[Teszt] Aquanox: Deep Descent

Aquanox: Deep Descent

mcmackoGéczy Attila2020.10.25. 11:40

Komoly fejtörést okozott végiggondolni, hogy mikor játszottam utoljára tenger alatti akciójátékkal. Igazából most sem teljesen egyértelmű a kérdés, mi több, az első Aquanox az, ami beugrik, és ami 2001 után járt valamikor a középsulis számítógépemen. Pedig a téma hálás. Hálás az űrjárgányos-tengeralattjárós-felszíni 6 DoF járgányos akciójáték műfaj, hálás a tengeri környezetben rejlő vizuális lehetőségek sora, és hálás a sztori szempontból sem agyonhasznált környezet is. Az Aquanox: Deep Descent jó érzékkel kereste a helyét a videojáték-piacon, de persze nem tud minden ponton előremutatni. Ez is valami? Ez is valami!

Ugyanis minden nyűg ellenére azt vettem magamon észre, hogy szeretek leülni a játék elé, és egyfajta odakuckózós élményként várt engem a mélytengeri hajók pilótafülkéje. Imádom a tengert, és az Aquanox jól megfogja a mélyvízi, poszt-apokaliptikus technológiától elvadult világot. Ezzel már az egyik legfontosabb strigulát be is húzza magának a program. Véleményem szerint a tengeri terep hangulatos, a maga módján jól néz ki, és a súlyos atmoszféra szinte csak úgy horpasztja magam köré a képzelt kasztni burkát. A sztorival is egész kellemesen elvoltam. Négy, hibernálásból frissen ébresztett hőst irányítunk (egyedül egy hajón, vagy akár négyen-négyfele kooperatív módban), akik hosszú álom után belekeverednek a tengerfenék frakcióinak ügyes-bajos dolgaiba. Az NPC-k és a hősök sem egy Uncharted játékból léptek elő, de annyira pont érdekesek és egyediek, hogy idővel az emberhez nőjenek. De mit tud a játékmenet?

Főleg három alappillérre építkeztek a játék mögött álló designerek. Az első és legfontosabb a harc. Hajónkkal a vízalatti közeg dinamikájának megfelelően, kicsit lassan, kicsit megfontoltan, de széles repertoárral küzdhetünk az ellenséges hajók ellen. A sztori alatt egyre durvább arzenált nyithatunk meg, mely mindegyik eleme egyedi harci megközelítést igényel. Érdekes mechanika a „szökkenés”, amivel gyors kitérést tehetünk valamilyen irányba, de ezt külön tartályok szabályozzák a járgányon, a tartályoknak pedig cooldown-szakaszuk van, nem használhatjuk a hopponálást akármikor. Vannak másodlagos aknáink, elterelőink, és természetesen pajzs-páncél kettős réteg borítja a hajónkat. Ha az előzőt leszívják, akkor a hajótest sérül. Szerencsére mindkét mutatón „gyógyíthatunk” 3-3 HP tankkal, amit random dobnak a lelőtt hajók, vagy a tengerfenéken szétlőtt ládák. Ha már láda… a loot a második pillér. A radaron is jelzett roncsokból általában alapanyagot „szkennelhetünk” ki, ami a bázisokon lőszer- és fejlesztés kraftolásra használható. Van némi gazdasági vonal is a játékban. A lelőtt hajók, teljesített küldetések, vagy opcionális megbízások után pénzt is kapunk - ezt megint csak fejlesztésre költhetjük. A rendszer semmi extrát nem nyújt, mondhatni kicsit el lehetett volna képzelni fantáziadúsabb nyersanyag-menedzsmentet is, de legalább nem megy a játék az erőltetett kereskedelmi vonal fele, amihez nekem soha nincs türelmem az űrjátékokban sem.

Utolsó fontos alapként a felderítést és az utazást mondanám, mert a terepek átszelése is az élmény része, és nekem az őszi hangulatom mellé hihetetlenül jól passzolt ez a meditatív, olykor pszichedelikus utazgatás. Oké, lassú a tempó, meg annyira sok látnivaló nincs a mélyben. Engem valahogy mégis megfogott Aqua világa, aminek egyes térképeit kapukkal köti össze a játék, egy nagyobb, nyílt világ érzetét keltve. Ezt segíti a kellemes hajó-irányítás és az atmoszferikus zenei aláfestés is.

Sajnos az Aquanox ott tüdőzi le a tengervizet, ahol a fenti mechanizmusokat nem tudja izgalmas, lebilincselő és változatos vonalvezetésre felfűzni. A lövöldözés-loot-felfedezés túl hamar lesz rutinszerű, és csak alkalmanként tud a játék meglepetést okozni a misszió-design szempontjából. Ezek a pontok tovább is lendítik aztán az embert, csak hogy utána egy újabb „menj oda-lődd szét őket-gyere vissza” feladattal találkozzunk. Érdemes kisebb porciókban próbálkozni, a játék meghálálja, ha nem 4-5 órás húzókra akarjuk teljesíteni a kb. 10-15 óráját. Ezt az értéket modulálhatja a lelkesedésünk a másodlagos küldetések iránt, illetve vannak nehézségi tüskék is. Ilyenkor jellemzően más fegyver, más hozzáállás átlendít minket a kihíváson, de sajnos a játék nem vezet rá minket a repertoár lehetőségeire, ezeket régimódi elven, próbálkozások során nekünk kell majd kitalálni. Sajnos van még egy kritikus pont, ami mellett nem lehet elmenni: a játék multija totál döglött, mint egy partra vetett cet tetem.

Mindent egybevetve itt is egy tipikus problémába ütközünk. Egy sikeres Kickstarter kampány sem biztos, hogy elég ahhoz, hogy az Aquanox: Deep Descent a potenciáljának megfelelő címmé nője ki magát. A játék nem AAA kategóriás (az ára sem erre utal), de nem is B - valahol a kettő között tanyázik. A THQ ügyesen lavíroz az ilyen projektek között, és eskü jól is teszik. Az Aquanox ugyanis talán régen is pont ebbe a kategóriába tartozott. Mindig beszéljük házon belül, hogy kicsit hiányoznak ezek az „átmeneti” játékok. Az Aquanox nagy valószínűséggel pozitív szájízt hagy majd a tengeralatti lövöldék kedvelőinek, de nem tud elég nagyot merülni ahhoz, hogy új klasszikusként üdvözöljük.

6/10

Aquanox: Deep Descent | Platform: PC (tesztelt), PS4, XO | Kiadó, Fejlesztő: THQ - Digital Arrow | megjelenés: 2020. 10. 16. | Ár: 30 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

20 órája

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

22 órája
7

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

1 napja
35

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

1 napja
5

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

1 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

2 napja
2

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

2 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

3 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

3 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

4 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

4 napja
1

Heti megjelenések

4 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

5 napja
3

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

6 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

7 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

7 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

8 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

8 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

9 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

9 napja