A tenger mélyén a határ azúr, és mindenhol a víz azúr... kezdődhetne a "Hullámok Alatt" című naiv költeményem, ha én lennék a kötelező közhelyek költője, de nem fárasztom a kedves olvasót, inkább átnyargalok egy paralel vonalra. Pontosabban a Parallel Studios legújabb anyagára, az Under the Waves-re. A játék azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy a Quantic Dream zászlaja alatt jelent meg, szélesítve David Cage-ék portfólióját. Bár David nevét mi is leírtuk, ehhez a játékhoz nem túl sok köze van a csapatának, ám az Under the Waves önmagában is elég érdekes ahhoz, hogy emlékezetes tengeralatti kalandként emlékezzünk rá.
A játék iránt érzett vonzalmat nálam nagyban megtolta, hogy rettentően vonzódom a tengeralatti cuccokért már az Ecco óta. Bár a vízalatti pályák és dungeon-ök nem nagy kedvenceim, a tengeri felfedezés olyan kapcsolókat billent be nálam, amire kevés más téma képes. Az ominózus Aquanox reboot-tal is tök jól elvoltam, de az Ecco miatt vettem elő nyáron ismét a Dreamcast-et is. Igazából az Under legjobb részének is a tenger alatti poroszkálást tartom. De nem szaladok, oppá, úszok ennyire előre, mert azért a mélység rejt még váratlan titkokat.

Parallel-ék kalandjátéka amúgy tök egyedi keverék, ilyen arányban és formában nem láttunk még elegyedést. A sztori végigjátszása során láthatunk séta(úszó)szimekre emlékeztető elemeket, lesznek merengős narratív részek, elmét bontó lázálmok, némi QTE, minimális gyűjtögetős/kraftolós elemek, és egy sajátos collect-a-thon, amihez egy kábé 4x4 kilométeres tenger alatti területet járhatunk be amolyan mini-open world jelleggel.
Sajnos az Under the Waves narratív tapasztalásként, aminek elsősorban szánták, elég laposka. A depressziós, múlt árnyait feldolgozni képtelen hős eléggé elcsépelt és hiteltelen ilyen környezetben (== való világtól elzárt, klausztrofób munkavégzésben). Teljesen életszerűtlen, hogy ilyen figurákat küldjenek egy tenger alatt tevékenykedő vállalat területének és technológiáinak karbantartására. A missziók és a fordulatok sem túl jók. Fetch quest-ek, ide-oda úszkálások, és a vége felé fokozódó nagy fondorlat sem hoz annyi érzelmet, ami miatt amúgy érdemes lenne a játék előtt tölteni azt a 7-8 órát, ami alatt, némi kirándulást beiktatva, ki lehet pörgetni a főbb tartalmakat.

Grafikailag is olyan vegyes az összkép. A karaktermodellen és néhány emberi kézhez köthető díszleten (pl. építmények) egy kicsit kellett volna még dolgozni, hogy ne üssön el az egyébként gyönyörű és megkapó víz alatti világhoz képest. A vízi terület ugyanis vertikalitásával, mozgalmas élővilágával és trükkös titkaival talán a legjobb tengerábrázolás, amit eddig játékban láttam. Ezt remek ambiens hangokkal fokozzák a francia fejlesztők. Egy jó fejhallgató nagyot dob a játékélményen, és bár a szinkronhangok sem rosszak, a felderítés közben elhangzó ismétlődő egysorosok idővel bosszantóvá váltak.

Számomra az menti meg a hullámok fullasztó oszlopaitól az UtW-t, hogy a felfedezés és a nyílt világ gyűjtögetős megvalósításában megtaláltam a flow-t és az esti kikapcsolódást Ahogy a sztori annyira nem tudott megfogni, úgy ezzel az aprócska, felfedezésre váró nyitott világgal kaptam valami maradandót a játéktól. Érdekes módon egyébként az Under gyűjtögetős acsijait nagyon kevesen nyitogatták meg, és több kritikában is az open-world mihasznaságára panaszkodtak. Engem napról-napra lelazított a gyönyörű vizekben való úszkálás. Vagy a roncsok keresgélése, a szonárral való szkennelgetés, a fotógyűjteményből hiányzó cápafaj felkutatása, a polipok titkainak kifürkészése. (Ha követjük őket, akkor nehezen észrevehető járatok felé vezetnek minket.)
Apropó, a játék szinte teljesen békés, leszámítva az elménk háborgását. Hiába van tele cápával az öböl, itt ők csendes társaink az úton. A kraftoláshoz szükséges alapanyagokat az összeharácsolt tengeri szemétből állítjuk össze. A legnagyobb szörnyeteg pedig az emberi természet. A játékban valós horrorelemeket nem fogunk találni, és ahogy haladunk előre, a lassú, megfontolt történetmesélés is próbál néhány érzelmesebb húzással komolyabb érzelmeket kiváltani.

Ha már se költő, se futuretro-búvár nem vagyok, a játéknak köszönhetően mégis elvesztem a lírai kékségben. Megismerhettem néhány érdekes információt az amúgy Téglás Zoli (ex-Ignite) által is propagált Sea Shepherd munkájáról, vagy a Surfrider Foundation küldetéséről. Úszkálhattam néhány órát olyan mélységekkel és magasságokkal megrakott, valós vertikalitást kínáló virtuális terepen, amelyeket valószínű soha nem fogok látni az életben. És ha már ennyit kaptam az Under The Waves-től, akkor alapvető elégedettséggel zárom a kritikámat is.
PLATFORM PC, PS5, Xbox Series
KIADÓ Quantic Dream FEJLESZTŐ Parallel Studio
MEGJELENÉS 2023. augusztus 29. ÁR 30 EUR