[Teszt] The Royal Writ

The Royal Writ

sQrNagy Csaba2025.08.11. 10:00

A Save Sloth Studios mókás szójátéka mögött egy mindössze két állandó tagot jegyző, független, aprócska magyar fejlesztőcsapat lapul, amelyik az elmúlt néhány évben számos nemzetközi game jam rendezvényen tűnt ki a tömegből egyedi stílusával. A 2022 végén megjelent debütáló alkotásuk (A Most Extraordinary Gnome) azonban méltatlanul kevés figyelmet kapott, most pedig a rougelike pakliépítők egyébként is borzasztóan telített szubzsánerében igyekeznek helyet találni maguknak második projektükkel. Szerencsére a The Royal Writ látványvilága, hangulata és játékmenete is van annyira egyedi, hogy jó eséllyel utat törhessen magának!

Az antropomorf állatok lakta középkori világ gyönyörűen animált, vidám, kézzel rajzolt képeskönyv esztétikájának minden lapját átitatja például az abszurd, groteszk és sötét humor. Bár a narratíva soha nem rabolja tovább az időnket egy-egy kósza percnél, mégis könnyedén fűzi egymásba a két különálló fejezet fordulatait, a karakterek rövid háttértörténetét és a fokozatosan megnyíló opcionális kihívások mellékszálait. Aranyfölde így pillanatok alatt képes belopni magát a szívünkbe a naív és kissé együgyű II. Mikolt királlyal, a Kohorsztanács (abszolút nem gyanús) sötét csuklyába burkolózó tagjaival vagy éppen Gézával, a gyengén látó íjászcsirkével. Akit valószínűleg egy tucatszor vezetünk majd a halálába.

A játékmenet megkerülhetetlen központi eleme ugyanis a kockázat és jutalom párosa, a pozitív és negatív hatások óvatos egyensúlyozása, valamint a kártyák, vagyis hűséges egységeink (lehetőleg szándékos) feláldozása. Márpedig itt ha egy harcosunk fűbe harap, akkor az a lap örökre (na jó, csak az aktuális próbálkozásunk végig) eltűnik a paklinkból! A zsánertől szokatlan módon tehát legtöbbször nem az lesz a probléma, hogy megszabaduljunk a felesleges daraboktól, hanem hogy mekkora áldozatot kell vállalnunk a megszerzésükhöz vagy megtartásukhoz. Ez az elsőre bájos mesevilág bizony kegyetlen. A következmények végzetesek. Hamar rá fogunk jönni, hogy minden erősebb karakternek, kétes üzletnek, visszautasíthatatlan ajánlatnak vagy elengedhetetlen fejlesztésnek… és természetesen a legapróbb hibánknak is súlyos ára van.

Na de hogy néz ez ki a gyakorlatban? Próbálkozásunk első állomásaként mindig a már feltételezhetően mindenki számára ismerős, elágazásokkal tarkított, procedurálisan generált térképen találjuk magunkat. Két összecsapás között itt ejthetjük útba például az újabb lapokkal és relikviákkal seftelő árusokat, a kártyafejlesztéssel kecsegtető lóversenypályát, a hazárdírozásra csábító szerencsekereket vagy az őrült imádkozó sáska fogorvost, aki a kevésbé fontosnak vélt harcosaink statisztikáiba rondít bele random passzív jutalmakért. A legfontosabb azonban egyértelműen a taktikai térkép lesz a sort záró főellenfél harc előtt, itt tudunk ugyanis nehezen összekuporgatott aranytallérjainkért cserébe módosítani a paklink maximális méretén, valamint a hadszíntér sávjainak hosszán és szorzóin.

Mert az ostromok minden esetben egy, kettő vagy három vízszintes soron zajlanak. A legtöbb egységünk kizárólag a bal szélére helyezhető le és a kör végén automatikusan lép egyet előre a jobb térfélen terpeszkedő ellenfél fenyegető falai felé. Horizontálisan sem árt azonban figyelni őket, ugyanis minden oszlop hozzáad (fejlesztés után szorozza) az alatta álló karakterek fő statisztikáit. A cél természetesen az, hogy lenullázzuk opponensünk életpontját mielőtt az elsőként lerakott karaktereink sorfala a biztos halálba menetelne. Ennek eléréséhez (kissé leegyszerűsítve) háromféle lap kerülhet a kezünkbe: a sebzési pontot szolgáltató harcosok (kék számok), a szorzókat kínáló támogató egységek (piros számok) és a pozitív, illetve negatív hatást kölcsönző képességkártyák. Mintha a Slay the Spire, az Inscryption és a Balatro szerelemgyereke lenne!

A lapjaink között lévő szinergiák kihasználása, pozitív és negatív tulajdonságaik folyamatos kiegyensúlyozása, a megfelelő felszerelés választása, relikviánk passzív képességeinek fejben tartása, az adott sáv akadályainak figyelembe vétele, az olykor elkerülhetetlen státusz effektek (mérgezés, gyengülés, vérzés) bekalkulálása és a tudatos előre tervezés elengedhetetlen. Hiába érezzük tehát Fortuna kisasszony combjainak állandó, kellemetlen szorítását a nyakunkon minden egyes döntésünknél, a taktikázás ettől még abszolút nem szorul háttérbe. Bár az is tagadhatatlan, hogy a szerencsének szokatlanul nagy szerepe van a sikerünkben és gyakran a kudarcunkban is. A relatíve rövid, nagyjából félórás nekifutásoknak köszönhetően azonban egyszer sem válik emiatt frusztrálóvá.

Beszélhetnék még a több mint száz kártya számtalan őrült darabjáról, az egyedi mechanikákat behozó főellenfél harcokról vagy a második fejezetről, ami az első sikeres próbálkozást követően zseniálisan bolygatja meg az addig megszokott formulát. De nem áll szándékomban csorbítani az élményt. Egyelőre bejelentett konzolos port és kontroller támogatás hiányában azonban talán érdemes megjegyezni, hogy bár vélhetően utóbbi okán nincs a neve mellett Deck Verified plecsni, a játék hibátlanul működik a Valve handheld masináján. Nem kell félni a tapipadtól! Ráadásul a stúdió az előző játékukhoz és számos más független fejlesztéshez hasonlóan ismét az egyre népszerűbb Godot motort használta, aminek hála stabilan fut, villámgyors és az üzemidő is kiemelkedő.

A The Royal Writ meg sem próbálja rejtegetni az inspirációs forrásait, mégis sikerült megtalálnia egy rendkívül telített szubzsánerben a saját identitását és valami kétségtelenül egyedit alkotnia. Csupán azt kell elfogadnunk, hogy itt a koncepció alappillére lesz a szerencsénk folyamatos kísértése. A kíméletlen, olykor kiszámíthatatlan, kihívásokkal teli játékmenetnek azonban kitűnő kontrasztot nyújt a stílusos, vidám, gyönyörűen animált mesekönyv esztétika, amibe hibátlanul olvadnak bele Narek Papoyan fülbemászó dallamai. Ráadásul mindezt teljesen magyar nyelven is élvezhetjük. Szóval mire vársz még? Egy kis ostrom még senkinek sem ártott!

PLATFORM PC KIADÓ Yogscast FEJLESZTŐ Save Sloth Studios MEGJELENÉS 2025. augusztus 7. ÁR 14.79 Euro

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Recharge: Early Access - Egyszer majd Re-Volt lehet

A régi motorosok egyik kedvence a Re-Volt, ami meghatározó játék a retro árkád versenyzős címek között. Sokan - ahogyan mi is - azóta a feltámadását várják a távirányítós kisautókat szerepeltető játékoknak.

2 órája

The Royal Writ

Egy aprócska magyar fejlesztőcsapat igyekszik újat mutatni a rendkívül telített rougelike pakliépítők műfajában. Lehetetlen? Tesztünkből kiderül!

5 órája
2

Heti megjelenések

7 órája
2

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Rod Fergusson, Pac-Man World 2 Re-Pac, Drag x Drive, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Hello, Mario!.

2 napja
2

Hunter x Hunter: Nen Impact

Teszteltük a kétdimenziós 3v3 bunyós műfaj legfrissebb darabját, a méltán híres manga- és animeszériára épülő Hunter x Hunter: Nen Impactot.

2 napja
1

Shadow Labyrinth

Ma már egy teljesen hagyományos új Pac-Man-játék is meglepetésnek számítana, olyannyira háttérbe szorult a gaming-ikon - hát még egy olyan kreatív visszatérés, mint a Shadow Labyrinth, ami szokatlan műfajba helyezi a sárga bogyózabálót.

3 napja
7

Indie kavalkád és azon túl - ez történt csütörtökön

Benne: Heretic + Hexen, Rhell: Warped Worlds & Troubled Times, Contraband, LEGO Party!, Disciples: Domination, Well Dweller.

3 napja
6

Super Mario Party Jamboree + Jamboree TV

A Donkey Kong Bananza után újabb belsős címmel bővült a Nintendo Switch 2 kínálata, ugyanis megérkezett a Super Mario Party Jamboree + Jamboree TV, amely az eredetileg kilenc hónappal ezelőtt megjelent alapjátékot bővíti. A kérdés csak az, hogy mindez megéri-e az árát? Ennek jártunk utána.

4 napja
4

Apróbb bejelentések - ez történt szerdán

Benne: Borderlands 4, Metal Eden, Peregrino, RedOctane Games, Smilegate x Absurd Ventures, Genshin Impact.

4 napja
4

Megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt kedden

Benne: Formula Legends, Nintendo Indie World Showcase, Karma: The Dark World, Teenage Mutant Ninja Turtles: Tactical Takedown, Oscuro Blossom's Glow, Kirby and the Forgotten Land, Storm Lancers, Ire: A Prologue, Hell is Us.

5 napja
7

Game Pass: mozgolódás augusztus első felében

Izgalmas független fejlesztések érkeznek a Standard előfizetések kínálatába, azon kívül azonban kevés érdekességet tartogat az aktuális lista.

5 napja
4

Dead Take

Belső nézetes kalandjátékot találni nem nagy kunszt, viszont olyat, amelyik túlmutat a sétálószimulátorokon, már egyre nehezebb. A Dead Take megpróbálja a lehetetlent és több vonalon is próbál innovációt nyújtani, miközben két kézzel matat a vetítőszoba sötétjében. Teszt!

6 napja
5

Virtua Fighter pofonok, Hellblade II frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Marvel Tokon: Fighting Souls, Adventure of Samsara, Stick it to the Stickman, Troublemaker 2: Beyond Dream.

6 napja
3

Heartworm - Analóg szelleműzés

Az egyetlen ember alkotta Heartworm egy nagyon kellemes hangulatú túlélőhorror, ahol a hangsúly a rettegés helyett a melankolián van.

7 napja
3

Heti megjelenések

7 napja
6

Donkey Kong Bananza

Donkey Kong - egy név, ami nagyjából egyidős kedvenc hobbinkkal. Donkey Kong talán az első videojáték szupersztár volt, bár kevesen tudják, hogy létezése egyfajta kompromisszum eredménye. Most viszont nincs kompromisszum: induljon a banánzáj!

7 napja
12

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

9 napja
1

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

9 napja
10

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

2025.08.01.
4

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

2025.08.01.
3