[Teszt] Thalassa: Edge of the Abyss – Mélymerülés

Thalassa: Edge of the Abyss – Mélymerülés

KharexSzőllősi Kristóf2024.08.14. 18:13

Az idei nyár eddig indokolatlanul erősen alakult a sétaszimulátorok szempontjából. Június közepén debütált a Still Wakes the Deep, ami elképesztően kompetensen keverte össze a testhorrort az olajfúrótornyokkal, ezt követte júliusban a Nobody Wants to Die, ami egy remek, egyszerre futurisztikus és alkoholgőzös nyomozásra invitált meg minket, augusztus elején pedig befutott a Thalassa: Edge of the Abyss is, ami némi búvárkodással dobta fel a választott zsánere receptjét. És bár ez utóbbi program korántsem szólt akkorát, mint a másik két cím, ettől függetlenül komoly hiba lenne szó nélkül elmenni mellette.

A Thalassa: Edge of the Abyss története a 20. század elején játszódik, maga a sztori pedig a címszereplő Thalassát helyezi a középpontba, ami egy meglehetősen fejlett kutatóhajó volt, egészen addig, amíg rejtélyes körülmények között el nem süllyedt. És itt jövünk a képbe mi: a legénység egy korábbi tagját alakítva alá kell merülnünk a roncshoz, hogy hónapokkal az események után kiderítsük, mégis mi vezetett a tragédiához. Ám nem árt, ha óvatosak vagyunk, a fedélzeten ugyanis társaink hátrahagyott holmijai mellett saját múltunk sötét árnyai is várnak ránk, készen arra, hogy örökre a mélybe rántsanak minket...

Ez az alapszituáció első pillantásra kissé egyszerűnek és direktnek hathat, főleg annak a fényében, hogy a sétaszimulátorok mekkora előszeretettel alkalmaznak absztrakt témákat és kriptikus narratív megoldásokat, de a gyakorlatban a letisztult alapok kimondottan jót tesznek a Thalassának. Hiszen így már az első képkockáktól kezdve van egy egyértelmű célunk, egy megoldandó rejtélyünk, ami miatt megéri bebarangolnunk a vízzel elárasztott kabinok sorát, és aminek hála egy pillanatig se érezzük azt, hogy értelmetlenül megyünk előre, csak azért, mert a program ezt várja el tőlünk.

Az érdekes alaphelyzetet pedig érdekes NPC-k mélyítik tovább. Az elsüllyedt roncs folyosóit járva számtalan feljegyzésbe, hangfelvételbe és különös tárgyba belefuthatunk majd, amiket közelebbről megvizsgálva betekintést nyerhetünk a legénység mindennapjaiba, valamint kisebb-nagyobb konfliktusaiba egyaránt. És bár egykori társaink először még nem tűnnek túlságosan összetett személyiségeknek, a sztori végére azért mindegyikük jellemébe kerül pár ügyes csavar, ami alaposan felrázza az olyan ezerszer látott sablonokat, mind például az aranyszívű, de tapasztalatlan gépész, vagy a mogorva, magának való kapitány.

Ami azt illeti, a fejlesztők kicsit talán túlzásba is vitték a szereplők árnyalását. Sikerült ugyanis addig csűrniük-csavarniuk az egyes figurákat, míg minden komoly jellemhibájukat ki nem gyomlálták, ez pedig azt eredményezi, hogy a sztori végére egyszerűen nem marad érdemi konfliktus a legénység tagjai között, amire a finálét fel lehetne építeni. Azt fontos leszögezni, hogy a lezárás maga így se lett rossz, ehelyett inkább megúszósnak lehetne nevezni, csak a végső kérdések megválaszolása közben az embernek végig ott fog motoszkálni a fejében a gondolat, hogy a fejlesztők milyen komoly potenciált hagytak parlagon azáltal, hogy nem bontották ki úgy igazán a karaktereik aljasabb oldalát.

Mindez pedig azért is lehet fájdalmas, mert magának a helyszínnek van egy kellemesen nyomasztó atmoszférája, ami szinte kiált a komorabb témákért. Az, ahogy búvárruhánk súlyos bakancsa csattog a padlón, vagy az, ahogy a sötét óceán örvénylik körülöttünk minden mozdulatunkra, nagyon erős hangulatot tud teremteni, csak épp pár jelenttől eltekintve nincs semmi a sztoriban, ami ezt ki tudná vagy ki akarná használni.

Végezetül szintén a történet gyengébb aspektusai közé tartozik a tálalás is, egész pontosan a szinkron. A Thalassa látványa abszolút korrekt, ahogy a teljesítményre sem lehet panasz, az egyes karaktereket megszólaltató színészek viszont érezhetően nincsenek a helyzet magaslatán az esetek túlnyomó többségében. Van, hogy ügyesen veszik az akadályokat, és abszolút hihetően hozzák az adott jelenetben megkövetelt érzelmeket, de máskor meg olyan enerváltan beszélnek, mint egy irodista a háromórás meeting vége felé, ez pedig egy karakterdráma esetében a legnagyobb jóindulattal sem szerencsés.

Röviden és tömören a Thalassa története közel sem tökéletes, de cserébe eltér annyira a sétaszimulátorok megszokott toposzaitól, hogy a körülbelül hétórás sztori végéig le tudja kötni a figyelmünket, ez pedig végső soron a játékmenetről is elmondható. A zsáner szabályainak megfelelően ugyan itt is rengeteget kell majd kutyagolnunk, a fejlesztők azonban előálltak pár érdekes megoldással, amik feldobják a végeláthatatlan bandukolást. Egyrészt a hajó alaprajza meglepően összetett, egy sor összekapcsolódó fedélzettel és megnyitható útlevágással, ami ad egy enyhén metroidvaniás mellékízt a sétálásnak, másrészt pedig az egyes rejtélyek kibogozásához kapunk egy dedukciós menüt, ami szintén sokat dob a változatosságon.

Utóbbit nagyjából úgy kell elképzelni, mint a Frogwares-féle Sherlock Holmes programok „elmepalotáját”. Kutakodásunk során rengeteg feljegyzést olvashatunk át, és annál is több tárgyat vizsgálhatunk meg, az ezekből levont következtetéseinket pedig ezután egy külön ablakban rendezgethetjük egymás mellé, hogy választ találjunk arra a számtalan kérdésre, ami a Thalassa bejárása közben merül majd fel bennünk. Jópofa kis közjáték ez, ami ügyesen megtöri a folyamatos sétálás monotonitását, arról nem is beszélve, hogy mekkora öröm az, amikor a fél hajó feltúrása után végre pontot tudunk tenni egy különösen fogós rejtély végére.

Egyedül az lehet zavaró, hogy egyes tárgyakat addig nem tudunk magunkhoz venni, amíg a fenti mechanika segítségével rá nem döbbenünk, hogy fontosak lennének nekünk. A sztori elején például bele fogunk futni egy olyan ajtóba, aminek a kinyitásához szükségünk lenne egy csavarkulcsra, ami ott is fekszik a Thalassa tulajdonosának az irodájában, jó látványosan kilógva egy homokkupac alól. Azonban hiába szúrjuk ki már méterekről az acél csillogását, addig nem vehetjük magunkhoz azt, míg néhány naplóbejegyzésből ki nem derítjük, hogy egy közelgő vihar miatt a tulajdonosnak is be kellett segítenie a hajón zajló munkákba, ezért lehet, hogy néhány szerszám a szobájában maradt. És őszintén, amikor már sokadjára futunk bele olyan dossziékba, jegyzettömbökbe vagy egyéb apróságokba, amik látványosan elütnek a környezetüktől, de még nem léphetünk velük interakcióba, akkor azért érezni fogjuk, hogy ez a megoldás nem a legelegánsabb.

A Thalassa: Edge of the Abyss összességére még a letagadhatatlan hiányosságai ellenére sem lehet úgy igazán haragudni. Igaz, hogy a történet a végére némileg erőtlen lesz, ahogy az se jó móka, amikor át kell vágnunk több fedélzeten, hogy felvegyünk egy korábban még mozdíthatatlan tárgyat, de összességében ezek a negatívumok nem nyomják agyon az élményt, amit a program nyújt. Ugyanis a sztori a finálét leszámítva kellően izgalmas és változatos, az információadagolás nagyszerű, ahogy a dedukciós mechanikával és a folyamatosan feltáruló pályával is jól el lehet szórakozni. Épp ezért a Thalassa nyugodt szívvel ajánlható mindenkinek, aki szereti a vízalatti kalandokat, a rejtélyes sztorikat, vagy csak úgy nagy általánosságban a sétaszimulátorokat. Ebben a játékban ugyanis minden megvan, ami ezekhez kell.

PLATFORM PC (Steam) | KIADÓ TEAM17 FEJLESZTŐ SAREPTA STUDIO | MEGJELENÉS 2024. augusztus 01. ÁR 20 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

PGA Tour 2K25 - Csak még egy kupát

Mikor felmerült bennem, hogy írnék a PGA-ról, nem hittem, hogy végül ilyen jól fogok szórakozni; a golf sokak számára egy unalmas sportnak tűnhet, ami bár nézhető, sok más látványsport mögé rendezhető, élvezeti faktorát tekintve.

10 órája
5

Heti megjelenések

18 órája
18

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Egy virtuális preview esemény keretein belül lehetőségünk nyílt a hazai Primal Game Studio egy hónap múlva megjelenő single player játékáról, a Mandragora: Whispers of the Witch Tree-ről egy átfogó képet kapni. A benyomásaimat úgy tudnám röviden összefoglalni, hogy gyere rám, Mandragora!

1 napja
12

Carmen Sandiego - Elég okos vagy, hogy megtaláld a tolvajt?

Az 1980-as évek közepén gondoltak egyet és megalkották Carmen Sandiego karakterét, aki edutainment játékok sorának volt főszereplője. Most, majd’ 40 évvel az első kiadás után egy újabb játékban eredhetünk tolvajok nyomába.

2 napja
1

Sony-People Can Fly együttműködés a hét végére - ez történt pénteken

Továbbá: Star Wars: Hunters, Void Martyrs, Star Wars: Knights of the Old Republic.

2 napja
4

Space Marine III bejelentés, Mountaintop bezárás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Split Fiction, Clair Obscur: Expedition 33, Hello Sunshine, Teenage Mutant Ninja Turtles: Tactical Takedown, PowerWash Simulator 2, Silent Hill f.

3 napja
25

Tomb Raider IV-VI Remastered

Valentin-napra megkaptuk a második csokor klasszikus Tomb Raider játékot a Core Design-érából, ez a válogatás azonban jóval vegyesebb, mint a tavalyi trilógia, itt ugyanis az eredeti ötletek mellett már erősen érződött a fejlesztőcsapat végkimerülése a több évnyi crunch-öt követően.

4 napja
11

Már idén érkezik az Xbox handheld?

Minden amit eddig hallottunk a nyílt titokként kezel Project Kennan-ről és a Microsoft Xbox részlegének irányváltásáról.

4 napja
39

PlayStation Game Catalog: márciusi érkezők

UFC5. Prince of Persia: The Lost Crown. Arcade Paradise. Többek között ezek a címek várják az előfizetőket hamarosan.

4 napja
4

Apró bejelentések hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Wall World 2, Bubble Ghost Remake, Wild Blue, Bo: Path of the Teal Lotus, Town of Zoz, ANTRO, IXION.

4 napja

Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii

Kalózos Yakuza? Yakuzás kalózosdi? Ez meg mi a szösz? Teszteltük a Ryu Ga Gotoku legújabb agymenését!

5 napja
9

BlizzCon-visszatérés és VR-újdonságok – ez történt kedden

Továbbá: Aerial_Knight's Dropshot, The Triple-i Initiative, Many Nights a Whisper, Amerzone - The Explorer's Legacy, Steel Hunters, JDM: Japanese Drift Master, Out of Sight VR, Surviving Mars: Pioneer, Postal 2 VR.

5 napja
17

Suikoden I & II HD Remaster - The Gate Rune And Dunan Unification Wars

Megváltoztatható a végzet? Merre vezet a 108 csillag útja? A Suikoden I & II HD Remaster The Gate Rune And Dunan Unification Wars tesztünkből kiderül!

6 napja
26

Death Stranding 2 megjelenési dátum, Split Fiction sikerek – ez történt hétfőn

Továbbá: Rootbound, Steel Seed, Forgotlings, Silent Hill Transmission, Urban Jungle.

6 napja
10

Urban Myth Dissolution Center - Vajon hihetünk a szemünknek?

Lépjünk be egy olyan világba, ami tele van rejtélyes igazságokkal! Bár itt nem Jonathan Frakes fog vezetni minket, hanem helyette inkább a józan gondolkodásunkra és a bizonyítékokra hagyatkozva kell döntéseket hoznunk. Szerinted hol van a valóság határa és hol kezdődik a fikció?

7 napja
2

Bajusz és gokart: friss Lego készlettel ünnepeljük Super Mario napját

Március 10-e a hivatalos Super Mario nap, ennek megfelelően a LEGO egy friss készletet mutatott be Mario Kart - Mario & Standard Kart címen.

7 napja
4

Heti megjelenések

7 napja
4

Rift of the NecroDancer

A nekromanta kriptáját már évekkel ezelőtt kipucoltuk, úgy tűnik azonban, hogy a zene még nem csendesült el teljesen, hőseinkkel együtt ugyanis a gonosz is visszatért, így itt az ideje, hogy újból megmentsük a világot a reanimált undormányoktól. Szerencsére csak egyetlen dologra lesz szükségünk: a ritmusérzékünkre.

8 napja
5

Egy csendes nap zárásként - ez történt pénteken

Benne: Killing Floor III, Bleach: Rebirth of Souls, Cookie Cutter Overkill Edition, Resident Evil film.

9 napja
4

Steam Next Fest 2025 február #3: Arctic Awakening, Demon Tides, Islands and Trains, Glum, Promise Mascot Agency

Bár a Steam Next Fesztiválnak már vége, van pár játék, amit mindenképp szerettünk volna nektek megmutatni. Alaszka, vonatok, kabalák, démonok... ez sem lesz egyszerű menet!

2025.03.07.