[Teszt] Tormented Souls

Tormented Souls

AliceWakeGemeiner Brigitta2021.09.18. 15:30

Meglehetősen rövid értekezés lesz ez a Tormented Soulsról, nem akarom elvenni az időt a játéktól, úgyhogy az olvasási időt megpróbálom belőni a letöltési idő tartamára átlagos sebességű, vezetékmentes internetkapcsolattal számolva. (Spoiler: A vége az lesz, hogy talán ez a legjobb klasszikus túlélő horror idén eddig, és a kiválóan alkalmazott, autentikus mechanika a várakozásokkal ellentétben pont hozzátesz az élményhez.)

A Tormented Souls tulajdonképpen egy klasszikus Resident Evil - Silent Hill - Alone in the Dark hommázs, amiben nem csak a műfaj sajátosságai, de a korszak technikai jellemzői és megoldásai is autentikusan jelennek meg, csak 4K 60 fps mellett. Ez a régies megközelítés így elsőre nem feltétlenül biztató, főleg a kamerakezelés és az irányítás szempontjából, a Dawn of Fear például meglehetősen idegtépő és suta volt, a Dual Effect és az Abstract Digital játéka viszont a tankszerű irányítás, a fix kameranézet, a nehezített mentési rendszer mellett is hihetetlenül játszható, és a korlátozott anyagi lehetőségek ellenére is minden szempontból magas kategóriába esik. Ha lenne benne valami halvány Umbrella Corp. vonatkozás, simán be lehetne tenni a Resident Evil kánonba, senkinek nem tűnne fel, hogy nem a Capcom érdeme a termék. Talán csak abból, hogy kevésbé teátrális.

A sztori nem kifejezetten komplex, de érdekes, érdekfesztő és jól követhető; a Winterlake Kúriakórház (nem tudom, hogy van-e ilyen szó, de csináltam) biztosította környezet lenyűgöző és változatos, de konzisztens; a dizájn és a bevilágítás pazar, a sötétség játékmechanikai elemként való felhasználása elmés; a pályatervezés professzionális; a hanghatások és a zene kimagasló (még külön safe room zene is van); a karaktermodellek és a megvalósítás kreatív, aprólékos és rendkívül stílusos; minden ellenfél elismerésre méltóan groteszk és taszító; a játékmenet kiegyensúlyozott és dinamikus, a játékélmény pedig a korszak legjobb és legemlékezetesebb momentumait idézi autentikus kivitelezés mellett, de kényelmetlenség nélkül.

De a releváns kérdés nyilván az, hogy a klasszikus mechanika hogyan működik a jelenkori gyakorlatban. A rögzített kameranézet manapság már szokatlan, de ebben a formában elképesztően sokat tesz hozzá a hangulathoz és jelentősen növeli a kiszolgáltatottságérzést, noha ugye vannak fegyvereink. A remekül komponált hanghatásokkal együtt mellesleg ki is használhatjuk, hogy harcállásba vágjuk magunkat, fegyvert váltsunk vagy újratöltsünk. A különböző ellenfelek egyedi stratégiát kívánnak, a hanghatásokat értelmezve viszont van némi időnk felkészülni, főleg, ha kihasználjuk fix kameranézet előnyeit.

Az irányítás elsőre szintén szokatlan, a kameranézet nem adaptív, így gyakran kell irányt váltani, ha a változik a nézőpont, mindez viszont gyorsan és reszponzívan történik, nem fordult elő, hogy ez okozott volna életerőben kifejezhető problémát. Célzás közben nem lehet mozogni, csak elugrani a csapás elől, de valószínűleg ez sem hiba, hanem stíluselem, az abszolút korszakidegen, de megfelelően implementált célzásrásegítés viszont nagyon sokat segít. Az sem lesz meglepő, hogy a karakterek szája nem mozog beszéd közben. Tény, hogy ez most már nem okoz technikai problémát, de pont az ilyen, egyébként semmit nem befolyásoló, de hiteles játékelemektől lesz annyira nosztalgikus az élmény, a szervesen integrált modern megoldásoktól pedig mai értelemben is tökéletesen játszható.

A környezetet a jóféle 3D modellezés teszi plasztikussá, a felfedezéshez (dokumentumok, felvehető tárgyak, történetelemek) viszont körültekintőbbnek (szó szerint) kell lenni, ami ebben az esetben szintén pluszként manifesztálódik, ahelyett, hogy kényelmetlenséget jelentene. Nem mellesleg az enteriőrdizájn rendkívül részletgazdag, hangulatos és megragadó. A felszerelésnek (fegyverek, gyógyszer, kulcstárgyak) bőven van hely a Resident Evilből átemelt eszköztárban, úgyhogy a lomtalanítás-szimulátor minigame itt kimaradt, de nem is hiányzik. Pont elég, hogy mentési lehetőségből nincs túl sok, ahogy mágnesszalagból sem, úgyhogy nagyon meg kell fontolni, mikor és hol (térkép van, szintén RE stílusban) élünk a limitált darabszámú lehetőséggel. De így is elő fog fordulni, hogy akár egy órányi előrehaladást kell megismételni. Nem is egyszer. Az erőforrások szűkössége még pont menedzselhető, mindaddig, amíg valamit nagyon be nem nézünk. Ha megborul a készlet, keserves lesz újra feltölteni, akár a továbbhaladást is gátolhatja, ami szintén nem strukturális hiba, hanem műfaji sajátosság. Egy korábbi mentési pont és átgondoltabb stratégia a megoldás.

A látványvilág és a jól implementált klasszikus mechanika mellett a rejtvények is lenyűgözőek. Az egyszerű puzzle-szerűen megoldható feladatok mellett rengeteg komplex és elmés, de egyáltalán nem túlgondolt vagy abszurd logikával tervezett feladványt is kapunk, az idősíkok kezelése és egymásra hatása pedig extra dimenziót ad a játékmenetnek. Mindössze egyetlen dolog nem világos, már a Winterlake Hospital gyönyörű, de hátborzongató folyosóin és történetén kívül. Kerekesszékkel mégis hogyan közlekednek fel/le a rémségek az akadálymentesítést nélkülöző lépcsőkön? Csak azért mondom, mert erre érdemes figyelni, noha logikusan nem számítunk rá. Nagyon szívesen.

A játékidő önerőből nagyjából 10-12 óra. Az optimális útvonalon haladva, optimális sorrendben, töprengés és elakadás nélkül egyébként 4 óra alatt végig lehet menni a játékon, de ez segédlet nélkül garantáltan nem fog menni. Viszont minden megoldható és abszolválható önállóan is, a tényleges játékidő nem öncélúan, repetitíven vagy aránytalan nehezítés következtében annyi, amennyi, úgyhogy tegyünk magunknak egy szívességet és ne rontsuk el az idei év egyik legjobb túlélő horror élményét.

Pontosan
8
Fejlesztő: Dual Effect, Abstract Digital
Kiadó: PQube Limited
Platform: PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox Series X|S, Nintendo Switch, Windows
Megjelenés: 2021. augusztus 27.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

20 órája

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

22 órája
7

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

1 napja
35

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

1 napja
5

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

1 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

2 napja
2

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

2 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

3 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

3 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

4 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

4 napja
1

Heti megjelenések

4 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

5 napja
3

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

6 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

7 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

7 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

8 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

8 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

9 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

9 napja