[Teszt] Tormented Souls

Tormented Souls

AliceWakeGemeiner Brigitta2021.09.18. 15:30

Meglehetősen rövid értekezés lesz ez a Tormented Soulsról, nem akarom elvenni az időt a játéktól, úgyhogy az olvasási időt megpróbálom belőni a letöltési idő tartamára átlagos sebességű, vezetékmentes internetkapcsolattal számolva. (Spoiler: A vége az lesz, hogy talán ez a legjobb klasszikus túlélő horror idén eddig, és a kiválóan alkalmazott, autentikus mechanika a várakozásokkal ellentétben pont hozzátesz az élményhez.)

A Tormented Souls tulajdonképpen egy klasszikus Resident Evil - Silent Hill - Alone in the Dark hommázs, amiben nem csak a műfaj sajátosságai, de a korszak technikai jellemzői és megoldásai is autentikusan jelennek meg, csak 4K 60 fps mellett. Ez a régies megközelítés így elsőre nem feltétlenül biztató, főleg a kamerakezelés és az irányítás szempontjából, a Dawn of Fear például meglehetősen idegtépő és suta volt, a Dual Effect és az Abstract Digital játéka viszont a tankszerű irányítás, a fix kameranézet, a nehezített mentési rendszer mellett is hihetetlenül játszható, és a korlátozott anyagi lehetőségek ellenére is minden szempontból magas kategóriába esik. Ha lenne benne valami halvány Umbrella Corp. vonatkozás, simán be lehetne tenni a Resident Evil kánonba, senkinek nem tűnne fel, hogy nem a Capcom érdeme a termék. Talán csak abból, hogy kevésbé teátrális.

A sztori nem kifejezetten komplex, de érdekes, érdekfesztő és jól követhető; a Winterlake Kúriakórház (nem tudom, hogy van-e ilyen szó, de csináltam) biztosította környezet lenyűgöző és változatos, de konzisztens; a dizájn és a bevilágítás pazar, a sötétség játékmechanikai elemként való felhasználása elmés; a pályatervezés professzionális; a hanghatások és a zene kimagasló (még külön safe room zene is van); a karaktermodellek és a megvalósítás kreatív, aprólékos és rendkívül stílusos; minden ellenfél elismerésre méltóan groteszk és taszító; a játékmenet kiegyensúlyozott és dinamikus, a játékélmény pedig a korszak legjobb és legemlékezetesebb momentumait idézi autentikus kivitelezés mellett, de kényelmetlenség nélkül.

De a releváns kérdés nyilván az, hogy a klasszikus mechanika hogyan működik a jelenkori gyakorlatban. A rögzített kameranézet manapság már szokatlan, de ebben a formában elképesztően sokat tesz hozzá a hangulathoz és jelentősen növeli a kiszolgáltatottságérzést, noha ugye vannak fegyvereink. A remekül komponált hanghatásokkal együtt mellesleg ki is használhatjuk, hogy harcállásba vágjuk magunkat, fegyvert váltsunk vagy újratöltsünk. A különböző ellenfelek egyedi stratégiát kívánnak, a hanghatásokat értelmezve viszont van némi időnk felkészülni, főleg, ha kihasználjuk fix kameranézet előnyeit.

Az irányítás elsőre szintén szokatlan, a kameranézet nem adaptív, így gyakran kell irányt váltani, ha a változik a nézőpont, mindez viszont gyorsan és reszponzívan történik, nem fordult elő, hogy ez okozott volna életerőben kifejezhető problémát. Célzás közben nem lehet mozogni, csak elugrani a csapás elől, de valószínűleg ez sem hiba, hanem stíluselem, az abszolút korszakidegen, de megfelelően implementált célzásrásegítés viszont nagyon sokat segít. Az sem lesz meglepő, hogy a karakterek szája nem mozog beszéd közben. Tény, hogy ez most már nem okoz technikai problémát, de pont az ilyen, egyébként semmit nem befolyásoló, de hiteles játékelemektől lesz annyira nosztalgikus az élmény, a szervesen integrált modern megoldásoktól pedig mai értelemben is tökéletesen játszható.

A környezetet a jóféle 3D modellezés teszi plasztikussá, a felfedezéshez (dokumentumok, felvehető tárgyak, történetelemek) viszont körültekintőbbnek (szó szerint) kell lenni, ami ebben az esetben szintén pluszként manifesztálódik, ahelyett, hogy kényelmetlenséget jelentene. Nem mellesleg az enteriőrdizájn rendkívül részletgazdag, hangulatos és megragadó. A felszerelésnek (fegyverek, gyógyszer, kulcstárgyak) bőven van hely a Resident Evilből átemelt eszköztárban, úgyhogy a lomtalanítás-szimulátor minigame itt kimaradt, de nem is hiányzik. Pont elég, hogy mentési lehetőségből nincs túl sok, ahogy mágnesszalagból sem, úgyhogy nagyon meg kell fontolni, mikor és hol (térkép van, szintén RE stílusban) élünk a limitált darabszámú lehetőséggel. De így is elő fog fordulni, hogy akár egy órányi előrehaladást kell megismételni. Nem is egyszer. Az erőforrások szűkössége még pont menedzselhető, mindaddig, amíg valamit nagyon be nem nézünk. Ha megborul a készlet, keserves lesz újra feltölteni, akár a továbbhaladást is gátolhatja, ami szintén nem strukturális hiba, hanem műfaji sajátosság. Egy korábbi mentési pont és átgondoltabb stratégia a megoldás.

A látványvilág és a jól implementált klasszikus mechanika mellett a rejtvények is lenyűgözőek. Az egyszerű puzzle-szerűen megoldható feladatok mellett rengeteg komplex és elmés, de egyáltalán nem túlgondolt vagy abszurd logikával tervezett feladványt is kapunk, az idősíkok kezelése és egymásra hatása pedig extra dimenziót ad a játékmenetnek. Mindössze egyetlen dolog nem világos, már a Winterlake Hospital gyönyörű, de hátborzongató folyosóin és történetén kívül. Kerekesszékkel mégis hogyan közlekednek fel/le a rémségek az akadálymentesítést nélkülöző lépcsőkön? Csak azért mondom, mert erre érdemes figyelni, noha logikusan nem számítunk rá. Nagyon szívesen.

A játékidő önerőből nagyjából 10-12 óra. Az optimális útvonalon haladva, optimális sorrendben, töprengés és elakadás nélkül egyébként 4 óra alatt végig lehet menni a játékon, de ez segédlet nélkül garantáltan nem fog menni. Viszont minden megoldható és abszolválható önállóan is, a tényleges játékidő nem öncélúan, repetitíven vagy aránytalan nehezítés következtében annyi, amennyi, úgyhogy tegyünk magunknak egy szívességet és ne rontsuk el az idei év egyik legjobb túlélő horror élményét.

Pontosan
8
Fejlesztő: Dual Effect, Abstract Digital
Kiadó: PQube Limited
Platform: PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox Series X|S, Nintendo Switch, Windows
Megjelenés: 2021. augusztus 27.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Game Pass: mozgolódás május második felében

A tavalyi év egyik legkiválóbb alkotása volt a Metaphor ReFantazio, de mellette több premier cím is érkezik hamarosan a szolgáltatás kínálatába.

41 perce

Jön a Hellblade II PS5-verziója, új Rayman a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Stars, Castle of Heart: Retold, Transport Fever 3, Critical Shift, Mukti, Fruitbus, Somber Echoes.

4 órája
7

Helldivers 2 frissítés, mozgásban a Syberia Remastered – ez történt kedden

Továbbá: Doom: The Dark Ages, The Wandering Village, tinyBuild Connect, to a T.

1 napja
26

Onimusha 2: Samurai's Destiny

Néhány héttel ezelőtt publikált előzetesünkből már megtudhattátok, miben több az Onimusha 2: Samurai’s Destiny újrakiadása, mint a 2002-es eredeti, így az objektív köröket már letudtuk. Most azonban eljött a teszt ideje.

1 napja
5

Commandos: Origins

A Commandos az ezredforduó környékén megért még két-három részt, expanziót, mellékágat, klónt... Aztán a műfaj visszaszorult a fősodorból, és mára alig pár képviselő maradt. Most itt a lehetőség, hogy a kommandósok visszatérjenek és újra hódítsanak! Teszt!

1 napja
9

Syberia Remastered bejelentés, Gamescomra megy a Nintendo – ez történt hétfőn

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Chrono Odyssey, Missile Command Delta.

2 napja
1

Ian Livingstone - A Gyíkkirály szigete

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Gyíkkirály szigetével" Ian Livingstone-tól.

3 napja
6

Heti megjelenések

3 napja
6

Bionic Bay

Emlékszünk még azokra a pixelpontos, fluid, böngészős platformerekre, amelyekben mindig elakadtunk? Ha eddig hiányérzetünk volt ezzel kapcsolatban ne keseregjünk tovább: a Bionic Bay rövid formátumban újra visszahozza a forma legjobb emlékeit.

5 napja
1

Switch 2 frissítések, Jade Raymond távozik – ez történt pénteken

Továbbá: Call of Duty: Warzone Mobile, Killer Instinct Gold, Warhammer 40,000: Speed Freeks.

5 napja
2

Stellar Blade PC-megjelenés, Kingdom Hearts IV életjelek – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lost in Random: The Eternal Die, No Heroes Here, Future Games Show, Copycat, Locomoto.

6 napja
2

TGS 2025: idén szeptember végén

Lasssan ünnepelnünk kell a dedikált játékos expókat: TGS szerencsére idén is lesz, és kiderült, hogy hol és mikor.

6 napja
5

Kiadói tervek - ez történt szerdán

Benne: Square Enix, Blades of Fire, DreadOut 3, DreadOut Remastered Collection, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy – Enhanced Edition, Ubisoft, PlayStation.

7 napja
20

Capcom Fighting Collection 2

A Capcom Fighting Collection 2 most nyolc újabb ikonikus címet hozott el felújítva, újgenerációs konzolokra optimalizálva. Megtalálhatók benne ikonikus 2D-s verekedős játékok, háromdimenziós különlegességek, crossover címek, és kevésbé ismert kuriózumok is.

7 napja
4

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

8 napja
10

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

9 napja
22

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

2025.05.12.
34

Heti megjelenések

2025.05.12.
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

2025.05.10.
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

2025.05.09.
13