajongók boszorkánykonyhájában.

6 napja
14

Naiad

A Journey műfaja a mai napig tartja magát, és érkeznek a szép, nyugodtságot árasztó kellemes utánpótlás játékok. A Naiad is egy ilyen cím, amelyben egy vízi tündérrel kell hosszú kalandra indulnunk. Teszt!

6 napja
8

Heti megjelenések

6 napja
2

Atomfall bemutató, Elden Ring Nightreign próbakör - ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Hell Maiden, The House of the Dead 2: Remake, Deficit.

8 napja
6

Kingdom Come: Deliverance 2 - öt dolog amit az első harminc órából megtudtunk

Nyakunkon a Kingdom Come: Deliverance 2 megjelenése: a fantasy elemeket teljes egészében nélkülöző középkori szerepjáték masszív térképpel és száz órányi játékidővel kecsegtet. Kipróbáltuk - lássuk az első harminc óra tapasztalatait!

8 napja
5

Megint csúszik az AC Shadows, új Nintendo "konzol" - ez történt csütörtökön

Továbbá: Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition, Final Fantasy VII Rebirth, Hyper Light Breaker, PowerWash Simulator, Coridden, Botany Manor, Robobeat, V Rising.

9 napja
7

Gamer365 Ünnep 2024 | Aerosoft Bundle (PC)

Az ünnepekre várva, az adventi izgalmak közé kanyarodva elindítjuk a nagy év végi nyereményjáték-sorozatunkat, amiben teljes verziós játékkódokat, hardvereket és csecsebecséket sorsolunk ki közöttetek.

9 napja
366

Project Tower – Toronyiránt!

Vannak azok az indie játékok, amiken minden limitációjuk ellenére megakad az ember szeme, és sokunknak pont ilyen cím volt a Project Tower. A Yummy Games alkotása elsőre csak egy erősen felvizezett Returnal másolatnak tűnhet, a fejlesztők azonban csavartak egy merészet a Housemarque receptjén, és a roguelike mechanikák helyett alakváltással dobták fel a 3D-s bullet hell lövöldéjüket.

9 napja
1

Xbox Developer_Direct

DOOM: The Dark Ages, South of Midnight, Clair Obscur: Expedition 33, valamint még egy további meglepetés cím várható az év első műsorában!

9 napja
2

Monster Hunter Wilds béta, Transformers: Reactivate kasza – ez történt szerdán

Továbbá: Big Helmet Heroes, Gravelord, Tiny Terry's Turbo Trip.

2025.01.09.
4

Savant: Ascent REMIX

Most már ott tartunk, hogy az indie játékok is megkapják a maguk újragondolt változatát. A Savant: Ascent REMIX egy különleges, pörgős élményt nyújtó lövöldözős játék, amely a 2013-as eredeti kiadás modernizált változata, amelyet a Switch tulajdonosai is élvezhetnek.

2025.01.08.
2