[Teszt] Aquanox: Deep Descent

Aquanox: Deep Descent

mcmackoGéczy Attila2020.10.25. 11:40

Komoly fejtörést okozott végiggondolni, hogy mikor játszottam utoljára tenger alatti akciójátékkal. Igazából most sem teljesen egyértelmű a kérdés, mi több, az első Aquanox az, ami beugrik, és ami 2001 után járt valamikor a középsulis számítógépemen. Pedig a téma hálás. Hálás az űrjárgányos-tengeralattjárós-felszíni 6 DoF járgányos akciójáték műfaj, hálás a tengeri környezetben rejlő vizuális lehetőségek sora, és hálás a sztori szempontból sem agyonhasznált környezet is. Az Aquanox: Deep Descent jó érzékkel kereste a helyét a videojáték-piacon, de persze nem tud minden ponton előremutatni. Ez is valami? Ez is valami!

Ugyanis minden nyűg ellenére azt vettem magamon észre, hogy szeretek leülni a játék elé, és egyfajta odakuckózós élményként várt engem a mélytengeri hajók pilótafülkéje. Imádom a tengert, és az Aquanox jól megfogja a mélyvízi, poszt-apokaliptikus technológiától elvadult világot. Ezzel már az egyik legfontosabb strigulát be is húzza magának a program. Véleményem szerint a tengeri terep hangulatos, a maga módján jól néz ki, és a súlyos atmoszféra szinte csak úgy horpasztja magam köré a képzelt kasztni burkát. A sztorival is egész kellemesen elvoltam. Négy, hibernálásból frissen ébresztett hőst irányítunk (egyedül egy hajón, vagy akár négyen-négyfele kooperatív módban), akik hosszú álom után belekeverednek a tengerfenék frakcióinak ügyes-bajos dolgaiba. Az NPC-k és a hősök sem egy Uncharted játékból léptek elő, de annyira pont érdekesek és egyediek, hogy idővel az emberhez nőjenek. De mit tud a játékmenet?

Főleg három alappillérre építkeztek a játék mögött álló designerek. Az első és legfontosabb a harc. Hajónkkal a vízalatti közeg dinamikájának megfelelően, kicsit lassan, kicsit megfontoltan, de széles repertoárral küzdhetünk az ellenséges hajók ellen. A sztori alatt egyre durvább arzenált nyithatunk meg, mely mindegyik eleme egyedi harci megközelítést igényel. Érdekes mechanika a „szökkenés”, amivel gyors kitérést tehetünk valamilyen irányba, de ezt külön tartályok szabályozzák a járgányon, a tartályoknak pedig cooldown-szakaszuk van, nem használhatjuk a hopponálást akármikor. Vannak másodlagos aknáink, elterelőink, és természetesen pajzs-páncél kettős réteg borítja a hajónkat. Ha az előzőt leszívják, akkor a hajótest sérül. Szerencsére mindkét mutatón „gyógyíthatunk” 3-3 HP tankkal, amit random dobnak a lelőtt hajók, vagy a tengerfenéken szétlőtt ládák. Ha már láda… a loot a második pillér. A radaron is jelzett roncsokból általában alapanyagot „szkennelhetünk” ki, ami a bázisokon lőszer- és fejlesztés kraftolásra használható. Van némi gazdasági vonal is a játékban. A lelőtt hajók, teljesített küldetések, vagy opcionális megbízások után pénzt is kapunk - ezt megint csak fejlesztésre költhetjük. A rendszer semmi extrát nem nyújt, mondhatni kicsit el lehetett volna képzelni fantáziadúsabb nyersanyag-menedzsmentet is, de legalább nem megy a játék az erőltetett kereskedelmi vonal fele, amihez nekem soha nincs türelmem az űrjátékokban sem.

Utolsó fontos alapként a felderítést és az utazást mondanám, mert a terepek átszelése is az élmény része, és nekem az őszi hangulatom mellé hihetetlenül jól passzolt ez a meditatív, olykor pszichedelikus utazgatás. Oké, lassú a tempó, meg annyira sok látnivaló nincs a mélyben. Engem valahogy mégis megfogott Aqua világa, aminek egyes térképeit kapukkal köti össze a játék, egy nagyobb, nyílt világ érzetét keltve. Ezt segíti a kellemes hajó-irányítás és az atmoszferikus zenei aláfestés is.

Sajnos az Aquanox ott tüdőzi le a tengervizet, ahol a fenti mechanizmusokat nem tudja izgalmas, lebilincselő és változatos vonalvezetésre felfűzni. A lövöldözés-loot-felfedezés túl hamar lesz rutinszerű, és csak alkalmanként tud a játék meglepetést okozni a misszió-design szempontjából. Ezek a pontok tovább is lendítik aztán az embert, csak hogy utána egy újabb „menj oda-lődd szét őket-gyere vissza” feladattal találkozzunk. Érdemes kisebb porciókban próbálkozni, a játék meghálálja, ha nem 4-5 órás húzókra akarjuk teljesíteni a kb. 10-15 óráját. Ezt az értéket modulálhatja a lelkesedésünk a másodlagos küldetések iránt, illetve vannak nehézségi tüskék is. Ilyenkor jellemzően más fegyver, más hozzáállás átlendít minket a kihíváson, de sajnos a játék nem vezet rá minket a repertoár lehetőségeire, ezeket régimódi elven, próbálkozások során nekünk kell majd kitalálni. Sajnos van még egy kritikus pont, ami mellett nem lehet elmenni: a játék multija totál döglött, mint egy partra vetett cet tetem.

Mindent egybevetve itt is egy tipikus problémába ütközünk. Egy sikeres Kickstarter kampány sem biztos, hogy elég ahhoz, hogy az Aquanox: Deep Descent a potenciáljának megfelelő címmé nője ki magát. A játék nem AAA kategóriás (az ára sem erre utal), de nem is B - valahol a kettő között tanyázik. A THQ ügyesen lavíroz az ilyen projektek között, és eskü jól is teszik. Az Aquanox ugyanis talán régen is pont ebbe a kategóriába tartozott. Mindig beszéljük házon belül, hogy kicsit hiányoznak ezek az „átmeneti” játékok. Az Aquanox nagy valószínűséggel pozitív szájízt hagy majd a tengeralatti lövöldék kedvelőinek, de nem tud elég nagyot merülni ahhoz, hogy új klasszikusként üdvözöljük.

6/10

Aquanox: Deep Descent | Platform: PC (tesztelt), PS4, XO | Kiadó, Fejlesztő: THQ - Digital Arrow | megjelenés: 2020. 10. 16. | Ár: 30 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Elhalasztott jelentés, tartalmas bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Ubisoft, Fallout, Ride 6, Pokémon Pokopia, The Blood of Dawnwalker, Vampire Survivors, KinForge, Red Dead Redemption, Anno 117: Pax Romana.

23 órája
4

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

1 napja
6

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

1 napja
12

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

2 napja
38

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

2 napja

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

2 napja
2

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

2 napja
4

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

2 napja
2

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

2 napja
3

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

3 napja
14

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

4 napja
2

Heti megjelenések

4 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

5 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

6 napja
16

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

6 napja

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

7 napja
2

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

7 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

8 napja
39

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

8 napja
8

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

8 napja
4