[Teszt] The Rewinder (山海旅人) - Előről-hátra, hátulról-előre

The Rewinder (山海旅人) - Előről-hátra, hátulról-előre

HazbuNyári Norbert2024.06.04. 11:41

Mostanában egyre több kínai fejlesztő célozza meg a világpiacot egyszemélyes játékaikkal. Ehhez a Gamera Games nyújtott az elmúlt időkben segítő kezet, a kiadó az Xbox-szal szövetkezve már fel is tűnt egy iD@Xbox eseményen, rajta keresztül több stúdió címét is próbálják nemzetközi színtérbe juttatni. Most a fő projektjük a The Rewinder (山海游人), ami Májusban az Xbox Gamepass játékai között landolt. Ne tévesszen meg minket: a játékot már 2021-ben kiadták, a Steamen azóta folyamatosan elérhető. Most azonban kapott még egy löketet - nézzük meg hogy a puzzle műfajban mire lehet tőlük számítani!

A The Rewinder története a klasszikus taoista hiedelemvilágon alapul, ahol az időt 4 őrző istenség (si zhi gong zao四值功曹) őrzi székel . Az istenek olyan gyermekeket választottak ki, akik megkapták az idő visszatekerésének képességét. Amikor a lelkek elszabadulnak, vagy a túlvilágra áthaladást valami akadályozza, akkor őket hívják segítségül hogy visszaállítsák az egyensúlyt, mind az élők, mind pedig a holtak világában. A játék története szerint már sok idő eltelt, azóta, hogy egy Rewinder beavatkozzon, azonban az egyik falunál baj van: a túlvilági kapu nem tudja befogadni a lelkeket. Ekkor a két őrző, Mr. Black és Mr. White főhősünket Yun-t és segítőjét Lightot keresi fel, hogy vizsgálja meg mi állhat az akadályozás hátterében. Előzetes információjuk szerint mitikus kínai szörny, egy yaoguai (妖怪) is megbújik a dolgok mögött. A lényt természetesen nekünk kell majd megfékezni. A játék során kirajzolódik körülöttünk a falu élete és hogy az embereket hogyan érte el a rontás. Ahhoz, hogy előre haladjunk a történetben különböző fejtörőket kell megoldjunk, emellett pedig néha gyors reakciókészségünkre is szükség lesz, mert a puzzle szegmenseket QTE elemekkel gazdagították.

A The Rewinder a kulturális részében a legerősebb: elénk tár egy olyan vallási és hiedelemvilágot, ami egy átlagos nyugati számára teljesen idegen. A játék külön kitér az egyes fejtörők kulturális vonatkozásaira, ha valamit szeretnénk jobban megismerni akkor lehetőség van egy játékon belüli naplóban utána olvasni a különböző eseményeknek, misztikus elemeknek és személyeknek. Látványvilágában is erősen merítkezik a klasszikus kínai festmények stílusából; a játék egy kicsit olyan is mintha benne járnánk egy-egy ilyen alkotásban. Egyértelműen benne van a részletes megmunkáltság (gongbi工笔) és a tusfestészeti technikákat (shuimo水墨) idéző látvány, az évszázados hagyományos kínai festészet alappillérei. A játékélményt azonban a stílus nem befolyásolja, a pixeles stílust képviselő játékmenet nem folyik össze a háttérben lévő elemekkel látvánnyal, vizuális nehézségek nem akadnak a játékban. A fejtörők is nagyon kreatívak, attól még hogy még valami mélyen bele van ágyazva a kínai gondolkodásba, számunkra sem lekövethetetlen, több sikertelen próbálkozás esetén pedig a játék elkezdi sugallani a játékos felé, hogy milyen irányban lehet elindulni, merre találunk megoldást.

Itt kell megemlítsem, hogy a puzzle-öknek két szintje van: beszélhetünk tradicionális értelemben vett fejtörőkről és egy másik módról, amikor a múltban járunk Yun-nel. Itt kulcsfontosságú eseményeket nézünk meg újra, amik tragédiához vezettek, azonban esélyt kapunk arra hogy a negatív következményeket kijavítsuk. Az időfolyamon adott pontokon „ihletet” gyűjthetünk, amivel hatni tudunk karakterekre, hogy az adott időpillanatban máshogy cselekedjenek. Ha sikeresen kinyertük a megfelelő ráható tényezőt, stimulálni tudjuk a személyeket, aminek hatására módosulni fog az idővonal, kijavíthatóvá válik az ami egyszer elromlott. Az ide vezető részhez külön olyan fejtörő van, amihez az idő folyását mindkét irányból figyelni kell, talán jobban is érezni, hogy a címadás nem csak hangzatos volt, hanem mechanikában is szervesebben előjön.

Azonban ha valaki idegenkedik ettől a kultúrától lehet hogy akár idegennek és taszítónak is hathat a játék egésze. Alapvetően a játék nem tesz le minden háttértudást az ember elé, kell legyen egy kis plusz motiváció az elmélyedéshez. Ha ez hiányzik, akkor inkább azt mondanám, hogy egy frusztráló elemekkel teli puzzlegyűjtemény kapunk a programtól. A legnagyobb probléma nem is a nehézséggel van, hanem a fejtörők kiegyensúlyozatlanságával. A játék sok esetben csak „leteszi” az adott részen található feladványokat és nekünk kell összerakni, hogy mi a következetesség két rejtvény között. Ha elfogynak a sugallat-szerű segítségek akkor maximum a helyi őrző istenséghez Tu Di-hez(土地神) tudunk fordulni, de ő is inkább háttérinformációt oszt meg velünk mintsem megoldásra vezető részletet.

A szegmensek pedig már korán elég nagy kihívást tudnak nyújtani, később meg van, hogy pár pillanat alatt megoldható egy magát komplexebbnek mutató feladvány. Az egyenetlenséghez itt még az is hozzá tartozik, hogy egyszer csak a teljesből kilógó QTE részek törnek ránk. Ez teljesen megtöri a játék alapritmusát, ami alapból egy melankolikus, lassabb világot fest le nekünk. Hirtelen pár esemény erejéig le kell nyomjunk időben pár gombot, utána pedig visszaáll az alaphangulat. Szerintem ez nem is áll jól a játéknak, az alapból beleépített mechanikák nem is adják vissza azt a sebességet, amit egy ilyen eseménnyel teli résznél érezni lehetne.

A kellemetlenségekhez még az irányítás is hozzá tartozik. Mivel Game Pass-os beköszönőről van szó, az a tippem, hogy sokan konzolon próbálják ki a játékot, én is egy Series S-en játszottam vele. Vannak olyan feladványok, amik nagy precíziót igényelnek, viszont az analóg kontrollerrel kell az irányítás nagy részét megoldani. Volt olyan feladvány, amit tudtam, hogy hogyan kellene megcsinálni, de többször is neki kellett fussak egyszerűen azért, mert az érzékenység alapvetően nem úgy van finomhangolva, hogy optimális játékélményt nyújtson a kanapén. Egy nagy hátránya még a Rewinder játékmenetének, hogy puzzle játék révén az újrajátszhatósága elég alacsony. Amiért esetleg érdemes visszanézni azok a játékban gyűjthető virágok, melyeket a túlvilágon meg is lehet tekinteni.

A The Rewinder alapvetően nem egy rossz játék, csak látszik hogy egy kicsi stúdió még nagyon kezdő tapasztalati fázisában jött ki. Azóta már bejelentésre került a The Rewinder 2 is (Steamen kivánságlistázható), lehet a következő részben már kiküszöbölik azokat a kényelmetlenségeket, amik az első részben többször előjöttek. Alapvetően én is élveztem ezt az utazást a misztikus taoista történeti világban, azonban nehezen venném rá magam, hogy még egyszer elő vegyem akár csak azért is, hogy a Gamescore maximális legyen és mindent összegyűjtsek.

PLATFORM PC, PlayStation, Xbox (Game Pass is), Nintendo Switch KIADÓ | FEJLESZTŐ Gamera Studios | Misty Mountain Studios MEGJELENÉS 2021. szeptember 10. (PC) | 2024. 04. 29. (Xbox) ÁR 12,49 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Keleti oldalról - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Onimusha 2: Samurai’s Destiny, Varsapura, PUBG: Black Budget, Street Fighter 6, Morkull Ascend to the Gods

19 órája

Bejelentések és bepillantások - ez történt csütörtökön

Benne: Tides of Annihilation, Reanimal, 007 First Light, Raji: Kaliyuga, Crowsworn, Zoopunk, Total Chaos, Erosion, Carmageddon: Rogue Shift, Armatus.

1 napja
6

Echoes of the End: Enhanced Edition

A megjelenéskor elment mellettünk az Echoes of the End, az Enhanced Edition változat azonban remek alkalmat biztosított arra, hogy begördítsük a tesztlaborba a fantasy akció-kalandot.

2 napja
10

Epic x Unity partnerség - ez történt szerdán

Továbbá: Tales of Berseria, PGA TOUR 2K25, Ghost of Yōtei, Mafia: The Old Country, Dispatch.

2 napja

Two Point Museum - a Switch 2 változat

A kilencvenes évek szórakoztató menedzsment-stratégiai címeire sokan emlékszünk meleg szívvel, és a Two Point Studios veteránjai is úgy érezték, hogy van tér-idő a Theme sorozat szellemiségének továbbvitelére. Most a Múzeumos Two Point epizód járt nálunk, mégpedig Switch 2 platformon. Teszt!

3 napja
4

Bővült az Assassin's Creed Mirage, F1 2026 fejlemények – ez történt kedden

Továbbá: Tomb Raider: Definitive Edition, Megabonk, Norse: Oath of Blood, Dragon's Dogma II, Kill It With Fire! 2, Guild Wars Reforged, Bandit Trap.

3 napja
7

The Finals - Mit tud az Embark döntő erejű FPS játéka?

Az Arc Raiders elemzése előtt belenézünk az Embark felvezető remekművébe.

4 napja
5

The Game Awards-jelöltek, képeken a Zelda-film – ez történt hétfőn

Továbbá: Lost Soul Aside, Xbox Partner Preview, Cozy Marbles, Everdream Village, City Tales: Medieval Era, Ghost Master: Resurrection.

4 napja
15

Dragon Quest I&II HD-2D Remake

1986. május 27. Történelemi dátum, minden JRPG-t kedvelő játékos számára. Ezen a napon jelent meg a Dragon Quest. Az alkotó Yuji Horii, egy olyan játékot akart létrehozni, ami túlmutatott a korban inspirációt jelentő Wizardy-n és Ultimán, és lehetőséget teremt megreformálni a szerepjátékokat....

5 napja
10

Heti megjelenések

5 napja
3

Simon the Sorcerer Origins

A 90-es évek nagyszájú tini varázslója egy előzménytörténetben tér vissza, hogy a régi rajongók mellett újakat szerezzen magának. A Simon the Sorcerer Origins mögött álló csapat nem csak a régóta tetszhalott állapotú sorozatot támasztotta fel, de az újonnan érkezők számára is egy szórakoztató kalandot tett le az asztalra.

7 napja
5

The Outer Worlds 2

7 napja
4

Apróságok levezetésként - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Lollipop Chainsaw RePOP, Metroid Prime 4: Beyond, Hi-Fi Rush, Astroneer.

7 napja
1

Elhalasztott jelentés, tartalmas bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Ubisoft, Fallout, Ride 6, Pokémon Pokopia, The Blood of Dawnwalker, Vampire Survivors, KinForge, Red Dead Redemption, Anno 117: Pax Romana.

8 napja
4

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

9 napja
6

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

9 napja
12

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

2025.11.12.
47

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

2025.11.12.

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

2025.11.12.
2

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

2025.11.12.
4