[Teszt] The Rewinder (山海旅人) - Előről-hátra, hátulról-előre

The Rewinder (山海旅人) - Előről-hátra, hátulról-előre

HazbuNyári Norbert2024.06.04. 11:41

Mostanában egyre több kínai fejlesztő célozza meg a világpiacot egyszemélyes játékaikkal. Ehhez a Gamera Games nyújtott az elmúlt időkben segítő kezet, a kiadó az Xbox-szal szövetkezve már fel is tűnt egy iD@Xbox eseményen, rajta keresztül több stúdió címét is próbálják nemzetközi színtérbe juttatni. Most a fő projektjük a The Rewinder (山海游人), ami Májusban az Xbox Gamepass játékai között landolt. Ne tévesszen meg minket: a játékot már 2021-ben kiadták, a Steamen azóta folyamatosan elérhető. Most azonban kapott még egy löketet - nézzük meg hogy a puzzle műfajban mire lehet tőlük számítani!

A The Rewinder története a klasszikus taoista hiedelemvilágon alapul, ahol az időt 4 őrző istenség (si zhi gong zao四值功曹) őrzi székel . Az istenek olyan gyermekeket választottak ki, akik megkapták az idő visszatekerésének képességét. Amikor a lelkek elszabadulnak, vagy a túlvilágra áthaladást valami akadályozza, akkor őket hívják segítségül hogy visszaállítsák az egyensúlyt, mind az élők, mind pedig a holtak világában. A játék története szerint már sok idő eltelt, azóta, hogy egy Rewinder beavatkozzon, azonban az egyik falunál baj van: a túlvilági kapu nem tudja befogadni a lelkeket. Ekkor a két őrző, Mr. Black és Mr. White főhősünket Yun-t és segítőjét Lightot keresi fel, hogy vizsgálja meg mi állhat az akadályozás hátterében. Előzetes információjuk szerint mitikus kínai szörny, egy yaoguai (妖怪) is megbújik a dolgok mögött. A lényt természetesen nekünk kell majd megfékezni. A játék során kirajzolódik körülöttünk a falu élete és hogy az embereket hogyan érte el a rontás. Ahhoz, hogy előre haladjunk a történetben különböző fejtörőket kell megoldjunk, emellett pedig néha gyors reakciókészségünkre is szükség lesz, mert a puzzle szegmenseket QTE elemekkel gazdagították.

A The Rewinder a kulturális részében a legerősebb: elénk tár egy olyan vallási és hiedelemvilágot, ami egy átlagos nyugati számára teljesen idegen. A játék külön kitér az egyes fejtörők kulturális vonatkozásaira, ha valamit szeretnénk jobban megismerni akkor lehetőség van egy játékon belüli naplóban utána olvasni a különböző eseményeknek, misztikus elemeknek és személyeknek. Látványvilágában is erősen merítkezik a klasszikus kínai festmények stílusából; a játék egy kicsit olyan is mintha benne járnánk egy-egy ilyen alkotásban. Egyértelműen benne van a részletes megmunkáltság (gongbi工笔) és a tusfestészeti technikákat (shuimo水墨) idéző látvány, az évszázados hagyományos kínai festészet alappillérei. A játékélményt azonban a stílus nem befolyásolja, a pixeles stílust képviselő játékmenet nem folyik össze a háttérben lévő elemekkel látvánnyal, vizuális nehézségek nem akadnak a játékban. A fejtörők is nagyon kreatívak, attól még hogy még valami mélyen bele van ágyazva a kínai gondolkodásba, számunkra sem lekövethetetlen, több sikertelen próbálkozás esetén pedig a játék elkezdi sugallani a játékos felé, hogy milyen irányban lehet elindulni, merre találunk megoldást.

Itt kell megemlítsem, hogy a puzzle-öknek két szintje van: beszélhetünk tradicionális értelemben vett fejtörőkről és egy másik módról, amikor a múltban járunk Yun-nel. Itt kulcsfontosságú eseményeket nézünk meg újra, amik tragédiához vezettek, azonban esélyt kapunk arra hogy a negatív következményeket kijavítsuk. Az időfolyamon adott pontokon „ihletet” gyűjthetünk, amivel hatni tudunk karakterekre, hogy az adott időpillanatban máshogy cselekedjenek. Ha sikeresen kinyertük a megfelelő ráható tényezőt, stimulálni tudjuk a személyeket, aminek hatására módosulni fog az idővonal, kijavíthatóvá válik az ami egyszer elromlott. Az ide vezető részhez külön olyan fejtörő van, amihez az idő folyását mindkét irányból figyelni kell, talán jobban is érezni, hogy a címadás nem csak hangzatos volt, hanem mechanikában is szervesebben előjön.

Azonban ha valaki idegenkedik ettől a kultúrától lehet hogy akár idegennek és taszítónak is hathat a játék egésze. Alapvetően a játék nem tesz le minden háttértudást az ember elé, kell legyen egy kis plusz motiváció az elmélyedéshez. Ha ez hiányzik, akkor inkább azt mondanám, hogy egy frusztráló elemekkel teli puzzlegyűjtemény kapunk a programtól. A legnagyobb probléma nem is a nehézséggel van, hanem a fejtörők kiegyensúlyozatlanságával. A játék sok esetben csak „leteszi” az adott részen található feladványokat és nekünk kell összerakni, hogy mi a következetesség két rejtvény között. Ha elfogynak a sugallat-szerű segítségek akkor maximum a helyi őrző istenséghez Tu Di-hez(土地神) tudunk fordulni, de ő is inkább háttérinformációt oszt meg velünk mintsem megoldásra vezető részletet.

A szegmensek pedig már korán elég nagy kihívást tudnak nyújtani, később meg van, hogy pár pillanat alatt megoldható egy magát komplexebbnek mutató feladvány. Az egyenetlenséghez itt még az is hozzá tartozik, hogy egyszer csak a teljesből kilógó QTE részek törnek ránk. Ez teljesen megtöri a játék alapritmusát, ami alapból egy melankolikus, lassabb világot fest le nekünk. Hirtelen pár esemény erejéig le kell nyomjunk időben pár gombot, utána pedig visszaáll az alaphangulat. Szerintem ez nem is áll jól a játéknak, az alapból beleépített mechanikák nem is adják vissza azt a sebességet, amit egy ilyen eseménnyel teli résznél érezni lehetne.

A kellemetlenségekhez még az irányítás is hozzá tartozik. Mivel Game Pass-os beköszönőről van szó, az a tippem, hogy sokan konzolon próbálják ki a játékot, én is egy Series S-en játszottam vele. Vannak olyan feladványok, amik nagy precíziót igényelnek, viszont az analóg kontrollerrel kell az irányítás nagy részét megoldani. Volt olyan feladvány, amit tudtam, hogy hogyan kellene megcsinálni, de többször is neki kellett fussak egyszerűen azért, mert az érzékenység alapvetően nem úgy van finomhangolva, hogy optimális játékélményt nyújtson a kanapén. Egy nagy hátránya még a Rewinder játékmenetének, hogy puzzle játék révén az újrajátszhatósága elég alacsony. Amiért esetleg érdemes visszanézni azok a játékban gyűjthető virágok, melyeket a túlvilágon meg is lehet tekinteni.

A The Rewinder alapvetően nem egy rossz játék, csak látszik hogy egy kicsi stúdió még nagyon kezdő tapasztalati fázisában jött ki. Azóta már bejelentésre került a The Rewinder 2 is (Steamen kivánságlistázható), lehet a következő részben már kiküszöbölik azokat a kényelmetlenségeket, amik az első részben többször előjöttek. Alapvetően én is élveztem ezt az utazást a misztikus taoista történeti világban, azonban nehezen venném rá magam, hogy még egyszer elő vegyem akár csak azért is, hogy a Gamescore maximális legyen és mindent összegyűjtsek.

PLATFORM PC, PlayStation, Xbox (Game Pass is), Nintendo Switch KIADÓ | FEJLESZTŐ Gamera Studios | Misty Mountain Studios MEGJELENÉS 2021. szeptember 10. (PC) | 2024. 04. 29. (Xbox) ÁR 12,49 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Kaku: Aincent Seal (卡库远古封印)

A kínai játékláz következő állomása a Kaku: Ancient Seal, amely megpróbál a nyílt világú akció-kalandjátékok vonalán alkotni. Vetettünk néhány pillantást a Bingobell fejlesztőcsapat első játékára.

17 órája
1

Hunt: Showdown 1896 leleplezés, újabb S.T.A.L.K.E.R. 2 késés – ez történt csütörtökön

Továbbá: Dark Light: Survivor, PlayStation VR2 App, The Game Kitchen, Stellar Blade, Iron Meat, Deathbound, Armored Core VI: Fires of Rubicon.

22 órája
2

Nintendo World Championships: NES Edition

A NES időszak egyik nagy durranása a Nintendo World Championships volt, amely elvitte a videójátékokat az emberek közé, és emellett az e-sport előfutáraként látványos versengésre sarkallta a legügyesebb játékosokat. A Nintendo ezt a szellemet próbálja megidézni új címével.

1 napja
1

Battle pass nélküli Concord, Rise of the Ronin demó - ez történt szerdán

Továbbá: Bleak Faith: Forsaken, Shadows of the Damned: Hella Remastered, Bleach: Rebirth of Souls.

1 napja
10

City Bus Manager: Márpedig az én buszaimon lesz klíma!

A menedzser játékokat és tycoonokat talán nem kell bemutatni senkinek, hiszen már az ősidők óta létezik a műfaj. A City Bus esetében azonban - nem dolgozókat vegzálunk, és - kevésbé a telephely menedzselése a fontos, sokkal inkább minden egyéb - például a tömegközlekedés - lesz prioritás.

2 napja
2

Nagy Helldivers 2 frissítés, Modern Warfare III a Game Pass-ben - ez történt kedden

Továbbá: Truckful, Zoochosis, Skautfold: Into the Fray, DEVIATOR, Railroads Online, The Run: Got Next.

2 napja
2

The Operator - Összeesküvés a biliben

A The Operator hasonlóval próbálkozik, mint Sam Barlow. Visszatér a Her Story desktop nézetéig, a sztorit egy fiktív FBI-iroda küldetéstámogató operátorának nézőpontjába helyezi, a hangulathoz pedig hozzácsap némi összeesküvés-elméletesdit, X-Aktákat és egy notórius hekkert.

3 napja
3

Targeted: maffiás anomália kereső játék, hazai fejlesztőktől

Hamarosan megjelenik a Glitchy Frame Studio első játéka, a Targeted, ennek kapcsán számolunk be a hazai játék fejleményeiről.

3 napja
10

Over Horizon x Steel Empire

Ebben a konzolgenerációban szinte minden korábbi címet kiadnak gyűjtemény formában, mivel kis anyagi ráfordítással, nagy bevételt lehet elérni. Az Over Horizon x Steel Empire is így készült? Lássuk!

3 napja
2

EVO trailerhalom, új Game pass szintek - ez történt hétfőn

Benne: Tekken 8, Guilty Gear: Strive, Street Fighter 6, Granblue Fantasy Versus: Rising, Player First Games, Skull and Bones.

3 napja
17

Ez volna a 10 legszebb grafikájú Nintendo Switch játék? A pixelszámlálóból jelentjük...

A Digital Foundry munkatársai összeszedték, hogy szakmailag melyik 10 játékot látják legcsinosabbnak a korosodó Switch könyvtárából.

4 napja
3

Heti megjelenések

4 napja
1

Riven

Az 1993-as ős-Myst négy évig váratta a rajongóit a folytatással, annak újraálmodása viszont most csak három évet vett igénybe: végre a Riven is megkapta az őt megillető gondoskodást.

5 napja
2

CONCORD

A PlayStation Studios 2018-ban alapított új fejlesztőstúdiójának debütáló alkotását vihettük el egy próbakörre a hétvégén. Az első benyomások alapján profi munkával van dolgunk, de nehezen látjuk a helyét a piacon.

6 napja
24

Kaszálták a Halo TV sorozatot - ez történt pénteken

Továbbá: koROBO, River City Saga: Three Kingdoms Next, Pacific Drive, Forestrike.

6 napja
7

Splitgate 2 bejelentés, A Quiet Place gameplay - ez történt csütörtökön

Továbbá: PowerWash Simulator, Unknown 9: Awakening, BioGun, The Mortuary Assistant, Gimmick! 2, Guayota, C-Smash VRS: New Dimension.

7 napja
2

Folytatódik az Orcs Must Die! és az EA Sports FC – ez történt szerdán

Továbbá: The Plucky Squire, Hollow Cocoon, Just Crow Things, Nocturnal II, No Man's Sky, Emio – The Smiling Man: Famicom Detective Club.

8 napja
1

Still Wakes The Deep - Vérvörös olaj

A leginkább a történetre fókuszáló játékairól elhíresült The Chinese Room nemrég ügy döntött, hogy a 2013-as Amnesia: A Machine for Pigs után visszatér a horrorhoz, méghozzá egy eléggé érdekes koncepcióval, ami a Dolog hangulatát vegyíti a tengeri olajfúrótornyok zárt és veszélyes világával.

9 napja
9

NeoSprint - Mázli újratöltve

A már veterán-korúnak számító Atari NeoSprint c. játékával a klasszikus izometrikus versenyek kedvelőinek készített be némi adrenalinpótlékot: színpadon a Sprint 2 ük-ükunokája!

9 napja
2

Game Pass: mozgolódás július második felében

Izgalmas premier címek érkeznek a következő napokban, de elvileg hamarosan újabb bejelentések várhatóak!

9 napja

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==