Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?
Emlékszel a beszélgetésekre, amelyek teljesen random emberi témákról zajlottak, miközben a csapat rakta a bombát a bén, vagy épp próbálta volna felszedni án? Emlékszel a korai motorok látványvilágára? Az enyhén amatőr karakterábrázolásokra? A sokszor oda nem illő tereptárgyakra a pályákon? A kiszögellésre, amire egyszer véletlenül fel tudtál ugrani, utána szinte soha?
Lehetetlen ettől többet mondani az It Takes a War-ról, mert gyakorlatilag elveszik a varázs. És már így is többet mondtam, mint kellett volna. A skót Thomas Mackinnon solodev garázsában készült játék ugyanis nem egy CS1.6-klón, mint azt az eredeti bemutatókban láthattuk, hanem egy szemfényvesztés. És csak úgy van értelme nekiállni, hogy tudjuk, itt a játék fog velünk szórakozni az indítás után, nem pedig fordítva.
A körülbelül egy órás játékidő az ötödik perc után ugyanis átlép egy negyedik falat moderált arzenállal romboló tripbe, amelyben Thomas emlékei, a régi multiplayer lövöldék világára nosztalgikus szemmel tekintő megjegyzései játsszák a fő szerepet. Thomas kiemel néhány témát, amely valószínű azóta is foglalkoztatja, ha mondjuk az 1.6-os időkön elmélkedik, és ezeket próbálja körüljárni kicsit naivan, szociológiai és játéktechnikai szemmel. Máskor meghökkentő képi megoldásokkal fokozza a hatást.
Ezt az élményt lehetetlen valódi videojátékos értelemben mérlegre tenni. Technikai megoldásai részben jók, részben ügyetlenek. A narráció, ahogy fentebb is írtam, naiv, de több ponton megható és szembesítő. A végső hatás lehetne ütősebb, várnál még valami slussz poént, de végül így is érdekes az, amit látsz majd. Még autentikusabb lett volna eredeti HL-1 motorral? Profibb szinkronnal? Lehet, így viszont mindenféleképp személyesebb az egész. Így nézd az It Takes a War-t. Mint egy játékostárs elégiáját a letűnt korok multiplayer-élményéről.
PLATFORM PC | KIADÓ Pantaloon | FEJLESZTŐ Thomas Mackinnon | MEGJELENÉS 2025. november 6. ÁR €5,99
