Az elmúlt években a túlélő-horror műfaj első számú képviselője, a Resident Evil úgy döntött, visszatér a gyökerekhez (nem is kevés sikerrel), így aztán nem meglepő, hogy vannak olyan próbálkozások, amik ennél is jobban felültek a nosztalgiavonatra. Ilyen volt a tavaly ősszel megjelent Tormented Souls is, amely minden elemében a klasszikus, kilencvenes évekbeli darabokat idézte, mostantól pedig akár magatokkal is vihetitek bárhova, megérkezett ugyanis a Switch-átirat is.

Hogy maga a játék milyen, arról AliceWake az eredeti megjelenéskor már egész hosszan értekezett, egy rövid másodvéleményt azonban engedelmetekkel megeresztenék – aki pedig bővebben informálódna, az nyugodtan kattintson eggyel tovább. Szóval: a Tormented Souls tényleg egy régimódi túlélő-horror, annak minden bájával és kényelmetlenségével – előbbiek abszolút a javára válnak, utóbbiakat pedig szokás szerint csak a veteránok fogják tudni elnézni neki. Pozitívumok mindenesetre vannak bőven: maga a helyszín, a kórházzá alakított, beteg kísérletek számára otthont adó Winterlake-kúria mindenképpen ilyen. Az első Resident Evil persze gigantikus inspirációs forrás volt, a hangulat azonban ettől még több mint rendben van, mint ahogy a játékmenet szintjén is tökéletesen funkcionál a horrorkastély: a hagymaszerűen, rétegenként bővülő játéktér és az új impulzusokat tartogató backtracking implementálása egyaránt hibátlan. De nagyon tetszett az is, hogy a Tormented Souls több ponton is párhuzamosítja az előrehaladást, adva némi szabadságot a játékos számára, mint ahogy a fejtörők mennyiségére, változatosságára és kreativitására sem lehet panasz.

Nagy kár, hogy összességében a Tormented Souls nem több egy múltban ragadt, megvalósításában pedig több ponton is megkérdőjelezhető minőségű Resident Evil / Silent Hill / Alone in the Dark hibridnél. Az irányítást, a borzalmas voice actinget, valamint a rettenetesen béna sztorit és karaktereket még akár be is tudhatjuk egyszerű homázsnak, de a kameraszögekre például már nincs túl sok mentség. Régen ez egy kényszerpálya volt az előre renderelt hátterekkel, amihez igyekeztek megfelelően illeszteni az ellenfél-leosztásokat és a komplett harcrendszert, a Tormented Souls szűk folyosóin azonban a fejlesztők fittyet hánytak bármiféle megtervezett koreográfiára. Emiatt a harc nagyon nyögvenyelős, a mentőmellényként bedobott dodge mozdulat is ritkán használható – főleg a játék első felében, ahol a fejlesztők úgy gondolták, mókás dolog gyertyatartók keresgéléséhez kötni a lövöldözés lehetőségét, miután a teljesen sötét szobákban kénytelenek vagyunk öngyújtónkat magunkhoz venni.
Lelkes, de amatőr munkáról van tehát szó, ami ezzel együtt még bőven lehetne szórakoztató a műfaj kedvelői számára – és a többi platformon alighanem az is. A most debütált Switch-átirat azonban még a legnagyobb jóindulat mellett sem ajánlható sajnos. A Tormented Souls alapból sem egy különösebben látványos játék, a Nintendo konzolján azonban ezt sikerült megspékelni még több recével és konstans framerate-problémákkal. Az igazi dealbreakernek számomra viszont az bizonyult, hogy két ízben is rámfagyott a játék (és volt még jó néhány komoly gondolkodása), ami műfajtól függetlenül jelentős hiba lenne, itt azonban a limitált mennyiségű, manuális mentés miatt akár nagyon komoly előrehaladást is lehet vele bukni – amikor egyórányi progress megy a kukába emiatt, az egy olyan keserű pirula, amit nehéz lenyelni. De a térkép menü is más gombon van, mint kéne, és nem is működik rendesen (arról nem is beszélve, hogy a piros-zöld jelzések teljesen félrevezetőek, de ez már az eredetiben is így volt) – igaz, ez eltörpül a súlyosabb technikai problémák mellett.
A Tormented Souls olyan, mint egy időkapszula, amit az ezredforduló környékén rejtett el egy másodvonalas fejlesztőcsapat, hogy most egyszer csak kiássa valaki a földből. A klasszikusok minőségét és átgondoltságát tisztes távolságból figyeli csupán, hangulatában és régimódi túlélő-horror élményben azonban maximálisan hiánypótló. Ha szereted az ilyesmit, akkor – visszafogott elvárások mellett – érdemes lecsapni rá, semmiképp ne a Switch-verziót válaszd azonban, a nintendós változat ugyanis nagyon komoly gondokkal küzd.