[Könyv] Ian Livingstone - A Gyíkkirály szigete

Ian Livingstone - A Gyíkkirály szigete

VegaNagy-Sz. Ferenc2025.05.19. 12:00

Őrületes, hogy mennyire másképp éltem meg a Fighting Fantasy könyveket évtizedekkel ezelőtt, illetve most, mások voltak a kedvencek, és mások az egyszer olvasottak. A Gyíkkirály szigete például a középmezőny alján volt nálam, most viszont perceken keresztül amellett fogok érvelni, hogy ez bizony az egyik legjobb kötete a korai évek termésének.

A történet helyszínéül egy Allansia kontinensétől délnyugatra fekvő kis sziget szolgál, ami hosszú időn keresztül csak egy volt a sok jelentéktelen földdarab közül, most viszont a környék összes békés halászfaluja rettegéssel tekint felé. A Tűz-szigetet uraló Gyíkkirály ugyanis miután már nem talált elegendő mennyiségű rabszolgát helyben, akit az aranybányáiban tudna dolgoztatni, megtámadta a közeli öböl településeit, onnan "toborozva" utánpótlást. A halászok, akikről Ford Fairlane óta tudjuk, hogy nagyrészt csak halásznak, de semmiképp sem harcosok, nem igazán tudtak ellenállni. Mi szinte véletlenül csöppenünk az események közepébe, de ha már arra járunk, felajánljuk a segítségünket, és régi barátunkkal, Mungoval meglátogatjuk a szigetet, hogy felelősségre vonjuk a királyt, és a halászfalukat lehúzassuk a halállistájáról. Szegény Mungo körülbelül 2-3 oldalig bírja a tempót, majd szörnyű halált hal egy óriásskorpió karmai között, így magunkra maradunk.

A Gyíkkirály szigete első pillantásra teljesen hagyományos Fighting Fantasy történet. Egy külvilágtól elzárt területre tévedünk, aminek a végén valami hatalmas veszedelem vár ránk. Elindulunk, harcolunk, tárgyakat találunk, még többet harcolunk, néhányszor meghalunk, majd a célban felmutatunk egy-két kulcsfontosságú tárgyat, ami nélkül semmi esélyünk nem lenne győzelmet aratni. A Gyíkkirály szigete mégis más, pontosabban sokkal több ennél. Egyrészt a sziget tényleg logikusan van felépítve. Van egyedi élővilága, laknak rajta őslakosok, a nem őshonos lények főleg a gyíkos tematika szerint vannak összeválogatva. Nem egymás mögé dobált helyszíneken utazunk végig, hanem olyan környezetet találunk ott, ami valóban hiteles, ráadásul jók is a leírások, nem kell egyszerű félmondatokból magunknak megalkotni a körülöttünk megelevenedő tájat. A mocsár még ellenfelek nélkül is életveszélyes, a buja erdős részekben szinte csapkodjuk a vérünket szívó szúnyogokat, a hegyek megmászásánál magunk is elfáradunk. Sok hasonló könyvben megszokhattuk, hogy a különböző helyszínek mintha koncepció nélkül, random követnék egymást, itt erről szó sincs. Ahogy valóban egyre beljebb hatolunk a sziget belsejébe, egyre többet tudunk meg a történetéről, a lakosairól és magáról a Gyíkkirályról. Szinte hihetetlen, de nem egyszer előfordul, hogy jobban örülünk egy lore-darabkának vagy egy információmorzsának, mint egy mágikus eszköznek. Habár természetesen a tárgyak gyűjtögetése itt is szerves része a játékmenetnek, akkor játszunk jól, ha érezhetően többet tudunk meg a Gyíkkirály gyengeségeiről - lesz néhány, a végső összecsapásban ezekre kell majd építenünk a taktikánkat.

A fentiek mellett az már szinte csak hab a tortán, hogy a meglátogatott helyszínek kapcsolatban is vannak egymással. Tudjuk, hogy hova és miért megyünk, majd megtervezzük a következő lépést. Az aranybányát követi a fogolytábor, egyre többeket állítunk az oldalunkra, és egyre nő a tudásunk arról, hogy valójában mi is zajlik a háttérben. A Gyíkkirály önmagában nem lenne ugyanis veszedelmes, uralma alatt tartja egy Goncsok, aki a fejére telepedve vezérli minden cselekedetét. Bocs, hogy elspoilerezem így 41 év után, de igazság szerint az egyébként kiváló borítófestményen is ott van. A vége felé egyáltalán nem mindegy, hogy milyen sorrendben akarunk majd végezni kettejükkel. Szóval visszatérve a logikus felépítésre, gyakran előfordul más történetekben, hogy már nem emlékszünk arra, hogy két helyszínnel ezelőtt mi történt, itt azonban van íve a történetnek, és ezzel együtt sokkal ritkábbak azok a választási lehetőségek, amelyeknél csak útirányok közül kell döntenünk, de igazából a vakszerencse irányít, nem mi, hiszen honnan tudhatnánk, hogy jobbra vagy balra érdemes-e fordulni. Na jó, ezt itt sem fogjuk tudni, de viszonylag ritka, hogy ezzel visszaél a könyv.

Azért a leírtak után se gondolja senki, hogy A Gyíkkirály szigete minden szempontból más szellemiségben készült, mint korának többi alkotása, pont olyan rohadt nehéz ez is, mint a többi. Oké, a próbák száma közepes, és viszonylag kevés bene az olyan megoldás, amikor ha valahol rossz döntést hoztunk, akkor fél órával később megbüntetnek ezért. Cserébe viszont az ellenfelek pokoliak. Valószínűleg az érdekességi skálán a labirintusos történetek kitalált lényei magasabban helyezkednek el, mert itt sokkal földhözragadtabb ellenfelekből sokkal több van, de az elejétől kezdve egymás után dobálja elénk a történet az olyan statokkal rendelkező szörnyetegeket, amelyeket máshol az utolsó harmadra tartalékolnak a könyvek. Tisztán emlékszem gyerekkoromból, hogy amikor már megvolt az ideális végigjátszási ív, akkor megpróbáltam szabályosan a végére jutni, de életerővel soha nem bírtam a háromnegyedénél tovább. Szóval ez a babaarcú gyilkos az egyik kezével ad, de a másikkal duplán vesz el, és ez még akkor is igaz, ha viszonylag az elején fel lehet venni a teljes sorozat egyik legerősebb harci tárgyát, amivel minden csata első körét automatikusan megnyerjük.

Ha a gyíkok, medvék, szitakötők és ogrék papíron nem is annyira érdekesek, az illusztrációk gondoskodnak arról, hogy mégis azok legyenek. Nem csak a borító sikerült ugyanis jól, hanem szinte az összes belső rajz fantasztikus, részletgazdag és izgalmas. Na jó, az Iszapszívó pont olyan, amilyenek a neve alapján gondolnád, de a többiek rendben vannak, a Mungót kettészelő skorpió pedig nekem örök kedvencem marad.

Nem tudom kiskamaszként mi mehetett félre nálam, amikor ezt a könyvet olvastam. Talán nem tetszett a sok labirintus után ez a - valóban egyszerűbb - környezet, de az is lehet, hogy egyszerűen csak nem volt még igényem arra, hogy egy történetnek legyen eleje, közepe és vége. A Gyíkkirály szigete ugyanis elképesztően jól van megírva, Ian Livingstone egyik legjobbja ebből az érából, pedig ahogy már többször is szó volt róla korábban, ez erőteljesen a futószalagos időszak volt a sorozat és az iró életében. Ha csak egy régi Fighting Fantasyt olvasol el mostanában, ezt nyugodt szívvel ajánlom!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Commandos: Origins

A Commandos az ezredforduó környékén megért még két-három részt, expanziót, mellékágat, klónt... Aztán a műfaj visszaszorult a fősodorból, és mára alig pár képviselő maradt. Most itt a lehetőség, hogy a kommandósok visszatérjenek és újra hódítsanak! Teszt!

5 perce

Syberia Remastered bejelentés, Gamescomra megy a Nintendo – ez történt hétfőn

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Chrono Odyssey, Missile Command Delta.

5 órája
1

Ian Livingstone - A Gyíkkirály szigete

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Gyíkkirály szigetével" Ian Livingstone-tól.

1 napja
3

Heti megjelenések

1 napja
6

Bionic Bay

Emlékszünk még azokra a pixelpontos, fluid, böngészős platformerekre, amelyekben mindig elakadtunk? Ha eddig hiányérzetünk volt ezzel kapcsolatban ne keseregjünk tovább: a Bionic Bay rövid formátumban újra visszahozza a forma legjobb emlékeit.

3 napja
1

Switch 2 frissítések, Jade Raymond távozik – ez történt pénteken

Továbbá: Call of Duty: Warzone Mobile, Killer Instinct Gold, Warhammer 40,000: Speed Freeks.

3 napja
2

Stellar Blade PC-megjelenés, Kingdom Hearts IV életjelek – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lost in Random: The Eternal Die, No Heroes Here, Future Games Show, Copycat, Locomoto.

4 napja
2

TGS 2025: idén szeptember végén

Lasssan ünnepelnünk kell a dedikált játékos expókat: TGS szerencsére idén is lesz, és kiderült, hogy hol és mikor.

4 napja
5

Kiadói tervek - ez történt szerdán

Benne: Square Enix, Blades of Fire, DreadOut 3, DreadOut Remastered Collection, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy – Enhanced Edition, Ubisoft, PlayStation.

5 napja
20

Capcom Fighting Collection 2

A Capcom Fighting Collection 2 most nyolc újabb ikonikus címet hozott el felújítva, újgenerációs konzolokra optimalizálva. Megtalálhatók benne ikonikus 2D-s verekedős játékok, háromdimenziós különlegességek, crossover címek, és kevésbé ismert kuriózumok is.

5 napja
4

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

6 napja
10

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

7 napja
22

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

8 napja
34

Heti megjelenések

8 napja
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

2025.05.10.
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

2025.05.09.
13

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

2025.05.09.
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

2025.05.09.
6

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

2025.05.08.
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

2025.05.08.
5