[Teszt] Twin Mirror

Twin Mirror

siklaraSimon Klára2021.01.13. 19:00

Beragadt tesztek rovatunk legújabb alanya a Dontnod még decemberben megjelent kalandja, a Twin Mirror, amelynek végigjátszása után érthetővé vált a játék körüli csend. Sajnos ez most nem igazán sikerült.

Adott egy izgalmas, távolról az Indigo Prophecy-re emlékeztető felütés, amely szerint Sam (sokat elárul arról, mekkora hatással volt rám a játék, hogy három nappal a befejezése után rá kellett gugliznom a főhős nevére) barátja halála miatt visszatér szülővárosába, Basswoodba. A temetés másnapján azonban másnaposan, emlékezetkieséssel és a véres ingjével a motelszoba kádjában tér magához abban a hitben, hogy TALÁN meggyilkolt valakit az éjjel. Erős kezdés, eddigre mégis ásítoztam, a bevezetés során megismert főhős és többi szereplő ugyanis annyira érdektelen, a párbeszédek pedig szintén olyan sótlanok, közhelyesek és néha kifejezetten kínosak, hogy érzelmileg nem igazán sikerült bevonódni. Megtudjuk, hogy Sam több okból sem akart visszatérni a nyugat-virginiai fiktív bányászvároskába, például mert a barátnője szakított vele, vagy mert írt egy tényfeltáró cikket a bányában nem betartott biztonsági intézkedésekről, ezért azt bezárták, a lakosság zöme pedig a város elpusztítójaként tekint rá és megveti őt.

Mivel Dontnod kalandjátékról van szó, a főhősnek ezúttal is van természetfeletti (?) képessége: Sam a képzeletbeli elmepalotájába elvonulva gondolkodik. Ehhez hasonló megoldást a tények összekapcsolására és a lehetséges végkövetkeztetések megszülésére nem egy játékban láttunk már, itt azonban inkább csak látványos csilli-villi gimmick (van már erre jó magyar megfelelő?), semmint értelmes játékmechanika, ráadásul összesen kb. háromszor lesz lehetőségünk rendesen használni. Miután alaposan körülnéztünk és megtaláltuk az összes nyomot vagy átgondoltunk egy adott helyzetet, a Mind Palace-ben kérdéseket megválaszolva vagy cselekvésre vonatkozó döntéseket meghozva és az eseményeket sorrendbe állítva lezongorázhatjuk, miből mi következik, amíg össze nem rakjuk az események/cselekvések helyes sorát. Példa: Sam a barátja halálának körülményeit kutatva visszamegy a baleset helyszínére és végignézve a nyomokat kikövetkezteti, hogy miként sodródhatott le Nick autója az útról.

Nekem az egész intenzíven agyalósdival egy problémám volt: sokszor több felvetésnek is van értelme és semmi nem indokolja, hogy éppen az a helyes következtetés, amire jutunk, vagy hogy bizonyos dolgok kimenetelét Samnek bárhonnan is tudnia kéne. Akkor sincs semmi, ha rosszul gondolkozunk, mert addig nem enged tovább a játék, amíg össze nem kombináljuk a kirakós darabkáit úgy, ahogy a történetírók gondolták, amitől furfangos önjelölt nyomozó helyett inkább csak a nyomozási folyamat passzív résztvevőjének éreztem magam.

Mint sok mást, a Mind Palace létét sem vezeti fel és indokolja meg értelmesen a játék, aminek szerintem az lehet az oka, hogy az eredetileg epizodikusnak szánt és többször elhalasztott Twin Mirror idő és erőforrás szűkében baromira meg lett vágva. A Mind Palace mellé Samnek van egy szofisztikált képzeletbeli énje is, akivel néha beszélget, és aki szemmel láthatólag mindig tudja, hogy kinek mit kell mondani az egyes helyzetekben. Az egyszerűen Him-nek nevezett alteregó létére is csak halovány magyarázatfélét kapunk a rövid történet vége felé, ahogy a Sam-en eluralkodó, idegesítő interaktív víziók formájában jelentkező pánikrohamok oka sincs kibontva, holott ezek tisztázása kulcsfontosságú lenne az egész történet szempontjából. Mivel visszatérő motívum, hogy Sam kiakaszt embereket a tapintatlanságával és furcsának vagy ellenszenvesnek találják, nekem az a tippem, hogy a Dontnod egy társas interakciókkal hadilábon álló és embertársai megnyilvánulásait nehezen megértő főhőst akart létrehozni, aki talán Aspergeres, de persze ez sem derül ki.

A baj az, hogy a játékos szemszögéből nézve Sam egy teljesen átlagos pasas, akinek ha akad is nehézsége a kommunikációval, az a párbeszédek során nem érződik (sokszor van a semleges válaszlehetőségek mellé egy egyértelműen béna vagy provokatív válasz is, de ennyi), hanem látszólag mindenki indokolatlanul seggfej vele. Mivel nincs megerősítve, hogy van-e bármilyen mentális problémája, azt sem tudtam eldönteni, hogy esetében a rettentően monoton és érzelemmentes szinkronszínészi alakítás igénytelenség avagy tudatos döntés eredménye. A befejezést megelőző belső monológok üzenete és az esetleges mondanivaló, ami a francia csapat játékainak többségét jellemzi, itt zavaros és a saját értelmezésem szerint szokatlanul cinikus. Némiképp sarkítva aközött választhatunk, hogy Sam a saját természetét megtagadva megjátssza magát egy boldogabb élet reményében és nem keresi a válaszokat, avagy mindent az igazság hajszolására tesz fel akár annak árán, hogy másokkal szembekerül és a megszállottsága miatt magára marad.

Ha félreteszem a történettel kapcsolatos szubjektív aggályaimat, akkor a Twin Mirrorral eltöltött 5-6 órát a jellegtelen szó írja le leginkább. Szép, időnként már-már szemkápráztató, ugyanakkor a karakterek kidolgozottsága és főleg a mimika néha rém elnagyolt, illetve még sosem hallottam a PS4-emet ilyen hangosan fújtatni egy játéktól sem. A program olykor látványosan megszenved a textúrák (és a patchek előtt a karakterek) betöltésével, de mostanra legalább a hajmeresztő technikai bugok javát sikerült kikalapálniuk. A lineáris történetvezetés ütemezése elég egyenetlen, de többnyire vontatott, némelyik fordulat láttán pedig tényleg olyan érzésem volt, mintha hiányozna egy átkötő jelenet. Az írás és a párbeszédek minősége is hullámzó, a döntéseink java az utolsó két jelenetet leszámítva egyáltalán nem számít, a Basswood-i reménytelenség viszont annyira átjön, hogy néha magam sem értettem, miért hangsúlyozzák ennyire, hogy egy ilyen dögunalmas helyen kell detektívesdit játszanunk. A többféle befejezés tartogat váratlan csavarokat és a bűnügyi rejtély maradéktalan megfejtése érdekében meg is éri ezeket megnyitni, de ezt leszámítva nem hagy maradandó nyomot.

A Twin Mirror többé-kevésbé olyan, mint bármelyik korábbi Dontnod kalandjáték, csak épp hiányzik belőle azok bája és egyedisége. Akár egy erősen felvizezett Life is Strange, tinik helyett felnőttekkel, és néhány ígéretes, de végül nem megvalósított ötlettel. El lehet vele lötyögni pár óráig, de úgy igazán sosem köt le, a történet szereplőiért sem különösebben izgulunk, és mire kezdene izgalmassá válni, hirtelen véget is ér. A kihagyott ziccer klasszikus esete és igazán kár érte, mert a korai előzetesek alapján nagyobb dobásnak szánták, mint amekkora végül lett.

Pontosan
6
Platform: PC, PS4 (tesztelt), One
Kiadó: Bandai Namco Entertainment | Fejlesztő: Dontnod Entertainment
Megjelenés: 2020. december 1. | Ár: Kb. 10.000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

18 órája
26

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

1 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

1 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

2 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

3 napja
4

Heti megjelenések

3 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

4 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

5 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

6 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

6 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

7 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

7 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

8 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

8 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

8 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

9 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

2025.06.23.
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

2025.06.23.
2

Heti megjelenések

2025.06.23.
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

2025.06.22.
7